Brünnhilde szikláján

Valló világ

2006/07/09

:-) Szépjóestét!
Amíg Zidane és Henry megnyeri a franciáknak a VB-t (és amíg megpuhul a serpenyőben a petrezselymes krumplim) addig a tőlem megszokott nyitottsággal és tolarenciával leírom hogyan kell csinálom én a kovászos uborkát.
A kovászos uborkához -a vízen és a són kívül- három dolog kell: uborka, kapor és (lehetőleg rozs) kenyér.
A jó kovászos uborkához a fentieken kívül kell még kis darab tormagyökér, pár gerezd fokhagyma és pár szem fekete bors. Ezek közöl ha valamelyik nincs még csinálhatunk kovászos uborkát, de ha kapor nincs otthon, akkor inkább felejtsük el az egészet és készítsünk az uborkából salátát vagy tzatzikit, esetleg arcpakolást.
Kezdjük az uborkával:
a kovászolni való uborka maximum kisarasznyi hosszú, a felülete száraz, kicsit szőrös, a színe sötétzöld. Sárguló uborkát nem érdemes megvenni!! A kaprot a száras, csomóba hajtogatott, hervadásnak indult fajtából válasszuk, inkább két csomót mint egyet. kapor nélkül ugyanis nem érdemes uborkát kovászolni, inkább csináljunk uborkasalátát, tzatzikit vagy arcpakolást. Vagy ezt már mondtam?
Az uborkát megmossuk, kicsit érdemes beáztatni, hogy a szőröket teljesen eltávolíthassuk. Aztán fogunk eg ykést és a lecsepegtetett uborkák végét vékonyan levágjuk és a vágott széleket megnyaljuk. igen, egyenként minden uborkát ellenőrízni kell, hogy nem keserű-e. Mert ha igen, akkor abból inkább csináljunk ..... de ezt már mondtam. Aki finnyás az ne egyen olyan kovászos uborkát amit nem ő készített, de az uborka végét megnyalni kötelező!! Nna.
Én be is szoktam vágni az ubikat, egyik végét félbe, de nem teljesen, majd a másik végét elfordítva, azt sem végig. A helyesen bevágott uborka nem esik négyfelé, a végei egyben maradnak.
Ha mindez kész, elkezdhetjük üvegbe rakni az uborkát. Alulra pár szál kapor, az üvegben katonásan, szorosan egymás mellé állítva egy sor uborka, megint kapor, megint uborka, megint kapor - persze csak akkor, ha van elég hely az üvegben. Én maximum két sort tudok begyömöszölni egy 5 literes uborkásüvegbe. Ha van otthon, akkor közé dugom a kisujjnyi darab tormát és a fokhagymagerezdeket is. Rászórom a szemes borsot. Felengedem annyi vízzel ami jó bőven ellepi, a vizet kiöntöm egy lábosba (egyszer megmérhetném, hány liter víz kell egy üveg uborkához, de ez mindig csak akkor jut az eszembe, amikor már kiöntöttem), teszek bele két evőkanál sót és felforralom a vizet, majd hagyom kicsit hűlni - addig megpirítom a vastag szelet rozskenyeret. Sima fehér kenyérrel is lehet kovászos uborkát csinálni, de nekem jobban ízlik a pirítóssal érlelt. Amikor annyira lehűlt a víz hogy már nem égeti a lábos oldala a tenyerem akkor ráöntöm az uborkára. Ha lebegnek az uborkák akkor igazítok rajtuk, ha még akkor is lebegnek, akkor egy műanyaglappal leszorítom őket- az uborkák nem jöhetnek fel a víz tetejére mert akkor meglágyulnak. Ha ez kész, ráteszem még a kenyeret, befedem egy kistányérral és kiteszem az üveget a napra.
2-3 napig kell érnie, ha kész, a kenyeret kidobom, az uborkákat kiszedem és hideg vízzel leöblítem, a levét szitán átszűröm. Kisebb üvegekbe adagolom és beteszem a hűtőbe.
Imádom a kovászos uborkát, hidegen, csak úgy magában ropogtatni vagy savanyúságnak.
De nem csak így, hagyományos módon eszem, szoktam belőle cisnálni uborkalevest is. Egy pohár uborkalét egy pohár kefirrel összeturmixolok, belereszelek 2-3 uborkát, megszórom még apróra vágott kaporral és jól behűtöm. Kánikulában ideális hideg leves.
Egyébként tartósítani is tudom a kovászos uborkát, egész télen eláll, de arról majd máskor írok.

tipp:
ha uborkaérlelés közben elromlik az idő, hirtelen lehül a levegő, nem kell kétségbeesni. A kovászos uborka ugyanolyan finom ha nem napon, hanem a hűtőszekrény rácsa fölött érleljük. Sőt, ezzel a módszerrel nem csak uborkát lehet savanyítani nyáron, de káposztát is - télen. Bizony, egy házinénimtől tanultam a kovászos káposztát, a világ legjobb töltött káposztája készül belőle.
De elkészült a krumplim, éhes vagyok.
A franciáim nem bírnak nyerni, hosszabbítás van, de a bajnokságot nem adják ingyen, nekik is meg kell dolgozni a betévő kis becsületrendjükért.

1 Comments:

  • At 10:56 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Sajnos nincs, mert én nem nagyon szeretem a csemege uborkát, télire is a kovászost szoktam tartósítani és csalamádét csinálok. a téliesített kovászos uborkát hamarosan beírom, nagyon macerás, de érdemes vele kínlódni mert nagyon finom.

     

Megjegyzés küldése

<< Home