Nabucco
:-) Szépjóestét!
Hát, nem bírok, egyszerűen nem bírok megbarátkozni ezzel a mi Nabuccónkkal.
Nem is az a baj, hogy templomrombolás címén mindenféle függönyöket szaggatnak (bár ma az egyik rángatás nélkül, magától leszakadt, kis híján maga alá temette a fél kórust, amint éppen kerszetben futkostak a szinpadon). Még csak nem is a hanyatt eső bálvány, istenkém, a bálványoknak mindenképpen le kel dőlni, hát akkor ne izéljünk már, hogy most magába roskadjon vagy jobbra dőljön vagy balra.... nem akkor már az a legegyszerűbb, ha egyenesen hanyatt esik, úgy a díszletezőknek is könyebb. Én még Nabucco felvillanó jedi kardját is meg tudnám bocsátani, bizisten, ha az kell a jónépnek, hogy felvillanjon az a kard amikor a gazdájába belécsap a villám, hát akkor villogjon meg világítson, üsse kavics.
Hanem.
hanem.
Librettó szerint ugyebár Fenéna és Izmael szerelmesek egymásba. Na most ennek a nagy szerelemnek nyoma sincs, aki nem ismeri az opera szövegét, z énekesek mozgásából, egymás felé fordulásából ilyesmit nem talál ki. Egész konkrétan nem hogy egymáshoz nem érnek, de még csak egymásra sem néznek. Az, hogy mikor ki kinek a fogságában van, szintén csak a librettó alapos áttanulmányozása után derül ki - egy átlag operalátogatótól ne várjuk már el, hogy ilyesmit csináljon, de tényleg. Ha egyszer beülök abba a nyamvadt szinházba, akkor egy átlagos intelligenciával jöhessek már rá, hogy ki kit szeret, ki kire féltékeny, ki kinek ellensége és ki kit akar kivégezni.
A Nabucco mostani rendezéséből ilyesmik egyáltalán nem derülnek ki, pedig tán nem dicsekvés azt mondanom, hogy az átlagosnál felkészültebb operalátogató vagyok. A mai kedvenc felfedezésem az volt, hogy az átok kórus közben a rabbik áldásra nyújtják a kezüket Izmael felé, akit ugye éppen megátkoznak.
Beszarás, erre jobb szó nincs.
A mai előadás zeneileg sem sikerült a legjobban. Iszonyúan, majdnem hamisan szólt a rabbik kórusa, tényleg fertelmesen hangzott. A legfontosabb áriákat és kettősöket pedig nagy sikerrel bombázta szét a zenekar. Szegény énekeseknek teli torokból kellett üvölteni, hogy túlharsogják.
Ezzel együtt is Perencz Bélától egész jó Nabuccót hallottam és Lukács Gyöngyi Abigélja is kiváló volt. Különösen a harmadik felvonás eleji kettősük tetszett, az gyönyörűen hangzott, végigvezették a hallgatót a könyörgés, az elutastás, a harag különböző fázisain. Nagy brávó a két művésznek. De szép volt Gémes Katalin Fenénája is, és az első felvonás után berekedt Kováts Kolos helyett beugró Szvétek László is hozta a tőle megszokott bölcs, bársonyos hangú Zakariást. Ha a karmester kicsit visszafogta volna a zenekart, zeneileg egy egész jó előadást hallhatott volna az, akinek volt annyi esze, hogy nemlátó helyre váltott jegyet.
Nekem sajnos bérletben volt a mai este, kiváló helyről borzadozhattam azon, hogy a halálra ítélt Fenéna teljesen egyedül, önszántából kóborol a szinpadon és reménykedik benne, hogy valami eltévedt szír katona majdcsak útbaigazítja a vesztőhely felé.
A napi videón Ofélia Hrisztova énekli Abigél áriáját. A lány itt jön rá, hogy ő a királynak csak nevelt lánya, egyébként rabszolgák gyermeke és mint ilyen, nem számíthat a trónra. Az húgára, Fenénára száll - akire egyébként is ki van rúgva, mert elszerette előle Izmaelt. Hogy ő ki, az most nem is fontos, a rendező sem nagyon törődött vele. Ebben a darabban a jelek szerint csak Abigél lebegő köpenye, Nabucco szexis tunikája és a rabszolgák kórusa volt fontos, a többinek meg járjon utána az, akinek ilyesmire van kedve.
Hát, nem bírok, egyszerűen nem bírok megbarátkozni ezzel a mi Nabuccónkkal.
Nem is az a baj, hogy templomrombolás címén mindenféle függönyöket szaggatnak (bár ma az egyik rángatás nélkül, magától leszakadt, kis híján maga alá temette a fél kórust, amint éppen kerszetben futkostak a szinpadon). Még csak nem is a hanyatt eső bálvány, istenkém, a bálványoknak mindenképpen le kel dőlni, hát akkor ne izéljünk már, hogy most magába roskadjon vagy jobbra dőljön vagy balra.... nem akkor már az a legegyszerűbb, ha egyenesen hanyatt esik, úgy a díszletezőknek is könyebb. Én még Nabucco felvillanó jedi kardját is meg tudnám bocsátani, bizisten, ha az kell a jónépnek, hogy felvillanjon az a kard amikor a gazdájába belécsap a villám, hát akkor villogjon meg világítson, üsse kavics.
Hanem.
hanem.
Librettó szerint ugyebár Fenéna és Izmael szerelmesek egymásba. Na most ennek a nagy szerelemnek nyoma sincs, aki nem ismeri az opera szövegét, z énekesek mozgásából, egymás felé fordulásából ilyesmit nem talál ki. Egész konkrétan nem hogy egymáshoz nem érnek, de még csak egymásra sem néznek. Az, hogy mikor ki kinek a fogságában van, szintén csak a librettó alapos áttanulmányozása után derül ki - egy átlag operalátogatótól ne várjuk már el, hogy ilyesmit csináljon, de tényleg. Ha egyszer beülök abba a nyamvadt szinházba, akkor egy átlagos intelligenciával jöhessek már rá, hogy ki kit szeret, ki kire féltékeny, ki kinek ellensége és ki kit akar kivégezni.
A Nabucco mostani rendezéséből ilyesmik egyáltalán nem derülnek ki, pedig tán nem dicsekvés azt mondanom, hogy az átlagosnál felkészültebb operalátogató vagyok. A mai kedvenc felfedezésem az volt, hogy az átok kórus közben a rabbik áldásra nyújtják a kezüket Izmael felé, akit ugye éppen megátkoznak.
Beszarás, erre jobb szó nincs.
A mai előadás zeneileg sem sikerült a legjobban. Iszonyúan, majdnem hamisan szólt a rabbik kórusa, tényleg fertelmesen hangzott. A legfontosabb áriákat és kettősöket pedig nagy sikerrel bombázta szét a zenekar. Szegény énekeseknek teli torokból kellett üvölteni, hogy túlharsogják.
Ezzel együtt is Perencz Bélától egész jó Nabuccót hallottam és Lukács Gyöngyi Abigélja is kiváló volt. Különösen a harmadik felvonás eleji kettősük tetszett, az gyönyörűen hangzott, végigvezették a hallgatót a könyörgés, az elutastás, a harag különböző fázisain. Nagy brávó a két művésznek. De szép volt Gémes Katalin Fenénája is, és az első felvonás után berekedt Kováts Kolos helyett beugró Szvétek László is hozta a tőle megszokott bölcs, bársonyos hangú Zakariást. Ha a karmester kicsit visszafogta volna a zenekart, zeneileg egy egész jó előadást hallhatott volna az, akinek volt annyi esze, hogy nemlátó helyre váltott jegyet.
Nekem sajnos bérletben volt a mai este, kiváló helyről borzadozhattam azon, hogy a halálra ítélt Fenéna teljesen egyedül, önszántából kóborol a szinpadon és reménykedik benne, hogy valami eltévedt szír katona majdcsak útbaigazítja a vesztőhely felé.
A napi videón Ofélia Hrisztova énekli Abigél áriáját. A lány itt jön rá, hogy ő a királynak csak nevelt lánya, egyébként rabszolgák gyermeke és mint ilyen, nem számíthat a trónra. Az húgára, Fenénára száll - akire egyébként is ki van rúgva, mert elszerette előle Izmaelt. Hogy ő ki, az most nem is fontos, a rendező sem nagyon törődött vele. Ebben a darabban a jelek szerint csak Abigél lebegő köpenye, Nabucco szexis tunikája és a rabszolgák kórusa volt fontos, a többinek meg járjon utána az, akinek ilyesmire van kedve.
5 Comments:
At 9:37 de., Névtelen said…
Nna, ezt történetesen láttam a héten, de más szereposztásban. Nekem Lukács Gyöngyi kicsit kiabált, bár kétségtelenül szépen, és feltűnően szépen, összeszedetten szólt a zenekar (Kesselyák), és a kezdeti gyengeség után egyre jobb lett az énekkar is. A rendezés... hát úgy kell felfogni, hogy félig szcenírozott eladást látunk. Borzalmas, semmi. Lecövekelve állnak, szerintem ők is unják.
Azért egészében meglepen jó volt, csak Kovács Kolos volt nagyon fakó, nem értem, miért kell kegyeletből szerepeltetni.
k
At 1:51 du., Brünnhilde sziklája said…
Azért nem tudom úgy felfogni, mert a félig szcenirozott előadások általában 1-2 alkalomra szólnak és meglehetősen speciális közönséget céloznak meg. Félig szecenírozott előadásra csak azok járnak, akik zenei csemegére vágynak. Ezeknél azalkalmi előadásoknál sokat megmagyaráz az is, hogy se pénz, se idő nincs egy minden részletre kiterjedő rendezésre, de nincs is rá szükség.
Ezt a Nabuccot viszont repertoárdarabnak szánta a MÁO, vagyonokat költöttek kosztümre, több szereposztást is betanítottak, hosszú évekig akarják játszani. H
Hát így, hogy bizonyos jelnetek közben alig bírom visszafojtani a röhögést, ez a darab nem lesz hosszú életű.
At 5:23 du., Névtelen said…
Bocs, hogy kötözködöm, de egyrészt a félig-szcenírozást viccnek szántam, másrészt ez egy réges-régi rendezés felmelegítése, tehát a díszlet-jelmez nyilván már molyette, dohos lehet... Annál rosszabb, mondhatod erre joggal.
k
At 6:19 du., Brünnhilde sziklája said…
jajj, hát értem én a viccet, csak ha súlyos milliókról van szó, akkor nem szeretem :-))
De tényleg, ennyi erővel és pénzzel akár egy jó előadás is lehetett volna. Még így, ezekkel az iszonyú csiricsáré kosztümökkel is. Csak be kellett volna állítani a színészeket és a kórust és nem élőképekeben kéne gondolkozni, hanem dinamikában, viszonyokban, stb, stb. De hát pont ez az, amire képtelenek és ami vérig bosszant, hogy odacsapnak valamit a közönségnek, hogy jó lesz az, amit nem értenek azt kitalálják, különben is, halgassák inkább. Manapság iylen hozzáállással már nem sokáig él meg egy színház!! Azért, hogy elszunyókáljon seni sem fog tízezreket kiadni, de még ezret se. Azok a házak, amelyek nem mernek eltérni a tradicionális felfogástól, azok is újítanak: mozgatják, akcióztatják az énekeseket, próbálnak minden szituációt élethűen megrendezni, csattognak a kardok, cuppannak a csókok. A multkor láttam valami felvételt, Don José kötélen ereszkedett le a várfalról, hogy megvívjon Escamillóval. Hát azon biztos nem alszik be a közönség és érti is, hogy miről van szó.
A kosztümök szerintem újak, azokat amúgy is méretre készítik. Most például Perencz mini tunikája akasztott ki. Mindenkin bokáig vagy féllábszárig érő köpenyek vannak, egyedül a király villogtatja a combjait. Röhej. Szóval a kosztümök biztos újak, szerintem a díszlet is, legalábbis a vásznakat meg kellett festeni, 30 éves anyagok már nem bírnák ki a szaggatást.
De hát ez egy ilyen ország, ruhára meg díszeltre nem sajnálják a pénzt, nálunk még Azucena is flitteres-uszályos nagyestélyiben énekel. Az illik egy őrült cigányasszonyhoz, hát nem?
At 6:21 du., Brünnhilde sziklája said…
Jaja, egyébként vigyorgok ám :-)))
És indulok a Trafóba, máma este Krétakör, stay tuned! - ahogy Kinga mondaná.
Megjegyzés küldése
<< Home