Brünnhilde szikláján

Valló világ

2006/02/24

:-) Szépjóestét!
Nos, a Rokonok abszolválva :-(
Igen, abszolválva, pont mint egy kötelező irodalom a suliban.
Az alkotók (itt elsősorban a forgatóköny írójára és a renedezőre gondolok) nyilvánvalóan tisztelegni akartak Móricz zsenije előtt, nem kockáztattak, nem kísérleteztek új filmes eszközökkel, egyszerűen csak csináltak egy kosztümos játékfilmet. Ezt a stílust 45-50 évvel ezelőtt Várkonyi Zoltán művelte igen magas fokon, hát ha Jókai műveinél bevált, akkor nyilván Móricz Rokonokjának filmre viteléhez is megfelel.
Az kétségtelen, hogy összeszedték hozzá a legjobb színészeket.
Tóth Ildikó Linája csodaszép, érzékeny, virgonc fiatal nőből a szemünk előtt alakul át kétségek között vergődő, kiábrándult, keserű asszonnyá.
Eperjes zseniálisan játszik, gusztustalan, visszataszító, tenyérbemászóan bizalmaskodó ripacs. Az egyik legnehezebb feladat lehet egy színésznek úgy ripacskodni, hogy az hiteles legyen, de Eperjes megcsinálta, nincs ember aki ne akarná szembeköpni ha látta ezt a filmet.
Oleg Tabakov polgármestere még taszítóbb, joviális, hideg tekintetű, számító emberidomár.
Marozsán Erika gyönyörű, a színészi képességeit nem tudtam felmérni mert más dolga nem volt, mint szépnek lenni.
De olyan színészeink is vállaltak epizódszerepeket a filmben mint Mácsai Pál vagy Vallai Péter, mindegyik külön-külön eljátszotta a maga három mondatos főszerepét. Sőt, feltűnik a filmben Madaras József is, megőszült, meghízott, de ő is elviszi a hátán azt a néhány percet, amit rábíztak (az más kérdés, hogy rossz perceket bíztak rá).
Csányi Sándor sajnos csalódás, túljátssza a szerepét. Olyan, mint egy színész szakkörös srác, aki a tükör előtt gyakorolja, hogy milyen arcot vágjon az iskolai ki-mit-tudon, ha mérgesnek vagy megdöbbentnek kell látszania. Sajnálom, a rendezőnek ezt észre kellett volna venni és valahogy segíteni rajta, mit tudom én, oldani a fiú görcsös akarásán, vagy a világítással bűvészkedni valamit, esetleg csak nem nagytotálban fényképezni, vagy valami hasonló. Attól még neki van a legszívdöglesztőbb, legselmább mosolya, de ebben a közegben nem volt otthon, sajnos nem ment neki a játék.
Mint ahogy Szabónak sem nagyon ment a rendezés. Regényadaptációnak nem rossz az alkotás, a kötelező olvasmány helyett le lehet vetíteni irodalom órán. Persze legyünk őszinték, ha kicsit még vágnának rajta, az sokat használna a filmnek. Különösen az utolsó jelenetet hagynám ki, nagyon szájbarágós egy gazzal vastagon benőtt udvaron, egy hirtelen ásott trágyagödörben disznók között haldokolni, miközben egy koldus motyogja, hogy ennek nem lett volna szabad megtörténnie (Madaras József az a koldus, ezért mondtam, hogy rossz perceket bíztak rá). Tudom én anélkül is, hogy a disznóké az olyan ország.
Móricz üzenete persze átjön, a ma emberének már csak azért is érdemes beülni a moziba: "Ellenzék kell, mert ha nem lenne ellenzék, az emberek nem hinnék el, hogy valaki ellenőríz bennünket"
Nna kérem, a zseni az évszázadokon keresztül zseni.

1 Comments:

  • At 6:03 du., Anonymous Névtelen said…

    Szia Brünhilde!

    A film kapcsán teljesen azonos a véleményem, különösen az utólsó jelenet kapcsán, ezt a szót hogy "szájbarágós" használtam!Egy srófra jár az agyunk!Marozsán erika is csak ott volt szépnek, de kevés volt amit csinálhatott!
    Biztos láttad felvillant Torday Teri, Andorai Péter és Vencel Vera is! nekem a vonat - álomjelenet is túl volt spirálozva.

    Ceva

     

Megjegyzés küldése

<< Home