Brünnhilde szikláján

Valló világ

2011/01/03

János vitéz a Szigligetiben



A hugimat vittem el karácsnykor a Szigligetibe.
Eredetileg Szolnok megyei vagyok, még szakközépben volt oda bérletünk. Mái napig sem értem, hogy lettem én ilyen elborult szinházrajongó, miközben a kamaszkoromban látott előadások közül egyetlen percet sem tudnék felidézni. Akkoriban pedig nem lehetett rossz a Szigligeti, évente 3-4 előadást biztos láttam, de még cimekre sem emlékszem, csa az Übü királyra. De hogy miről szólt? Nem emlékszem.
Na mindegy, változnak az idők, változok én is, még jó.
Mindezt csak azért irtam le ilyen nagyon körülményesen, mert erre a János vitézre viszont még sokáig emlékezni fogok. Régen láttam ilyen rettentő szar előadást ugyanis.

Nem gondolnám, hogy Kacsóh daljátéka a zenés szinház csúcsa, de Balázs Péter rendezésénél és jó néhány szereplő szinészi és énekesi képességeinél azért többet érdemel.

Kellemes kis szinház pedig a Szigligeti, rendes, ámbár nagyon kicsi zenekari árok is van, de egy ilyen daljátékhoz ideális lenne.

Nem vártam, hogy a darabot nagyon boncolgató és értelmezgető, esetleg átértelmező rendezést lássak, de azt azért elvártam volna, hogy Iluska mostohája több legyen, mint egy rosszul szinkronizált rajzfilmfigura. Csak szólök, hogy a boszorkányosnak szán fejhangú visitozás nem nevetésre ingerli a nézőt, hanem úgy 5-6 perc után erős lúdbőrözést, pár perccel később pedig akár migrénig is súlyosbodó fejfájást okoz.
Az első felvonás falusi képe a banyától eltekintve még akár múködött is volna, ha a rendező nem akart volna mindent belezsúfolni a parányi szinpadba. Volt ott festett háttérkép, nádfedeles ház, kerités, köcsögfa, szénakazal, patak, gémeskút, itatóvájú, kocsiszin, paraszt, parasztlány, özvegyasszony, kórus, tánckar. Illetve hát itt még csak azt hittem, hogy túlzsúfolt az előadás, csak a második részben jöttem rá, hogy mindez a nyüzsgés a humor teljes hiányát akarja elfedni. No meg a karakterek és helyzetek formálásának teljes hiányát is.
A mélypont az idegbeteg szüfrazsettnek ábrázolt francia királykisasszony volt, aki 10 perc alatt négyszer vagy ötször visitotta, hogy tierrionriiiiii!!!
Ez a fajta poén maximum egyszer működik, másodjára már hervadt, harmadjára unalmas, negyedjére kinos. Arról nem beszélve, hogy Kertész Marcella hangja a kellemetlenségig furcsa. Három jól elkülönithető részből rakódott össze egyébként, a mélyebb hangokat operaénekesi öblögetéssel, búgva adja elő, középen egy szépen éneklő nyolc évesre emlékeztet, legfelül pedig kontrollálatlan visitássá álakul. Ráadásul óriási önbizalommal megy neki a magasságoknak, betámaszt, és mélyről, rekeszből nyomja fel a hangját a fényes hamisságokba. Egyszer, kétszer, háromszor, sokszor, újra és újra, már a végén kegyelemért könyörögtem. Fogalma sincs arról, hogy mi jön ki a száján, néha nem ártana magát visszahallgatni.
Balázs Péter nem csak rendezőként gyalázza a darabot, de francia királyként is. Szinésznek sem túl jó, énekesnek még annál is sokkal rosszabb. Gyakolatilag egyáltalán nincs hangja. Olyan, mintha egy bakelitlemezt túl lassan játszanának le, összefolynak a szavak, a mondatok. Mondjuk ő legalább tudja, és próbálja csendes filozofálgatásnak eladni a hang hiányát - de hát ahhoz is gyenge.
A Bagót éneklő Barabás Botond sem egy hangfenomén, de ő legalább szinészként nem ripacskodik, igy aztán meg tudom néki bocsátani az énekhang hiányát.
Valamennyire elfogadható produkciót csak a cimszereplő Bot Gábor és az Iluskát énekló Geszthy Veronika nyújtanak. Ők sem hibátlanok, de kulturáltan énekelnek, ismerik a képességeiket. Ha valamiről érzik, hogy nem fog kijönni, akkor nem erőltetik, megfogják a hangot kicsit lejjebb. De legalább megfogják, és bár nem emelik az előadást éteri magasságokba, de nem is alázzák le.
A zenekar és a tánckar meglepően jó. Különösen a fiúk verbunkosa jó, és a táncosok nem csak táncolnak, hanem énekelnek is. Meglepően jól, végig együtt vannak, majdhogynem dúsan szólnak.
És hát egészen kiváló jelmezkészitók dolgoznak a Szigligetiben, gyönyörűen megvarrott kosztümöket láttam. A paraszti viseletek és a huszárruhák is nagyon szépek voltak. A francia udvar kék-fehér-piros ruhái idegesitően egysikúak, de ez a jelmeztervező hibája, a kivitelezés ott is hibátlan.

Balázs Péter annak idején tartalmas, szórakoztató szinházat igért a szolnokiaknak.
Ha a János vitézt veszem, a tartalmasság tuti nem jött össze, mert ez a giccsparádé bizony nélkülözött minden mondanivalót. És ami még annál is rosszab, nélkülözte a humort. Illetve, azt a fajta ripacsériát amit a rendező humornak gondolt, én nem tartom annak.

Kár.
Azért megyek én még Szolnokra, más előadásokat is meg akarok nézni, hátha mégsem csak a varrónők tehetségesek ott.

Izelitőnek legyen itt a francia király második dala Gregor József előadásában. Amikor ezt a részletet megmutattam a hugomnak, az csak nézett, hogy hát ez mi, ez nem is volt benne a darabban. Dehogynem, benne volt, Balázs Péter énekelte, csak éppen nem hallottál belőle semmit. Érteni meg aztán végképp nem, ahhoz a hang mellett szinpadi megjelenés is kéne, ami sajnos nem minden szinésznek van meg.
Gregornak hálisten igen, pedig rendezésről itt sem beszélhetünk. Csak hát ilyen az, amikor valakinek van hangja, van tehetsége, és még rá is szán egy kis időt arra, hogy végiggodolja, miről is szól a szerep.
.

Címkék: ,

6 Comments:

  • At 4:27 du., Anonymous rás said…

    Február 6-án adják utoljára a Nemzetiben a János vitézt - délután az I., este a II. szereposztásban, ez két korosztályt és két némileg eltérő felfogást is jelent. Ha még nem láttad, feltétlenül nézd meg! (Én az I-t már láttam, 6-án megnézem a II-t.)

     
  • At 10:07 du., Blogger Ágnes said…

    Elnézést, hogy bátorkodom írni, de ezt nem állhatom meg szó nélkül. Ne essen félreértés, nem szándékom összetűzésbe keveredni, csupán saját véleményemet kinyilvánítani. Nem tudom, mely előadásokat látta akár az idei, akár az előző évadokban. Mentenék én itt mindenkit, de nincs kedvem órákig írni. Két személyt azonban azt hiszem, okvetlenül meg kell védenem. Az egyik Lugosi Claudia művésznő, aki, meg merem kockáztatni, az előadásban a legtöbbet hozza ki magából a legjobban. Kevesen tudnák utána csinálni. Kertész Marcella művésznőre használt szavai pedig már egyenesen nekem fájnak. Nem tudom,Önnek van-e valami féle énekesi képzettsége, de nem hiszem, hiszen akkor nem mondana ennyire nagy butaságokat Marcelláról. "...Egy szépen éneklő nyolc éves... kontrollálatlan visítássá alakul. Betámaszt, és mélyről, rekeszből nyomja fel a hangját a fényes hamisságokba..." Azt hiszem, ezek a "kedvenc" részeim.
    Sajnos nevéből nem tudom kideríteni, kinek címzem hozzászólásomat, de van egy olyan érzésem, hogy egy hölgynek. Nos, hölgyem! Ha látta másban is az említett művésznőket és a véleménye továbbra is ez, ám legyen. Ellenben, ha megszívleli tanácsomat, megnézi az évad többi előadását is, és a továbbiakban nem szarozza le szakmai és színpadi tapasztalatok hiányában. A legjobbakat kívánva, megértésében bízva: Ágnes

     
  • At 12:12 de., Blogger Emese said…

    "Kedves kritikusunk!"
    Én azzal kezdeném, hogy van magának hallása??? Akár egy picike is??? Mert nekem van!!! Vagy énekesi képzetsége? Én háromszor láttam az előadást és érdekes, hogy semmi igazán nagy hibát nem hallotam ki az énekesi részekből! És egyet értek kedves előttem szóló Ágnes kisasszonyal abban, hogy amiket Marcelláról mond az már tényleg nekünk fáj.Nemtudom, hogy maga mennyire mű értő én a koromhoz képest az vagyok. Nem mondom, hogy hibátlan az előadás és a rendezés mert nem az. Vannak benne hibák és olyan részek amiket másként csinálnék! Elismerem! De hogy az egészet szó szerint leszarozni az azért túlzás. Tudom, hogy mindenkinek más az ízlése és nekem jópár ismerősöm látta a darabot és nekük is volt kifogásolnivalójuk de amikor rákérdeztem, hogy azért csak akadt néhány rész ami tetszett nekik akkor pont ezt a két művésznőt emelték ki, hogy miattuk érdemes volt megnézni az előadást! Szerintem igenis, hogy a két igencsak lehúzott művésznő a legtöbbet hozta ki magából abban biztos vagyok! Viszont nekem a kedvenc Marcelláról szóló részem az ez: "Arról nem beszélve, hogy Kertész Marcella hangja a kellemetlenségig furcsa." Mert azt meg is érteném, hogy a játék stílusa nemtetszik mert van ilyen nem vagyunk egyformák. De hogy az ének hangjára panaszkodjanak arra még nem láttam példát!!! :@ Én nem ismerem magát! De ebből a kritikából én mély írigységet érzek ki! Ha pedig tévedek akkor csak annyit szeretnék még mondani, hogy: CSINÁLJON MAGA JOBBAT HA TUD!!! Mert szerintem nem tudna!

    Üdvözlettel : Emese

    ui: A helyesírási hibákért elnézést, de elégé felzaklatott amit olvastam és eléggé későn is írtam.

     
  • At 12:51 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Kedves Ágnes, Kedves Emese!
    Félreértések elkerülése végett, amit itt olvasnak, az az én személyes véleményem. Ugyanúgy jogom van hozzá, mint Önnek a sajátjához. Igen, az előadás pocsék volt, unalmas, klisés, és az énekesektől néha bizony szenvedtem. Nem mindegyiktől, azt is leírtam.
    Egyébként naná, hogy nem tudnék jobban énekelni mint akármelyik itt lehúzott énekes - lévén, nem énekes vagyok, hanem néző.
    Ilyen minőségemben pedig jogom van megállapítani, ha valami minősíthetetlenül gyengét, meg ne sértődjön megint, szart akarnak lenyomni a torkomon.
    Egyébként felesleges kétszer leírnia ugyanazt, egy hozzászólásból is elfogadom, ha valakinek tetszett az előadás. Sőt, kifejezetten örülök neki, hogy más azért élvezte. Én nem. A húgom sem. A barátja igen.

     
  • At 12:58 du., Blogger Ágnes said…

    Magam részéről köszönöm a válaszát, remélem, a továbbiakban jobban fogja magát érezni a nézőtéren! Minden jót, jobbat kívánva: Ágnes

     
  • At 1:03 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Jah, hogy enyhítsem a kritikám élét: valóban nem írtam bele a posztba, hogy Kertész Marcellának voltak jó megnyilvánulásai. Nagyon tetszettek a fokozatok, amikor háromszor ajánlkozott fel Jancsinak, a végén már majdnem sírva. Akkor látszott rajta a megaláztatás, a hitetlenkedés. Az jó alakítás volt, még abban a semmitmondó rendezésben is egy emberi, fájdalmas pillanat volt. Jobb lenne ha errefelé kezdené építgetni a karrierjét. A Francia Királylány egyébként nem énekelgető színészeknek való, az egy nagyon brutális szoprán szerep.
    A thierryhenryíííííí visítozás meg tényleg kritikán aluli.

     

Megjegyzés küldése

<< Home