Brünnhilde szikláján

Valló világ

2010/12/09

Diótörhöörrrrr

Az van, hogy holnap jön 18 borsodi kiskölyök a Diótörőre. Előtte diavetités, mese, zenei részletek, kakaó, pogácsa, ilyesmi.
Még pár éve kaptam ajándékba egy igazán gyönyörű felvételt a Covent Gardenből. De hát nem eredeti, nincsen benne jelenetválasztás. Ez úgy egyben nézve nem gond, de nekem ugye csak 1-2 perces részletek kellenek belőle: milyen az egy balettban, amikor Karcsi el akarja venni Marikától a babát és összetörik a játékot, hogyan bújnak elő az egerek, milyen a hópelyhek tánca, hogyan táncolnak a kinai babák, ilyesmi. Muszáj navigálnom a filmben, máshogy nem megy.
Szóval elhatároztam magam, hogy veszek egy eredeti felvételt. Éppen egy szentpétervári volt a boltban ahova beestem, Mariinsky Szinház, igen igéretes. Tökmindegy egyébként, a Diótörőben nem nagyon szoktak nagy újitásokat bevezetni. Egyáltalán nem számit, hogy hány éves a felvétel és honnan van, legfeljebb annyi a különbség, hogy Marika hajában nem rózsaszin, hanem világoskék a masni.
7100 ft volt a lemez, a kultura érték, ezek után merné-e valaki kétségbe vonni?
Itthon beteszem a lemezt, nyelv angol és japán, már ez gyanús. Jelenetválasztás, igen, ez kell nekem, JELENETVÁLASZTÁS.
Klikk, Act 1, Act 2.
Klikk az első felvonásra, elindul.
Visszaklikk.
Klikk a második felvonásra, az is elindul.
Azt hittem, ott menten gutaütést kapok.
A 7100 ft-os DVD egyáltalán nincs szerkesztve, jelenetekre osztva. A kisérő füzetben igen, de a filmben ugyanúgy előre forgatással tudok csak navigálni, mintha egy negyven forintos lemezre kiirt tévéközvetités lenne.

Tessenek szurkolni, nagyon izgulok, hogy ezekben a nagyon szegény gyerekeknek tudok-e majd némi élményt adni. Nem mindegyiküknek fog tetszeni persze, de ha csak kettőnek közülük, már megérte.

A lemezkiadók meg kapják be az Egérkirály farkincáját. Vagy valamelyik ólomkatona kardját, markolatig.

Címkék: ,

10 Comments:

  • At 3:35 du., Blogger Kinga said…

    Ó, én izgulok... mindez a te lakásodban? Milyen hosszú szeánsz lesz? Hány évesek? Hogy jönnek? (mivel? kivek?)

    Mi tegnap láttunk egy helybéli rémes variációt Andrással. Igazad van, soha nem változik, nálunk még azzal is meg van fejelve (hahaha) az élmény, hogy minden évben ugyanazok a kosztümök, ugyanazok a díszletek, satöbbi. És miután minden évben megyünk, már kívülről tudom az egészet :D

    Azon gondolkodtam tegnap, amíg néztem, hogy kellene csinálni egy brutális fölnőtt verziót, amiben valahogy összeállna (a mélylélekben) a két fölvonás, mert így, ahogy mindig játszák (mainstream) se füle, se farka. (De persze már biztos megcsinálták.) Ha matinén adják itt, akkor el se szokják játszani a második fölvonást, csak az elsőt. :D

     
  • At 10:30 du., Anonymous wa said…

    Drága a művészet... Próbáld megnézni és feljegyezni a lejátszó óráját, hogy mikor indulnak azok a jelenetek, amik neked kellenek. Szinte minden lejátszó ismeri az "időpontra ugrás" (GOTO) funkciót, amivel könnyen megtalálod a jelenetet...

     
  • At 11:12 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Szia, nem sajnos nem a lakásomon, ahhoz az túl kicsi. Kinomban a cégtől kértem el az ebédlőt, illetve az egyik tárgyalót. Eljött különben pár céges gyerek is, csak ők nem tudtak jönni a szinházba, mert csak 20 jegy volt, novemberben már egyáltalán nem volt jegy erre az előadásra, de szinte semelyikre sem, legalábbis ebben az árkategóriában. 10 ezer ft-os jegyekre meg senki sem akart költeni.

    A diótörőből Bejart csinált egy koreográfiát, na, azt szivesen megnézném. A zenében egyébként sokkal több van, mint ez a cuki pipiskedés. Sőt, néha kifejetten súlyos, vészt jósló a zene, egész mást érzek, mint amit látok.
    Azért ez az 'álmomban újraélem amit napközben láttam' téma sokkal többet ér ám, mint amit igy családi moziként eltáncolnak belőle. A zenére egyértelműen ki lehetne tenni nem hogy a 12-es, de akár a 18-as karikát is.

    A MÁO-ban egyébként 60 éves diszletekkel megy az előadás, még Oláh Gusztáv jegyzi. Szép különben, a gyerekek susogtak, hogy vajon hogy vágtak a festménybe kaput.
    Hátha egyszer Juronicsék vagy a pécsi balett megcsinálja, zenélő ékszerdoboznak meg jó ez ami most van, végülis működik, még ha nagyon csillámporos is.

     
  • At 11:16 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    wa, azt próbáltam én is, felirni az időpontokat. De a céges laptopról ment a vetités, és az bizony nem ismer ilyet. ott csak előre meg hátratekerni lehet, mint a VHS-eknél.
    Mindegy, működött egyébként, és a felvétel minősége is jobb volt erről, mint a tévéfelvételről.
    Mondjuk pont a kultura az, amire alapjáraton nem sajnálom a pénzt. De azért ennyiért már tényleg trackekre lehetne osztva az a nyomorult DVD.

     
  • At 11:20 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    jah, Kinga, a kistérségnek van egy busza, az hozta őket. Mondtam a polginak, hogy arra sajnos nincs anyagi lehetőségem, hogy az utazásukat is fizessem, csak a jegyről tudok gondoskodni, meg egy egyszerű uzsonnáról. Azért is lett 20 jegy, mert 18 személyes a busz.

     
  • At 3:05 de., Anonymous Névtelen said…

    Jó-jó, hogy cuki pipiskedés, de ne feledkezzünk el azokról a gyerekekről, akik így ünnepek táján a sok előadáson táncolnak, közben iskolába is járnak, mintha mi sem történne - szóval iszonyú kemény melójuk van ebben.

     
  • At 7:07 de., Blogger Kinga said…

    Juj, ez nagyon jo: "Sőt, néha kifejetten súlyos, vészt jósló a zene, egész mást érzek, mint amit látok."

    Biztos hihetetlen, de amikor a minap neztuk ezt az ezereves borzalmat, eppen ez jutott eszembe tobb helyen. Vagyis folkaptam a fejem, hogy na! na! na! Hat ez mi? (Oszinten bevallom, Karacsonyon kivul nem hallgatom meg, hamu a fejemre.) Es akar hiszed, akar nem, eppen emiatt ki is kolcsonoztem masnap a konyvtarbol, hogy utananezzek (hallgassak), hogy igazam volt-e, vagy csak tulzottan unatkoztam :D De ha te is irod, akkor nagyon buszke vagyok magamra, mert akkor tenyleg jol hallottam (es hallgattam).

     
  • At 11:21 de., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    At 3:05 DE, Névtelen said…

    Dehogy feledkeztem el róla, sőt!
    Pont azért választottam ezt, mert a Diótörőt a rengeteg belefektetett munka és technikai tudás teszi magas szinvonalú előadássá.
    Az csak a baj tudod, hogy utoljára a koreográfus, Vajnonen gondolta át, hogy miről is szól a darab. Az pedig cirka 60 éve volt.
    Ott van benne a csoda, hogy Marika álmában felnőtté válik, és szerelmes lesz. Ott van benne a csoda, hogy csúnya dolgot is lehet szeretni. Ott van benne Drossmayer bácsi szeretetéhsége. De van benne rengeteg lehetőség a humorra is, az öregek tánca, a rendetlenkedő gyerekek. Ez az előadás egyetlen ilyen réteget sem bont fel. Nem hallottam például nevetni senkit, pedig kellene a szinházban azt is.
    Már legalábbis ha azt akarjuk, hogy visszajárjon a közönség. Én ezekere a dolgokra próbáltam meg felhivni a figyelmet, segiteni a srácokat, hogy észrevegyék a zenében még akkor is, a táncban nincs kiemelve. A munkát is. Többször elmondtam, hogy 8-10 évet kell ahhoz tanulni, hogy valaki szinpadra állhasson.
    De hát a táncosok munkája mellett valamiféle agymunka is kéne még, ami hozzáad annyit, hogy kitartson három felvonáson keresztül. A szép diszlet meg a csinos balett az kábé negyed órára elég csak, pláne a mai vizuális kultúrában felnőtt gyerekeknek, utána meredeken lankad a figyelem. Ezért örülök annyira, hogy ezekkel a srácokkal nem ez történt.

    És hát igen, az meg szerintem természetes, én az hogy x-edik karácsonyi után vágynék egy 18+ előadásra.
    A szegediek megcsinálták a Hattyúk tavával, van egy verziójuk gyerekeknek, egy meg felnőtteknek. A felnőtteknek valót láttam még csak, hát kábé valami olyasmit képzelnék el. A gyerekverziót meg vadászom, sajnos elég ritkán jönnek pestre, akkor is délutáni előadásra, amire szabit kellene kivennem.



    Kinga írta...
    Azért ez ám Csajkovszkij!
    A XIX században nem sokan irtak operát drog- és játékfüggőről, ő meg megirta a Pikk dámát. Szóval ha Csajkovszkijt hallgatsz, érhetnek ott meglepetések bőven.

     
  • At 5:49 du., Anonymous Névtelen said…

    Brünnhilde, igazad van!

    Még egy pár év türelem, lesz jobb Diótörő: megbeszélem kisunokámmal, aki most óriási erőfeszítéssel és kitartással pipiskedik, hogy legyen! :)

     
  • At 8:49 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Megvárjuk :-)

     

Megjegyzés küldése

<< Home