Brünnhilde szikláján

Valló világ

2010/12/10

Diótörő

Hát ez is megtörtént.
Most már borzasztóan sajnálom, hogy nem kezdtem el a dolognak hirverést csinálni még szeptemberben.
Igen, egyértelmű siker volt nap, nagyon büszke vagyok magamra, hogy ezt igy kitaláltam.
A végén 15 gyerek és két felnőtt jött.
Tényleg messziről, 4 órát buszoztak.
Én persze egész reggel készültem, szendvicseket csináltam, kakaót főztünk (nem is kakaót, hanem igazi, valódi forró csokit), süteményeket szeleteltem, tálcáztam, répát pucoltam.
Délben nyilallt belém, hogy hát a próbavetitésnél sötét, borult idő volt, most meg hétágra süt a nap, az ebédlőnkben lévő szalagfüggüny meg ugye mindenre alkalmas, csak sötétitésre nem. Igy aztán az utolsó pillanatban az egész hóbelevancot felköltöztettük az egyik ablaktalan tárgyalóba
6-14 év közötti gyerekek jöttek, köztük csomó testvér.
A koncepció az volt (és a polgármesterrel meg is beszéltem), hogy a gyerekek nem kapnak ajándékot, nincs Mikulás, csak egy uzsonna van, filmvetités, mese, és utána elmegyünk a szinházba.
Ragaszkodtan, tán a kelleténél merevebben is ragaszkodtam hozzá, hogy nem gyüjtünk se játékot, se használt ruhát, se tejbevonóból készült mikulásokat. Ilyesmit amúgy is rengeteget kapnak, ezt én teljes egészében ki akartam zárni.
Sikerült is egyébként, és igy van ez jól, nem látszott a gyerkőcökön, hogy nagyon hiányolták volna a sallangot.
A multimédiás vetités elég jól sikerült. Egyik falra vetitettem a régi, '63-as diafilmet egy klasszikus, kézzel tekerős diavetitővel, a másik falra meg egy-két perces részleteket balettből.
Nem olvastam a szöveget a diáról, mert az nem teljesen követi a balett sztoriját, arra koncentráltam, hogy olyasmikre hivjam fel a figyelmet, amik csak az előadásra jellemzőek: a derékfájósan táncolgató öregekre, a karácsonyfa körül settenkedő Karcsira, a Diótörő letépet fejére, a hirtelen megnövő bútorokra, hogy az azt jelenti, hogy Marika változik olyan kicsivé, mint a babák.
Nem birtam egyébként egyben elmondani a sztorit, fél óra után világos volt, hogy kifáradtak a gyerekek. Tartottunk szünetet, persze megtalálták a céges karácsonyfa alatt a szaloncukrot, de ennyi engedményt azért én is tehetek.
A mese után táncolni akartam velük egy órát, na ez a része a programnak teljes kudarcba fulladt. Nem táncoltak, szégyellősködtek, unatkoztak.
Jó, hát akkor pingpongozzatok, ha van kedvetek.
Volt.
Játszottak pár kört, gondoltam jobb, ha kicsit felfrissülnek.
Megcsodáltuk az Andrássy utat, lekabátoztunk.
Eddigre egyébént kiderült, hogy rendszeresen járnak szinházba, Miskolcra.
Őszintén meglepett, hogy milyen jól együtt voltak az előadással. Nem csak fegyelmezetten ültek, de tényleg figyeltek, követték, hallottam, ahogy súgják, hogy most fognak jönni az egerek, meg nahát, ezek a spanyol babák, és tényleg, az oroszok guggolnak, hahahahihihi.
Álmomban nem gondoltam volna, hogy ennyire leköti majd őket, arra számittottam, hogy minimum fele csapat halálosan fog unatkozni és jó esetben fegyelmezetten gubbaszt majd.
Ehhez képest 15 gyerekből egyetlen kisfiúra kellett rápisszegni a II. felvonás közepént, mert zörgött valamivel. És a hat éves szégyellős kismacska kérezkedett az ölembe a III. felvonás elején, és az utolsó 10 percben be is aludt, még horkolt is. De még az a pici lány is végig figyelt két és fél felvonást, az eszem megáll, nem akartam hinni a saját szememnek.
Amikor ezt az egészet kitaláltam, azt mondtam magamnak, hogy ha két gyerek élvezni fogja, már megérte.
Hát bőven megérte.

Tényleg egyfolytában nézegettem körbe, és azt láttam, hogy a mi szekciónkban a gyerekek figyeltek, előrehajoltak, ha böködték is egymást, a szinpad felé mutogattak valami érdekesre. Egy sorral feljebb két gyerek közül az egyik szunyókált, a másik gubbasztott, az oldalszekcióban végig SMS-eztek, vagy telefonon játszottak.
Szeretném azt hinni, hogy ez az én kissé szétszórt, multimédiás mesemondásomnak köszönhető. Tényleg nem volt hibátlan, hogy a projektor ne nyomja el a gyenge fényű kis diavetitőt, a két szembefalra kellett vetitenem, a srácoknak pár kocka dia után fordulni kellett, hogy a filmet lássák. A keringő ugye teljes csőd, talán négyen ha hajlandóak voltak táncolni.
Valami mégis működött, és ez nagyon jó.

Az egész egyébként alig több, mint 40 ezer ft-ba kerül. Plusz a törődés, mert a jegyeket ugye már augusztusban megrendeltem, tényleg nagyon jó helyre szóltak, már az 1000 ft-os darabárhoz képest. És hát a szendvicseket is én kentem, a kókuszgolyókat meg a csokiroládot is én csináltam, a kakaót a menzánkon főzték, szivességből. Üditő nem volt, csak szörp. Nem csak mert nem akartam sokat költeni, hanem mert nem akartam felesleges dolgokra pocsékolni, és mert mást akartam. Nagyon mást.

Ugyanennyi gyereknek egy bérelt Mikulásos, műfenyős, tejbevonós télapóscsomagos pont kétszer ennyiből jött ki.
Nem állitom, hogy ez utóbbi hülyeség és felejtsük el, de lehet csinálni máshogy is.
Kétségtelen, hogy piszkosul elfáradtam, de sikerült, és jelentem, tetszett nekik igy is, ócsón is, kézzel fogható ajándék nélkül is.

Jövőre tényleg nagyobb hirverést csinálok neki itt a blogon vagy valahogy, hátha mások is csatlakoznának.

Hanem, arra tessenek felkészülni, hogy 15 gyereket az Operaház III. emeletén megpisiltetni maga a horror. A női mosdó előtt a sor a ruhatárnál kanyarog, a fiúkat meg át kell kisérni a túloldalra. Szétaggódom magam, hogy el ne tévedjenek, meglegyen a jegyük, sorra kerüljenek egyáltalán. Mindeközben én magam naná, hogy nem kerülök sorra.
Nem létezik, hogy ezt igy kell, nem hiszem el, hogy ezt a mosdó dolgot nem lehetne megoldani a házban valahogy. Bizisten, a két szünet többet kivett belőlem, mint az egész nap.

Címkék:

7 Comments:

  • At 11:13 du., Anonymous wa said…

    Először is gratulálok !!!
    Tudom, régi vágyad volt ez az "ismeretterjesztés"
    És -ha akarod- jövőre megcsinálom neked a DVD-t menüválasztásosra... a te igényeid szerint...
    Mert a lelkesedésedet látva abban biztos vagyok, hogy lesz folytatás !!!

     
  • At 7:14 de., Blogger Kinga said…

    Huh! Te egy bator nő vagy. (De ezt eddig is tudtuk :D)

    Nagyonnagyonnagyonnagyon orulok, hogy sikerult es siker volt!

    Ha jovore csinalod, irj elotte (de tenyleg!) - minden evben szoktunk valami kis karacsonyi ajandekot adni az itteni raszorulo gyerekeknek, amennyi tolunk telik, de oszinten szolva inkabb neked adom, a te gyerekeidnek (ennyi kivetelezes hadd legyen).

     
  • At 8:47 de., Blogger alma said…

    isteni, amit csináltál, jaj de jó volt olvasni, a gyerekszemek melyek nem fáradtak el, mert "felturboztad" a multimédiával, (én is használom még a kézi-kurblis diavetitőt...) és a kis klambó az öledben. Tündéri. Tényleg szent vagy, ennyi melót és pénzt beletenni - nem hiszem hogy ma van még ilyen ember. Nagyon kössz az élményt.
    alma

     
  • At 12:24 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Köszi!

    Nem hősiesség ez, szintiszta önzés. Most vagyunk azon a határon, hogy ha nem kezd el az oktatás vagy maga a műfaj közönséget kinevelni, pár év múlva nem lesz kinek előadásokat tartani, mert nem lesz értő közönség.

    Kinga, inkább Te is próbálj meg ott helyben csinálni valami hasonlót. Nem kell ám csak a Diótörőben gondolkodni, rengeteg más előadás lehet ami jó sőt jobb. Akár amatőröktől is.
    A hátrányos helyzetű gyerekek szinházba járatása nekem azért heppem, mert ott nem csak a szinházat mint szinvonalas szórakozást szeretheti meg (phejj, de ocsmány fogalom ez a szinvoalas szőrakozás) hanem viselkedéskultúrát tanul, koncentrálni tanul, ilyesmi.

    Én is éppen arra gondoltam egyébként, hogy tudnék-e ebből többet csinálni, de ilyen intenzitással és odafigyeléssel max havonta 1-2 ilyen délutánt birnék ki.
    csak úgy 'leadom az anyagot ha nem figyelnek is' módjára vetiteni és mesélni meg nem érdemes.

     
  • At 12:33 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    jah, és a szinhéz előnyeihez add még hozzá, hogy testbeszédet olvasni tanul, több szemszögből értékelni egy történetet tanul, stb.
    és ha sem az oktatás, sem a műfaj maga nem helyez erre elég súlyt, a szülők ugye nem alkalmasak rá, hát ott kell jönni a civileknek.

     
  • At 8:37 du., Blogger Kinga said…

    Brunnhilde: igazabol nekem egy perc idom sincs meghalni sem :(( Meg a sajat csaladunk karacsonya is takarekra van allitva, ami teljesen kiborit lelkileg, de iszonyu sok az isi + Masters. Felev vegere mar a kiborulas szelen vagyok - nem azert irom, hogy panaszkodjam, csak tudom, hogy nincs erre sem energiam, sem idom - sajnos. Kabe november kozepetol napi 3-4 orakat, ha alszom. Tudom, hogy ez a konnyebb megoldas, de evvan, en ennyit tudok csinalni.

    Ha megis meggondolod magad, csak irj, akarmikor, mert komolyan gondoltam az ajanlatomat. Az a penz felre van teve igy is, ugy is. Ha nem neked, akkor itteni gyerekeknek adjuk, vegulis igazad van, tenyleg mindegy.

    Meg egyszer: nagyon orulok, hogy jol sikerult, drukkolok, hogy jovore is menjen!

     
  • At 11:25 de., Anonymous rás said…

    Gratulálok!

     

Megjegyzés küldése

<< Home