Brünnhilde szikláján

Valló világ

2005/05/21

:-) Szépjónapot!

Kirándulás közben találtam egy óriási bokor csoportos pereszkét.

Nem nagyon akartam hinni a szememnek, ezt a gombát eddig még mindig ősszel szedtem, úgyhogy szépen elkocogtam vele a piacra bevizsgáltatni. Megnyugodtam, tényleg fogyasztható, szerintem isteni gombapörköltet csinálok belőle.

Holnap.
Mert ma, ma az év első újkrumpli ebédjét fogom elkészíteni.
Mivel az újkrumpli önmagában is nagyon ízletes, én nem szoktam hozzá csinálni semmit. Tudom, rántott csirkecomb vagy valami pörkölt féle illene mellé, de azt ehetek eleget télen. Május egy évben csak harminc napig van, hát ki kell használni újkrumpli-evés céljából :-)))

Szóval, én mindig az apró, diónyi, maximum tojásnyi krumplikat veszem. Egy tál vízben megkapargatom (azért vízben, hogy annyira azért ne fogja be az ujjaimat. Persze befogja, de ennyit megér.) A krumplit csak annyi enyhén sós vízben teszem fel ami félig ellepi és szorosan lefedve főzöm meg. Mire megpuhul, a víz is elpárolog alóla. Akkor dobok rá egy darabka vajat (nem margarint; vajat! Ha nincs vaj, akkor olajat) és azon átpirítom egy kicsit. Amikor már imitt-amott megpirult, átforgatom és a másik oldalát is odakapatom egy cseppet. Közben apróra vágok egy csokor petrezselymet és a kész krumplira rászórom, összekavarom és -hogy a petrezselyem meg ne égjen- elzárom a lángot. A krumplit lefedem és egy kicsit hűlni hagyom, addig a petrezselyem is megfonnyad rajta.
Ennyi.
Nem kívánok én ehhez se rántott húst, se pörköltöt, se semmit.
A tavasz első újkrumplijánál tán csak a tavasz első zöldborsó levese a jobb, de arról majd később.

Más:
kikeltek az első fészekalja kiskacsák és láttam egy szürke gémet is. Csak álldogált a mocsárban azokon a valószerűtlenül vékony, hosszú lábain, a nyaka kecses ívben oldalra hajolt - aztán egyszercsak kitárta a szárnyát és hHuuusssSSsss ... fellebbent. A víz még csak nem is fodrozódott utána, pedig egész biztos lendületetet vett a starthoz.



Még más: a gombaszakértőnél már voltak szegfűgombával, úgyhogy holnap nekiindulunk gombászni.
Jó hosszú gyalogtúra lesz, csomagolok rá puha, fehér kenyeret, camembert sajtot, friss paradicsomot és egy termoszban fröccsöt.
Ez utóbbi hozzávalóit még be kell szereznem, de üsse kavics, még a tecckóba is hajlandó vagyok elmenni, csak hogy vasárnap délelőtt a gombaillatú réten elnyúlva számolhassam a pohárból felszálló buborékokat.
Egyszer százötvenig már eljutottam, mire nagyon öreg leszek, szeretnék tudni ezerig elszámolni.

Nagyon-nagyon más:
"Elnézést, tévedtem - nyilatkozta lapunknak az új fejlemények ismeretében Tamás Gáspár Miklós. Ismert, a filozófus korábban azt közölte, hogy fasiszták szúrták le a roma fiatalt. Majd egy televíziós műsorban azt mondta: hazudik a rendőrség, amikor arról ad tájékoztatást, hogy nem volt rasszista indíték. " mno

Most erre mit mondjak?
A nol-ról ide másolom annak a beszédnek a kivonatát, amiért TGM elnézést kért.
"Egy fiút leszúrtak a fasiszták - ezért mi most kijöttünk az utcára. Hogyan jutottunk idáig?

Itt senki sem megy az utcára azért, mert az oktatásban szegregáció van, vagy azért, mert alig vannak cigány egyetemisták, vagy a nyilvánosság előtti megalázásokért, vagy azért, mert az állítólagos demokratikus politikai közösség magától értetődőnek veszi, hogy ez a fehér férfiak politikai közössége.

Ne csak akkor menjünk az utcára, amikor már vér folyik, hanem már sokkal korábban, amikor az aggasztó előjelek elszaporodnak. Nem most kellett volna kijönnünk, hanem tizenöt éve folyamatosan kellett volna zörgetnünk a rácsokat, betörnünk az ablakokat, és kimondani, hogy fajüldöző országban nem kívánunk élni.

Nem csak karddal ölnek itt, hanem szavakkal, törvényekkel, rendeletekkel, vagy éppen a törvények és rendeletek kijátszásával, gúnyos kis újságcikkekkel és lebiggyedő ajkakkal a képernyőn - és kit ölnek? fivéreinket és nővéreinket, a magyarországi romákat.

Én a kiváltságosok, a fehér férfiak közé tartozom, de tudom, hogy ezek a kiváltságok nem illetnek meg. Vagy egyenlők vagyunk, vagy nem vagyunk emberek."


Nos, a véleményem nagoyn röviden: bármi is történt két hete a Moszkva téren, bárki szúrt le bárkit, a tény attól még tény marad: jelenleg Magyarország népességének körülbelül 6-8 %-a másodrendű, sőt, alacsonyabb rendű állampolgárként él. Hátrányt szenvednek az oktatásban, a munkához jutásban, átlagéletkoruk majd' 10 évvel rövidebb a többséghez tartozók életénél. Anyagi helyzetük, lakhatási körülményeik szintén rosszabbak.
és ez nem csak neki, a cigányoknak rossz hanem nekünk, "a kiváltságosoknak, a fehér férfiaknak" is. Nem azért, mert esetleg nem tudunk aludni a lelkiismeretfurdalástól a társadalmi különbségek miatt, hanem azért, mert ezek a nagyon éles különbségek feszültségekhez és előbb-utóbb robbanáshoz vezethetnek.

Szóval nem tudom, hogy TGM mi a fenéért is kért most elnézést?!