Brünnhilde szikláján

Valló világ

2005/09/21

Holnap bringás felvonulás, meghívó oldalt :-))
Én sajna nem tudok menni, dolgozom holnap este - igaz, bringával megyek dolgozni.
Szóval én igazi városi bringás vagyok.
Nem azért járok bingával mert nem telik autóra - ha éppen akarnék, vehetnék, mint ahogy már volt is autóm. Nem szerettem, úgy éreztem uralkodik fölöttem és meghatározza mire költsem a pénzem és hova mehetek. Olyan helyre például, ahol nehéz parkolni, nem mehettem vele, mert biztos elkéstem mire meg tudtam állni valahol. Szóval, szerintem legalábbis, ha az embereknek lehetőségük lenne rá hogy biztonságban, normális utakon eljussnak innen oda, akkor több embernek lenne kedve tekerni. Én tök komyolyan gondolom, hogy sokkal emberibb egy kerékpársávon bemenni Újpestről a belvárosba mint metróval vagy autóval. A metró persze gyorsabb, autóval meg nyilván függetlennek érzed magad. De csak érzed, mert igaziból nagyon is ki vagy szolgáltatva egy csomó mindennek: a forgalomnak, a benzinárnak, az utak minőségének, a másik autós udvariasságának, az autód felszereltségének, hogy van-e benne légkondi vagy nincs.
A bringázást semmi ilyesmi nem befolyásolja. Benzin nem kell bele, parkolni bárhol lehet, a hűtést megoldja egy üveg ásványvíz. Nem kell hozzá semmi más mint egy már 20.000-ért is beszerezhető bringa (elsőre, másodjára már 60-at szánsz rá, harmadjára meg 100-at, én legalábbis már majdnem ott tartok :-)))) ), némi elszánás és persze kerékpárút. Azok meg maguktól nem fognak épülni, azt ki kell követelni - ezért kell például a holnapi Critical Mass is. Aztán ha egyszer valamikor lesznek normális bringautak és az autósok látják, hogy jó lábakkal tapossuk a jó bringákat, hátha nekik is kedvük szottyan. Ha nem, az se baj, kit érdekel ha maradnak az autójuknál - de azt mindenkinek érdemes fejben tartani, hogy egy autó helyén hat-nyolc bringa tud parkolni. Az egész városnak érdeke, hogy minél többen szálljunk át.

Fogni kell egy várostérképet és ahol nem lehet kerékpársávokat csinálni, ott be kell áldozni néhány keskenyebb mellékutcát és azokból csinálni bringás sugárutakat. Buszokon, metrókon, villamosokon ki lehetne jelölni bringás járatokat. Nem mindig és mindenhol, de mondjuk minden negyedik metrószerelvényen a hátsó kocsiban lehetne vinni bringát. Vagy éppen ki lehetne kötni a metróállomásokon, vigyáznának rá. Rengeteg olyan közlekedési helyzet van, amikor az emberek elgondolkodnának és esetleg ki is próbálnák a kerékpározást.
De ehhez megfelelő feltételek kellenek.
ha Bécsben lehet látni kiskosztümös nőt elől bevásárló kosárral, hátul gyereküléssel akkor ez Pesten sem lehetetlen. Pici jószándék kéne hozzá meg némi pénz.
Mindenestre olcsóbb bringautakat építeni mint újab hidat, újabb sugárutat, mégegy körutat, aluljárókat, parkolóházakat, stb.
A poitikusokat meg most kell tökönragadni - választások előtt. Aztán amit igérnek, számon kérni rajtuk - választások után.

Az ellen pedig egyáltalán nincs kifogásom, hogy a KRESZ-ben is nagyobb figyelmet szenteljenek a bringásoknak. Ne csak a világítás, de a sisak és a világítós mellény is legyen kötelező. Azt se bánom, ha a rendőr büntethet ha valami nem stimmel. Sőt, én a szondát is megfújom ha éppen kérik.
Valamit valamiért.
Én kerékpárosként komoly közlekedési tényezőnek gondolom magam, mindent megteszek, hogy betartsam a KRESZ-t, hogy ne zavarjam az autósokat. Elvárom hát, hogy ők se zavarjanak engem, ők is tartsák be a KRESZ-t és ne sajnálják tőlem azt a nyolcvan centi széles betoncsíkot. Én se sajnálom tőlük az utakat, pedig nekik három méterre van szükségük.


(a B+B páros meg kinyalhatja a sebváltómból az olajat.) Szerencséjük van, agyváltós bringám van amihez kevés kenőanyag kell és el sem tud koszolódni.