Brünnhilde szikláján

Valló világ

2005/12/01

:-) Szépjóestét!
Annyira fáradt vagyok, hogy ma este csak idebiggyesztem az egyik első Makrancos Kata élményem. Holnap pedig -feltéve hogy még élek- leírom hogy miért tetszett annyira az ettől teljesen eltérő flfogású Örkény színházi előadás.


A MAKRANCOS KATA
Balett 2 felvonásban, Operaház
Kata: Végh Krisztina
Petrucchio: Solymosi Tamás

A klasszikus Shakespeare történet balettfeldolgozása.
Be kell vallanom, hogy aznap este én is meglehetősen törő-zúzó hangulatban voltam, ugyhogy nagyon bele tudtam magam élni a temperamentumos, akaratos leányzó helyébe.
Kata annyira iszonyodik a pohos, öregecske kérőitől, hogy mindent elkövet a kiutálásukra: tör-zúz, hisztériás jeleneteket rendez, mindenkivel, a hugával, apjával, kérőivel, barátnőivel összevész. Éppen búzás zsákokat borogat, amikor megjelenik a gyönyörű Soly... akarom mondani Petrucchió, akinek megtetszik a leány és elhatározza hogy megszelídíti. Mondjuk, nálam nem érne el sikert, de Katát legyőzi a saját módszerével: addig tombol, addig kínozza, dobálja Katát amig a lány kimerülten rábólint az esküvőre. Persze az sem megy simán, ha már egy férfi macsóra vette a figurát, nem olyan egyszerű abbahagyni. Katának bizony mindden kis hisztije, kitörési kísérlete radikálisan vissza lett verve. Végülis persze megszelídül, nem tudtam eldönteni hogy Solymo... akarom mondani Petrucchio meztelen felsőtestének lesikálása, vagy a férfi hirtelen ébredt gyöngédsége olvasztotta meg a leány szívét, de megtört a jég. Kata messze földön a legengedelmesebb feleség lett. Mondjuk, szerintem, bár tudom hogy nem illik Shakespearet felülbírálni, de jobban tetszett volna a befejezés ha valamit megőríz a temperamentumából.
Az ilyen engedelmes kis asszonykák ugyanis néhány éven belül unalmassá válnak.
Ugyanez nem mondható el az előadásról. A rendezés, a kosztümök, minden nagyon látványos, sodró, kavargó, még sokadik alkalommal is élményt nyujt. A zenekar is brillírozott, persze ez az Operában majdnem természetes. Solymosi kiemelkedő tehetségű táncos, Végh is meggyőzően adta elő a dühöngő fúriát. Mindig van abban valami megható, amikor egy pillekönnyű, kecses balerina tramplit táncol. De a többi szereplő is kitűnő, ami nekem külön öröm, hogy az Apa szerepében itt még lehet látni Havas Ferencet.

Ja, azoknak a hímivarú nettestársaknak a kedvéért, akik nem a Solym...akarom mondani Petrucchio kedvéért néznék meg, elárulom, hogy a másik szereposztásban Popova Aleszja táncolja Katát.