Brünnhilde szikláján

Valló világ

2006/10/16

:-) Szépjóestét!
Jó kis nap volt, a hátsóm kis híján belegyógyult a székbe. Még az ebédet is a számítógép előtt ettem meg, itthonról vittem be tegnapról maradt -pulykaaprólék levesben főtt zöldségből készült- francia salátát és csőben sült karfiolt. Finom volt nagyon mind a kettő.
Holnap is viszem az ebédet, padlizsános-paradicsomos tésztát.
Két adaghoz volt itthon egy csinos kis padlizsán, négy szem túlérett paradicsom és egy üveg alján 10-12 szem maradék olajbogyó. A cserépben nevelt bazsalikomom is öregedni kezdett már, le kellett szüretelni hogy még élvezhető legyen. Hagyma, fokhagyma mindig van itthon.
Először a padlizsánt megmostam és azon héjastul másfél-két centis kockákra vágtam. Picit megsóztam és beletettem az egészet a kukta acél szűrőbetétjébe, hogy a lyukakon kicsöpöghessen a padlizsán leve - ezt az olaszoktól tanultam, ha nem roston sütik a padlizsánt akkor előtte mindig lesózzák, hagyják állni fél órát és kinyomkodják a levét. Egy kis fej hagymát és egy gerezd fokhagymát apróra, de tényleg nagyon apróra vágtam és két kanálnyi forró, sistergő olajon picit megpirítottam. Külön edényben, szintén két kanál forró olajon megpirítottam a kis kockákra vágott paradicsomot is. Közben felszeleteltem még az olajbogyókat és a három szál vénülő bazsalikomról lecsipegettem és megmostam a még fiatalnak nevezhető leveleket is.
A hagymát ráöntöttem a paradicsomra, az egészre rádobtam a levétől enyhén kinyomkodott padlizsánkockákat, a felkarikázott olajbogyót és a zsenge bazsalikomleveleket. Szórtam rá még egy mokkáskanál oregánót is, ha már olaszos, akkor az nem maradhat ki. Lefedtem az edényt és készre főztem a mártást.
Ha a paradicsom nem adna elég szaftot, vagy a nyitott edényből elpárologna, kevés vízzel lehet pótolni. Sózással vigyázni mert az olajbogyó sós, a padlizsán elősózott, szóval csak csínján, kóstolás után ízesítsük a mártást.
Olyan tésztát érdemes hozzá főzni, ami öblös, csavart, likes-lukas, szóval ami jó sok szószt tud felvenni.
A tetejét meg lehet szórni parmezánnal vagy valami reszelt sajttal - inkább parmezánnal, elég pepecselős munka, megér egy finomabb sajtot.
Akinek nincs friss bazsalikomja, az szárítottal helyettesítheti, vagy valami olasz fűszerkeverékkel. Friss paradicsom helyett is lehet majd a télen konzervet használni.
Mint minden tésztaétel, ez is frissen az igazi, de a menzai kecsöpös-fagyasztott-mekszikói-keverékes bolonyainál klasszisokkal jobb lesz még másnaposan is.