Brünnhilde szikláján

Valló világ

2006/12/13

:-) Szépjóestét!
az van, hogy máma jöttem, mentem, szöszmötöltem, aláírtam, pecsételtem és úgy elfáradtam mint a kutya.
Ráadásul nagyon jó kis vita alakult ki itt lent azzal kapcsolatban, hogy a bringásoknak kötelezővé akarják tenni a fényvisszaverő (kukás)mellényt. Tessenek elolvasni és örülnék, ha egy autós is elmesélné, hogy mit lát a kormány mögül.
Nem az érdkel hogy mit érez a bringások iránt (sejtem, hogy jobbára minden a legtöbb autós utálja a bicósokat), hanem azt, hogy mit lát!!
Én már nagyon régen vezettem, de úgy emlékszem, hogy igaza van wa-nak, baromi nehéz meglátni egy sötét utcán lámpa nélkül, malterfoltos cajgruhában vagy fekete pilótadzsekiben pilinszkázó biciklistát és nagyon kell figyelni, hogy szerencsétlen sofőr elkerülhesse a gázolást.
Szóval addig is, amig az ország képes nem lesz minden településen biztonságos kerékpárutakat(*) építeni meg kéne találni a legegyszerűbb és legtöbbek által betartható megoldást arra, hogy a bringások ne csak lássanak, de látszódjanak is.


---------------------------------------------------
(*) a kerékpárút megléte természetesen nem jelenti azt, hogy egy bringát nem kell kivilágítani. Látni és látszani, ez nagoyn fontos a közlekedésben és vonatkozik mindenkire: gyalogosra, bringásra, lassan görkorisra és -deszkásra, autósra egyaránt.

5 Comments:

  • At 10:42 du., Anonymous Névtelen said…

    Én pl. autós vagyok, lusta vagyok bicajozni, bár szeretnék, de ahol én lakom, ott nagyon dimbes-dombos, és így nem akkora élvezet, mint a szép lapos Újpesten. És semmi bajom a bringásokkal, sőt, szépen lassítok mögöttük, óvatosan kikerülöm őket, szép lenne így nyugodtan együtt élni. De azt utálom, ha csak az utolsó pillanatban látom meg ket. Nem lehetne csak ilyen csíkokat magukra/magatokra tekerni, amit össze lehet göngyölni apróra, és akkor nincsenek öltözködési gondok?
    k

     
  • At 3:50 du., Anonymous Névtelen said…

    Én is autóból nézem a világot, Budapesten, üdülőövezetben, sok kerékpárossal megvert városrészben. A bicajosok többségének szerintem fogalma sincs, mit láthat és mit nem az autós. Ennek megfelelően megy mint állat, amivel persze csak saját magát veszélyezteti. Meg a normális autósok lelki nyugalmát.

    Példa: közeledem hozzá hátulról, és árgus szemekkel figyelem, mert sejtem, mire készül... kidobja a karját balra, és már kanyarodik is elém az út széléről, anélkül, hogy hátrapillantana. Talán azt hiszi, korlátlan elsőbbséget élvez - ha kanyarodni akar, mindenki várja meg, míg végez. Előre lát, de hátrafelé nincs szeme, tehát onnan nem is érheti baj. Vagy mégis?

    Azt hiszed, ritka az ilyen? Igaz, nem mindennapos, de gyakori.

    Példa #2: anya elöl, apa mögötte, kiskölök leghátul, szegény szinte vakon tapossa a pedált, hogy tartsa a tempót a szülőkkel. Anya hátrapillant félig, rikolt valamit a csemetének (a kocsiból nem értem, mit), eközben képtelen tartani az egyenes irányt, pillanatok alatt majd' egy méterrel beljebbre sodródik az úton.

    Lépésben, két méterre tőlük elosonok mellettük. Milyen eséllyel éri meg a felnőttkort az a kölyök? A szüleit már most 5-5 év felfüggesztettre kellene ítélni.

    Ez se mindennapi, de nem is az első, se nem az utolsó.

    Példa #3: zuhog az eső, az ablaktörlő hiába küzd vele, alig látni az utat. A forgalom lelassul, a vezetők többsége tudja, hogy ilyenkor a legkisebb figyelmetlenség is koccanással végződhet. Erősen alkonyodik, de ilyen esőben ez már szinte koromsötét. Töltés mellett halad az út, a fekete háttér előtt csak pár méterrel előttem veszem észre a bicaj kormányára görnyedő alakot. Szegény pára, nem cserélnék vele a hideg esőben... agyatlan barmának csak elöl ég lámpája... talán az autósok telepátiájában bízik? Vagy az előtte táncoló halvány fény nyugtatja meg?

    Mivel számítok a hasonló kamikázékra, lazán kikerülöm, de nem hibáztatnám azt az autóst, aki hátulról felöklelné.

    Folytassam?

    Igen, kellenek a csíkok, kellene kukásmellény, kellene jó erős lámpa, oktatás + kemény vizsga, szülői felelősség, józan ész, no és pár késő esti óra valamelyik autó anyósülésén, például mifelénk. A bicajhoz is kelljen jogsi! És őket is fenyegesse büntetés, ha nincs lámpájuk!

    Amíg nem jönnek össze ezek, addig ne a bringásutakért sírjatok, hanem okítsátok egymást. Ha összejöttek mindezek, és kiokosodott minden 'cajos, akkor fölöslegessé válnak a kerékpárutak. Gondolkodjatok, és vegyétek észre, hogy nem lesz mindenhol külön út nektek még legalább ötven évig. Sőt, magyarföldön még azután se, sokáig.

    Több észt mindenkinek: -két bicajos nagyfiát féltő-óvó autós apa-

     
  • At 4:41 du., Anonymous Névtelen said…

    Ezt írtad:

    ... ebben az országban nem csak jól felszerelt, okos bringások vannak, hanem Mári nénik is akik macskanadrágra húzott otthonkában, kormányra akasztott szatyorokkal pilinszkáznak a boltból hazafelé, meg seggrészeg Józsik, akik olyan falukban szlalomoznak, ahol egész utcahosszakon ki van csúzlizva a közvilágítás. ... A városi bringások pedig általában okosak ...

    A városi bringások sajnos sem általában, sem konkrétan nem elég okosak. Az autósokról sincs jobb véleményem, de esetünkben őket fenyegeti kisebb veszély.

    Az autó nagyon veszélyes eszköz. Gyors, nagy a tömege, hatalmas a mozgási energiája. Átlagmagyar meg nem szereti még a biztonsági övet se... Aki nem vezetett autót, az végképp nincs tisztában ezzel, de a vezetők többsége sincs.

    A bicajos átlagmagyar pedig megveti a bukósisakot, mert vacakolni kell vele, mert nyáron meleg, mert egész évben ronda. Ezek az "okos" városi bringásaid...

    Told őket rá ugyanazokra a zsúfolt, kátyús, jól-rosszul megvilágított utakra. Szórd meg őket napi stresszel, dugókkal, esztelen autós köcsögökkel (mert van olyan, szépen tenyésznek). Fűszerezd meg a kotyvalékot kivagyisággal, autós presztízsharcokkal, nagypofájú vagányokkal, "önérzetes" biciklistákkal.

    Utána nézd meg, évente hányan halnak meg a magyar utakon, autósok, meg biciklisták (meg gyalogosok).

    Nem Mári néni meg a Józsi a hunyó. Mi mindannyian. (Na jó, néhányan nem annyira.)

    Legyünk okosabbak: -az előbbi autós-

     
  • At 11:40 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    jobban örülnéák neki, ha megamaradnánk cska a látni és látszani témakörnél. Tudod attól tartok, hogy se a világot se a közlekedési morált megváltani nem tudjuk. Az utak szarok és keskenyek, ezen mi nem változtathatunk. Azzal sem tudunk mit csinálni, hogy a magyar gépjárművezetői oktatás úgy szar ahogy van, tizenpár óra után kiengedik a gyereket a forgalomba, ráadásul sem az apjától, sem az oktatójától nem tanulta meg se a jobbkézszabályt, se a defenzív vezetést. Sőt, sajnos az isten állatkertjének kerítését sem magasíthatjuk meg. A barmok itt vannak közöttünk, mindig voltak és sajnos úgy tűnik, mindig lesznek is. nekem is simán elébem kanyarodnak jobbra, pedig láthatna, ott megy el mellettem és én aztán tényleg látszom, de nem, kikerül és azonnal lekanyarodik jobbra. Nyilván nem Te csinálsz ilyet, ezért értelmetlen is volt leírnom.
    Ezért mellé is teszek egy bringás példát, csak hogy lásd, teljes erőből próbálok autós fejjel is gondolkodni. szóval hetente látok olyan bringást, aki előlre teszi a piros villogót. Az az egy van neki, hátul (és agyban) tök sötét.
    Örülök és köszönöm, hogy figyelsz a bringásokra és jó, hogy leírtad amit. Nem Te vagy az első, annak idején egy ehhez hasonló beszélgetésből tanultam meg, hogy mielőtt bármit cisnálnék, kilököm a kezem "indexelek". Ha kátyut kerülök ki vagy ha hátranáznék mert kanyarodni akarok, mindig. Előbb indexelek, aztán hátranézek, pedig én tudok úgy hátranézni, hogy ne változtassak irányt. Ezt kevés bringás csinálja, ha most valaki olvassa, érdemes rajta elgondolkodnia.

    Hasonló a helyzet a fényvisszaverő mellénnyel, azt is saját tapasztalatok után kezdtem hordani, de azt inkább a lentebbi poszthoz írom, mert Kócosnak szánom, ő meg ugye ott szólt hozzá.

    Szóval kösz, fontos a párbeszéd, mert tényleg meg kell értenünk egymást. Nem a maszlagot értem a "meg kell érteni" alatt, hanem konkrétumokat: mekkora fényerő az amit már egyértelműen be tudsz azonosítani, milyen magasságban a legjobb, oldalról, vagy hátulról nehezebb-e észrevenni egy bringást, ilyenek érdekelnének. Hol látsz jobban, a fényesen kivilágított belvárosban, vagy a félhomályos külvárosban, esetleg a töksötét városon kívül?
    Mindez azért fontos, mert én pont az a fajta bringás vagyok, aki kész arra, hogy figyeljen az ilyesmire és a helyzettől függően rakjak ki magamra még egy lámpát, vag yváltsak villogóról folyamatos fényre, vagy tegyem fel a lámpát a kormányról a sisakomra és hasonlók.

     
  • At 2:06 de., Anonymous Névtelen said…

    Mai termés, pesti koraestében, sötétben, a kedvedért:

    #1: biciklis futár a pesti dugóban. Világos ruha, fényvisszaverő csíkokkal, kivilágítatlan bicajjal. Láthatóság: 3-as osztályzat, de vegyük figyelembe, hogy a futárok szinte mindig profik, szerintem együtt gondolkodnak a forgalom többi résztvevőjével.

    #2: alig kivilágított, forgalmas mellékút. Gyertyafénynél is halványabb, kékes lámpa elöl, prizma hátul. Szemből alig látszott, de a visszapillantóban alaposan megnéztem: a prizmája hatásos. A szembejövő autós is messziről meglátta őt (hátulró). Osztályzat: 2-es, mert ha átkanyarodna előttem, alig látnám őt.

    #3: ugyanezen a mellékúton, egy perccel később: elöl-hátul szaporán villogó fény. Ilyet csak bicajoknál láttam eddig, félreérthetetlenül jelzi, hogy "vigyázz rám!". Osztályzat: 5-ös.

    A kérdéseidre válaszul:
    mekkora fényerő az amit már egyértelműen be tudsz azonosítani - sajnos nincs egyértelmű határ. A távoli fények is lehetnek olyan erősek (például a karácsonyi díszkivilágítás a ma esti #1-nél), hogy elnyomják a kerékpár fényforrásait. A forgalomban haladva sok dologra kell figyelni, ha még beszélget is a vezető (utasával, vagy mobilon), akkor még kevesebb figyelme jut a fények azonosítására. A #3 villogó fényei nagyon jók - a példából kitűnik, hogy a fény ereje helyett a jellege a fontosabb (gyorsan villog, pici).

    milyen magasságban a legjobb: passz. Szerintem bármilyen magasság megfelel, csak ne kelljen találgatni, ki világít. Példa: féllámpás autókat könnyű motornak nézni, de a szélességük egészen más... Az autók világításával sincs minden rendben.

    oldalról, vagy hátulról nehezebb-e észrevenni egy bringást: oldalról. És ott csak visszaverő csík segíthet (vagy "kukásmellény" :).

    Hol látsz jobban, a fényesen kivilágított belvárosban, vagy a félhomályos külvárosban, esetleg a töksötét városon kívül?: jó kérdés :). Az erős közvilágítás a kirakatok és reklámok fényeivel együtt már ronthatja a tájékozódást (tapasztalat). Ezzel együtt általában a több fény a jobb, vagyis ott kevésbé kell tartania a kerékpárosoknak.

    helyzettől függően rakjak ki magamra még egy lámpát, vag yváltsak villogóról folyamatos fényre, vagy tegyem fel a lámpát a kormányról a sisakomra és hasonlók.: magadra ne rakj semmit, a villogó sokkal jobb a folyamatosnál, a sisakfény inkább meghökkentő, mint jó. Szerintem.

    A közlekedésben nagyon fontos a kiszámíthatóság. A járművek, gyalogosok mozgásában, a táblák elhelyezésében és a forgalmi rendben, mindenben. A ma esti tapasztalataim alapján azt javasolnám, hogy minden bringás villogó fénnyel jelezze magát, elöl és hátul, + csíkokkal vagy mellénnyel (ezek akkor is jól jönnek, ha leszáll a 'cajról). És ne legyenek kivételek - ne legyenek sisakfények, halvány lámpácskák, erős folyamatos fény se legyen, prizma legfeljebb kiegészítésként. Ha villogó fényt látna valaki, egyből tudná: "kerékpáros". Ha csíkokat: "ember". Folyamatos fény: "valami más". Utána már csak a Mári nénikre és a seggrészeg Józsikra kellene figyelni :).

    -a 4:41 DU-s autós-

     

Megjegyzés küldése

<< Home