Brünnhilde szikláján

Valló világ

2007/04/17

Uramisten, uramisten, ez borzasztó!
"It just makes me think, what if I were the professor in that class and I had my firearm. Might there have been less damage? I don't know." mondja egy tanár a Virginiában történt főiskolai vérengzés után.
Magyarul, ez az értelmes, de legalábbis értelmiségi ember azon filózik, hogy ha ő van bent abban a teremben ahol a mészárlás történt és éppen nála van a fegyvere, mennyivel kisebb lett volna a tragédia. Szerencsére csak tűnődik, mert azzal fejezi be, hogy "nem tudom".

Hát én meg tudom.
Ha netán nála van a fegyvere és nem őt lövik le először, akkor nem 33, hanem "csak" mondjuk 20 halott lett volna.
Ha azonban annak a bekattant, huszonéves fiatalembernek nem lett volna fegyvere, akkor egyetlen áldozat sem lett volna.
Hát valahogy így.
Ha nincs kéznél egy lőfegyver, akkor senki sem tud lövöldözni.
Botrányt csapni persze tud, dühöngeni is tud, megpofozhatja a hűtlen nőt, szóval sok minden történhetett volna, de nem vihetett volna magával több mint harminc embert a halálba.
Pár éve, a Columbia egyetemen történ mészárlás után egyszer már meg akarták módosítani az alkotmánynak azt a részét, amelyben az amerikai állampolgárok alapjogává teszik a fegyverviselést. Akkor az lett a nagy felbuzdulás vége, hogy az iskolákban kötelezően kifügesztették a tízparancsolatot.
Hát igen, sokra mentek vele.
Kívánom, hogy az amerikaiak józanabbik fele tudjon és merjen szembeszállni a fegyverlobbival és tudja meggyőzni honfitársait, hogy vegyék ki az alkotmányból a szabad fegyverviseléshez való jogot. Nem kis pankráció lesz, de erre a 33 fiatal halottra nem az a válasz, hogy jó, akkor ezentúl soha nem felejtem otthon a stukkert és ha valami gyanúsat látok, azonnal lelövöm az illetőt. Ezt egy egyetemi tanárnak kéne tudni a legjobban.

18 Comments:

  • At 2:35 du., Anonymous Névtelen said…

    Kedves Brünnhilde!

    Álláspontod szeretetreméltóan humánus, de kissé naiv. Az a nagy büdös helyzet, hogy a betiltással csak a tisztességes emberektől lehet elvenni a fegyvereket, a bűnözők nem vesződnek hosszas eljárásokkal, megszerzik úgyis feketén.

    Másrészt, Amerikában kb. 300 millió fegyver van a lakosság kezében, ehhez képest 10 évente egy ilyen lövöldözés eltörpül azzal szemben, hogy ez a sok millió fegyver hány bűntényt hiusít meg ill. előz meg már a puszta meglétével!

     
  • At 3:02 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Nem vonom kétségbe a részigazságod, de ez a fiatalember például nagy valószínűséggel csak akkor lett bűnöző, amikor elkövette ezeket a gyilkosságokat. Addig csak egy frusztrált, féltékeny lúzer volt, legalábbis a jelenlegi információink szerint. Ha nincs fegyvere, legfeljebb összeveri a barátnője szeretőjét vagy rosszabb esetben megfojtja a csajt - egyik cselekmény sem ér fel ezzel a vérfürdővel.
    Egyébként pont ez a borzasztó, hogy az ilyen és ehhez hasonló eseteket nem bűnözők követik el és legfőképpen a törvényesen, alapjogon tartott fegyverekkel nem tudják megakadályozni az elkövetésüket - legfeljebb a rendőrök lelövik, miután kifogyott a tölténye. Az meg ugye már késő, addigra ott a több tucat halott.

    Én szétválasztanám azt, hogy a bűnözők úgyis beszerzik a fegyvert attól, hogy a tiszteséges adófizető állampolgár légkondiszerelő papa fiókjában ott van 2-3 pisztoly és aztán ha úgy alakul a frusztrációs szint, akkor vagy ő, vagy a kamaszkori válságát élő fia rendez egy vérfürdőt egy főiskolán vagy egy mozi előterében. Nem nagyon hallottam még, hogy egy talpraesett, talpig becsületes, stb. hobbista pisztolyhős egy ilyen ámokfutást megakadályozott volna azzal, hogy éppen nála is volt egy stukker és lelőtte a vérengzőt.
    A bűnözők fegyvertartása kriminológiai ügy, a fegyverhez jutó kamaszok és bekattant idióták vérfürdői viszont társadalmi ügyek.

     
  • At 4:24 du., Anonymous Névtelen said…

    A tisztességes polgárok fegyvertartása nem az ilyen - elenyésző gyakoriságú - ámokfutásokat akadályozza meg, hanem az összehasonlíthatatlanul gyakoribb rablások, erőszakok, gyilkosságok egy részét. Iskolai lövöldözésekben tíz évente meghal talán 20-30 ember. De ha 2-300, az sem számít, amíg a másik oldalon megmenekül több tízezer, mert lehet önvédelmi fegyvere.

    A másik kérdés persze a felelős fegyvertartás. Akinek legálisan van fegyvere, az vagy viselje, vagy tartsa a páncélban, ne vihesse el a fiókból a hülye gyereke.

    De ha naiv széplelkű módon azzal véljük megoldani a problémát, hogy törvényen kívül helyezzük a fegyvereket, akkor csak a törvényen kívülieknek lesz fegyverük.

    Ami a rendőrséget illeti: én - bár csak amatőr sportlövő vagyok - 25 méterről, nyugodt körülmények között bármikor eltalálok egy emberfej méretű célt. 3-5 méterről erős stressz alatt is. Egyetlen edzésemen több éles lőszert lövök el, mint az átlag rendőr egy egész évben. De az USÁ-ban is, a fegyverrel védekező állampolgárok jobb találati aránnyal lőnek, mint a rendőrök (nagyobb arányú támadó-ártalmatlanítás, kevesebb vétlen áldozat). A tisztességes emberek fegyvertartási jogát nem hogy nyirbálni, de növelni kellene, ha közbiztonságot akarunk...

     
  • At 4:50 du., Anonymous Névtelen said…

    Maestro-hoz csatlakozva: Nagy-Britanniában 10-15 éve, egy óvodában elkövetett, hasonló vérengzés után betiltották a maroklőfegyvereket. Be is gyűjtötték az összeset, ami ahhoz vezetett, hogy sokkal több lett az erőszakos bűncselekmény, különösen a lőfegyverrel elkövetett. A dolog teljesen megbukott, de ugyanide vezetett Kanadában, Ausztráliában is a hasonló törvény-szigorítás. Az ilyen ámokfutók ellen a fegyvertartás pszichológiai vizsgálathoz kötése jelenthetne védelmet (ezt pont a fegyverlobbi szorgalmazza már sok éve), és persze, hogy a legálisan tartott fegyverekhez ne férjen hozzá más. Ismerkedj kicsit a másik oldal véleményével, ez talán árnyalja majd a képet. Becsületes, legálisan fegyvert tartó emberek amúgy számos bűncselekményt akadályoztak meg, erről a fegyverellenes lobbisták valahogy nem szoktak írni.

     
  • At 8:54 du., Blogger Salasso said…

    Ez egy nagyon komplex probléma. Tény, hogy ha egy elmebeteg gyilkolni akar, akkor előbb-utóbb megtalálja a módját, mint ahogyan a kriminális elemek is be fogják szerezni a fegyvert, akár legálisan, akár illegálisan, akár az USÁban, akár Európában. Az is valószínű, hogy a szabad fegyverviselés sok becsületes polgárt segít hozzá a hatékony önvédelemhez (bár nem ismerem a statisztikákat). A probléma inkább a fejekben van, a fegyverhez való alaphozzáállással. Tudtommal az USÁban kiugróan magas a lőfegyverrel elkövetett bűncselekmények és visszaélések száma. Ennek talán az is az oka, hogy a fegyver mindennapos dolog. Beépül a hétköznapokba, az emberek tudatába a lőfegyver mint kézenfekvő önvédelmi eszköz, vagy szélsőséges esetekben mint a problémamegoldás egy formája. Nem nagy cucc, ha valakinek van, és ilyenkor az ember hajlamos lebecsülni a veszélyeit. Ha a társadalom minden rétegében jelen van a fegyver, akkor előbb-utóbb olyanok is kapcsolatba kerülnek vele, akik ezt egyébként nem tennék. Nem valószínű, hogy mondjuk egy német egyetemen ez a zavarodott dél-koreai diák könnyedén hozzájutott volna a fegyverhez hosszas utánajárás, tervezés és pontos forgatókönyv nélkül, az ilyen ámokfutós bűncselekményekre pedig ez nem igazán jellemző. Kifejezetten bűncselekmények elkövetésének céljával nyilván kevesen vesznek fegyvert az USÁban; ezeket nem is lehet megakadályozni benne, hogy hozzájussanak. De szerintem sok bűncselekmény megelőzhető lenne, ha a lőfegyver nem volna ennyire "kézenfekvő" sokak számára, ha nem lenne ennyire a kultúra része és nem tapadna hozzá ennyi társadalmi képzet (fegyvert viselni "macsó" dolog, fegyverrel biztonságban érzem magam, mindenki potenciális terrorista stb). Nem ismerem olyan mélységekig az amerikai társadalmat, hogy meg tudjam ítélni, mire vezethető vissza ez a fegyvermánia, de nyilván hatalmas változásoknak kéne lezajlania, elsősorban a fejekben (szerintem Brünnhilde is erre gondolt elsősorban), hogy a helyzet változzon. A terrortámadások miatti általános bizalmatlanság is rátett erre egy jó nagy lapáttal. Hisztéria, bizalmatlanság, erőszak, ördögi kör. Nem tudom, mennyiben megoldás a betiltás vagy a korlátozás; a fegyverek törvényen kívül helyezése egy ilyen arzenállal rendelkező társadalomban nem működik, de szigorú szabályokhoz és tesztekhez lehetne kötni az engedély kiadását, hogy a tulajdonos jó eséllyel tisztában legyen a felelősségével. A további liberalizálást semmiképp sem látom szerencsésnek. Ez esetben az egyén belátására, józanságára bíznánk egy olyan döntést, ami más emberek szabadságára is kihat(hat). Ha a közbiztonság egyébként nem tartható fent, akkor jobb megoldás nagyobb számú, jobban képzett rendőrséget fenntartani, akik közbe tudnak avatkozni, ha a helyzet úgy kívánja, minthogy az állampolgárra bízzuk ugyanezt.

     
  • At 9:06 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Kösz, Tollaskígyó, valami ilyesmire gondoltam én is.
    Egyébként szerintem érdemes lenne az ilyen vérengzésekhez hozzáadni a hirtelen felindulásból, mondjuk hűtlenség vagy elsózott leves miatt lelőtt házastársakat, rossz viccet mesélő ivócimborákat, elsőbbséget meg nem adókat és hasonlókat is.
    Mindazokat a hirtelen felindulásból, lőfegyverrel elkövetett bűncselekményeket amik ha nincs kéznél egy pisztoly, akkor kimerültek volna néhány pofonban. Ehhez képest nem tudom, hány bűncselekményt nem követnek el amiatt, mert attól félnek, hogy a leendő áldozat keresztül lövi őket.
    Tisztában vagyok vele hgoy betiltani úgysem lehet a fegyvereket, de legyen szigorú engedélyhez, vizsgálatokhoz és gyakorláshoz kötve.
    Vadászok, gyűjtők, sportlövők mindig is lesznek, nekik legyen fegyverük, de másoknak minek?
    Egy sportlövőnek egyébként miért kell otthon fegyvert tartania, amikor úgyis csak lőtéren gyakorolhat vele? Már azon túl persze, hogy a lőtéren nyilván sokba kerül a tárolás és hosszú távon gazdaságosabb beszerezni egy előírásoknak megfelelő tárolót.

     
  • At 9:44 du., Blogger drc said…

    Agyrém ez az egész!

     
  • At 10:09 du., Anonymous Névtelen said…

    Több élve szabadon tartható és formális engedéllyel viselhető hazánkban a gázpisztoly. Ölni nem lehet vele, még komolyan megsebesíteni sem, tehát még kevesebb gátlásnak kellene lenni az átleg emberben, mint egy éles fegyverrel. Mégis alig volt olyan eset, amikor valaki lövöldözött volna, pedig a média nem mulasztana el egy ilyen esetet sem feltálalni. A sikeres önvédekezésekről viszont hallgatnak az emberek, mert a rendőrség őket hurcolná meg. Bármiféle fegyvernek JÓ KEZEKBEN gyértelműen több a haszna, mint a kára.

    Egy sportlövőnek egyébként miért kell otthon fegyvert tartania, amikor úgyis csak lőtéren gyakorolhat vele?

    Először is, csak lőni nem lehet otthon, gyakorolni igen. Létezik az ún. szárazedzés, amikor a fegyverkezelést, célra tartást, elsütést gyakorolja az ember töltetlen fegyverrel. Azon kívül tisztítás, markolat farigcsálása, sütés beállítgatás stb. is mind otthoni munka.

    Másodszor, egy sportfegyver igen nehezen megszerzett portéka, a profik fegyverei ráadásul több százezerbe kerülnek, ilyesmit az ember nem ad ki szívesen a kezéből, és persze a lőtér sem szívesen vállalna felleősséget ekkora értékért.

    Harmadszor, ha otthon nem tárolhatnám, egy-egy verseny előtti hajnalban mehetnék érte a lőtérre, ha egyáltalán nyitva vannak akkor. Külföldi versenyekről nem is beszélve...

    Miért tartasz attól annyira, hogy éppen a sportlövőknél legyen otthon fegyver? A kommandósok után valószínűleg ők bánnak a legbiztonságosabban a fegyverrel. Ők nem lőnek ittasan, mint pl. egyes vadászok, és nem lövik agyon egymást 'fegyvertisztítás' közben, mint pl. egyes rendőrök.

     
  • At 10:52 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Maestro, nem tartok tőle, csak érdekelt, dunsztom sem volt, hogy ez ekkora karbantartást igényel. Meg persze egy verseny nem vásári céllövölde ahol azzal lősz amit a kezedbe adnak, már értem.
    A gázpisztolyokkal mondjuk pont most van két eset, szóval azért az sem normális, hogy egy szakácsot képen lőnek mert nem ízlik a főztje.
    Szóval ezt sem tartom normálisnak.
    Engem támadtak már meg, fegyver nélkül is meg tudtam magam védeni - igaz, akkoriban még nem volt elterjedt az ilyesmi. Megfelelő elszántsággal még egy levesestányér vagy egy vasaló is gyilkos fegyverré válhat, de mégis kevesebb embert vernek agyon vasalóval mint lőnek agyon.
    Szóval nem tudsz meggyőzni arról, hogy bárki, bármikor, kedve szerint viselhessen fegyvert. Ez a Vadnyugaton még rendben volt, de azóta eltelt 200 év, megváltozott a világ. És igen, egyre több az idegbeteg, frusztrált ember is, akik nem sportból és nem is gyűjtőszenvedélyből fegyverkeznek fel állig és akik nem tudnak uralkodni magukon lőnek és ha kell ha nem.
    Az meg, hogy a rendőrök ennyire nem gyakorolnak, valóban szégyen.

     
  • At 11:24 du., Anonymous Névtelen said…

    Persze, hogy nem normális, de attól még a gázpisztoly hasznos és jó dolog. Több év és több tízezer eladott gázpisztoly mérlege egy-két abúzus vs. a számtalan sikeres, csak nem annyira publikált önvédekezés.

    Szóval nem tudsz meggyőzni arról, hogy bárki, bármikor, kedve szerint viselhessen fegyvert.

    Nem is mondtam soha ilyesmit! A normális az lenne, hogy megfelelő (szigorú!) feltételek esetén kaphasson csak bárki fegyvert: pl. büntetlen előélet, rendszeres gyakorlás és versenyzés szituációs lövészeteken, pszichológiai alkalmasság stb) - de ha teljesíti ezeket, akkor ne legyen mérlegelési jogköre a rendőrségnek, hanem alanyi jogon járjon.

    Mert jelenleg csak elméletileg jár alanyi jogon: a gyakorlatban csak az kaphat önvédelmi fegyvert, aki cimbora a rendőrségen, vagy pedig akkora veszélyben van az élete, hogy már meg is ölték. Aki még életben van, az a jelek szerint meg tudta magát védeni, tehát nem adnak neki fegyvert. A sport- és vadászfegyverek megszerzése is rengeteg macerával jár, de azokat csak tartani lehet és lőszertől külön csomagolva szállítani, viselni nem.

    Tudod, nem a fegyverek ölnek, hanem az őket használó emberek. Csak egyszerűbb tiltani, rájátszva a társadalomban meglévő irracionális rettegésre. A politikusok és a rendőrök persze nem az ámokfutóktól félnek, hanem a felfegyverzett, öntudatos állampolgároktól...

    A rendőrök részben nem tehetnek erről, évi egy alkalommal kapnak 20-30 lőszert gyakorlásra, aztán legfeljebb aki akar, magánszorgalomból, magánpénzen jár lőtérre, és ők tudnak is lőni. De a csoportosan jövő bulizós rendőrök elől mindenki menekül, mert ön- és közveszélyesek, ha beszabadulnak egy lőtérre.

     
  • At 8:18 de., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Az a baj, Maestro, hogy a Te álláspontod pont olyan utópisztikus (bár kétségtelenül elfogadhatónak tűnik) mint az enyém.
    Mert még ha fel is tesszük, hogy csak egészséges lelekületű, gyűjtő- vagy sportszenvedélytől fűtött, rendszeresen gyakorló emberek kapnak csak engedélyt, ez még egyáltalán nem indokolja azt, hogy minél többen kaphassanak, sőt, hogy mindenkienk lehessen. Azon egyszerű oknál fogva, mert nemmindenkit fűt sport- vagy gyűjtőszenvedély.

    Az élet úgy nem normális, hogy folymatos védekezésre kell berendezkedni, már pedig aki önvédelemből tart fegyvert, annak ez a kiindulási pontja. Nem állítom, hogy ez paranoia mert egy egészséges félelemérzetnek kell lenni mindenkiben. De erre hivatkozva gyilkos szerszámokat tartani embereknél nem egészséges, nem az egyén, hanem a társadalom egészének lelki egészsége szempontjából. A Te közérzeted is meghatározza a környezeted közérzete, az enyémet is, mindenkiét.
    Én nem tudnám magam jól érezni egy olyan társaságban, ahol 20 emberből 18-nak fegyvere van. Az már elviselhetetlenül sok.
    Ha van a 20-ban egy sportlövő meg egy rendőr vagy egy vadász, az még rendben van, ott nem az jut először az eszembe, hogy bármikor kitörhet egy lövöldözés.

     
  • At 10:20 de., Anonymous Névtelen said…

    Már miért lenne utópisztikus? Még egyszer mondom, hogy nem mindenkinek lenne akkor sem, ha a normális hozzáállás jellemezné a jogalkotókat. Jelenleg 20 emberből 99,999%, hogy egynél sincs fegyver, a bűnözés kockázatmentes. Szigorú szabályozásnál, aki képes és akar is fegyvert tartani, lenne mondjuk 20-ból 1-2, ami messze nem 'mindenki'. De már ez is igen jelentősen megemelné a bűnözők kockázatát!

    Nézd meg pl. Szlovákiát vagy Ausztriát, bárkinek lehet otthon hosszú lőfegyvere és használhatja is a betörők ellen. És meglepő módon nem vadnyugat van meg patakvér, hanem közbiztonság...

    Szóval az utópia szerintem az, hogy ne legyen senkinél fegyver. Ennyi erővel azt is követelhetnénk, hogy ne legyen éhínség, meg cunami.

    Az, hogy arra alkalmas polgároknál önvédelmi fegyver legyen, az csak abban az értelemben utópia, hogy a Magyar Banánköztársaságban nem lesz ilyen egyhamar. Legfeljebb majd átköltözünk Szlovákiába, ott nem csak akkor vagyunk teljes jogú polgárok, mikor adót kell fizetni.

    A normális élet része az egészséges életösztön és az ebből fakadó elővigyázatosság. Balesetet sem akarok szenvedni, mégis olyan kocsit vettem, amiben van mindenféle légzsák. Az én közérzetem akkor egészséges, ha módom van megvédeni magamat, a szeretteimet és a vagyonomat. És mivel nem állhat rendőrposzt minden ház előtt, ezért indokolt a polgári önvédelem iránti igény.

    Brünnhilde, te olyan kedves és jó vagy, hogy egyszerűen nem tudod elképzelni, hogyan lehet jó egy fegyver. Én viszont azt mondom, hogy inkább én lőjem le a betörőt, mintsem az engem.

    Még valami: elég sokat mozgok mostanában mindenféle fegyveres körökben. És jellemző módon nem valami idegbeteg fegyverbuzik vannak ott, hanem igen nyugodt és barátságos emberek. De Amerikában is az a tapasztalat, hogy ahol sok embernél van fegyver, ott mindenki igen udvarias a másikkal :-)

     
  • At 4:12 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Jajj, Maestro, dehogy vagoyk én se kedves, se jó!
    Bárkinek leanyázom a fejéről a haját ha ráparkol a bringaútra, akármekkora is ő maga vagy az autója, csak hogy egy példát mondjak. És akkormost bármikor lelőhetnek, csak azért,mert szólni mertem, hgoy rosszahelyen méltóztat parkolni? Mint a szakácsot, vasárnap; rosszat főzött, bumm, bele a pofájába.
    Ami meg a szenvedéyleket illeti, megértek én bárkit. Jómagam abban lelem a legnagyobb örömöm, ha nyakig sárosan, véresre karmolt bőrrel, sajgü derékkal, de nagy kosár gombával tartok hazafelé. Ettőlkezdve simán el tudom képzelni, hgoy valakinek az okoz örömöt, hogy pisztolyokat birtokol, gyártási idejüket, eddigi tulajdonosaikat, a bennük lévő technikát kutatja. Nagy az isten állatkertje, az egyik gombászik, a másik pisztolyokat gyűjt, na akkor mi van, semmi!
    Azt nem tartom egészségesnek, hogy valakinek az okozzon örömöt és biztonságérzetet hgoy időnként megtapogathatja a zsebét és a benne dudorodó pisztolytól húdekibaszott nagy biztonságban érezze magát. VAgy éppen macsónak, legyőzhetetlennek, stb.

     
  • At 4:28 du., Anonymous Névtelen said…

    Kérlek, olvasd el ezt a cikket: http://www.welt.de/politik/article778636/Die_Stadt_in_der_Waffenbesitz_Pflicht_ist.html
    És főként az alján a kommenteket is, azok a németországi helyzetről szólnak és számunkra még tanulágosabbak. Ami ott elhangzott a hozzászólóktól, ahhoz én sem tudnék sokkal többet hozzátenni.

     
  • At 4:30 du., Anonymous Névtelen said…

    Afenébe, levágta a végét. link

     
  • At 6:11 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Olvasnám én, de sajnos nem olvasok németül :-(

     
  • At 2:13 du., Blogger Salasso said…

    Kedves valkür, a belinkelt cikkben egy Kennesaw nevű amerikai városkáról van szó, ahol papíron kötelező a fegyverviselés (bár ezt igazából senki sem ellenőrzi), és az utóbbi időszak robbanásszerű népességnövekedése ellenére sem nőtt a lőfegyverrel elkövetett bűncselekmények száma, tehát a lakosság felfegyverzésének ez esetben volt statisztikailag kimutatható pozitív hatása. "Az emberek ölnek, nem a fegyverek." Hát nemtom...

    Ez viszont magyarul van: :)

    http://index.hu/politika/kulfold/virginia2975/

    A probléma ezeknél a joghézagoknál kezdődik...

     
  • At 7:34 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Nem, Tollaskígyó, a probléma nem csak a jogházagoknál kezdődik, hanem az érdekeltségi rendszerben is benne van. Mi az, hogy egy állam költségekre hivatkozva megtagadhat adatszolgáltatást ön- és közveszélyesekről? Mi az, hogy az állami fegyverkereskedő jutalékot kap, ha hitelesít egy nem állami fegyverkereskedőtől származő stukkert? És ha már igen, akkor miért nem nézi meg a saját, az állami nyilvántartásukat? Talán mert akkor nem hitelesíthetné és emiatt nem kapná meg a jutalékot?
    Ebből az egész történetből egyébként az derül ki, hogy a fegyvergyártóknak és -kereskedőknek érdekében áll, hogy időnként legyen egy-egy ilyen mészárlás amit egy pszichopata követ el, mert akkor nyilván megugranak az eladások.
    A kör bezárult. Továbbra is bekattant kamaszok és féltékeny férjek fognak gyilkossá válni, ráadásul egyre nagyobb számban.

     

Megjegyzés küldése

<< Home