Brünnhilde szikláján

Valló világ

2008/08/06

Az operairodalom(*) legrosszabb házasságai

Baromi nagy munka lesz, de igen régóta tervezgetem, hogy apránként összeszedem a valaha operává írt legszemetebb nőket és pasikat, a legszexibb és legbrutálisabb jeleneteket és így tovább. Csak hogy bizonyítsam; az opera nem valami magasröptű, fellegek felett lebegő alakokról szóló maszlag, hanem nagyon is húsból és vérből való emberekről szól. Kifejezetten hétköznapi szituációkat dolgoz fel és a zene az a plusz, ami hozzásegíti a hallgatót ahhoz, hogy a szavak mögé lásson. Tudjátok, mint a Dömdödöm. Ezerféleképpen lehet érteni ugyanazt a néhány betűt, ha hangokként figyelünk rájuk. Erre a mai listára azok a házaspárok kerültek fel, akik nagy sikerrel tették tönkre nem csak a maguk, de a gyerekeik és gyakran a tágabb környezetük életét is. Rossz házasságot kötni könnyű, jó házasságot tönkretenni még könyebb. Ezzel a közhellyel gondolom, semmi újat nem mondtam.
Az operák egy részének szövegkönyve magyarul is olvasható, itt.


Fricka és Wotan, Wagner A nibelung gyűrűje
Mindkét fél számára terhes, keserű házasság az övék, amit csak a vagyon és az asszony mindent eltakaró köténye tart össze.
Már a kapcsolatuk legelején sejthető volt, hogy a dolognak nem lesz jó vége. Wotan, a nagyravágyó fiatal isten jó macsó módjára kiválasztotta és megszerezte magának a legjobb nőt, hogy ezzel is erősitse a falu bikája imidzsét. Meg hát Fricka csinos volt és kivánatos, és nyilván neki is tetszett a jóképű, nagy jövő előtt álló isten. Az csak az együttélésük folyamán derült ki, hogy teljesen eltérő a jellemük. Fricka amellett, hogy igen hisztis és féltékeny, igazi otthonülő tipus is, akit tökéletesen kielégit, ha a takaritónőinek dirigálhat és nagy társadalmi életet élhet. Bár ez utóbbit csak azért szereti, mert ilyenkor van alkalma szépen felékszerezni magát, mert az aranyat, hát azt mindennél jobban kedveli. Wotan viszont igazi nagymenő, világhóditó tervei vannak és hát a nőket is szereti. Otthonülő asszonykája mellett viszonya van egy földi nővel, akitől egy ikerpár születik és magával Erdával, a Föld istennőjével is kikezd, neki kilenc lányt csinál. Szóval Frickának van oka bőven, hogy nagy veszekedéseket rendezzen. A társadalmi konvenciók persze mindkettőjüket kötik, az istenek köreiben a válóper elképzelhetetlen, igy aztán fogcsikorgatva és gyűlölködve bár, de együtt maradnak.
Ebben a felemás helyzetben bár Wotan tűnik erősebbnek, de mégis Fricka tudja sakkban tartani a férjét; még azt is kizsarolja tőle, hogy a földi nőtől született fiát, Siegmundot engedje egy párbajban lemészárolni.
Doris Soffer énekel:



Az Éj királynője és Sarastro, Mozart, A varázsfuvola
Mire mi a történetbe csöppenünk, addigra a házaspár már külön él és marakszik a közös gyerek, Pamina felügyeleti jogán. Hogy Sarastronak, a Nap Temploma főpapjának milyen szerepe volt a házasság megromlásában, azt sajnos nem tudhatjuk, de eddigre mindenképpen ő a higgadtabb és ő az, aki próbálja kimélni a kislányt. Felesége, az Éj Királynője már minden realitásérzékét elvesztette, annyira gyűlöli a férjét, hogy a lányát nem csak egyszerűen az apja ellen neveli, de még arra is rá akarja venni, hogy ölje meg.
Diana Damrau énekel. Igen, jól tetszenek hallani, ez bizony nem egy csinos koloratúra ária, hanem egy önuralmát vesztett nő hisztérikus sikoltozása. Imádom a nőt, zseniális.


Rosina és Almaviva, Mozart, Figaró házassága
Az ő házasságuk tönkremenése annál is inkább szomorú, mert Rossini jóvoltából -a Seviglai borbélyból- tudhatjuk, hogy a fiatal, hamvas Almaviva gróf (ekkor még ifjú tenorként) milyen nagyon szerelmes volt a szigorúan fogott Rosinába és micsoda kalandokat éltek át, hogy egymáséi lehessenek. A Figaró házassága idején kapcsolatuk már régen megromlott, Almaviva mogorva, a házastársi paplan alá fingó baritonná öregedett és el is hanyagolja a feleségét; most éppen a szobalányt szeretné megkefélni. Rosina még mindig szereti a férjét, és a maga butuska módján próbálkozik is, hogy visszaszerezze. Most még hűséges, bár érett szépasszony létére bőven akad hódolója; az éppen kamaszodó Cherubino például halálosan szerelmes belé (is). Rosina még tartja magát, de a nyakam rá, hogy ha lenne még egy harmadik felvonás, ott már tutira visszacsalná a férjét.
Almaviva gróf erkölcsi prédikációját kedvenc Mozart baritonom, Rodney Gilfry énekli, Susannát, a szobalányt pedig Alison Hagley. A fotelra dobott teritő alól a minden női comb közé bemászni vágyó kamasz, Cherubino kerül elő, csak hogy ne legyen a történet olyan egyszerű.


+1
A Mantuai herceg és hercegné, Verdi, Rigolettó
Ebben az operában a feleséget nem ismerjük, nem is jelenik meg a szinpadon. Nem tudhatjuk, hogy elnyomott, terror alatt tartott áldozatról, vagy egy hideg, a férjével nem törődő nőről van-e szó. Ami biztos, hogy a herceg vigan éli világát, a palotában orgiákat rendez, még az elrabolt Gildát is hazaviteti és otthon, a felesége lakosztályától néhány szobányira erőszakolja meg.
Mario Lanza énekel


I. rész: Az operairodalom legordenárébb ribancai


folyt. köv.

----------------------------------------------
(*) pontosabban az operairodalomnak az a keskeny kis szeletkéje, amit én ismerek. Azt az egy-két tucat operát tartalmazza, ami az elmúlt 8-10 évben Pesten műsoron volt, illetve még azt a néhányat, ami megvan videón. Sajnos nagyon kevés, fájdalmasan kevés az, amit ismerek.

Címkék:

9 Comments:

  • At 7:14 de., Blogger . said…

    Ha a héten megnyerem a lottó ötöst, olyan honoráriumot kapsz az operáról szóló könyvedre, amit nem lesz szíved visszautasítani :)))+ előtte 3 éves ösztöndíj, hogy nyugodt körülmények közt írhasd meg...

    A Wagner operaelemzéseid fantasztikusak!

     
  • At 7:48 de., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Köszönöm szépen :-))
    Reggelre jutott az eszembe, hogy Meddát és Caniót kifelejtettem, azt ma délután még hozzáveszem.

     
  • At 7:48 de., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Neddát

     
  • At 10:34 de., Anonymous Névtelen said…

    Ez egészen fantasztikus - kölönösen az után, hogy az elmúlt hetekben az derült ki, hullafáradt és stresszes vagy a munkától. Remélem, a közeli napokban időm is lesz, hogy végighallgassam az egész bejegyzést.(Én azért a borbélyt sevillainak írnám.)

     
  • At 6:37 du., Anonymous Névtelen said…

    tavannes: jó, de a hatosa az enyém, és ugyanezt ajánlom fel. Majd egyeztessünk.
    k

     
  • At 6:56 du., Blogger Rowena Shepard said…

    Na és Telramund meg Ortrud? Sztem Telramund egy tök normális lovag volt, szerette Elzát, aztán jött ez a ribanc és jól tönkretett mindent, többek között agymosott orgyilkost csinált a férjéből, Judit 2-t Elzából és ezzel közvetve megszívatta Lohengrint is.

    Oh, és még Cso-cso-szán meg Pinkerton. Pinkertont még a mantuai hercegnél is jobban rühellem.

    Na meg szegény Erzsi és szegény drága Fülöpünk.

    Sieglinde és Hunding.

    Van itt még mit hozzátenni. :D

    Brünn: Keresztapaügyileg: kapunk majd arról is elemzést?

     
  • At 10:34 du., Blogger phzs said…

    Megvolt a harmadik, ha nem is felvonás, hanem dráma. Beumarchais harmadszor is visszatért szereplőihez. Sajnos szomorú vége lett a trilógiának: Cherubin elesik a csatában. De előtte teljesült az álma, és a grófné teherbe is esett tőle. Kár, hogy ehhez a részhez senki sem szerzett zenét.

     
  • At 12:45 de., Anonymous Névtelen said…

    Na nem is beszélve a szerencsétlen Wozzeckről és a ribanc Marieról.
    k

     
  • At 5:56 de., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Ohh, hát perszze, nagyon sokan kimaradtak. de nem akartam túl hosszú posztot.
    Érdekes, a Wpjczeket éppen most vettem meg filmen. Elég unalmasan adják elő azt a dermesztően jó drámát, de én egyáltalán nem éreztem, hogy a Mari akkora kurva lett volna. Az opera persze lehet más súlypontokkal dolgozik, nem tudom, sajnos még nem láttam.
    de ebben a filmben nagyon is helyre lehetett volna hozni a dolgokat, ha Woyczek akarta volna. Ettől még perze a házasság alapjaiban rossz, remélem, egyszer még láthatom operaszinpadon.

     

Megjegyzés küldése

<< Home