Az operairodalom(*) legszemetebb pasijai
Baromi nagy munka lesz, de igen régóta tervezgetem, hogy apránként összeszedem a valaha operává írt legszemetebb nőket és pasikat, a legszexibb és legbrutálisabb jeleneteket és így tovább. Csak hogy bizonyítsam; az opera nem valami magasröptű, fellegek felett lebegő alakokról szóló maszlag, hanem nagyon is húsból és vérből való emberekről szól. Kifejezetten hétköznapi szituációkat dolgoz fel és a zene az a plusz, ami hozzásegíti a hallgatót ahhoz, hogy a szavak mögé lásson. Tudjátok, mint a Dömdödöm. Ezerféleképpen lehet érteni ugyanazt a néhány betűt, ha hangokként figyelünk rájuk. Erre a mai listára azok a férfiak kerültek fel, akik mohóságukkal, hatalom- vagy szexvágyukkkal életeket tettek tönkre- többek között a sajátjukat is. Az operák egy részének szövegkönyve magyarul is olvasható, itt.
Wotan, Wagner A Nibelung gyűrűje
A Ringben Siegmund kivételével minden férfi vagy aljas gazember, vagy ostoba pöcs, de mind között a legszemetebb maga Wotan, a főisten. Minden lehetősége megvolt arra, hogy jobbá tegye a világot, de nem hogy nem használt, de egyenesen mindent és mindenkit tönkretett maga körül. Feketemunkásokkal dolgoztatott akiket még ki sem akart fizetni, lánykereskedelembe bonyolódott, szerződéseket szegett, a végén még a saját gyerekeit is engedte megölni, csak hogy mentse az irháját. A krumplit is megdugná, ha el nem gurulna előle, tizenakárhány zabigyereket hagyott szerteszét a világban. Közben meg egy puhapöcs, akinek otthon kuss a neve. Arról nem beszélve, hogy engem is kitagadott, odadobott egy fajankónak, aki minden pohárba beleiszik, amivel megkinálják. Mindenről, a világ összes bajáról, háborúkról, hazugságról, adóhivatalról, házastársi hűtlenségről, mindenről Wotan tehet.
A videórészleten éppen engedi lemészárolni a saját fiát. És még neki áll feljebb, amikor próbálom védeni szegény srácot.
Sieglindét Jeannine Altmeyer, Siegmundot Peter Hofmann, Hundingot Matti Salminen, Wotant Donald McIntyre énekli. Brünnhildeként Gwyneth Jones rohan be. Vezényel Pierre Boulez, rendezte Patrice Chéreau.
Scarpia, Puccini Tosca
Ő a hatalom- és szexmániás zsarnok mintapéldánya, aki szép nagy darab szar módjára a pöcegödör legtetején úszkál. Hatalmát arra használja fel, hogy a politikai ellenfeleit eltegye láb alól és hagyja magát magát megvesztegetni is. Ráadásul az erőszakos szexet kedveli, abban leli örömét, ha a nő szenved.
Toscával pechje volt, hiába kinozta meg a nő kedvesét, hiába fenyegette meg, hogy megöli a férfit ha nem fekszik le, Tosca fogott egy kést és jól leszúrta.
Katharina Malfitano és Bryn Terfel. Tessék megfigyelni azt a mozdulatot, amikor a tollal megpiszkálja Tosca ágyékát. Már azért a mozdulatért megérdemli, hogy belevágják a kést. A klasszikus rendezések kedvelőinek itt van ugyanez a jelenet Callassal és Gobbival, angol felirattal.
Tonio, Leoncavallo Bajazzók
Tonio tulajdonképpen igen szerencsétlen sorsú fiatalember. Testi fogyatékos, árva is, egy vándorszinész csapat veszi magához, ahol mindenes. Beleszeret Neddába, a főnök feleségébe, aki persze csak nevet rajta. A szerelmi vallomás erőszakoskodásba torkollik, Nedda megvédi magát. Tonio bosszúból elárulja a férjnek, hogy az asszony szeretőt tart. A féltékeny férj leszúrja feleségét. Ez a három együtt, a nemi erőszak, az árulkodás és a gyilkosságra felbújtás már sok, ezt már nem lehet nehéz gyerekkorra, hirtelen felindulásra, szerelemféltésre, miegyébre fogni. Ehhez már született ganénak kell lenni. Ezen még az sem segit, hogy Nedda maga is viktimológiai eset.
Neddát Gina Lollobrigida játsza, énekhangja Onelia Fineschi. Tonio szerepében Tito Gobbi.
Boris Ismailov, Sosztakovics Kisvárosi Lady Macbeth
Boris tata egy igazi despota, aki minden hatalomvágyát a családján és a munkásain éli ki. A fiát olyannyira terror alatt nevelte, hogy a pasi az apja jelenlétében még levegőt sem mer venni, egyetlen önálló gondolata nincs, totálisan függ az apjától. Boriszunk még a menye meddőségét is maga akarná kezelni, folton zaklatja a fiatalasszonyt és éppen be akar menni hozzá, amikor összefut annak szeretőjével. A férfit félholtra korbácsoltatja. Katyerinánál betelik a pohár, megmérgezi apósát.
Szergej, a szerető egyébként csak hajszállal maradt le Borisz tata mögött, de egy operából csak egy szereplőt tudok beválasztani.
A budapesti előadáson Berczelly István, Gregor József és Lukács Gyöngyi énekel.
Steva, Janacek Jenúfa
A jóképű, züllésre hajlamos Steva udvarol és házasságot igér Jenúfának, majd amikor a lány teherbe esik, egyszerűen elhagyja. A kisfiút aztán Jenúfa anyja megöli, ezért be is került a sorozat első részébe, a legszemetebb nők közé.
A videón a seggrészeg Steva érkezik. Roberta Alexander (Jenufa), Mark Baker (Steva), Anja Silja (Kostelnicka) és Philip Langridge (Laca) énekel.
Akik kimaradtak:
Alberich, Wagner A Nibelung gyűrűje
Fentebb már emlitettem, hogy a Ringben szinte egyetlen tisztességes férfi sincs, mind ganéj vagy ostoba. Sokan Alberichet, a Gyűrű létrehozóját teszik felelőssé a bajokért. Ez persze bizonyos fokig igaz is, de amig Wotannak minden képessége és eszköze megvan arra, hogy használjon a világnak, addig Alberichről ugyanez nem mondható el. Egy szerencsélen nyomorultről van szó akit mindenki gúnyol és kihasznál. A sellők jól felizgatják, csak hogy még nagyobbat röhöghessenek rajta. Kétségbeesésében elátkozza a szerelmet, hogy cserébe létrehozhassa a Gyűrűt - amit aztán Wotan rabol el tőle. Nyilván, nem lehet rá azt mondani, hogy jó ember, de őt javarészt a körülmények és a mások gonoszsága elleni önvédelem tette olyanná, amilyenné.
A felvételen éppen Mimét, a testvérét veri agyba főbe.
Thomas Stewart, Peter Schreier, Kelemen Zoltán és Gerhard Stolcze énekel.
Don Carlos, Verdi A végzet hatalma
Don Carlos jelleme igen kétpólusú. Hősünk egy igazi latin, aki soha nem tud megbocsátani, még a saját húgát is megöli, ha bosszúról van szó. Mindemellett rasszista is, testvére udvarlóját csak azért gyűlöli, mert az félig indián származású. Ugyanakkor ez a magatartás abban a történelmi korszakban természetes, sőt, követendő volt, Carlos egy igazi lovag, legalábbis a maga kategóriájában. Mondhatjuk, hogy a neveltetése és a társadalmi osztálya fogja. Kár érte, jobb sorsot érdemelne.
Kálmándi Mihály énekel, itt, Budapesten. Éppen azon vergődik, hogy belenézhet-e sebesült vetélytársa irataiba. A végén nem teszi, de megtalálja húga arcképét, amiből tudja, hogy ismeretlen barátja, aki korábban megmentette az életét még korábbról halálos ellensége. A jelen érdemei nem fedik el a múlt vétkeit, Carlos nem tud megbocsátani.
I. rész: Az operairodalom legordenárébb ribancai
II. rész: Az operairodalom legrosszabb házasságai
folyt. köv.
----------------------------------------------
(*) pontosabban az operairodalomnak az a keskeny kis szeletkéje, amit én ismerek. Azt az egy-két tucat operát tartalmazza, ami az elmúlt 8-10 évben Pesten műsoron volt, illetve még azt a néhányat, ami megvan videón. Sajnos nagyon kevés, fájdalmasan kevés az, amit ismerek.
Wotan, Wagner A Nibelung gyűrűje
A Ringben Siegmund kivételével minden férfi vagy aljas gazember, vagy ostoba pöcs, de mind között a legszemetebb maga Wotan, a főisten. Minden lehetősége megvolt arra, hogy jobbá tegye a világot, de nem hogy nem használt, de egyenesen mindent és mindenkit tönkretett maga körül. Feketemunkásokkal dolgoztatott akiket még ki sem akart fizetni, lánykereskedelembe bonyolódott, szerződéseket szegett, a végén még a saját gyerekeit is engedte megölni, csak hogy mentse az irháját. A krumplit is megdugná, ha el nem gurulna előle, tizenakárhány zabigyereket hagyott szerteszét a világban. Közben meg egy puhapöcs, akinek otthon kuss a neve. Arról nem beszélve, hogy engem is kitagadott, odadobott egy fajankónak, aki minden pohárba beleiszik, amivel megkinálják. Mindenről, a világ összes bajáról, háborúkról, hazugságról, adóhivatalról, házastársi hűtlenségről, mindenről Wotan tehet.
A videórészleten éppen engedi lemészárolni a saját fiát. És még neki áll feljebb, amikor próbálom védeni szegény srácot.
Sieglindét Jeannine Altmeyer, Siegmundot Peter Hofmann, Hundingot Matti Salminen, Wotant Donald McIntyre énekli. Brünnhildeként Gwyneth Jones rohan be. Vezényel Pierre Boulez, rendezte Patrice Chéreau.
Scarpia, Puccini Tosca
Ő a hatalom- és szexmániás zsarnok mintapéldánya, aki szép nagy darab szar módjára a pöcegödör legtetején úszkál. Hatalmát arra használja fel, hogy a politikai ellenfeleit eltegye láb alól és hagyja magát magát megvesztegetni is. Ráadásul az erőszakos szexet kedveli, abban leli örömét, ha a nő szenved.
Toscával pechje volt, hiába kinozta meg a nő kedvesét, hiába fenyegette meg, hogy megöli a férfit ha nem fekszik le, Tosca fogott egy kést és jól leszúrta.
Katharina Malfitano és Bryn Terfel. Tessék megfigyelni azt a mozdulatot, amikor a tollal megpiszkálja Tosca ágyékát. Már azért a mozdulatért megérdemli, hogy belevágják a kést. A klasszikus rendezések kedvelőinek itt van ugyanez a jelenet Callassal és Gobbival, angol felirattal.
Tonio, Leoncavallo Bajazzók
Tonio tulajdonképpen igen szerencsétlen sorsú fiatalember. Testi fogyatékos, árva is, egy vándorszinész csapat veszi magához, ahol mindenes. Beleszeret Neddába, a főnök feleségébe, aki persze csak nevet rajta. A szerelmi vallomás erőszakoskodásba torkollik, Nedda megvédi magát. Tonio bosszúból elárulja a férjnek, hogy az asszony szeretőt tart. A féltékeny férj leszúrja feleségét. Ez a három együtt, a nemi erőszak, az árulkodás és a gyilkosságra felbújtás már sok, ezt már nem lehet nehéz gyerekkorra, hirtelen felindulásra, szerelemféltésre, miegyébre fogni. Ehhez már született ganénak kell lenni. Ezen még az sem segit, hogy Nedda maga is viktimológiai eset.
Neddát Gina Lollobrigida játsza, énekhangja Onelia Fineschi. Tonio szerepében Tito Gobbi.
Boris Ismailov, Sosztakovics Kisvárosi Lady Macbeth
Boris tata egy igazi despota, aki minden hatalomvágyát a családján és a munkásain éli ki. A fiát olyannyira terror alatt nevelte, hogy a pasi az apja jelenlétében még levegőt sem mer venni, egyetlen önálló gondolata nincs, totálisan függ az apjától. Boriszunk még a menye meddőségét is maga akarná kezelni, folton zaklatja a fiatalasszonyt és éppen be akar menni hozzá, amikor összefut annak szeretőjével. A férfit félholtra korbácsoltatja. Katyerinánál betelik a pohár, megmérgezi apósát.
Szergej, a szerető egyébként csak hajszállal maradt le Borisz tata mögött, de egy operából csak egy szereplőt tudok beválasztani.
A budapesti előadáson Berczelly István, Gregor József és Lukács Gyöngyi énekel.
Steva, Janacek Jenúfa
A jóképű, züllésre hajlamos Steva udvarol és házasságot igér Jenúfának, majd amikor a lány teherbe esik, egyszerűen elhagyja. A kisfiút aztán Jenúfa anyja megöli, ezért be is került a sorozat első részébe, a legszemetebb nők közé.
A videón a seggrészeg Steva érkezik. Roberta Alexander (Jenufa), Mark Baker (Steva), Anja Silja (Kostelnicka) és Philip Langridge (Laca) énekel.
Akik kimaradtak:
Alberich, Wagner A Nibelung gyűrűje
Fentebb már emlitettem, hogy a Ringben szinte egyetlen tisztességes férfi sincs, mind ganéj vagy ostoba. Sokan Alberichet, a Gyűrű létrehozóját teszik felelőssé a bajokért. Ez persze bizonyos fokig igaz is, de amig Wotannak minden képessége és eszköze megvan arra, hogy használjon a világnak, addig Alberichről ugyanez nem mondható el. Egy szerencsélen nyomorultről van szó akit mindenki gúnyol és kihasznál. A sellők jól felizgatják, csak hogy még nagyobbat röhöghessenek rajta. Kétségbeesésében elátkozza a szerelmet, hogy cserébe létrehozhassa a Gyűrűt - amit aztán Wotan rabol el tőle. Nyilván, nem lehet rá azt mondani, hogy jó ember, de őt javarészt a körülmények és a mások gonoszsága elleni önvédelem tette olyanná, amilyenné.
A felvételen éppen Mimét, a testvérét veri agyba főbe.
Thomas Stewart, Peter Schreier, Kelemen Zoltán és Gerhard Stolcze énekel.
Don Carlos, Verdi A végzet hatalma
Don Carlos jelleme igen kétpólusú. Hősünk egy igazi latin, aki soha nem tud megbocsátani, még a saját húgát is megöli, ha bosszúról van szó. Mindemellett rasszista is, testvére udvarlóját csak azért gyűlöli, mert az félig indián származású. Ugyanakkor ez a magatartás abban a történelmi korszakban természetes, sőt, követendő volt, Carlos egy igazi lovag, legalábbis a maga kategóriájában. Mondhatjuk, hogy a neveltetése és a társadalmi osztálya fogja. Kár érte, jobb sorsot érdemelne.
Kálmándi Mihály énekel, itt, Budapesten. Éppen azon vergődik, hogy belenézhet-e sebesült vetélytársa irataiba. A végén nem teszi, de megtalálja húga arcképét, amiből tudja, hogy ismeretlen barátja, aki korábban megmentette az életét még korábbról halálos ellensége. A jelen érdemei nem fedik el a múlt vétkeit, Carlos nem tud megbocsátani.
I. rész: Az operairodalom legordenárébb ribancai
II. rész: Az operairodalom legrosszabb házasságai
folyt. köv.
----------------------------------------------
(*) pontosabban az operairodalomnak az a keskeny kis szeletkéje, amit én ismerek. Azt az egy-két tucat operát tartalmazza, ami az elmúlt 8-10 évben Pesten műsoron volt, illetve még azt a néhányat, ami megvan videón. Sajnos nagyon kevés, fájdalmasan kevés az, amit ismerek.
Címkék: opera
8 Comments:
At 10:40 du., Névtelen said…
Lehet, hogy hímsovinizmus, de én megértőbb vagyok Wotannal; ő végülis egy nála is hatalmasabb erőnek, a Törvénynek engedelmeskedik - na meg annak a szörnyeteg feleségének. Az meg, hogy mindenfelé gyereket csinált - na de milyen gyerekeket! Például téged!
És naná, hogy a Callas-Gobbi felvételt néztem-hallgattam végig.
At 10:47 du., Brünnhilde sziklája said…
Wotan pont hogy nem engedelmeskedik a törvénynek, ő maga szegi meg ott, ahol csak tudja.
Callas-Gobbit nem csodálom, hetente nézegetem a cédébét, hátha kiadnak velük DVD-n egy teljes Toscát. CSak egy II. felvonásról tudok, de én az egész operát akarom velük.
At 12:56 de., Brünnhilde sziklája said…
Jah, innen is kimaradtak páran, például Lescaut, aki a saját hugát adta el kurvának.
At 7:54 du., Rowena Shepard said…
Én sajnálom Wotant. Sok baromságot csinált, de szívott is érte rendesen. És ha csak rágondolok, ahogy a végén teljes depresszióba zuhanva üldögél a Walhallában, a törött dárda darabjaival, és csak a psuztulást várja, megfagy bennem a vér...
Hé, hol marad a szemét patkányok közül a díszpatkány Jago? :D
Pinkerton?
Kalaf? Igen, Kalaf. A szívtelen dög. Szegény Liu...
Paolo Albiani, a mocsok méregkeverő?
At 8:54 du., Brünnhilde sziklája said…
Albianit konkrétan nem ismerem :-)
Pinkerton a legelkényeztetebb és legnyafogósabb pasik között lesz. Szegény Liu meg a butuska önfeláldozók között, Gildával, Végzet Leonorával és Csocsoszánnal együtt.
Fidelio Leonora, Tosca, Suzanna megy a tökös, belevaló nők közé. Szóval ez egy piszok hosszú sorozat lesz, valamikor sorra kerül mindenki.
At 8:56 du., Brünnhilde sziklája said…
Nem, Wotannak nem tudok megbocsátani. Neki aztán a zsebében volt a marsallbot és nem csak hogy elejtette, de inkább cséphadarónak használta és mindent szétvert vele, amihez csak hozzáfért. Ezen az sem változtat, hogy a végén megbánja. Tetszett volna neki előbb kiszállni. EGy akkora istennek mint ő, nem lenne szabad olyan pitiáner kis gazemberségekbe bonyolódni. BAsszus, mintha egy Rotschild csokit lopna!
At 9:40 du., Brünnhilde sziklája said…
jah, nem Végzet Leonora a butuska, hanem Trubadur Leonora
At 9:24 du., Rowena Shepard said…
Albiani a főgeci hazug áruló patkány a Simon Boccanegrából.
Szembe nyal, Simon háta mögött meg összeesküszik, elraboltatja a lányát és meg akarná izélni, és még meg is mérgezi Simont. Az egyik legnagyobb szemétláda.
Szerencsére hóhérkézre kerül, de már későn.
Trubadúr-Leonóra szimplán hülye. Ha egy csepp esze lenne, tudná, hogy nem célszerű felbaszni egy amúgy is neurotikus bariton agyát azzal, hogy előbb flörtöl vele, aztán meg kinyírja magát és hosszasan énekel a tenor karjaiban, mielőtt elhuny.
Luna hová fog kerülni? Ő is listára kívánkozik. Szegény drágám.
Hehe, a Tök Feleslegesen Önfeláldozó Hősök közé mehet Posa márki is.
Hm, és hová jön kedvenc EMO Sentánk?
Megjegyzés küldése
<< Home