Eric Halfvarson
legfrissebb szivszerelmem, és nem mellesleg az elmúlt két hét sztárja Hagent énekel:
Múlt héten ebben a szerepben Hagennek, ma este pedig Gurnemanznak hallottam és el vagyok bűvölve. Nem irta felül Polgár László Húsvétkor hallott, csodálatos, öregesen bőbeszédű, megkönnyebbült Gurnemanzát, de igen szép alakitást élvezhettem.
A ma este másik sztárja Németh Judit. Őt már nem egyszer hallottam Kundrynak, tudtam mire megyek és pontosan azt kaptam, amit vártam: egy hasadt tudatú nőt, aki szinte állatias, megvetett vadócból változik a végzet asszonyává. Úgy, hogy közben nem igazán akar végzet asszonya lenni, de amikor teljesül a vágya, mégis rosszul esik neki. Akarja is elcsábitani Parsialt és nem is. Jó pár Kundryt hallottam-láttam már élőben és lemezen, de ezt csak Németh Judit tudja. Másodpercenként változik az érzés bennem, hogy most Klingsor búverejének engedve tényleg magába akarja bolonditani Parsifalt, vagy a megváltásban reménykedve taszitani akarja magától. Borzongató amit hallottam tőle.
A három évvel ezelőtti előadáshoz képest kissé átrendezét a darabot, és azt kell mondanom, hogy rosszul tették. Amfortas (Tomasz Konieczny zseniális alakitásában) bilincse még rendben is van, elvégre is Amfortas tehetetlen, saját vétke gúzsbaköti. Szóval jó, legyen Amfortas kezén bilincs.
De a II. felvonásban három éve pont az tetszett a legjobban, ahogy a Viráglányok a fekete-fehér szinpad fekete felén, a jó és a rossz határvonalán billegtek. Soha nem léptek a fehér oldalra, ha mégis, riadtan visszaugrottak a bűnt jelképező fekete oldalra. Ma simán áttáncoltak a határvonalon, észre sem vették, hogy hol vannak, nm is tulajdonitottak neki jelentőséget.
A III. felvonás befejezése sem tetszett. Az eredeti rendezésben a dühöngő Amfortas feltépte az ingét és amikor Parsifal megjelent a Szent Gerellyel, hátat forditott a közönségnek és diszkréten begombolkozott, visszakötötte a nyakkendőjét. Amikor megfordult, öltözéke rendben volt, a seb begyógyult. Elhittük neki a csodát (Koniecznynek bármit elhinnék egyébként) Ma azonban ingujjban jött be, és nem feltépte az ingét, hanem kipukkantott valami zacskót, amiből művér folyt ki. Ezzel a piros szmötyis kézzel aztán térdre esett, estében-keltében pedig összetapicskolta a hófehér padlót. Ettől kezdve egész végig, a Grál felmutatás és a finálé alatt is ott voltak a vérfoltok a padlón - holott az egész finálé a megtisztulásról szól. Sőt, a végén a fehér galambot is arról a véres foltról állva repitette el a gyermek Parsifalt alakitó kisfiú. Hogy szándékosan vagy nem, azt nem tudom, de értelme nem sok volt. Nem kellett volna hozzányúlni a rendezéshez, tökéletes volt az úgy, ahogy eredetileg kitalálták.
Ez persze apróság, mert a lényeg úgyis az volt, amit hallottunk; az meg majdnem tökéletes volt. A Rádió Zenekara hibátlanul játszott, az operaház néhány tagjával felerősitett férfikórus szintén. A Rádió Nőikara és a Gyermekkórus a tökéletesnél is szebben szólt. Ebben nyilván a teremnek is nagy szerepe van, és persze Fischer Ádámnak, aki olyan szépen kitalálta, hogyan helyezze el a kórusokat, hogy a legszebb hangzást érje el. Én a III. emeleten ültem, a kórusok pedig a szinpadon, az I. emeleti kórus-erkélyen és a II. emeleti orgonakarzaton, tehát fizikailag alattam voltak, mégis úgy tünt, mintha az égben, a felhők felett énekelnének az angyalok.
Azt hiszem, hogy Wagner pont emiatt a hatás miatt irta meg a Parsifalt.
Jövőre ugyanekkor, ugyanitt; egy teljes Ring és három Trisztán és Izolda. Soha nem hallottam még élőben a Trisztánt, szóval nem csoda, ha a három előadásból kettőre már megvan a jegyem - és persze a Ringre, mert azt szerintem nélkülem el sem tudnák kezdeni.
Múlt héten ebben a szerepben Hagennek, ma este pedig Gurnemanznak hallottam és el vagyok bűvölve. Nem irta felül Polgár László Húsvétkor hallott, csodálatos, öregesen bőbeszédű, megkönnyebbült Gurnemanzát, de igen szép alakitást élvezhettem.
A ma este másik sztárja Németh Judit. Őt már nem egyszer hallottam Kundrynak, tudtam mire megyek és pontosan azt kaptam, amit vártam: egy hasadt tudatú nőt, aki szinte állatias, megvetett vadócból változik a végzet asszonyává. Úgy, hogy közben nem igazán akar végzet asszonya lenni, de amikor teljesül a vágya, mégis rosszul esik neki. Akarja is elcsábitani Parsialt és nem is. Jó pár Kundryt hallottam-láttam már élőben és lemezen, de ezt csak Németh Judit tudja. Másodpercenként változik az érzés bennem, hogy most Klingsor búverejének engedve tényleg magába akarja bolonditani Parsifalt, vagy a megváltásban reménykedve taszitani akarja magától. Borzongató amit hallottam tőle.
A három évvel ezelőtti előadáshoz képest kissé átrendezét a darabot, és azt kell mondanom, hogy rosszul tették. Amfortas (Tomasz Konieczny zseniális alakitásában) bilincse még rendben is van, elvégre is Amfortas tehetetlen, saját vétke gúzsbaköti. Szóval jó, legyen Amfortas kezén bilincs.
De a II. felvonásban három éve pont az tetszett a legjobban, ahogy a Viráglányok a fekete-fehér szinpad fekete felén, a jó és a rossz határvonalán billegtek. Soha nem léptek a fehér oldalra, ha mégis, riadtan visszaugrottak a bűnt jelképező fekete oldalra. Ma simán áttáncoltak a határvonalon, észre sem vették, hogy hol vannak, nm is tulajdonitottak neki jelentőséget.
A III. felvonás befejezése sem tetszett. Az eredeti rendezésben a dühöngő Amfortas feltépte az ingét és amikor Parsifal megjelent a Szent Gerellyel, hátat forditott a közönségnek és diszkréten begombolkozott, visszakötötte a nyakkendőjét. Amikor megfordult, öltözéke rendben volt, a seb begyógyult. Elhittük neki a csodát (Koniecznynek bármit elhinnék egyébként) Ma azonban ingujjban jött be, és nem feltépte az ingét, hanem kipukkantott valami zacskót, amiből művér folyt ki. Ezzel a piros szmötyis kézzel aztán térdre esett, estében-keltében pedig összetapicskolta a hófehér padlót. Ettől kezdve egész végig, a Grál felmutatás és a finálé alatt is ott voltak a vérfoltok a padlón - holott az egész finálé a megtisztulásról szól. Sőt, a végén a fehér galambot is arról a véres foltról állva repitette el a gyermek Parsifalt alakitó kisfiú. Hogy szándékosan vagy nem, azt nem tudom, de értelme nem sok volt. Nem kellett volna hozzányúlni a rendezéshez, tökéletes volt az úgy, ahogy eredetileg kitalálták.
Ez persze apróság, mert a lényeg úgyis az volt, amit hallottunk; az meg majdnem tökéletes volt. A Rádió Zenekara hibátlanul játszott, az operaház néhány tagjával felerősitett férfikórus szintén. A Rádió Nőikara és a Gyermekkórus a tökéletesnél is szebben szólt. Ebben nyilván a teremnek is nagy szerepe van, és persze Fischer Ádámnak, aki olyan szépen kitalálta, hogyan helyezze el a kórusokat, hogy a legszebb hangzást érje el. Én a III. emeleten ültem, a kórusok pedig a szinpadon, az I. emeleti kórus-erkélyen és a II. emeleti orgonakarzaton, tehát fizikailag alattam voltak, mégis úgy tünt, mintha az égben, a felhők felett énekelnének az angyalok.
Azt hiszem, hogy Wagner pont emiatt a hatás miatt irta meg a Parsifalt.
Jövőre ugyanekkor, ugyanitt; egy teljes Ring és három Trisztán és Izolda. Soha nem hallottam még élőben a Trisztánt, szóval nem csoda, ha a három előadásból kettőre már megvan a jegyem - és persze a Ringre, mert azt szerintem nélkülem el sem tudnák kezdeni.
Címkék: opera MüPa
7 Comments:
At 9:54 du., Névtelen said…
Végre megszólaltál!!!
Ehhez olyan, tényleg katartikus élmény kellett, mint a tegnap esti Parsifal... Egyetértek: Halfvarson hangja és alakítása még Salminen után is nagyszerű volt! A rendezés változtatásait én sem helyeseltem. Csak rontottak az eredeti beállításokon.
Észrevetted, hogy a "megfiatalított" viráglányokat meg kellett erősíteni egy női kórussal?
Üdv. maggie
At 10:22 du., Brünnhilde sziklája said…
szokott ott lenni aláfestő kórus, most inkább az volt a zavaró, hogy az egyik viráglány nagyon "kivisitott" a többi közül. Nem jöttem rá, ki volt az, de sokat rontott az összhatáson.
At 3:24 du., Rowena Shepard said…
Halfvarson egy isten. :D Na, majd ha megyek, elviszem azt a bécsi Billy Buddot dvd-n, vérfagyasztó a pasas. Annyira árad belőle a gonoszság, hogy majdnem kibillenti az előadást az egyensúlyból (főleg a nem éppen meggyőző Skovhus mellett). Micsoda perverz dög ez a karakter. :D
Hagennek meg, hát, szóval NYAMMM. <3 Bár szerintem azt a "Hoiho"-t, amit Salminen tavaly előadott, nehéz überelni, az valami nem emberi volt.
Nemtom, nekem bejött a vér, de a színpadra kicsit sok került belőle. Az volt a legjobb, mikor a végén kerülgették a színpadra felráncigált háttéremberek.
Viszont Konieczny tényleg csodálatos.
Ja, én is néztem, mér nem maradnak a viráglányok a Sötét Oldalon? Kundry és Parsi betartották a vonalat, csak a csókhoz ment át Parsi, de utána vissza is menekült.
Már csak egy Klingsor kéne nekünk...
At 7:35 du., Brünnhilde sziklája said…
Nem tudom, egyrészt felülről nagyon csúnyán nézett ki az összevérzett padló, másodszor, az eredeti megoldás a zilált estélyi ruhával, amit a gyógyulás pillanatában begombolt és rendbetett, szóval azután a vér olcsó megoldásnak tűnt. Ez a rendezés tényleg nagyon letisztult, minimál eszközökkel dolgozik, és hagyja érvényesülni az énekesek szerepfelfogását. Ehhez nekem nagoyn erőszakosnak tünt az a tapicskolás.
Annyira szép, amikor a gyermeteg Parsifal levadássza a hattyút és csak egy hulló toll jelzi az egészet, meg az a minimáldiszlet a fekete-fehér játékkal és a szexisséget jelképező pirossal, szóval nekem nem kellett oda az a vér.
Egyébként a dárda sem kellett volna, vagy ha már igen, nem igy kellett volna kivenni Klingsor kezéből.
Akiből egyéként én is szivesen meghallgatnék már eg yjót :-))
Meg Donnerből, mert úgy látszik, hogy azt sem az operaház, sem a müpa nem tud egy jót kiállitani.
At 9:57 de., rás said…
Halfvarsonban (Hagen, Gurnemanz), Németh Juditban (nemcsak mint Kundry, hanem mint Fricka is!) egyetértünk, Konieczny felemás: Amfortasként jó volt, Wotanként (Walkür) nagyon erőtlen; egyébként meg Christian Franz! És az senkinek nem tűnt fel, hogy nem volt a Parsifalban Parsifal?
At 10:04 de., Brünnhilde sziklája said…
Rás, ha feltünt volna, irtam volna róla :-))
Igen, Franz for president!
És Halfvarson januárban Madridban énekel a Hollandiban. Soha nem láttam még élőben Hollandit, soha nem jártam még Madridban, szerintem itt az alkalom, hogy két legyet üssek egy csapásra. Már nézegetem a jegyeket valami fapadosra.
At 9:08 du., Rowena Shepard said…
Donnerből én még eddig bárhol, bármilyen neves produkcióban csak harmatgyengét hallottam. Froh meg többnyire egy kappanhangú, mér-nem-Ottaviót-énekel nyálgép.
Freia helyében én nem vernyognék, hanem örülnék az óriásaimnak és hagynám a fenébe Wotanékat megvénülni.
Miért utálja mindenki ezt a szegény Parsit? Jó, biztos, hogy nem Christian Franz kalibere, de én elhittem neki a figurát, és a hangja... hát, talán jobban járna, ha átváltana baritonra, mert a színezete megvan hozzá. Helyes kis Mozart/Rossini/Britten vonalas hős lenne.
Amúgy Wotan: ha egy Halfvarsont meg tudnak fizetni, akkor egy James Morrist miért nem? Morris se fiatal már, de az utóbbi időben is többször hallottam rádióban, és még mindig csodálatos. Vagy ott az az új sztár-Wotan, Greer Grimsley, akit mostanában nagyon dicsérnek, amúgy szerintem van egy kis indián beütése, és igen jó pasi.
Megjegyzés küldése
<< Home