Brünnhilde szikláján

Valló világ

2006/04/21

:-) Szépjóestét!
Máma egész nagyon pénteki kalandom volt :-)
A kutyám (egyik) udvarlójának a gazdasszonykájával már kora hajnalban bújjuk az erdő alját, naponta hozunk haza egy-két marék kucsmagombát. Erről a nagyon szégyenlős, avar alá bújós, sok hajolászást, négykézláb mászást, avar túrást igénylő gombáról tudni kell, hogy vékony húsú, ám annál illatosabb és zamatosabb gomba, amit nem kifejezetten önálló ételnek, inkább más gombákkal keverve, ízesítésre érdemes használni. Lehet persze gombás tojást vagy levest is készíteni belőle, de kiadósabb, ha csak pár darabot dobunk egy zöldséglevesbe vagy valami mártásba.
Szóval, nekünk a héten összegyűlt néhány mártáshoz való, igen ám, de jön a nagy technikai kérdés: hogyan tartósítsuk? Fagyasztás a leglogikusabb, de egy-két kanálnyi ételt miben tárolunk el?
Nekem jött az isteni szikra, hogy a Lehel gyorséttermében apró kis műanyag dobozkákban árulják a csípős paprikát és a tartármártást. Pont ideális méret, egy evőkanálnyi adag fér el benne, szorosan záródó kis fedele van, hát abból kell szerezni pár dartabot és meg van oldva a gomba fagyasztása.
Ma fél hat körül be is ugrottam a piacra, gondoltam, akkor egyúttal beszerzem a mártásos dobozkákat is. Kértem egy gulyáslevest és 6 adag csípős paprikát. A kasszírnő kicsit furcásn nézett rám, kétszer is megkérdezte, kérek-e kenyeret a leveshez, de nem kértem, hát gondolta, ha valami más gyanúsat is csinálok, majd a biztonsági őr elrendez. Mögöttem egy vízvezetékszerelő forma nagy mackó kért szintén egy gulyást és egy marhapörköltet tarhonyával, dunsztom sincs ő hogy nézett rám, a hátam mögött állt, kit érdekel, hát nem?
Leültem a levesemmel, de evés előtt még beletettem a kincset érő (20 ft/db) kis dobozkáimat egy zacskóba, ha netán mégis kifolyna a paprika, hát ne kenje össze a táskámat. Közben az overallos mackó leült a mellettem levő asztalhoz, akkor láttam, hogy nála is van két doboz paprika, az egyiket mindjárt bele is tette a levesébe, a másikat pedig a pörköltjébe. Kanalaztam a gulyásom, rágtam a kibukni készülő szavakat, közben a szemem le nem tudtam venni a két üres dobozkáról. Aztán addig addig, hogy odafordultam a pasihoz, innestől kezdve próbálom szó szerint idézni a párbeszédet:
- Jó étvágyat! Ne haragudjon, tényleg ne haragudjon, kérni szeretnék valamit magától ...... -
- Az üres dobozokat? -
- Igen - pirultam el - ha ideadná, nagyon örülnék neki. -
- Persze, szívesen, mit tesz bele? -
- Tudja, gombát gyűjtök, most éppen kucsmagombákat, ebben akarom lefagyasztani. -
- Tényleg? Miért nem teszi el inkább olajban? -
- Miben? -
- Olajban. Megszárítja, üvegbe teszi, felönti olajjal. Sokáig eláll és az olaj is átveszi a gomba illatát, azt is fel tudja használni. Én rókagombát szoktam így elrakni. -
- Óóhh. Ez nagyon jól hangzik. nahát, tényleg, hogy nem jutott az eszembe, hát lecsót is szoktam olajjal leöntve eltenni. Nagyon köszönöm! -
És ettünk tovább.
És olyan hihetetlen jó érzés, hogy amikor az ember azt hinné hogy most aztán végképp totál hülyét csinál magából, akkor kiderül, hogy tulajdonképpen semmi baj nincs vele, teljesen normális. Vagy legalábbis vannak hozzá hasonló idióták :-))

A dobozkáimból egy üvegbe kapartam a paprikakrémet, elmosogattam őket, most száradnak a csepegtetőn. Az olívaolajon, kevés apróra vágott hagymával, fokhagymával és csipet sóval párolt, felkarikázott kucsmagombák (ízletes- és hegyes kucsmagombák vegyesen) pedig már bent vannak a hűtőben, holnap kiadagolom a mini dobozokba és zutty, be a fagyasztóba velük!
Egész más íze lesz annak a levesnek vagy tejszines-zöldborsós csirkemellnek, ha kerül még bele egy kis doboz illatos, fűszeres ízű gomba is.

Cseh kucsmagomba


Ízletes kucsmagomba


Még több kucsmagomba
És vigyázat, mert itt vannak a hozzájuk hasonló, ám súlyosan mérgező papsapka gomba. Aki ilyesmit lát nyugodtan szedje le, a szemre eltérő gombákat külön edénybe vagy zacskóba és úgy vigye el valamelyik piacra (Lehel, Újpesti, Fény utcai, Nagycsarnok, stb) a gombavizsgálóhoz. A gombavizsgálat ingyenes, nem kerül semmibe, csak oda kell vinni.
Soha, de tényleg soha, senkitől -még tőlem se!!- fogadjon el gombát senki, ha azt nem látta gombavizsgáló!!! Piacon is csak úgy vegyünk szedett (tehát nem termesztett) gombát, hogy ott legyen mellette a gombavizsgáló igazolása!
Aki ezt a szabályt betartja jól fog szórakozni, finomakat fog enni és nem utolsó sorban a sok hajolgatástól jó sokat fog fájni a dereka, de a friss levegőn kellemesen elfáradva nem is fogja érezni.

2 Comments:

  • At 5:12 de., Blogger Kinga said…

    Ezt most nem a gombara irom, mert azt mackobaratod megoldotta, hanem ha megint hasonlo gondod adodna. Amikor Andras pici volt, es meg en csinaltam neki a finom friss pempoket (gyari bebietelt sosem kapott), nem evett egyszerre tul sokat, viszont nagyobb adagokat keszitettem, hogy ne kolljon mindennap ezzel poszmogni. Vettem vagy 5-6 jegkockatartot, folontottem oket a pepes kajaval es lefagyasztottam. Amikor kesz lett, kivettem a "jegkockakat" es jol zarodo nagyobb edenybe raktam oket, fajtankent. Ez azert volt jo, mert csak ki kollott venni egy kockat, ha kellett, es folengedni, vagyis adagolva volt, de kozben meg nem kellett pici taroloedenyekrol gondoskodnom...

     
  • At 12:21 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Ez is naogyn jó ötlet, ismerem is, petrezselymet, apróra vágott zeller zöldjét szoktam jégkockatartóban fagyasztani. Csak mivel az eszembe jutott a kis fedeles dobozka, teljesen fixálódott rajta a gondolkodásom, semmi másra nem tudtam gondolni mint arra, hogy hogy szerezzek belőle pár darabot.
    Többet nem csinálok ilyet, megfogadom a tanácsod és teszem én is jégkockatartóba, sőt, most már nagyon jó szilikonosokat is lehet kapni, amiből könnyen kifordul a fagyott akármi. De a vízvezetékszerelő mackó tanácsa szerint, szárítva, olajban se rossz, már ezért megérte, hogy beszédbe elegyedtem vele.
    Az az arckifejezés pedig, ahogy a pénztárosnő méregette az egy tányér levesemet a hat adag csípőspaprikával, nos, az maradandó élmény, megérte, hogy bohócot csináljak magamból :-D

     

Megjegyzés küldése

<< Home