Brünnhilde szikláján

Valló világ

2006/09/26

:-) Szépjóestét!
Rövid két óra alatt úgy elfáradtam, mintha egész nap dolgoztam volna.
A barátnőmmel folytattuk a számítógépes tanfolyamot, ma beleugrottunk az ekszellbe.
Hát kérem, dagad a kebelem, olyan sikerélményem van hogy már alig férek a blúzomban :-))
Továbbra is építészmérnök módjára próbálok gondolkozni, olyan feladatot csináltattam a lánnyal, ahol egy táblázatban felsoroltuk egy létező(!! ez nagyon fontos!) ház helyiségeit. Aztán a hozzájuk tartozó négyzetmétereket. A belmagasság rászorzásával kiszámoltuk a légköbmétert. Aztán módosítottuk, mert van ahol álmennyezet van. Mindent függvényekkel számoltunk, mindenhol beállítottuk a tizedeseket, a kerekítést, amit ilyenkor kell és ahogy azt építészeknél kell. Utána (először a nap folyamán) kivettem a kezéből az egeret, ő diktálta, én pedig beírtam hogy az egyes helyiségeknél mennyibe kerül egy négyzetméter. Ötöt hatot kattintottam csak és voila, láss csodát, a táblázat jobb alsó sarkában már ott is volt hogy mennyibe fog kerülni a ház.
Aztán, mivel ez elég magas összegre jött ki megállapodtunk, hogy a nappaliban egyelőre nem lesz gránitburkolat csak PVC padló, és a füdőszobából is kispóroljuk a jacuzzit és a márványmosdót. Így mindjárt olcsóbb lett a ház pár millióval. És ami a legszebb, a jobb alsó sarokban ez a különbség azonnal megmutatkozott.
Kérdem tőle, ő ezt a mennyiségű számolást kézzel mennyi idő alatt csinálta volna végig? Csak hebegett, hogy legalább negyed óra, de inkább több.
Aztán már meg mertem kérdezni hogy ha most az egyes helyiségek mellé odaírná a hőveszteségeket meg minden olyasmit amit tudnia kell, az eddig megismert függvényekkel ki tudná-e számolni, hogy az egyes helyiségekben milyen teljesítményű fűtőeszközre van szükség.
Tisztára, mint egy általános iskolás szöveges példa, komolyan, nem több. És ami a legszebb, hogy a közel ötven éves barátnőm szemében is ugyanaz a kölykös öröm csillogott, mint amikor egy nyolc éves ki tudja számolni, hogy ha öt úttörő három nap alatt vágja fel Marti néni tüzifáját, akkor hány úttörő kell, ha két nap alatt akarják felvágni.
Tényleg, az én barátnőm megértette a legfontosabbat: a számítógép -és ezen belül is különösen az irodaszoftverek- nem elsősorban azért vannak kitalálva, hogy mi baromi sok munkával szépen igazgassuk a képernyőn a szöveget, hanem azért, hogy egy csomó manuális munkát elvégezzen helyettünk. Már megírt szövegeket tudjunk újra felhasználni vagy éppen több szövegből egy teljesen újat létrehozni. Hogy ne kellessen mindig mindent összeszorozni, összeadni, módosításnál újra összeszorozni és újra összeadni. Hogy pillanatok alatt, plusz számolás és írás nélkül elő tudjunk állítani több variációt.
Komolyan, eddig is sejtettem, de ezek után már bizton állíathatom: felnőtteknek csak úgy szabad számítógép használatot tanítani, ha a saját szakmájához igazodunk. Nem ő, hanem mi, akik tanítjuk! Egy mérnöknek semmit nem mond se a jópofa versecskék összemásolgatása, sem a havi eladások összesítése. Mint ahogy egy bolti eladónak sem jelentene semmit a mi ma esti kalkulációnk.
És bizony, tetszik vagy nem, nem egy elképzelt ház, nem egy elképzelt zöldségbolt, hanem egy nagyon is valóságos, létező ház/zöldésgbolt adataival kell dolgoznunk. Pontosan azért, hogy az agyi kapacitását ne azzal terheljük, hogy ki kell találnia és megérteni a -néha elég bugyuta- adatokat, hanem arra fordíthasa az energiáit, hogy egy létező, általa is értett probléma megoldására ismerjen meg egy új és az eddiginél hatékonyabb módszert.
Nno, meg kell hagyni, büszke vagyok magamra :-)))