Brünnhilde szikláján

Valló világ

2008/03/05

Jenúfa, az opera noir

Ritkán lehet Pesten ilyen operát látni, mint a Jenúfa, ahol szinte minden klappol; a zenekar, az énekesek, a rendezés, a táncbetét, szinte minden a darabot szolgálja.
Életemben először láttam a Jenúfát, hallani már hallottam, egy rádióközvetítésen. Mivel csehül éneklik, nem sokat mondott, de a zenéből már akkor is éreztem, hogy egy nagyon zaklatott, zavaros, sötét darab lehet.
Nos, a mi operaházi Jenúfánk még annál is drámaibb. A történetet most nem mesélném el, aki akarja, elolvashatja itt. A sztori egyébként akármelyik bulvárújságban vagy szappanopera forgatókönyveként is megállná a helyét, "Jégbe fagyott csecsemőt találtak!", vagy "Ördög lakozik a tiszteletre méltó Sekrestyésné lelkében!" és hasonló szalagcímekkel elég jó eladást és nézettséget produkálhatnának. Kár, hogy az Operaház nem folyamodik hasonló eszközökhöz, a darab negyed házzal megy. Nem érdemli pedig, mert egy remekműről van szó. A bulvársztorit a zenei megvalósítás emeli ki a tucatdarabok közül. Janacek zaklatott, néha a beletörődés, néha a megbocsátás felé elsimuló dallamai egészen különleges zenei és drámai élménnyé teszik a Jenúfát.
A népszerűtlenség oka valószínűleg az, hogy a darabban egyetlen egészséges lelkületű szereplő sincs. Nno, talán a III. felvonásban feltűnő Karolka a kivétel. Ő az egyetlen, aki sedre, fülig szerelmes kis kamaszlányból egy pillanat alatt érett, helyesen dönteni képes nővé válik. De rajta kívül egyetlen szereplő sincs, akivel ha azonosulni nem is, de legalább szimpatizálni tudna a néző.
A Sekrestyésné ugye egy szívtelen, önző dög, akinek fontosabb a szomszédok véleménye, mint a lánya boldogsága. Jenúfa szegény semmiről sem tehet, de ő meg iszonyú gyenge, befolyásolható jellem. Ami mondjuk abban a történelmi környezetben (a XX. század legeleje) érthető, ez már csak nekünk furcsa, hogy egy nőnek ennyire ne legyen önálló elképzelése az életéről. A két férfi főszereplő is, hát, mit ne mondjak, ha ők ketten lennének a Földön elérhető egyetlen férfiak, én biztos szűzen halnék meg. Steva ugye felelőtlen, züllésre hajlamos. Laca meg ... hát igen. Jenúfa meg tud neki bocsátani, de azért bennem csak ott van a kérdőjel, hogy aki képes a szeretett nő arcát bicskával összevagdosni, csak azért, hogy így elcsúfitva majd más férfiaknak nem kell, szóval hogy az ilyen férfi normális-e. Megbocsátani meg lehet persze neki, de összekötni vele az életünk, hát, én azért senkinek sem javasolnám.
Kedvenc figurám a lepcses szájú bíróné, aki mindig megmondja a tutit. Az ilyen vén banyákat kéne légypapírra ragasztani és hagyni lógva szomjan halni.
Szóval igazi, éjsötét zenedrámát hallhat az, aki elmegy a hátralevő három előadás valamelyikére. Nyugodtan tessenek olcsó, III. emeleti jegyeket venni, mert olyan kevés a néző, hogy az erkélyt ki sem nyitják - akinek oda szól a jegye, egyenesen a földszintre vezetik.

A darab nagyon jól van megrendezve, a díszlet és a szereplők mozgatása szinte tökéletesen visszaadja a hangulatot. Ráadásul az Operaház mostani repertoárjában ez az egyetlen darab, amiben a táncbetét szerves része a cselekménynek, nem lógnak ki a spiccelve "néptáncoló" balettművészek a cselekményből. Nagy gratuláció a rendezőnek és a koreográfusnak, amiért a két nehezen elegyedő műfajt ezúttal sikerült szerves egységgé összedolgozniuk.
Pár apró kifogásom lenne csak. Olyasmi például, hogy a mosóteknőből aligha szoktunk vasalt, élire hajtogatott pelenkákat teregetni. Pláne nem úgy, hogy előbb a hónunk alá csapjuk, aztán onnan egyenként előszedegetjük. Így elsőre azt sem értem, hogy miután a Sekrestyésné és a Bíróné kellően vitriolos hangnemben megvitatta, hogy egy menyasszonynak illik-e pántlika és koszorú nélkül férjhez menni, akkor a hétköznapi ruhában megtörtént esküvő után behoznak egy díszes fehér ruhát és Jenúfa átöltözik menyasszonynak. Aztán lehet, hogy csak nekem maradt ki valami, majd pénteken kiderül. Az is furcsa, hogy a vendégségre terített hatalmas lakodalmas asztal végén három férfiember falatozik. Dunsztom sincs, hogy ők mit keresnek ott, miért esznek előre. Ezek mondjuk apróságok, és lehet hogy másodjára már tisztázódik bennem, hogy mi miért történik.
Egy valami azért van, ami nagyon zavart; mégpedig a Sekrestyésné sminkje. Az stimmel, hogy a jómódú, vidéki özvegyasszony a falu elitjéhez tartozik, de Temesi Mária erősen festett, feltűnően pirosított arca és csillogó fülbevalója inkább illik egy nagyvárosi dámához, mint egy falusi özvegyasszonyhoz. Hiába a fekete ruha, az az arcfestés teljesen agyoncsapja a karaktert. Különösen a III. felvonásban, hisz addigra az asszonyt már félőrültté tette a lelkiismeretfurdalás.
A zenei megvalósításról így elsőre nem is tudok nyilatkozni, annyira érdekes és újszerű a zene. Aki így elsőre nagyon tetszett, az a címszerepet éneklő Bátori Éva. Hangilag tökéletesen ábrázolta a bajba került fiatal lány lelkiállapotát. A másik, aki tetszett, az Kiss B. Attila Steva-ja. Hálás szerep az iszákos, felelőtlen férfit játszani, Kiss B. egész figyelemre méltő színészi játékkal lopta be magát a szívembe.
Pénteken majd többet is írok, a Jenúfa az a darab, amit többször meg kell nézni ahhoz, hogy értsem a zenéjét.
A nap videóján a II. felvonás csúcspontja, a jelenet, amikor a Sekrestyésné elhatározza, hogy megöli Jenúfa gyermekét. Astrid Varnay énekel, a müncheni opera zenekarát Rafael Kubelik vezényli 1970-ben.
.

8 Comments:

  • At 2:31 du., Anonymous Névtelen said…

    Rosszul emlékszem? Keverem? De, mintha a bemutatón Marton Éva énekelt volna, nem?
    Én Vidnyánszkynak csak prózai rendezéseit láttam, nagy igazi teátrális népszinházat csinál.Barokkosat. Aki szereti az ilyet (én igen),az jó emlékeket őriz róla.
    Vajh Debrecen megbecsüli-e?!Tudják-e, hogy mekkora szerencséjük van vele?-ez persze, csak költői kérdés...

     
  • At 7:54 du., Anonymous Névtelen said…

    meg kell néznem a jenufát, mindig csupa jót hallok róla. janácek pedig nagyon-nagyon jó, az operájának is jónak kell lennie.
    k

     
  • At 8:02 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    k. ha meg akarod nézni siess,mert úgy hallom, jövőre leveszik. Még három előadás van belőle.

    yko, igen, Marton is énekelte a Sekrestyésnét, de azt mondják, nem volt jó benne. Mondjuk, Temesinek is hiányoznak bizonyos magasságai, hiába van gyönyörű hangja, az a pár kontrollálatlan sikítás nagyon nem hazsnál a szerepének. Meg a sminkje se, de erről már írtam.
    Vidnyánszky debreceni Végzetét átvette az Operaház és azóta megrendezte a Nürnbergi mesterdalnokokat is. Igen, barokkosan, részletgazdagon rendez, de ez rettenetesen hiányzott az operából. Mondjuk, Szinetár is elég részletgazdag, de ő sajnos csomó felesleges dolgot is beletesz a produkcióiba és csak a történetet adja vissza, nem érdeklik a mélyebb rétegek. Vidnyánszky viszont ügyel a karakterekre is tele vannak a rendezései szimbólumokkal.

     
  • At 8:05 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    jaja, ü csinálta a Karnyónét is, ami szintén remekül sikerült és a három Strvinsky darabot, ami azért már nem annyira. Az nekem már túlzsúfolt lett, és pláne nagy hibának tartottam egyben, szünet nélkül leadni a három darabot. Mire a legsötétebb történetre, A katonára került a sor, elfáradtál. A Kisvárosi Lady Machbetet is ő rendezte, arról is dicshimnuszokat zengtek - nekem sajnos kimaradt, az esti munka ugye.

     
  • At 8:40 du., Anonymous Névtelen said…

    A Karnyónét Ascher Tamás rendezte, de nagyon jó. ;-)
    Vidnyánszky-rendezések az Operában sorban:
    1. Jenufa, 2004.
    2. Kisvárosi Lady Macbeth, 2005.
    3. A nürnbergi mesterdalnokok, 2006.
    4. A végzet hatalma, 2007.
    5. A 3 Sztravinszkij, 2007.

    Remélem, lesz még sok! :-))

     
  • At 6:15 de., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Ez jó, én is csak nézek, de nem látok. A port.hu-n van vele egy Karnyóné, a Nemzetiben. Bocs.

     
  • At 11:06 de., Anonymous Névtelen said…

    Ki mondta, hogy Marton nem volt jó Sekrestyésnéként? Igaza volt, nem jó volt, hanem fantasztikus. Színpadi jelenlét, formálás, hangi alakítás mind megmutatta, hogy őt miért emlegetik az olaszok egyszerűen "La Marton"-ként. Természetesen a matéria már nem olyan mint a nyolcvanas években, de a bemutatón, illetve a később általam látott előadásokon revelatív volt. Olyan előadást teremtett a csapat többi tagjával együtt, hogy az ember órákig a hatása alatt volt. Nagyon sajnálhatod, hogy nem láthattad, én úgy éreztem, hogy egy darabka operatörténelmet láttam/hallottam azokon az előadásokon.

    A csapatból hasonlóan kiemelkedik Bátori alakítása is, igazán illik hozzá a szerep, színészileg, hangilag is. Kovács Jani pedig nagyon értette, miként kell az egészet eldirigálni.

     
  • At 12:22 de., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Nem kétséges, hogy Marton Éva művészete része a világ kultúrális örökségének - méghozzá elég fontos része, csodálatos dolgokat művelt a hangjával.
    A hang azonban múlékony dolog, szóval el tudom hinni, hogy az idő előrehaladtával egyre többeknek nem tetszik.
    Ugyanakkor -a művésznő kvalitásait ismerve- azt is el tudom hinni, hogy a kiemelkedő tehetségével és a szinpadi rutinjával feledtetni tudja ezeket a hiányosságokat.
    Szóval kár ezen vitatkozni, mert simán igaz lehet, hgoy mindkét vélemény igaz.
    Egébként tényleg sajnálom, hogy nem hallhattam Sekrestyésnének. Sőt, még jobban sajnálom, hogy az Elektra Klümaszthérájának sem. Nem tudom, itthon miért nem énekelte a szerepet, holott Barcelonában igen. Kifejezett veszteségként élem meg, hogy nem láttam vele a Jenufát.

     

Megjegyzés küldése

<< Home