Brünnhilde szikláján

Valló világ

2008/04/02

Addig jó, míg Kádár (szelleme) él!

"Az újpesti polgármester az egyik kerületi iskolában tanárt bántalmazó diákot a
kerület összes középiskolájából kizáratta."
hírszerző.hu

Hát igen, végülis ez a legegyszerűbb, a polgármester úr elégedetten hátradőlhet, a bűnös elnyerte méltó büntetését, a pedagósuson és az iskolán esett sérelem meg van torolva, a kerületben rend van, a polgárok megnyugodhatnak, ez nem amerika, itt nem hagyjuk, hogy a fejünkre nőjenek a kölykök, itt nem lesznek iskolai lövöldözések, kitagadunk mindenkit, aki a legkisebb hajlamot is mutatja a renitenskedésre.

Basszus, mintha harminc évet fiatalodtam volna; a rossz gyereket ki kell csapni és máris megszabadultunk a bajtól, ennyire egyszerű ez.
Harminc éve így jártunk el azokkal is, akik hosszú hajat hordtak vagy olyan szűk csőnadrágot amit cipőn keresztül nem lehetett felhúzni.
Aki netán a fennálló politikai rndszerrel nem értettek egyet, hát azokat meg aztán az ország összes középiskolájából és egyeteméről ki kellett zárni, az ilyeneket a társadalom nem melengette a kebelén, menjenek vagonkirakónak, akkor majd megtanulják, hol lakik a magyarok Istene!

Csakhogy közben eltelt harminc év, ami egyrészt azt jelenti, hogy akit manapság kicsapnak az iskolából az nem rendőri felügyelet alatt álló vagonkirakó lesz akit szép lassan megöl majd az alkohol, hanem még mélyebbre fog süllyedni az antiszociális és kriminális viselkedésben. Másrészt, basszák meg, az elmúlt harminc évben azért valamennyit fejlődött ám a pedagógia és a konfliktuskezelés módszertana is!

Bár ez előbbi, mármint a pedagógia fejlődése nagy valószínűséggel elkerülte azt az iskolát, ahol a eset(ek) történt(ek). Mert kérdem én, micsoda pedagógiai munka folyhat ott, ahol idáig fajul a helyzet? Nyilván, minden iskolában van néhány alkalmatlan pedagógus, de ezeknek a kiszűrése egyrészt az igazgató dolga, tehát ha túl sokan vannak, az az ő felelőssége. Másrészt, minden iskolának van pedagógiai programja is, és bizony minden iskolának van lehetősége arra is, hogy a közösségbe nehezen beilleszkedő gyermekek felzárkóztatásához pénzeket igényeljen és szakembert alkalmazzon. A hátrányos helyzetű gyerekek felzárkóztatására kvóta van, kiskezitcsókolom, azt a pénzt mire tetszenek költeni, ha nem arra, amire kapják??
Elképzelhető persze, hogy egy szakmailag alkalmatlan iskolapszichológust vagy szociális munkást alkalmaznak belőle, de akkor megint, ki is a felelős, ha nem az, aki fizetési listán tartja az alkalmatlan szakembert? Másrészt, egy tanárt nem csak úgy ukmukfukk, minden előzmény nélkül vernek meg, az egy elég hosszú folyamat vége kell hogy legyen, szóval megint itt a kérdés, hogy milyen pedagógia munka és teljesítményértékelés folyik egy ilyen intézményben? Mi az, hogy egy erre (ti: pedagógiára, nevelésre, emberformálásra) szakosodott intézményben nem veszik észre, hogy bizonyos pedagógusok nem bírnak el bizonyos gyerekekkel? Miért nem segítenek az ilyen kollégán, miért nem kap módszertani támogatást, végső esetben, miért hagyják abban az osztályban tanítani? És miért nem tudnak kezelni egy vezérbikaként, dominátorként vagy fékevesztett bohócként viselkedő gyereket legalább annyira, hogy még tolerálható legyen a közösség számára?

Nyilván, sem a gyereket, sem a szülőket nem lehet felmenteni a felelősség alól, pláne a szülők jócskán vajasak lehetnek.
Hanem.
Hanem!
A polgármester úr viselkedése nem más, mint a probléma szőnyeg alá söprése, méghozzá ezt az álrendrakást is meglehetősen despota módon teszi. A probléma ezzel ugyanis nem szűnik meg, de mégcsak át sem költözik egy másik kerületbe. Vagy ha mégis, majd kapunk helyette másikat, a mai világban ez roszabb, mint a hétfejű sárkány, mert egy levágott fej helyére nem egy nő, hanem hét. Kvázi az ilyen problémáink exponenciálisan szaporodnak, ha így haladunk, pár év múlva néhány kivételével be lehet zárni az ország összes középiskoláját, mert csak kicsapott gyerekeink lesznek.

Címkék: ,

55 Comments:

  • At 8:42 du., Anonymous Névtelen said…

    Úgy tűnik, mindenhez értesz, nem is értem, miért ott vagy, ahol...De úgy tűnik, ezt Te sem érted. Legyél szíves elmenni az Erdélyi utcába egy napra, és személyiségeddel rendberakni az iskolában alpárian pofátlankodó, erőszakoskodó romakölköket, azokat, akik a kurva anyádba küldenek csak azért, mert rájuk nézel, és még meg se szólaltál. Ha szimpatikusabb vagy a kollegádnál, akkor téged kér majd meg, hogy mondd meg neki, hogy menjen már a pi....ba. És ugyan ma még nem, de majd ha holnap nem mondod neki, akkor még pofán is vág. Szeretném elmondani Neked, hogy ide nem személyiség kell, hanem a vox humána, abból a fajtából, amiből ők merítenek.

     
  • At 9:02 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Már megbocsáss, de itt nem az én személyiségemről van szó, hanem iskolaigazgatók és pedagósok szakmai alkalmasságáról. Meg arról, hogy minderre a problémára megoldás-e a gyerek kicsapása. Mi oldódik meg azzal, hogy nem járhat középiskolába?

     
  • At 9:02 du., Blogger AnTalk said…

    Azzal egyetértek, hogy a polgármester megoldása nem más mint a döglött ló áttolása a szomszéd utcába.
    Amit viszont a tanárokról és a nevelési módszerekről írtál, abból csak az derül ki, hogy rég voltál gyerek és nincs saját iskolás korú gyereked. Sőt, meg merem kockáztatni, hogy szűk ismeretségi körödben sincs.
    Olyan madártávlatból látod és láttatod a dolgokat mint egy politikus, akit bedobtak az oktatási minisztériumba észt osztani a legkisebb gyakorlati tapasztalat nélkül.
    Egyébként nem kell rasszistának lenni, nem csak a romakölkök ilyenek.
    Mikor én gyerek koromban kaptam egy taslit a tanártól és ezt otthon elpanaszoltam, apám adta a párját. Most elég ha a tanár lefogja a gyereket és a szülők feljelentik.

     
  • At 9:10 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Egy blog mégis mi a lófaszról szólna ha nem arról, hogy valaki leírja, hogy mit hogy gondol dolgokról? Ez mitől észosztás? Miért nem mondjuk vitaindító, vagy csak simán magamban beszélgetés?
    És mégegyszer megkérdezem: mit old meg, ha egy gyereket minden iskolából kicsapnak? Mire költik azokat a pénzeket, amiket az ilyen kölykök felzárkóztatásáért felvesznek? Milyen pedagógiai munka folyik ott, ahol hagyják idáig zülleni az eseményeket? Ilyen esetekben miért nem alkalmazzák azokat a milliáropkért kifejlesztett módszereket, amikről konferenciák meg tanfolyamok szólnak? Miért az a legelső, hgoy jó, akkor kicsapni, leszállítani a büntethetőség korhatárát meg ilyesmi? Akkor mi a faszért nem maradtunk a szocializmusban, ott még működtek az ilyen módszerek. De ugye éppen egy polgármester tudhatná a legjobban, hogy azok az idők már elmúltak.

     
  • At 11:34 du., Anonymous Névtelen said…

    Legyenek olyan iskolak, ahova kotelezoen el lehet helyezni ezeket az agressziv, tankoteles kolykoket, olyan iskolak, ahol tudnak veluk mit kezdeni, ertenek a dologhoz. Aki nem bir - mindegy milyen okbol - epeszuen viselkedni, az nem valo epeszu kozossegbe es kesz.
    Ennek a szocializmushoz az egvilagon semmi koze.

    Blgica

     
  • At 11:46 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Ennek valóban nincs.
    Annak, ahogy a polgármester meg a közvélemény hozzááll, már annál inkább.
    Mint ahogy annak is, hogyha valakinek nem tetszik egy vélemény, akkor csípőből a másik személyes képességeit vonja kétségbe.
    Mert az olyan megggyőző egy vitában, és olyan jól meg lehet vele válaszolni a kérdéseket, hogy csak na.
    De hát persze, ha szigorkodunk meg bealázunk, akkor mindjárt úgy tűnhet, hogy nincs probléma. EGyrészt ugye eltűnik a gyerek, másrészt meg elszégyelli magát és befogja a pofáját az, akinek kétségei vannak a módszerek hatákonyságát illetően.
    Ez mi, ha nem maga a létező elnyomás, egy mesterségesen előállított ideológiára hivatkozva??

     
  • At 12:03 de., Anonymous Névtelen said…

    Szerintem nyugi. Nincs elnyomas, csak egy ostoba polgarmester van, aki nem ismeri a vonatkozo torvenyt.
    Atfutottam a Hirszerzo-cikket, vannak jo arcok, akik most vegre elkezdtek gondolkodni a megoldason. Drukkolok nekik, hogy a szakmai ervek gyozhessenek, ne pedig a felreertelmezett szegregaciorol, demokraciarol valo nyaladzas.
    A bunyos gyerek pedig nem tunt el, felvette valami alapitvanyi iskola.

    Blogica

     
  • At 12:10 de., Anonymous Névtelen said…

    A problemakat nap mint nap latom, havonta 1 hetet onkenteskent dolgozom egy falu cigany tanodajaban, delutanonkent tanitok es mindent csinalok, amire szukseg van.

    Draga tulkoros Jozsikaim csak azert nem kuldenek el otpercenkent a kurvaanyamba, mert szerencsemre szeretnek es tisztelnek, sokszor magam sem ertem miert, de nekem elhiszik, hogy a rohadt lecket meg kell valahogy csinalni. Ja, meg en sem pofozgatom oket, nem nyomom a fejuket "rohadt cigany" felkialtassal a vecekagyloba, igaz, nem is en vagyok a falusi iskola igazgatoja. :)

    Blogica

     
  • At 12:12 de., Blogger tamas said…

    Tisztelettel nekem is ellenvelemnyem van.

    Nem csak azt a gyereket nezem, hanem a tobbit tanulo erdeket is. Ha ez az ara, hogy a tobbi normlis kornyezetben, normalis oktatasban resesuljon, am vesszen az az egy.

    Talan a tobbi tanul belole.

    Igazad van, nem lett volna szabad hagyni, hogy eddig fajuljon az ugy. Mar korabban ki kellett volna csapni.
    A veres kapcsan meg testi sertesert, meg kozhivatalt ellato szemely elleni eroszakert bunteto eljaras ala vonni.

     
  • At 12:28 de., Anonymous Névtelen said…

    Igen, csatlakozom tgaalhoz, az elobb elfelejtettem a nagyon lenyeges dolgot: a verekedosokkel nem szabad egy percig sem cicizni - rendorseg, buntetougy, buntetes.

    Blogica

     
  • At 12:44 de., Blogger tamas said…

    A masik tanarveres-ugyben ezt olvasom:

    "A diák ellen fegyelmi eljárás indult, a Budapesti Rendőr-főkapitányság pedig nyomozást rendelt el az ügyben a Fővárosi Főügyészség állásfoglalása alapján, közfeladatot ellátó személy elleni erőszak kísérlete miatt."

     
  • At 12:51 de., Anonymous Névtelen said…

    Helyes. Ha az en kolykeim kozul valaki csapteleppel bohockodna, azonnal rendort hivnek.
    De: nem tudok rendort hivni akkor, amikor delelott az iskolaban a tanarok gyepaljak a gyerekeket.

    Blogica

     
  • At 9:45 de., Anonymous Névtelen said…

    Brünnhilde, ne haragudj de itt én sem értek veled egyet. Azt elismerem, hogy a gyerek kicsapása nem a probléma megoldása, de legalábbis a megszüntetése. És itt nem politikai üldözésről, meg hosszú hajról van szó, hanem nyers erőszakról. És szerintem egy társadalomnak úgy kellene működnie, hogy az erőszakosakat kipurgálja maga közül. Nem csak leendő szülőként beszélek, hanem volt diákként is: én például nem szeretnék egy osztályba járni egy olyan seggfejjel, aki veri a többi gyereket vagy a tanárt. Menjen a francba alkoholistának.

    Ha a hét-nyolc évesek verekednek, akkor az pedagógiai kérdés, meg kell őket tanítani, hogy nem gyepálhatjuk egymást, de ők még nem bűnösök, legfeljebb rosszcsontok, csibészek. Ha azonban egy tizenhat éves kölyök verekszik, az már nem diákcsíny, hanem bűntett, és mint ilyen húzzon el a p...ába az osztályból.

    Ismersz, liberális vagyok, nem is kicsit. Éppen ezért mondom, hogy nem kötelező iskolába járni. Aki tizenhat évesen annyira nem tud egy közösségbe beilleszkedni, hogy verekedni kezd, az nem való közösségbe.

    Egy verekedő kiselsős (6-7 éves) pedagógiai kérdés, egy 16-17 éves bunyós viszont rendészeti kérdés.

     
  • At 12:42 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Nem, nem rendészeti kérdés, hanem társadalmi.
    Hacsak nem akarjuk direkte kinevelni a bűnözőket. Mert ha igen, akkor persze bőven elég kicsapni, jövőre bekaszlizni Aszódra, két év múlva kész rablógyilkosként szabadul.

     
  • At 12:43 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Egyébként meg nem csak a 16-17 évesek, de akár még az 56-57 évesek is nevelhetőek - igaz, az életkor előrehaladtával egyre nehezebben. Ha nem, akkor azt ugye predesztinációnak hívják.

     
  • At 1:12 du., Anonymous Névtelen said…

    Jajjj, Hilde!
    Nyilvanvalo, hogy a dolog elsosorban tarsadalmi kerdes. De: ha 16 eves jozsika egyik nap jol lekopkodne-megrugdosna, mikozben igyekszel bevezetni ot mondjuk a deciliter-liter arány rejtelmeibe, akkor szepen jonne masnap iskolaba, megsimogatnad a buksijat es ugy kezelnéd ot, mint egy aldozatot?

    Igazad van, mindenki nevelheto, a 16 evesek pedig kulonosen. Akkor, ha van HOL nevelni oket, es van KI nevelje oket. Reg be kellett volna latni, hogy egyre tobb a viselkedeszavaros gyerek, akiknek specialis ellatasra van szukseguk. A penz erre megvan, de jelenleg a felreertelmezett diszkriminacio-szegregacio miatt automatikusan szetosztjak a normal iskolak kozott.

    Blogica

     
  • At 1:31 du., Blogger AnTalk said…

    Bocsika, de nem a képességeidet vontam kétségbe, hanem a tapasztalatodat. Iskolapszichológusról, pedagógia módszerek fejlődéséről, programokról, továbbképzésekről és igazgatói felelősségről írsz. Erre mondtam azt, hogy ez a politikusi madártávlat. A problémát én, mint gyakorló szülő másként közelítem meg. Első sorban beszélni kellene a szülővel. A tanár meg is teszi, illetve tenné, de a szülők ahelyett, hogy a gyereküket tisztességre nevelnék kiállnak a kurva kölök mellett. Jó esetben csak kiállnak mellette, rosszab esetben a gyerek előtt küldik el a tanárt a p...ba és jól megfenyegetik. Ezzel csak bátorítják a gyereket további "csíntvésekre". Egyébként meg miért ne rúgják ki? Az ilyen úgysem tanul semmit, csak rombolja a közösséget, hátráltatja a munkát, ezzel károsítva az egyébként normális gyerekeket, mondjuk az enyémet vagy a tiedet. Nem attól lesz valaki bűnöző, mert 16 évesen kirákták a suliból.
    Egy kis fegyelem még nem egyenlő a kommunista diktatúrával.
    Szóval ez lenne a véleményem a témában és mégegyszer bocs, ha megsértettelek volna, de ha az ember blogot ír fel kell készülni az eltérő véleményekre is.

     
  • At 1:41 du., Anonymous Névtelen said…

    Hja, es talan nem kellene Aszódot ugy emlegetni, mint ahonnan kesz rablogyilkosok szabadulnak.
    Legalabb feltetelezzuk, hogy ott komoly szakmai munka folyik jo eredmenyekkel, akkor is, ha még a szockoban csunya dolgokat hallottunk rola.

    Blogica

     
  • At 2:30 du., Blogger tamas said…

    Amikor gimnazita voltam, az volt a vegso fegyelmezo erve a tanaroknak: nem kotelezo gimnaziumba jarni.
    teszed amit mondok, viselkedsz, ahogy eloirom, vagy kivul tagasabb.

    Hatasos volt.

    Ha nem szabad kitiltani az iskolabol a verekedo gyereket, mit lehet vele tenni? Nem az a kerdesem, hogy mit kellett volna tenni, hogy ne jusson ide (arra sem tudom a valaszt), hanem azt, hogy ez a helyzet. Milyen alternativat latsz?
    Nem kotozkodok, komolyan kerdezem, mert lehet, hogy Te latsz valami megoldast, ami nekem nem nyilvanvalo.

    Itt felenk, nagy viz tuloldalan ennel kevesebbert is kicsapjak a gyereket az iskolabol. Tankoltelezettseg van. Tanitsa a szulo otthon a sajat koltsegen.

     
  • At 3:05 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Nem bántottál meg, a kedvem vetted el attól, hogy egyáltalán megszólaljak. Rohadtul unom már, hogy, folyton a mínuszról kezdjek feljönni, hogy legalább nullának nézzenek. Annyi energia nincs a világon, hogy én most elkezdjem bárkinek is magyarázni, hgoy miért vagyok ott ahol vagyok, hány méterről és mikor láttam utóljára gyereket. Mellesleg majd' három év alatt a szociális szakma szakirodalmának és jogi szabályozásának egy része megfordult a kezemben, hát akár tudhatok is dolgokat.
    De fog itt magyarázkodni a radai rosseb.

     
  • At 3:43 du., Blogger tamas said…

    Bocs, ha bant, kerlek torold ki amit irtam, nem bantaskent irtam.
    Egy erdekes temat dobtal fel, megadtad a kommenteles lehetoseget, gondoltam elek vele.

    Nyilvan amikor egyetertek azzal amit irsz (gyakran), vagy valami ujat tanulok Toled (meg gyakrabban), akkor nem szolok minden alkalommal, csak rendszeres olvasod vagyok.

    Kerlek szolj, ha ugy gondolod, ha rosszul esik, akkor nem szolok maskor hozza, maradok az olvasasnal.

     
  • At 4:03 du., Anonymous Névtelen said…

    Az aszodiak utogondozo alapitvanyat lehet tamogatni.

    Blogica

     
  • At 4:08 du., Anonymous Névtelen said…

    Istenem! De rég hallotam ezt a radai rossebet!:)) Ezt felénk Vas megyében mondták- most meg olyan jó volt olvasni! Köszönöm!!!:))

     
  • At 4:37 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Blogica, tudom, hogy mit csinálnak Aszódon. Elég komoly nevelői és utógondozói munkát végeznek, akit lehet, visszarángatnak a szakadék széléről. Azért írtam csak, mert ha már kádárista sablonokat nyomunk, hát akkor ez így tán érthetőbben hangozhatott. Egyébként én is utaltam már nekik 1 %-ot.

     
  • At 4:48 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Tamás, ne mimózáskodj légyszíves.
    Itt nem arról van szó, hogy nekem nem lehet ellentmondani, vagy nem bírom a vitát vagy hasonló. Nem tudom, hány éve írom ezt a blogot, amig nem volt kommentelés, addig volt fórum, nem emlékszem rá, hogy valaha megsértődtem volna amiatt, mert valaki ellentmondott nekem.
    A vitakultúrával van bajom.
    Ha megnézed, az első három hozzászólás rögtön arról szól, hogy kétes egzisztencia vagyok, de minimum sikertelen. Osztom az észt, ráadásul nyilván még gyereket se láttam soha életemben. A legszebb az, hogy madártávlatból nézem a dolgokat.
    Hát bassza meg, ha az ember objektív akar lenni, hát akkor bizony nem belülről kell szemlélnie a dolgokat, hanem kivülről, a lehető legmesszebbről.
    Egyébként is, micsoda dolog már az, hogy szakmai önéletrajzot kell mellékelnem ahhoz, hogy valamiről véleményt alkothassak?
    Micsoda dolog már az, hogy ha valaki kicsit közelebbről érzi magát érintettnek mint én, akkor az a saját blogomon sérteget?
    Egyáltalán, micsoda dolog az, hogy ha valamiről vitatkozni kezdünk, akkor mindjárt az a legelső, hogy kétségbe vonom a másik tapasztalatát, tudását, életét?
    Hát a nagy büdös lófaszt, azt!
    Miért van az, hogy ha magyarul beszélgetünk, akkor mindig a mínuszból indulunk?
    Mi a faszért nem lehet legalább a nulláról kezdeni valamit? Legalább elfogadni azt, hogy a másik se akar rosszat, hogy nyitva van a szeme és a füle, hogy ha nem is ragyogóan okos, de legalább értelmes? Miért arra kell fecsérelni az energiámat, hogy bizonygassam, hogy ki vagyok, mit tudok, honnan jöttem, hová megyek? Mi a franc köze van mindennek a témához?

    Úgyhogy nyugodtan kommentálj a jövőben is, de ha valaki úgy indít, hogy kétségbe vonja az emberségem, a tapasztalatom, a tudásom, hát annak nem fogok válaszolni, oszt jónapot.

     
  • At 5:10 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Jah; egyébként nehogy sértődés legyen, nem haragszom senkire. És elnézést a hisztiért, kicsit sokadik ilyen "vitám" volt az elmúlt években, hogy mielőtt bármi érdemiről szó eshetne, magamat kell megmagyaráznom.
    Nem nagyon akarnék már többe beleszaladni.

     
  • At 5:40 du., Blogger Kinga said…

    Brunnhilde, nem salamonkodni akarok, de:

    Mindket "felnek" igaza van itten. Adott volt egy krizishelyzet, amit azonnal, ismetlem: azonnal meg kellett oldani, ahogy vki irta is, egy kozosseg (megint ismetlem a kulcsszot) azonnali vedelme erdekeben.

    De.

    Ez nem jelenti azt, hogy a jelenseget, magat, hosszabb tavon igy kellene (es lehetne) megoldani. Vagyis: ennel a konkret ugynel - amennyit itt latok belole - ez volt az egyetlen olyan megoldas, amellyel minden erdekelt fel viszonylag sertetlenul kerult ki egy kutyaszoritobol (igen, meg a diak is - ennel sokkal nagyobb "buntetest" is elvihetett volna).

    Viszont az is igaz, amit Brunnhilde ir, hogy ez valahol nagyon melyen mashol gyokerezik (azaz azzal nem oldodnak meg az esetleges tovabbi hasonlo ugyek, ha mindig egyszeruen kicsapjuk az illetot), es hat ha masra nem, erre jo volt a fonti affer, hogy folhivja a figyelmet, nagy baj van valahol (nem mintha ezt eddig nem tudtuk volna, az is igaz), es korabban, sokkal korabban koll kezdeni... valamit... (fingom nincs, hogy mit, nem ertek hozza ennyire, mintha elhangzott volna a prevencio szo...)

     
  • At 6:03 du., Anonymous Névtelen said…

    Bocs, Brünnhilde, de attól mi oldódik meg, ha járhat középiskolába? Meg attól, hogy nem roma tanára van? Meg attól, hogy integráluk őket? Nem, nem integrálni, hanem bizony szegregálni kell, mert éljen a saját környezetében, saját kultúrájában, adjuk meg neki azt a lehetőséget, hogy ott bizonyíthasson!! Legyen saját bankja, iskolája, települése, élje a sajátjai között az életét, ítéljék meg- és el, a sajátjai. Aztán, ha mindez sikerült, akkor lehet tovább gondolni a dolgot. Egyébként meg hiába volt a kezedben több tonna jogszabály, amit el is olvastál, valóban csak a véleményedet írhatod, és messziről jött ember azt mond, amit akar. Mint ahogy a blogodban - amit ritkán olvasok - én is. /hacsak nem tiltasz ki/És bár szakmabeli vagyok, és nem tartom magam rossz pedagógusnak.

     
  • At 6:27 du., Blogger tamas said…

    Brunnhilde,
    akkor jo, en ertettem felre, azt hittem, hogy ugy altalaban az ellenvelemeny bosszantott fol. Bocs.

    En nem vagyok tanar, semmi szakmai ismeretem a terueleten, es velemenyem megis van, egyetertek Veled, hogy ne a velemenyt irok hattere, hanem a velemenyuk onmagaban legyen az eszmecsere targya.

     
  • At 6:36 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Nem tiltok én ki senkit, miért tenném? Arra kérlek csak, hogy mellőzd azt a technikát, hogy első lépésként kétségbe vonod a beszélgetőpartnered hitelességét. Ezt a módszert hagyjuk meg a politikusainknak, elég baj, hogy ők sem tudnak ezen a meglehetősen alacsony szinten túllépni.

    Bár én az iskolai erőszakot nem szűkíteném le a romákra (sőt, prognózisok szerint pont hogy az úri középosztály gyermekei fogják a legvadabb dolgokat elkövetni), de jó, legyen, menjünk végig ezen az ösvényen.
    Mivel ez a modell Te képzeletedben vagy agyadban van meg, nyilván tudsz válaszolni pár kérdésemre.
    Tegyük fel, hogy lesz saját bankjuk, településük, iskolájuk. Tekintve, hogy jelenleg a roma népesség szakképzettsége és foglalkoztatottsága alapján a legalacsonyabb jövedelmű réteg, ki fogja ezeket a településeket és iskolákat finanszírozni? Milyen tantervek szerint fognak dolgozni és ki fogja ellenőrízni, hogy végrehajtják-e azokat a tanterveket? Mely települések legyenek azok? Elszórtan az országban, vagy összefüggően ki kell nekik jelölni egy tájegységet? Ezekben a városokban milyen munkalehetőségek lesznek, az ott megtermelt javak és szolgáltatások milyen módon kapcsolódnak be az ország gazdasági vérkeringésébe?
    És mit értesz azalatt, hogy a saját kultúrájuk? A zenéjük, meséik, irodalmuk nyilávn megvan, azzal nincs semmi gond. De mennyire szabad például rájuk hagyni ennek a fejlődését? Belefér-e ebbe az a múlt századi szokás például, hogy a lányokat 12 évesen férjhez adják?
    Tegyük fel, hogy megerősödik a saját kultúrájuk. Az milyen lesz? Lesz saját divatjuk? Mennyit engedhetnek be ebbe a kultúrába a magyarok és a világ kultőrájából? Lesz-e például cigány rap, cigány színház, cigány Sziget?

    És ha mindez megvalósult, és a cigánygyerekek a saját kultúrájukban megállják a helyüket, akkor mit kezdünk egymással? Már úgy értem, hogy a külön városokban, külön gazdasági egységekben kifejlődött cigány és magyar kultúra hogy fog közelíteni egymáshoz? Fog-e egyesülni? lesznek-e például cigány-magyar közös vállalatok? Lesz-e cigány egyetemen végzett cigány tudós, aki magyar egyetemen oktat vagy kutat?
    Szólj, ha valamit félreértettem és nem így nézne ki a cigányok általad felvázolt szegregációja.

     
  • At 8:10 du., Anonymous Névtelen said…

    Valoban, az iskolai eroszakot ne szukitsuk le a romakra! Hajaj, egyre tobb kisebb-nagyobb testu vadallat van a nem roma gyerekek kozott is, akar tetszik, akar nem. Es abba a tevedesbe se essunk, hogy a viselkedeszavaros (feher, fekete, sarga v. lila) gyerekek profi kezelese a normal pedagogus dolga! Mert nem az!

    Altalaban tombol az eroszak, es barmikor barkivel barhol elofordulhat, hogy egy 16 vagy akarhany eves tankoteles elkuldi melegebb eghajlatra, felrugja, osszeveri stb. Ha iskolan kivul tortenik az eset, eszunkbe sem jut megkerdojelezgetni az iskolaigazgato es az illeto pedagogus szakmai alkalmassagat, de a megvert ember konfliktuskezelo kepessegenek hianyossagairol sem esik szo. Akkor erdekes modon rogton vilagos, hogy a dolog egyszeru rendeszeti kerdes, bar mikozben kotozesre jarunk, van ido elgondolkodni a tarsadalmi okokon.

    Blogica

     
  • At 8:11 du., Anonymous Névtelen said…

    Annyira szörnyűnek tartom, hogy minden társadalmi problémáról való vita mindig a cigányoknál köt ki. Pedig a problémák messze fajsemlegesek. Nagyon egyet értek azzal, hogy nem a kizárás a megoldás. Az, hogy a gyermekjogok érvényesülése magával hozta a túlzott liberalizmust az oktatásban, az nem a gyerkek és nem a pedagógusok hibája; egy adottság, amivel együtt kell élni, és meg kell bírkózni. Még ha nem is értünk vele egyet. És így kell valahogy a rosszul szocializált gyerkekeket, akik nem kapják meg otthon a megfelelő mintát, a helyes útra terelni, vagy legalábbis megpróbálni.
    Az, hogy egy tizenhat éves srác erre képes, az nem tegnap kezdődött. Ez elkezdődött már hosszú-hosszú évekkel ezelőtt, és az ellátórendszer vagy nem vette észre, vagy nem vette a fáradtságot, hogy időben és érdemben beleavatkozzon. Vagy nem volt kapacitása. Iskolapszichológus? Nem tudom Bp hogy áll ezen a területen, de itt a sötét végeken mesélhetnék róla, hogy mennyire ismeretlen fogalom is ez. Persze kellene, de amikor alig jönnek ki az intézmények a normatívából, nem ezt a pozíciót fogják először megteremteni. Sőt. A gyermekjóléti rendszer pedig annyit ér, amenniyre lelkiismeretek a szereplői.
    Ha már eddig nem lépett közbe senki, akor legalább most kellen észhez térni - mi is lesz, ha kikerül a gyerek az oktatásból? majd akkor észhez tér? Magába száll, és azt mondja; nem leszek rossz? Ugyan, nem esélyes.
    És ahogyan kezdtemm, messze nem a cigányokról szól ez a kérdés. Órákig tudnék mesélni arról, hogy színmagyar családok színmagyar gyerekeivel mennyi gond van, milyen állapotban van a gyerekek világa ma.:(

     
  • At 8:32 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Kinga:
    Értem én, hogy tűzoltás, és ebből a szempontból igazad is van, lehet tényleg ki kellett rúgni azt a gyereket. Vagy Tamásnak, hogy már hamarabb ki kellett volna rúgni. Tán használt volna neki a sokkterápia.
    Nem ez az igazi bajom, hanem az, ahogy a polgármester hozzááll a dologhoz: tudniillik, hogy a kerület ÖSSZES iskolájából kizárta a gyereket, továbbá, hogy kísérlet sem történik arra, hogy kiscit átvilágítsák azt az iskolát, hogy milyen pedagógiai munka folyik ott, miért jutott ilyen messzire az a kölyök. Nagyon sok oka lehet ám annak, ha egy kamasz így bedurran. Lehet, hogy állandóan basztatja valaki, zárójeles kis megjegyzéseket tesz rá egy tanár, ő meg ugye kölöykként arra vezeti le a frusztrációját, ahol a leggyengébb az ellenállás. Ez csak egy példa, rengeteg oka lehet az ügy elfajulásának, de ha meg sem nézzük, ha elintézzük azzal, hogy ez az egy konkrét kölyök kezelhetetlen, hát akkor lesz majd helyette még pár tucat, ezt garantálom. Ezt a polgármesteri és iskolaigazgatói hozzáállást gondolom én a kádárizmus szellemének, és mint ilyet, nagyon veszélyesnek.

    Blogicának nem tudok mit mondani, teljesen világos, hogy a nehezen kezelhető gyerekekkel speciálisan, személyre szabottan kell foglalkozni. Erre van központi keret, lehet alkalmazni iskolapszichológust, tanárokat beiskolázni tanfolyamokra, pénzekre pályázni, mittudom én, csomó forrás van, nyilván nem magától hullik az iskolaigazgatók ölébe, tenni kell a megszerzésükért. Ha viszont nem tesz, ha hagyja, hogy a viselkedészavaros gyerekek átvegyék a hatalmat, terrorizálják a társaikat, zavarják a pedagógiai munkát, akkor ugyan ne ússza már meg annyival, hogy megszabadul a legnehezebb esetektől. Tegyen azért, hogy a kollégái tudjak kezelni az ilyen eseteket, képeztesse őket, csoportosítsa át a gyengébb kollégákat, vagy vegyen fel olyan pedagógust, aki tudja kezelni az adott osztályt. De tegyen valamit azon túl is, hogy kicsapja a kölyköt. Azzal egyáltalán nemértek egyet, hogy ezeket a kölyköket külön iskolába gyűjtsék, mert az csak fokozná a kitaszítottságukat és még kevesebb lehetőségük lenne arra, hogy tisztességes viselkedést tanuljanak. Azt ugyan is csak tisztességesen viselkedő környezetben lehet elsajátítani, egy csomó deviáns kölyök között aligha. Ott bizony pillanatokon belül saját szubkultúra alakul ki, ami egyáltalán nem biztos, hogy ideális lesz a társadalom számára.

    Az egyébként megérne egy kört, hogy a szülőt hogyan lehetne együttműködésre kötelezni. Elég bonyolult dolog ez, hisz sem az iskola, sem a nevelési tanácsadó nem hatóság. Szerintem érdemes lenne körbejárni, hogy az iskolák kérhetnék-e például a gyámhatóságok közreműködését abban, hogy a problémás gyermekek szüleit kötelezhessék mondjuk nevelési tanácsadó vagy pszichológus igénybevételére. Ez csak egy ötlet, jelenleg aligha van rá kapacitás, de mivel valamit tényleg muszáj csinálni, hát ezen is el lehet gondolkodni.

     
  • At 8:38 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    nagyera, biztos nem vígasztal a tudat, de vannak megyék, ahol még nálatok is rosszabb a helyzet.
    Ami borzasztó, hogy a legdurvább esetek itt vannak Pesten, ahol szakemberhiány azért éppen nincs.
    Abban azonban óriási igazságod van, hogy minden az ágazatban dolgozó lelkiismeretességétől függ. Ajjaj, de mennyire!

     
  • At 9:32 du., Anonymous Névtelen said…

    Ami nalunk kicsiben mukodik: a delutani cigany tanodaban valtakozva ott vannak a szulok is, segitenek a leckeirasban, a fegyelmezesben. A kedves szulo eleinte arra szokott szoritkozni, hogy papuccsal veri szamos gyermeke fejit: "tanujjja, mer odabaszok!". Aztan sikerul ot leultetni es ertelmesebb foglalatossagot talalni neki. Teny, hogy nelkuluk sokkal egyszerubb dolgunk lenne, a lecke hamarabb elkeszulne. De hogy valodi sikereket erjunk el, muszaj a szulokkel is foglalkoznunk.
    Az ilyenfajta munkara oriasi a szukseg, nalunk most mar vannak gyakornokok is az egyik pedagogiai foiskolarol. Es igen, van mar 1, azaz egy gyerekunk, aki a becsi egyetemre jar!
    Naszoval: ez a specialis felzarkoztatas nem mukodhet egy normal intezmenyben, szegregacio ide vagy oda. Hiaba jar csoro pedagogus barmilyen tanfolyasra, ha egy osztalyban van csak egyetlen gyerek, akinek tizpercenkent futnia kell egy kort ahhoz, hogy figyelni tudjon. Vagy evek kellenek ahhoz, hogy leszokjon a folyamatos orditasrol, hiszen otthon is mindenki folyamatosan ordit.

    Blogica

     
  • At 9:47 du., Anonymous Névtelen said…

    Es amire a mondokamat tulajdonkeppen ki akartam hegyezni: senkinek az egvilagon nincs kutyabaja se attol, hogy cigany tanodaba jar. Nincs kirekesztve, sot, egyfajta vedelmet elvez a gyerek sokmindennel, tobbek kozt a helyi iskola egyes pedagogusainak hozzaallasaval szemben.
    A tanoda nyitva all nem cigany gyerekek szamara is, olykor elo is fordulnak. De mivel az o szuleiket sokkal nehezebb motivalni, egyelore sajna nem birjuk oket fixen megtartani.

    Blogica

     
  • At 9:53 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Blogica, ez a tanoda ez iskola, vagy napközi?
    Tehát oda járnak a gyerekek iskolába, vagy iskola után, csak nekik, külön? helyileg hol van, ugyanabban az épületben, mint a "normális" iskola, vagy az is csak nekik szól? Ki finanszírozza? Az lejött, hogy önkéntesek is tanítanak, de ki adja és ki kéri számon a pedagógiai programot? Ki állítja ki a bizonyítványt, rajta van-e, hogy cigány tanoda?
    Az egyébként nagyon jó, hogy a szülők is jelen vannak, az úgy már egy fél családgondozás. Anélkül egyébként nem is megy, szerintem akárki akármit mond, csak a gyerekeket külön nem lehet "kikupálni", valamennyire a szülőnek is fejlődnie kell.

     
  • At 10:29 du., Anonymous Névtelen said…

    A tanoda egy orszagos program, sajna eppen befulladoban. Leginkabb a napkozihez lehetne hasonlitani. A cigany onkormanyzat palyazza ra a penzt, nalunk eddig sikerrel. Helyileg egy korabban mezogazdasagi epuletben vagyunk, amit az onkorm. adott ingyen es a ciganyok s.k. ujitottak fel. Van kondiszoba, internet, keso estig vagyunk nyitva, mindent lehet, csak pialni nem. A takaritas onerobol jol muxik.
    Iskolai ertelemben vett pedagogiai program nincs, szerencsere ez a palyazatoknal nem feltetel. (Most eppen van egy heti 20 orara szerzodott, nagyon jofej, oriasi pedagogus-tehetseg, analfabeta 7gyerekes anyuka, o a vezeto mentor - szinten palyazatbol fizetve.) Cel a bukasok megelozese es a tehetseggondozas. Olyan okos kolykok kerulnek elo a legvadabb korulmenyek kozul, hogy leesik az allam!
    Bizonyitvany nincs, de nem is rossz otlet, hogy legyen. Biztos orulnenek neki a kolkok meg a szulok. Szeretik a pecseteket es az arany girlandos melynyomast.
    Hat persze, hogy fel csaladgondozas, sot haromnegyed, hiszen tudunk minden gondrol es amiben csak lehet, segitunk. (Pl. van olyan csaladunk, ahol anyuval egyutt osztjuk be a bevetelt, igy apu nem birja az egeszet azonnal leereszteni a torkan.)
    (Ja, nem tudom miert, nalunk a ciganyok nagyon rohognek, ha valaki romanak nevezi oket. Ok ciganyok es kesz.)

    Blogica

     
  • At 10:38 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Blogica, de hát akkor ez nem szegregáció, hanem felzárkóztatás, külön extra foglalkozás a cigánygyerekekkel. Ezek szerint délelőtt ugyanabban az iskolában vannak, mint a nemcigányok, együtt tanulnak, játszanak?

    Másik jó téma még a nőnevelés. Hihetetlen mértékben meg tudja változtatni egy család életét, ha az asszonyt megtanítják egyáltalán számolni, hogy be tudja osztani a pénzt 31 napra.

     
  • At 10:55 du., Anonymous Névtelen said…

    A szegregacio nalunk mar regen megtortent, a helyi iskolaba szinte kizarolag csak ciganygyerekek jarnak (es nehany nagyon szegeny nem cigany). Minden szulo, aki tehette, kimenekitette a szinvonaltalan, iszonyuan rasszista tantestulet karmaibol a gyerekét, vallalva a 8, illetve 20 kilometeres buszoztatast.

    Igen, az anyakra lehet epiteni, oruletesen tanulekonyak, kemenyek es oriasi a problemamegoldo kepesseguk. Ha pedig a rinyalas hatasos, akkor azt is nagyon tudnak!
    Es tudod, a ciganyok tenyleg nagyon-nagyon szeretik a gyerekeiket, nagyon-nagyon akarjak, hogy a gyerekeiknek jobb legyen, mint nekik. Sosem tapasztaltam ciganycsaladnal, mint amit sokszor latni a mi kis ertelmisegi europeer vilagunkban, hogy a szulo a gyereke erdeke ellen tesz.

    Blogica

     
  • At 11:10 du., Anonymous Névtelen said…

    Szoval minalunk sokkal kevesebb energiaval es idiota erzelmi habzasok, kocsmai tanarveres nelkul is meg lehetett volna oldani az iskola problemajat. Ki kellett volna mondani, hogy ez a ciganyok es szegenygyerekek iskolaja, ezert hat csinalunk belole egy jo iskolat!:) Igen, volt kocsmai tanarveres, nagggyon megerdemelte a tanar ur, mert rosszabbul bant a rabizott novendekkel, mint a vaditott kutyaival.

     
  • At 11:15 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    blogica, most akkor én honnan szedjem össze az állam?
    Azt akarod mondani, hogy amit a gyenge képességű, rasszista és beszólogatós tanárok délelőttönként elbasznak a hivatalos iskolában, azt pályázati pénzből fizetett lelkes önkéntesek próbálják délutánonként rendberakni egy tanodában? Vagy hogy értsem amit leírtál?
    Egyébként még mindig fontos kérdés, hogy a cigány és nemcigány gyerekeknek van-e kapcsolatuk egymással? Bármilyen, sportkör, patakpart, játszótér, ilyesmi.

     
  • At 11:26 du., Anonymous Névtelen said…

    Igen, a csokott, rasszista, beszologatos, tettleges - vagy hogy mondjak ezt szepen - , kirughatatlan tanarok basszak szet egy falu eletet.
    Igen, probaljuk rendbehozni a dolgot sokan (3 onkentes ingyen melozik, teljesen veletlenul 3 sokat raero tanar akadt a kornyeken, az egyik angol, hehe, igy a nyelvtanitas szuper!)
    Igen, a gyerekek sokat vannak egyutt, este a falu nempialos fiatalsaga a tanodaban terul el. De tobbet is lehetnenek egyutt, ha egy iskolaba jarhatnanak, es ha a falu gyerekeinek tobbsege nem a tavolsagi buszon lenne kenytelen tolteni az ifjusagat.

    Blogica

     
  • At 11:34 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Hát erre most nem tudok mást mondani, minthogy beszarás!
    Asszem' ezzel a gondolattal most elmegyek aludni.
    Jóéjt, és köszi hogy írtál.
    Tényleg beszarás egyébként, hát ilyet!!
    Módszertani konferenciákra jártok?

     
  • At 11:48 du., Anonymous Névtelen said…

    Beszaras, igen! Ezert nem tudok en kiakadni egy ujpesti polgarmesteren, aki a keruletbol kicsapogat! Ahhoz kepest, ami nalunk megy, az ujpesti csako kismiska, es o legalabb megprobal valamit tenni a maga hulye modjan a rabizott kozossegert.
    Nalunk a polgarmester mar nem szamolom, hanyadszor van hivatalban tanacselnoksege ota, gyakorlatilag minden az ove a faluban, a valasztasokat ugy nyeri, hogy disznokat vag es ingyen osztogatja a hust, majd a valasztas utan a segelyert sorba alloktol bekaszalja a penzt kamatostul. Na es kik allnak sorba segelyert vajon? A lassan tobbsegbe kerulo kisebbsegiek. A polgarmester egyutt pial az iskolaigazgatoval, ejszakankent zavargasszak az allandoan valtozo elsos tanitoneniket a peneszes szolgalati lakasban stb. Melyszocko a nyugati orszagreszben.
    Tudom, hogy blogot kellene irnom, de egyszeruen nincs ra idom, inkabb foglalkozom a kolykokkel es kapcsolt reszeikkel.

    Blogica

     
  • At 11:59 du., Anonymous Névtelen said…

    Nem, ha nem muszaj, nem konferenciazunk, nincs ra ido. De a foiskolas gyakornokokkal sokat dumalunk, segitunk a diplomamunkaban stb., mutogatjuk es gyakoroltatjuk az allatkaszeliditest. :)

    Jó éjt!

    Blogica

     
  • At 12:35 de., Anonymous Névtelen said…

    Bocs, tudom, hogy a sajat (nem letezo) blogomban kellene dalolnom. De hadd mondjam mar el itt, hogy mennyire optimista vagyok, es nem alaptalanul! Bezony, van mar nekunk ket kozepiskolas leanyzonk, akikbol ha minden jol megy, es miert ne menne tovabbra is jol, ovonö lesz! Legszebb almom fog megvalosulni, ha a mi helyi ovodankbol elhuz vegre a bebetonozott föovoneni nyugdijba, es lesz aranyos ciganyovoneni, aki a ciganygyereket nem ezekkel a szavakkal fogja reggelenkent fogadni: "Na, megjottel, te budos!"

    Az en egyik rendszeres melom a nagyvarosban levo kozepiskolakkal valo kapcsolattartas, barmilyen problema eseten rohanok az osztalyfonokhoz. Elregelem, milyen nagy ember vagyok en, hogy en vagyok a gyerek mentora. Ezt nagyon szoktak szeretni a pedagogusok, mert igen, a szegeny es a cigany szulokkel valo kommunikacio nehezkes. Voltam mar szuloi ertekezleten is, kiserve a nagyon megilletodott anyukat.
    Erdemes ezt csinalni, na. Es igy jobban viselheto a sok penzkeresessel kapcsolatos nyuglodes is.

    Blogica

     
  • At 3:10 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Hát nem is pont hidegtálas-kiskosztmös konferenciákra gondoltam én sem.
    De egyrészt sokat tudnátok tanítani másoknak, másrészt, Ti honnan tudjátok, hogy mit kell csinálnotok? Nyilván a józan parasztész és a segíteni akarás többet ér mindenféle módszertannál, de azért néha csak jó szétnézni, hogy mások hogy oldanak meg a miénkéhez hasonló problémát.
    Egyébként minél többször olvasom amit írtál, annál jobban meg vagyok döbbenve azon, hogy hova zülleszthet valamit az urambátayámosdi és mekkora kurva nagy energia és iszonyú hosszú idő kell hogy ezt valamennyire helyrehozhassátok. EGy normális iskola mellett minderre jóformán nem is lenne szükség, illetve dehogynem, csak akkor jóval előbbre lennétek, ha nemdélutánonként kéne elsajátíttatni az alapokat. BAszus, ez egy népellenes bűncselekmény, lehetetlenné tenni egy közösségnek, hogy az államilag finanszírozott közoktatásban sajátítsák el az alapismereteket.
    Kinyílik a zsebemben a bicska.

     
  • At 10:24 du., Anonymous Névtelen said…

    Az urambatyamosdi pont ugyanoda zulleszt egy falut es pont ugyanolyan szerintem belathatatlanul hosszu idore, mint egy orszagot. Ez van.
    Jol latod: rohadt sok folosleges energiat kell belenyomni az ugyekbe, kezdve azzal, hogy egy cigany kozosseg kenytelen eszmeletlen sok sajat munkat es az adofizetoktol szarmazo palyazati penzt invesztalni egy lepukkant istalloba azert, hogy legyen hol leteznie akkor, amikor helyben van egy tulmeretezett, kihasznalatlan iskola tele csipketeritovel letakart szamitogeppel es egy emberemlekezet ota uresen allo, meg jo allapotban levo kulturhaz. Sok energia kell pl. a hatodikosok iras-olvasastanitasara, a kozepiskolasok szovegertesenek javitasara is, de ahogy a felmereseket nezzuk, az orszagos atlagtol nem maradunk el, nemcsak nalunk nem villog a kozoktatas. Amit viszont sajnalunk, az a gyerekek nagyreszt felelemben, durvasagban eltoltott ideje, szinte minden delelottre jut valami rasszista tahosag. Amig lehetseges egy falusi iskolat-ovodat hitbizomanykent, nulla szakmai-emberi kovetelmennyel mukodtetni, valtozas nem varhato. (Szerintem ezeket a kisiskolakat szejjel kellene robbantani, korzetesiteni, nem torodve az onkormanyzatok “ha iskolank nincs, akkor mar semmink sincs” cimu rinyajaval.)

    A modszertant meg egyszer majd biztos megirja valamelyik “tanút” gyerekunk. A papirgyartas nem az erossegunk, eppen eleg az, amivel megkeressuk a penzunket. Ha kell, a kemeny onkentes mag azert ossze tud dobni nehany diplomat. Hasznaljuk a jozan eszunket, a kapcsolati tokenket, nem hagyjuk beken azokat a baratainkat, akik nem neznek teljesen bolondnak. Tavaly volt egy eredetileg nehany orara tervezett rendezvenyunk, elhivtunk gyogypedagogus havert, volt bortonort, ugyvedet, meseljek mar el, miert is nem erdemes bunozni. Ketnapos beszelgetes lett belole ejszakaba nyulassal, szerintem nagyon hosszu tavu eredmennyel.
    Nalunk 5 eve nem fordult elo 17 eves kor alatti terhesseg, ja igen, beszeltunk rola, mit es hogyan igen, hogyan pedig ne.
    Az egyik elozo postbol vettem az otletet, hogy elhivok szakembert, regelje el, miert nem tanacsos kolcsont felvenni manapsag, hogyan muxik a bank. Nekiallok megint baratokat zargatni, jojjenek a jo levegore!

    Blogica

     
  • At 11:58 du., Anonymous Névtelen said…

    Baratokkal eppen azt targyaljuk, hogy nagyon hamarosan nem a gyerekeink tovabbtanulasi, hanem puszta eletbenmaradasi eselyeinek novelese lesz a fo gondunk.

    Blogica

     
  • At 4:56 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Ne is folytasd, iszonyú elkeserítő.
    Azért ha Te nem is, két-három gyereket rábeszélhetnél, hogy írjanak eg blogot. Közösen persze.

     
  • At 2:32 du., Anonymous Névtelen said…

    Ha eszukbe jutna blogot irni, lebeszelnem oket rola, mint ahogy az iwiwet is ovatosan hasznaljak.

    Blogica

     
  • At 2:46 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Miért?
    (na jó, az iwiwet értem, de blogot miért ne?)

     
  • At 5:36 du., Anonymous Névtelen said…

    Eppen eleg bajunk van a sajat szittyainkkal, nem kell otleteket adni a nem helyieknek.

    Blogica

     
  • At 5:52 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    *lemondó sóhaj*

    Elbaszott egy világ ez!

     

Megjegyzés küldése

<< Home