Brünnhilde szikláján

Valló világ

2009/02/11

A nürnbergi mesterdalnokok – avagy a polgári értékrend meggyalázása az Operában

Nem tagadom, a cim elég hatásvadász – legalább annyira, mint Perencz Béla oly nagyon várt debütálása Hans Sachs szerepében.
A helyzet az, hogy a függöny összecsapódásától kezdve hazáig, sőt, még azon túl is csak hápogtam és háborogtam. Ezt ezért jelentem ki előre, mert igen súlyos szavakat fogok használni, ezért aki azt nem birja, itt hagyja abba az olvasást.










Szóval Hans Sachs, az okos, higgadt, a kaptafánál verseket, méghozzá elég jó verseket irogató suszter, akiről Wagner A nürrnbergi mesterdalnokokat irta tényleg élt, tényleg cipészként kereste a kenyerét és tényleg okos filozófus volt és megbecsült tagja a mesterdalnokok céhének.
Nyugodt szivvel kijelenthetjük, hogy a társadalom oszlopos tagjának számitott, ráadásul nem egy sznob, nagyképű fasz, hanem egy kifejezetten jófej, derűs lelkű, jószivű ember volt, olyan férfi, akikből minél több él egy társadalomban, annál jobb az nekünk, a kevésbé okos, kevésbé jófej, kevésbé jószivű átlagnak.
Wagner mindezen lelki nagyságot egy iszonyatosan nehéz bariton szerepre irta. Két és fél óra tömény énekelni való, a III. felvonásban szegény énekes jószerivel még ki sem tud menni a szinpadról. Az operairodalom egyik legnehezebb és legterjedelmesebb szerepe, aki ezt tisztességesen meg tudja csinálni, annak a nevét arany betűkkel kell beirni a Föld kultúrtörténeti jegyzőkönyvébe.
Mióta én operába járok (és persze mióta adják a Mesterdalnokokat), többé-kevésbé jól csak a vendégként fellépő Friedmann Kunder énekelte el a szerepet. A III. felvonás legvégén van egy majd 10 perces monológja, arra nem mindig maradt ereje. Én nem szeretem, ha meghúzzák az operákat, de azt az áriát a legszivesebben kihagynám. Egyrészt addigra már én is elfáradok, a Sachsot éneklő bariton meg pláne végképp kimerül. Ha az a legutolsó ária gyengén sikerül, az egész előadás gyenge lesz, legalábbis a néző azzal az élménnyel hagyja el a szinházat.
A monológ egyébként egy hegyibeszéd, arról szól, hogy a német kultúra és igy a Német Birodalom is a művelt, felvilágosult iparosokon és kereskedőkön alapul, ezért a tenorszerepet éneklő Walter örüljön, hogy a céh befogadja és ne sértse meg a mesterdalnokokat azzal, hogy visszautasitja a tagságot.
Hát igen, ha csak a szöveget olvassuk, ez bizony kinosan hangozhat, pláne azoknak, akik némiképp ismerik a Wagner utáni történelmet.
Azoknak azonban, akik ismerik a zenét -illetve Sachsot, akit ez a zene ábrázol- ez a nagy nemzeti öntudatról szóló ária nem annyira kinos. Ez egy okos, a közösségben bizó és azt erősitő ember hitvallása arról, hogy a szorgalmas munka és a műveltség derűs és minőségi életet biztosit a közösség -ez esetben a német nemzetállam- tagjainak. (Ne feledjük, hogy a középkorban, sőt, még Wagner idejében is a nemzetállam eszméje haladó gondolatnak számitott! És szerintem manapság is az, lévén a társadalmi fejlődés egyik lépcsőfoka, amire rá kell lépni, ha feljebb akarunk jutni. Zárójel bezárva, operakritikát irok.)
Szóval egy hanggyilkos, két és fél órás baritonszerep utolsó tiz perce ez az ária, ami ha rosszul sikerül, az egész előadást gyengének érzi az operalátogató, lévén ezután már csak a meghajlás következik.
Nagy izgalommal vártam egyik kedves Wagner baritonom, Perencz Béla debütálását a szerepben. Régebben Sólyom-Nagy Sándor énekelte Sachsot, őt sajnos csak felvételről ismerem. Mostanában Gurbán Jánost és a már emlitett Kundert hallottam vagy féltucatszor. Igaziból szerettem az ő megfontolt, töprengő, filozofikus éneklésmódját, de az utolsó tiz percet vele is inkább kihagytam volna.
Vártam hát Perenczet, őt már hallottam Amfortasnak és Telramundnak is, jó Wagner énekes, valahogy igazi német hang. Aki nem jár operába, az ezt nem érti, de tényleg vannak énekesek, akiknek Wagner áll jól, mig másoknak mondjuk Verdi vagy Mozart. Fogadjuk ezt most el, Perencz egy jó Wagner bariton, pont.
Birta is a szólamát rendesen, és bár voltak a szereposztásnak hibái bőven, de élveztem az előadást nagyon. Kedves, megszokott Walter (Molnár András), erőteljes, bár nagyon lebegő Éva (Markovics Erika), szép zöngéjű, egészséges hangú Magdaléne (Gál Erika, az est legjobbja), szinészileg remek Dávid (Beöthy Kiss László) hangilag nem túl tetszetős, ám megfelelőlen rosszindulatú és tehetségtelenBeckmesser (Kálmán Péter), remek karmester (Kovács János) és a fél háznak köszönhetően, 400 Ft-os jeggyel elfoglalt 12.500 Ft-os szék gondoskodott arról, hogy jól érezzem magam. Jah, és a várakozásnak megfelelően férfias és erőteljes Hans Sachs, azaz Perencz Béla. Tetszett a szerepben nagyon, örültem, hogy végre van egy saját suszterünk, aki nagy valószinűséggel végig birja majd énekelni a szerepet.
Hát, mit ne modjak, végig birta.
Sőt, az utolsó tiz percben talált igazán magára!
Az addig nyugodt, filozofikus, másokra figyelő Hans Sachs az utolsó tiz percben, az alatt a bizonyos, a német kultúra nagyságát dicsérő ária alatt mennydörgő hangú népvezérré, had ne mondjam, hordószonokká alakult. Előbb dörgő hangon lebaszta Waltert, amiért nem akarta elfogadni a felajánlott céhtagságot, aztán még az eddigieknél is harsogóbban ecsetelte a Nagy Német Birodalom szomorú jövőjét, ha az ilyen Walterhoz hasonló kis nyikhajok aláássák azt, amit a Sachsok felépitettek.
Csak ültem ott, és nem akartam hinni a fülemnek.
Két órával azelőtt, a III. felvonás elején Sach csendes hangon még azon filozofálgatott, hogy ugyan mi kell ahhoz, hogy az emberből állattá váljon és verekedni kezdjen (a második felvonás végén van egy tömegverekedés). Másfél órával azelőtt fájdalmasan, de nyugodtan lemondott Éváról, és nem csak hogy átengedte őt Walternak, de még segitette is a fiatalokat. Az érett, középkorú férfi bölcsen belátta, hogy fiatal nőhöz fiatal férfi illik és méltóségteljesen félreállt, sőt, mondom, segitett nekik!!
És mindezen sok lelki szépség és jófejség után ez a bömbölve előadott, melldöngető ária, tényleg azt hittem, hogy hirtelen egy másik darabra váltottak. És hogy kétségem se maradjon az ária mondanivalóját illetően, Hans Sachs, illetve hát Perencz Béla forró csókokkal illette Walter kardját.
Bazdmeg, egy polgárember, egy verseket iró cipész megcsókolja egy háborúskodásba belefáradt, kiugrott lovag, had ne mondjam, dezertőr katona kardját!! És nemhogy megcsókolja, de még körbe is hordozza!! Sokadik előadásom volt ez, de nem emlékszem, hogy bármelyik Sachs körbevitte volna az a nyomorult kardot, amit még Walter is csak azért tartott magánál, hogy amikor felbosszantotta néhány fafejű mesterdalnok, legyen mit megcsörtetnie.
Sachs, a cipész meg magasra felmutatja, sőt, megcsókolja a kardot, és közben nagy hangon, bömbölve énekel.
A közönség meg mindehhez tombolva tapsolt.
A barátnőm ugyan mondta, hogy csak azt ünneplik, hogy végre van egy Sachsunk, aki végig birja énekelni a szerepet, de én nem hittem neki.
Bazmeg, ezek az emberek hangosan kifütyülték Katharina Wagnert, amiért a Lohengrin nászéjszaka jelenetében Elza unottan kapcsolgatta a tévé távirányitóját. Akkora volt a felháborodás, hogy ihaj! Hogy itt a rendező megváltoztatta az opera mondanivalóját, hogy ez zeneellenes, meg egyébként is!!!
Itt meg ünnepeltek, holott a megvalósitás legalább annyira zeneellenes volt, mint a Lohengrinnél, és itt ráadásul még a rendezői koncepciónak is ellentmondott az énekes karakterformálása.
Itt ugyanis Sachs tényleg egy jófej, segitőkész, szeretnivaló figurának van beállitva, egyszerűen érthetetlen, hogyan lett belőle az utolsó tiz percre egyszercsak nagy hangon bömbölő, ráadásul kardot csókolgató népvezér. Egyből eszembe jutott itt az egyik komment, hogy valaki úgy jött ki egy Wagner előadásról, hogy a legszivesebben lerohanta volna Lengyelországot.
Hát ez után a finálé után tényleg azt vártam, hogy a közönség kitódul az Andrássy úra, feltépi az utcaköveket és megdönti a kormányt. De legalábbis a Dunába lövi.

Őszintén mondom, ilyen borzalmat operában még soha nem hallottam.
Két órával azelőtt még azon tűnődtünk, hogy tán egy szentjánosbogár csipett meg valakit és emiatt robbant ki a szégyenteljes éjszakai verekedés, aztán tanúja voltam annak, ahogy egy férfi lemond a férfilétről és nagypapának áll, aztán egyszercsak ez a hőbörgő, agressziv szónoklat, nem is értettem, hol vagyok.
Aztán megértettem.
Úgy bújik ki az emberből az állat, hogy lemond a szerelemről és a férfilétről, nagypapának áll, aztán a belesavanyodott libidó kihozza belőle a népvezért és hordószonoknak áll.
A közönség meg mindehhez eksztatikusan tapsol.
Én meg hápogok és rettenetesen szarul érzem magam.
Nekem ugyanis annak idején az osztályfőnököm azt mondta, hogy a művészek tudják a leghamarabb érzékelni a társadalomban érlelődő változásokat, ezért érdemes szinházba és kiállitásokra járni, mert ott sokkal pontosabb képet kaphatunk egy ország állapotáról, mint akármilyen statisztikából vagy hangulatjalentésből.
Hát jelentem, mi manapság ott tartunk, hogy a hőbőrgőknek és kardot körbehordozókank tapsolnak.

Címkék: ,

14 Comments:

  • At 6:34 de., Anonymous Névtelen said…

    Köszönöm a beszámolót!
    És főhajtás az osztályfőnöködnek IS!

     
  • At 9:27 de., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    :-) Köszönöm.
    Egyébkét az osztályfőnököm közgazdász volt, könyvelést meg PG-t tanitott. Hát ehhez képest pláne fantasztikus okos mondat volt ez tőle, sőt pláne a '80-as évek elején. Néha annyira szeretnék beszélgetni vele a mai világról.

     
  • At 11:43 de., Anonymous Névtelen said…

    Ha él még, -reméljük igen!-, akkor mért nem teszed?! :)

    Biztos örülne neki! Egy jó pedagógus egy ilyen mondattal magocskát ültet el, és azt gondolom nagyon jó érzés lehet évek, évtizedek múlva értesülni és szemmel is látni, hogy a mag kikelt és gyönyörű lombos fa lett belőle...

     
  • At 3:27 du., Blogger phzs said…

    A rejtélyes manhattani haláleset című film első harmadában hangzik el ez a mondat Woody Allen szájából az operából távozóban: Utálom Wagnert! Még egy felvonás, és lerohanom Lengyelországot... Csak a pontosság és a valódi kontextus kedvéért.
    Egyébként minden szavaddal egyetértek.

     
  • At 8:08 du., Anonymous Névtelen said…

    Sajnos ritkán jutok el az Operába mostanában, de nálunk mindig mindennek tapsolnak, nem? Nagyon extravagáns rendezés kell ahhoz, hogy bukjon. Szerintem K. Wagnert is az "import wagneristák" fütyülték ki. :-)

     
  • At 8:32 du., Blogger rás said…

    Az ember úgy tud igazán objektív véleményt mondani, ha független a tényektől is, mert nem ismeri őket. Ezt teszem most, hiszen nem láttam az előadást. De tavaly egyszer már nézeteltértünk a Nürnbergiről, ahol Kunder volt Sachs (azt láttam), és már akkor is mondtad, hogy minek a monológ.
    Mint írod is, a monológ már alapból "nagynémet", hátborzongatóan az. És onnan igazán csak egy kis ugrás - csak akkora, mint amekkorát Magyarország az elmúlt fél- egy évben megtett -, hogy kardot rántson. Az osztályfőnöknek igaza volt. (És én a borzongás ellenére is szerettem a monológot - így kerek a világ.)

     
  • At 12:01 du., Blogger Peti said…

    Csak szörfözgetek a neten, és ilyen gyöngyszemre bukkanok.:)
    Szép volt brünhilde!!!:) Okos, ügyes egyén lehetsz, akit nem lehet megvezetni. 1 ország nevében köszönöm!:)

    http://brunnhilde.blogspot.com/2006/09/nno-olvasgattam-itt-ott.html#comments

    "Hát kérem, életemben először érzem nagyon határozottan, hogy Gyurcsánynak igaza van és hogy piszok szerencsénk van ezzel a pasival..." Brünnhilde szikláján

     
  • At 12:55 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Phzs, Rás, Wagner zenei munkásságában ez az egyetlen ária van, ami "nagynémetnek" nevezhető - bár a Rienzi szövegkönyvét nem ismerem. De az összes többi művében egyetlen sor vagy szó utalás nincs arra, mint amiről Sachs az utolsó 10 percben énekel. Vagy ötven órányi librettóban és zenében 10 perc, ez nem arra utal, hogy Wagner annyira le akarta volna rohanni Lengyelországot. Rossz karmesterek egyébként könnyen elérhetik ezt a hatást, nem egy felvétel van forgalomban, ahol a valkürök lovaglása olyan, mint egy katonai induló.
    Hát most hallottunk egy példát ilyen énekesre is.
    Ez tán még rosszabb volt, mintha nem birná a szerepet, mert az belefér, tényleg gyilkos a szerep. Egyébként csak viccelek amikor azt mondom, ki kéne hagyni, mert Wagnert meghúzni vétek. Igy is eléggé utálom, hogy a Tannhausert meghúzták.
    Cells, igazságod vagyon, ebben a Házban tényleg mindenkit megtapsolnak. Még azt is, akit ki kéne fütyülni. Egyrészt van egy csomó tiszteletjegyes aki időben bravózni kezd, másrészt túl udvarias a közönség, harmadrészt meg, nos, sajnos a legtöbb embernek fogalma sincs arról, hogy mit hall. Szeretik a hosszan kitartott hangokat, a csillárrepesztést és a harsogó fúvósokat. De a Katharina féle Lohengrint nem importált wagneristák fütyülték ki, hanem a nagyon is helyiek, a premierek törzsközönsége. Én talán a harmadik előadást hallottam, ott már nem füttyögtek, igaz, nem is lelkesedtek. Az értelmiségünk szégyene, hogy nem éltünk a Katharina által adott lehetőséggel és nem kezdtünk beszélni a rendszerváltásról és annak hatásairól, hanem inkább szép csendben engedtünk a sznob füttyögőknek és levettük a Lohengrint. A páneurópai piknik és berlini fal leomlásakor alig pár éves Katharina Wagner többet tud a rendszerváltásunkról mint amit mi valaha is fogunk. Vagy mint amivel mi valaha is szembe merünk nézni.
    Perenczet bezzeg ünneplik, az a tükör, amit ő mutat, az tetszik. Hősi póz, utolsó csepp vér, pátosz, hát ennek megértéséhez nem kell túl sokat gondolkodni, pláne magunkba nézni.

     
  • At 1:18 du., Anonymous Névtelen said…

    K. Wagnert csak a tévében láttam, nekem sem tetszett maradéktalanul, szerintem elég problémás dolog zene ellenében rendezni, ő meg ezt (is) tette. De legalább izgalmas előadás volt.

    Jártam "pár évig" bérletes előadásokra, és hát tényleg elég sokan vannak a "törzsgárdából", akik túl udvariasak, meg akik annak örülnek a legjobban, ha Violetta szép szoknyában énekel,és ha hősiesen néz a tenor jövőbe.

    Meg aztán ott a sok túrista, aki nem is feltélneül azért látogat el az Operába, mert annyira kultúr- vagy zeneszomjas, csak egy programot pipál ki Budapest nevezetességei közül.

    Tudod, gondolkodni fárasztó dolog. :-) Pedig egy előadásnak éppen hogy felkavarónak kellene lennie, nem pedig langyosan középszerűnek.

     
  • At 2:24 du., Blogger rás said…

    Én sem hiszem, hogy Wagner le akarta volna rohanni Lengyelországot - már csak azért sem, mert az akkoriban éppen nem létezett, egy része történetesen Németországhoz tartozott. De én nem is erről beszéltem. Azt mondtam, hogy adott történelmi (politikai, társadalmi, kulturális stb.) körülmények között a nemzeti gondolat elvezethet a háborúig (polgár- vagy hódító háborúig). Talán még se véletlen, hogy éppen Wagnert találta meg a maga számára a nácizmus is. (Ne mondd, anélkül is tudom, hogy se Wagner, se Nietzsche nem volt fasiszta, és mindkettő egyetemes géniusz.)
    Ajánlott irodalom: Th. Mann: Richard Wagner szenvedése és nagysága.

     
  • At 8:59 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Jah, és a nagy hápogásban azt el is felejtettem irni, hogy aznap este a karmester nem jött ki meghajolni. Nem is emlékszem, hogy valaha ilyen megtörtént, hogy a karmester nem jön ki a függöny elé. Nem nagyon szokott érdekelni a művészek egymásról alkotott véleménye, de most nagyon szeretném tudni, hogy Kovács miért nem hajolt meg. Ez olyan fokú elhatárolódás egy olyan előadástól, amit ő vezényelt, aminek nagyon komoly oka kell, hogy legyen.

     
  • At 9:06 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    hehe, a gyenge wi-fi jel hatása, amit megirtam délben, elküldöm este :-))
    Rás, persze hogy elvezethet.
    Mint ahogy egy cumisüveggel is agyon lehet verni egy embert, ha pont jó helyen markolom meg.

    Celle: hát, ez az előadás felkavart, az biztos :-/
    kiváncsi vagyok, vasárnap Kovács kimegy-e.

     
  • At 4:15 du., Anonymous Névtelen said…

    Nem kifejezetten erre a fajtájára gondoltam a fölkavarásnak... :-)

     
  • At 2:50 du., Blogger Rowena Shepard said…

    Te jó ég. Egyre biztosabb vagyok benne, hogy elmegyek ebből az országból, és ha egyszer megtelepszem külföldön, max a családhoz látogatok haza néha. Egy külföldi barátnőmnek így jellemeztem tömören az országot: weimarosodunk.

    Egyébként a Lengyelország-lerohanós életérzés a Walkürök lovaglásától igen könnyen jön (pláne, ha az ember mindig az Apokalipszis most helikopteres jelenetére asszociál), de hallottam én már olyan Gyászindulót is, hogy úgy tűnt, Siegfried mindjárt feltámad és szétrúgja az összes Gibichung seggét... (igen, ez a nyári Ring volt)

    Amúgy Wagner meg szadista volt, hogy Sachsnak még odanyomta ezt a szólót a végére. Embertelen szerep amúgy is. :D

    Brünnhildének legalább van ideje pihenni a nagy finálé előtt, Wotan is szusszanhat egyet, míg a lányok lovagolnak, de Sachs jóformán le se megy a színről...


    Jóságos Wotan, hát ha már egy Sachsnak véletlenül van elég hangja a fináléhoz, miért nem lehet bölcsen, szelíden előadni azt az áriát?

    A Katharinás Lohengrint nem láttam, de nem is nagyon rajongok az darabért (azon ritka operák egyike, amit nemigen szeretek), de ha már van, hát álljon má' a lovag ezüstpáncélban. Nem baj, ha nagyon mű a hattyú, azért mese. Ott volt Bergman, aki direkt röhejes műsárkányt meg műoroszlánokat használt a Varázsfuvolában, pedig egy filmen igazán nem nagy ügy az iylesmit megoldani. De én pont attól szeretem.
    A Lohengrinben a történet idegesít. Most komolyan, ha Elza sose kérdezné meg a nevét, akkor hogyan hívja? "Hé, lovag"? De azért Telramund jó pasi. <3

     

Megjegyzés küldése

<< Home