A Bartók rádióban éppen Mozart: Ascanio Albában című operáját közvetítik, Salzburgból.
Az idén rengeteg Mozartot játszanak, most van a mester születésének 250. évfordulója.
Mozart az egyik kedvenc zeneszerzőm - ha hangverseny teremről van szó.
Ha operáról, hm, hát akkor már nem olyan egyértelmű a helyzet.
Mozart zsenije nyilvánvaló, változatos, gyönyörű dallamokat tudott írni a legsekélyesebb librettóra is. És mivel minden kornak megvan a maga szappanopera stílusa, bugyuta versecskékben és regényecskékben akkoriban sem volt hiány. Valamivel csak ki kellett elégíteni az úri közönség szórakozási igényét, hát írjunk nekik szerenádokat, pásztorjátékokat, szerelmi háromszög darabokat.
És a mester írta, a hihetetlen gyenge szövegkönyveket feljavította a saját, sziporkázóan gazdag muzsikájával. Megrendelésre, néhány hét alatt képes volt szerezni egy két felvonásos operát. Szépet, dallamosat, könnyedet, szórakoztatót, olyat, amit még most, 250 év múlva is elő lehet adni. A mai közönség nem sokat ért már a barokk pásztorlánykák és nimfák idilljéből, de a zene, az még mindig hat.
Mondom, hogy Mozart egy zseni volt.
Az idén rengeteg Mozartot játszanak, most van a mester születésének 250. évfordulója.
Mozart az egyik kedvenc zeneszerzőm - ha hangverseny teremről van szó.
Ha operáról, hm, hát akkor már nem olyan egyértelmű a helyzet.
Mozart zsenije nyilvánvaló, változatos, gyönyörű dallamokat tudott írni a legsekélyesebb librettóra is. És mivel minden kornak megvan a maga szappanopera stílusa, bugyuta versecskékben és regényecskékben akkoriban sem volt hiány. Valamivel csak ki kellett elégíteni az úri közönség szórakozási igényét, hát írjunk nekik szerenádokat, pásztorjátékokat, szerelmi háromszög darabokat.
És a mester írta, a hihetetlen gyenge szövegkönyveket feljavította a saját, sziporkázóan gazdag muzsikájával. Megrendelésre, néhány hét alatt képes volt szerezni egy két felvonásos operát. Szépet, dallamosat, könnyedet, szórakoztatót, olyat, amit még most, 250 év múlva is elő lehet adni. A mai közönség nem sokat ért már a barokk pásztorlánykák és nimfák idilljéből, de a zene, az még mindig hat.
Mondom, hogy Mozart egy zseni volt.
4 Comments:
At 9:03 du., Névtelen said…
Hát igen. Én is hallgatom.
Elképesztő hülyeség, de hihetetlen zene. És nagyszerű a zenekar.
kac
At 9:17 du., Brünnhilde sziklája said…
És Fischer Ádám vezényel :-)
Itt is.
Az ész megáll, micsoda kincseink vannak a világban szétszórva.
At 9:50 du., Névtelen said…
K 111. Tizenvalahány-éves lehetett. És nem tudom, feltűnt-e, milyen viccesen adták elő: a narrátor gondosan bemondta az áriák, kórusok stb. számát és rövid tartalmát, a párbeszédben a szereplők gondosan saját nevüket is mindig elmondták, amikor beszéltek...
kac
At 10:39 de., Brünnhilde sziklája said…
A végén bemondták, 16 éves korában írta ezt az operáját. Illetve inkább szerenád-féleséget. Akkoriban még inkább zenével és énekkel kísért élőképek jelentették az operajátszást (legalábbis valahol valamikor ilyesmit olvastam) és csak később alakult kia za operjátszás mai formája. Mondjuk, érdekes lenne egy ilyet látni. Érdekesebb, mint mondjuk a mostani pesti Varázsfuvola :-(
Megjegyzés küldése
<< Home