Brünnhilde szikláján

Valló világ

2007/09/30

:-) Szépjóestét!
Újpest - MüPa 1 óra 10 perc alatt abszolválva. A Belvároson keresztül, mit ne mondjak, a feltúrt Veress pálné utcába is betévedtem, egy horror.
De a Duna mellett végigmenni nagyon szép volt, éppen alkonyodott, csupa narancssárga és lila volt az ég, ráadásul az alkonyi színorgia visszatükröződött a Dunán. Lélegzetelállító látvány volt.

Gyönyörű volt A végzet hatalma is. Sajnos nem volt teltház, nyilván sokan megvárják inkább az operaházi bemutatót - nem mindenki szereti a szinpadtechnika és kosztüm nélküli, szcenirozott rendezéseket. Bánhatják, mert ritka művészi élményben volt részünk, egész kiváló előadás volt a mai.
Csodálatos énekeseket hívtak meg.

Kezdjük rögtön a Leonórát éneklő Michèle Criderrel. A művésznő hajlékony és minden regiszterben atombiztos, erős hangjával és nagyszerű színészi játékával fél perc alatt meghódította a közönséget.
Hasonló, tomboló sikert aratott a bátyját, Don Carlost éneklő Lado Atanelli. Őneki a III. felvonásra kissé a fejébe szállt a dicsőség megpróbálta túlénekelni önmagát, de azért a ló innenső oldalán maradt, nem esett túlzásba. Hatalmas, erős baritonjával ő is belopta magát a pesti közönség szívébe, visszavárjuk.
Az én személyes kedvencem ma este a Melitone-t éneklő Tomasz Konieczny lett. Őt már jól ismerem, énekelt a Wagner Napokon is, de ma egy új oldaláról mutatkozott be. Remekül énekelte a besavanyodott libidótól szenvedő, embergyűlölő barátot. Imádtam az alakítását és a tapsviharból ítélve nem csak én voltam így ezzel.
Don Alvaro szerepében Badri Maisuradze igen hitelesen, bár kissé nazális, vagy még inkább fogfájós hangon énekelte a szerencsétlen sorsú, indián származású hősszerelmest. Igen szép zengésű, erős tenorja ma talán nem volt a legjobb állapotban, legalábbis nekem úgy tünt. Ettől persze még maradhatna itt pár évig, mert még így is leénekelt volna a szinpadról fél tucatnyi átlag magyar tenort.
Diogenes Randes Gvardiánja bölcs volt és jóságos, mindamellett bársonyosan zengő is. Az a helyzet azonban, hogy Crider, Atanelli és Konieczny valósággal ellopta előle a show-t, ma ők hárman voltak az abszolut sztárok.
Randes sorsában osztoztak a magyar szereplők is, kissé ők is háttérbe szorultak - nem érdemelték pedig.
A Debreceni operatársulatban éneklő Tréfás Györgyöt most hallottam először élőben, teljesen rendben van a basszusa, szép Calatrava grófot hallottunk tőle.
Hasonló jókat mondhatok a Preziosilla szerepében tündöklő Pánczél Éváról is. Neki talán jobb lett volna, ha egy picit alacsonyabb sarkú cipőt vesz fel, egy markotányosnő nem szokott tipegni a katonák körül. De a hangja, hát az gyönyörű.
De így igaz ez a másik két szereplőre, Sánta Jolánra és Böjte Sándorra is. A nemzetközi élvonalból válogatott főszereplők mellett is megállták a helyüket, hála és köszönet érte.

Csodálatos volt a kórus és a zenekar is. Előadás után éppen az egyik csellista mellett oldottam el a bringámat. Onnan tudom, hogy csellista, mert a hátán hordta a hangszerét. El is borzadtam kicsit, egy tokba zárt cselló óriási, azzal kész életveszély elindulni. Megköszöntem neki a szép estét és dícsértem a zenekart, mondtam, egész máshogy hangzottak mint az Operaházban, sokkal finomabbak, áttetszőbbek voltak. Azt mondta, hogy ez az előadás nekik majdnem akkora élmény volt mint nekünk, a közönségnek. Amikor először meghallották az énekeseket, mindenki azonnal összekapta magát, mert ilyen hangok alá játszani nekik is nagy megtiszteltetés. Hát, ebben lehet valami, tényleg nagyon jó volt a zenekar is és a kórus is.
Aki nagyon tetszett még az Kovács János, a karmester.
Őróla ritkán írok a blogban, vagy tán egyáltalán nem is. Szinte minden harmadik - negyedik előadást ő vezényli az Operaházban, tudom hogy jó, de annyira természetes a jelenléte, mint a függönyé. Az is szép, mégse szokta senki dícsérni, hogy milyen súlyos az esése és mennyire egyenletesen van redőzve. Még mielőtt nagyon belekeverednék a hasonlatba; lehet, hogy a függöny hiánya vagy a más operákhoz képest igen hosszú nyitány miatt, de ma valahogy jobban figyeltem rá is és így a munkájára is. Nagyon, nagyon-nagyon jó karmester Kovács János, tökéletesen szólt a keze alatt a zenekar.

Legyen még itt pár szó a rendezésről.
Káel Csabának igen nehezen tudom megbocsátani, hogy a 2000-ben készült Bánk bán filmben olyan apró darabokra tördelte a balettbetétet és pláne hogy az igen jó kiállású Kiss B. Attilát úgy rendezte és fényképeztette Bánk nagyáriája közben, hogy inkább nézett ki vállatlan - nyakatlan törpének, mint egy nagyúrnak, aki "bárkit felszúr a bajszára". Nos, ezzel a rendezéssel Káel valamennyit ledolgozott nálam ebből a hátrányból. A szinpadtechnika nélküli, félig szcenirozott előadásokban már megszokott digitális kivetítőt használta és bár néha enyhe túlzásokba esett, alapvetően ízléses és visszafogott rendezést láthattunk. A "néha enyhe túlzásokba esett" alatt azt értem, hogy időnként túlságosan részletező és szájbarágó volt. A súlyosan megsebesült Don Alvaro például átad egy kulcsot frissen szerzett barátjának, a kivetítőn átúszik egy kulcs képe. Más, dramaturgiailag ennél jóval fontosabb jeleneteknél viszont vak maradt a vászon, vagy valami semleges márványozás vibrált csak rajta. Ugyanakkor jó lett volna ügyelni olyasmikre például, hogy amikor Don alvaro azt énekli, hogy "kicsi kezed hideg, mint a halál..." akkor jó lenne, ha a duettet éneklő szerelmes pár fogná egymás kezét és nem a szinpad két végében, egymástól jó tíz méterre állna. Vagy amikor a két álnéven bemutatkozó férfi hirtelen felindulásból egyféle katonabarátságot köt és kijelentik, hogy együtt indulnak a csatába - ehhez képest a jelenet végén az egyik jobbra el, a másik balra el. Szóval azért lett volna még mit dolgozni ezen a rendezésen, de a koncepció alapvetően tetszett és voltak egészen gyönyörű megoldások. Nagyontetszett például, amikor a remetének álló Leonóra beöltözésekor gyertyák lobogtak a kivetítőkön. Számomra ez tökéletesen megteremtette a templomi áhitatot.

Pár szót még a fordításról. Az operafordítások általában borzasztóak, magyartalanok és gyakran csak egymás után leírt szavak halmazára emlékeztetnek. Ez most azért nem volt olyan rettenetes, bár a férfi szerzetesek nem zárdában élnek.

Videónak legyen itt a nyitány, Arturo Toscanini vezényli az NBC Szimfónikusokat 1944-ben. Istentelen gyorsan egyébként, Kovács János pálcája alatt ez sokkal méltóságteljesebb és lebegőbb volt.

6 Comments:

  • At 6:33 de., Blogger . said…

    Olyan vagy ezekkel az opera-ajánlásokkal, mint kamaszkoromban Szerb Antal volt az irodalomban! Őt imádtam ezért, és örökre hálás vagyok, hogy megszerettette velem az olvasást,az irodalmat.

    Kéne írnod egy hasonló könyvet -mint Ő- az operáról. Tudásod,stílusod megvan hozzá, kedved meg legyen! Mielőtt "elhúzol" innen, ezt még csináld meg!!!

    Ha a blog olvasói ezt hasonlóképpen látják, nosza! kezdjük buzdítani Brünnhildét!

     
  • At 9:38 de., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Ez nem könyves műfaj, ez kifejezetten internetes műfaj, csak így ér valamit; a háttérlinkekkel és a videókkal együtt. Könyvben ez nulla, semmi, félinformáció se.
    De az jól esik, hogy örömmel olvasod.

     
  • At 10:20 de., Blogger . said…

    Ugyan,ez csak kifogás!:)
    Szerb Antal Világirodalom története félinformáció lenne?? (Egyébként lehet, hisz a fejezetek elolvasása után azonnal rohantam a könyvtárba azokért, amikről írt...)
    NA DE! MICSODA FÉLINFORMÁCIÓK!!
    Hát nem érted,tényleg nem??,hogy úgy írsz az operákról, hogy kedvet,igazi érdeklődést csinálsz hozzá?? Kulcsot adsz! Középiskolában kéne ezt tanítani...Azért gondold át ezt még egyszer!

     
  • At 10:01 de., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Az a baj, hog én olvasok operakritikákat és azok nem úgy hangzanak, mint az enyéim. Most is, amik megjelentek erről a Végzetről, fülem-farkam behúzva sunnyogok el minden fórumról.
    Abban kétségtelenül igazad van, hogy kedvet csinálni nem lehet úgy, hogy csak a legátókat elemzik meg a kiénekelt a magas céket meg kétvonalas hákat számolják össze.
    nem tudom.
    Az én célom tényleg az, hogy aki még nem látta, vagy idegenkedik magától a műfajtól, az kíváncsi legyen és esetleg valamit meg is értsen belőle. mert mindent úgysem lehet, csak egy-egy réteget.

     
  • At 7:15 du., Blogger . said…

    A hivatásos kritikusok (- Fáy M.),nem élvezik a zenét, hanem ízekre szedik a boncasztalon.Ugyanez az irodalomban is így van.A zenének és a költészetenek is az a lényege, hogy élni segítsen - erről, mintha teljesen elfeledkeznének.
    TE VISZONT NEM! És ettől vagy jó, élvezetes. A fiatalok, meg azok,akik idegenkednek az operától imádnák ezt a Te szabadszájú stílusodat!
    Több önbizalom kéne Neked! Sokkal több! :)

     
  • At 10:23 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Az látod lehet, hogy többönbizalom kéne.
    De képzeld el, így is eretnek vagyok az operakedvelők között, hát még ha önbizalmam is lenne mindehhez, milyen pocsékul érezném magam :-))

     

Megjegyzés küldése

<< Home