Don Giovanni - ajánló
Mivel az Operaház éppen most ad egy sorozatot Mozart remekművéből, hát gondoltam, jót fog tenni, ha elmesélem a darab történetét. (Itt persze tisztességesen is le van írva, ha valakinek az én szövegem túl erős vagy szemtelen vagy tiszteletlen lenne)
Itt el lehet olvasni a librettót is.
Mivel a darab elég bonyolult, előbb vegyük sorra a szereplőket:
Don Giovanni, bariton: ráérő lovag, csinos külsővel és sok szabadidővel, amit szeret szó szerint elbaszni. Minden útjába kerülő nőt megdug, tekintet nélkül annak korára, családi állapotára és társadalmi állására, sőt, szépségére. Hóditásairól katalógust vezet, vagy ha úgy tetszik, blogot ír.
Leporelló, basszus: Don Giovanni szolgája. Legfontosabb feladata a már említett katalógus naprakészen tartása. Időnként kisegíti urát, ha az szorult helyzetbe kerül. Arról nem szól a fáma, hogy szokta-e megvígasztalni a gazdája által hátrahagyott nőket, én gyanítom, hogy igen. Vagy ha nem, akkor a hódítások dokumentálásában leli örömét. A fene gondolná, hogy Mozart ennyire a jövőbe látott, hogy képes volt megalkotni a virtuális szexfüggő alakját.
Donna Anna, szoprán: előkelő úrhölgy, a Commendatore (Kormányzó) lánya. A férfiakhoz való viszonya elég furcsa, kissé apakomlexusos személyiség, ugyanakkor imádja, illetve arról álmodozik, ha egy férfi, akinek a neve Don-nal kezdődik és Giovannival végződik egyszer leteperi.
Donna Elvira, szoprán: Don Giovanni régebben elcsábította, majd elhagyta. Azon ritka nők egyike, akik képtelenek tudomásul venni, ha kidobja őket egy férfi, ezért bosszút esküszik és Don Giovanni nyomába ered.
Commendatore, basszus: a Kormányzó, Donna Anna apja. A darab elején meghal, de később visszatér. Igen erőteljes személyiség, aki erkölcsi fennsőbbsége magaslatából szemléli a világot.
Don Ottavio, tenor: Donna Anna vőlegénye. Egy döntés- és cselekvésképtelen, valódi puhapöcs, aki ugyanakkor teljesen bele van esve Donna Annába. Amúgy jó fiú lenne, de annyira alkalmazkodni akar választottjához és olyan gyáva, hogy választottja idegbajt kap tőle.
Zerlina, szoprán: csinos, jóvérű parasztlány, éppen az esküvőjére készül. A férfiak terén lehet némi tapasztalata, de legalábbis megérzi, hogy ki a férfi és ki csak gondolja magát annak.
Masetto, basszbariton: Zerlina vőlegénye, egy nem túl okos parasztlegény, ráadásul roppant féltékeny. Viszont hallgat az okos szóra, lehet vele bánni.
I. felvonás
Don Giovanni Donna Anna szobájában ügyködik, Leporelló pedig kint őrködik. Hogy a szobában mi történik, arról többféle rendezői elképzelés létezik. A legelfogadottabb felfogás szerint Don Giovanni erőszakoskodik Donna Annával, aki segítségért kiált, majd amikor a támadó szökni próbál, visszatartja. A kiabálásra megjelenik a Commendatore és lánya védelmére kel. A párbajban Don Giovanni megöli a kormányzót.
A nyitányt és az első jelenetet kezdjük az én szívszerelmemmel, Polgár Lászlóval. Nincs nála jobb Leporelló, ezt tessék nyugodtan elhinni. A Zürichi Operaház zenekarát Nicolas Harnancourt vezényli. Egyébként első Don Giovanninak nekem ez a DVD van meg, imádom.
A gyilkosság bemutatásához egy olyan rendezést választottam, ami szerint Donna Anna benne volt a hancúrban, csak valamin öszevesztek. Sőt, e szerint a rendezés szerint Leporellónk is bele-belenyalhatott a mézesbödönbe, valószínű, hogy a nő épp a csereberét nehezményezi. Ez már rendezői elrugaszkodás, szerintem (és Leporelló szövege szerint is) hősünk bizony besurranó tolvajként próbált szerelmet lopni. Don Giovannit Thomas Hampson énekli (meglehetősen gyengén), Leporellót Ildebrando D'Argangelo (csodásan), Donna Annát Christine Schäfer, a Commendatorét Kurt Moll. Vezényel Daniel Harding, a felvétel Salzburgban készült, ha jól tévedek, 2006-ban. Mivel lesz még belőle részlet, itt lehet többet megtudni a felvételről.
A gyilkossá vált Don Giovanni és szolgája meglóg a helyszínről. Donna Anna időközben riasztja Don Ottaviót, vele és néhány szolgával tér vissza, azonban már csak apja holttestét találja.
Legyen itt egy részlet a magyar előadásból, González Mónika és Kovácsházi István énekel.
A gyilkosság nem nagyon terhelte meg Don Giovanni lelkiismeretét, éli tovább az életét. Éppen egy magányos fiatal nőt környékez meg, aki dühöngve panaszolja, hogy elhagyta a szeretője. Lovagunk csak későn veszi észre, hogy a nő Donna Elvira, aki már szerepel a listán, tehát semmi tennivalója nincs vele, hisz ahogy kétszer nem léphet ugyanabba a folyóba, ugyanúgy kétszer nem dughatja meg ugyanazt a nőt.
Cecilia Bartoli énekli Donna Elvira első áriáját. Don Giovanni a Donok Donja, Rodney Gilfry, Leporelló pedig ki más lenne, mint az én imádott Polgár Lászlóm.
Donunk szabadulna a kínos helyzetből, Donna Elvirát Leporellóra bízza, hogy "szórakoztassa" és meséljen el neki mindent. Leporelló be is számol Donna Elvirának Don Giovanni összes eddigi hódításáról.
A világhíres katalógus áriához azért választotam ezt az amsterdami felvételt, mert ez az egyetlen, ami Leporellót a nagyon valószínű ferde, de legalábbis erősen fejletlen szexuális beállítottságúnak ábrázolja. José Fardilha énekel, remekül. És van még itt egy igen érdekes katalógus ária Ildebrando D'Arcangeloval, Salzburgból. Imádom ezt a pasit (is).
És mivel a jóbol soha nem elég, belinkelek még egy egyetemi előadást Cambridgeből, ami zeneileg meglepően rendben van, a rendezés meg pont olyan, ahogy én a jelenetet elképzelem. Leporello komolyan veszi feladatát, nem csak szavakkal, de kézrátétellel is próbálja vígasztalni Elvirát. Szegény nő, nem elég hogy elhagyták, még pofátlanul le is passzolják. Leporello Ed de Minckwitz, Donna Elvira Katy Watson, vezényel Mark Austin. Ilyen friss gondolatok kellenének az operajátszásba, bezonyám! Csak gratulálni tudok! És persze irígykedni.
A Don és szolgája menekülés közben egy lakodalomban köt ki. Nőfaló lovagunknak igen megtetszik a menyasszony, így aztán elősegítendő a hódítást (és lerázandó a vőlegényt) az egész násznépet meghívja magához. Amig Leporelló gardírozza a vendégeket -és legfőképpen leköti Masettót- a vőlegényt, addig Don Giovanni majdnem célt is ér Zerlinánál. A betoppanó Donna Elvira akadályozza meg, hogy Zerlina az esküvője napján megcsalja a férjét.
Ki más, mint Rodney Gilfry, Liliana Nikiteanu és az isteni Cecilia Bartoli. Vezényel Nicolas Harnancourt, 2001. Zürich.
Ennek az áriának rengeteg változata van fent a youtube-on, kiválasztottam néhányat, csak azért, hogy látszódjon, milyen sokat számít a rendezés. Először legyen itt az egyik legaszexuálisabb, Thomas Alennel és Rost Andreával. Rejtély, hogy tudták így elrontani, hisz hangilag Allen az egyik legjobb Don, ráadásul jóképű pasi is. Rost pedig igen szép és érzékeny Zerlina. Az egész jelenet mégis inkább hasonlít egy halottsiratáshoz, mint egy csábításhoz. Jóval erotikusabb a MET egyik produkciója Bryn Terfellel és Hei-Kyung Honggal. Ez a ló túlsó oldala, és nyilván nem kell magyaráznom, hogy Terfel miatt linkeltem be - bár ő inkább Leporellónak való, még a hangja is mélyebb, mint amilyennek én a Donét elképzelem. És legyen még itt egy koncertfelvétel is, a szexi Dmitry Hvorostovsky és René Flemming énekel. Hvorostovsky a másik Don, akinek nem tudnék ellenállni én se. Koncert után a közönségszolgálaton át lehet venni a széksorok között felejtett bugyikat.
A történet persze nem áll meg, a megfutamított Don Giovanni belebotlik Donna Annába és Don Ottavióba. A síró hölgy a lovag segítségét kéri apja felkutatásához, közben befut Donna Elvira is, aki figyelmezteti a jegyespárt, hogy egy veszélyes nőcsábásszal barátkoznak éppen. Don Giovanni úgy próbálja menteni a helyzetet, hogy azt állítja, a nő őrült. Hisznek is neki meg nem is, végül Donna Anna a hangjáról felismeri éjszakai látogatóját, aki megölte apját.
Isabel Rey csodálkozik rá az első számú kedvenc Donomra, Rodney Gilfryre. Ez a pasi, hát ez igen, őmiatta nemhogy Szegedre, de az óceán túlsó felére is képes lennék elutazni, hogy élőben hallhassam.
Donna Anna rögtön elmeséli Don Ottaviónak, hogy mi történt azon a rettenetes éjszakán. Puhapöcsünk csak annak örül, hogy menyasszonya puncija végül mégis érintetlen maradt. Én persze nem fognám meg ezért az orromat, de persze Donna Anna helyében sem merném bevallani, hogy egy jót hancúrkodtam, csak valami közbejött. Azért megesketi Don Ottaviót, hogy megbosszulja a Kormányzó halálát. Don Ottavió meg is ígér mindent, szegénykém tényleg szerelmes Donna Annába, meg is vallja neki.
Újra egy részlet a magyar előadásból, Kovácsházi István énekel, nagyon-nagyon jól. Kovácsházi egy remek lirai tenor, minél több Mozartot és Donizettit kéne vele énekeltetni.
Közben Don Giovanni és Leporelló tovább szervezi, hogy lehetne befejezni Zerlina meghódítását. Rendeznek egy óriási partit és úgy tervezik, hogy amig a többiek mulatnak, addig Donunk magáévá teszi Zerlinát, és még akiket csak lehet. Úgy egy tucatnyival kívánja növelni a listáját.
Egy másik kedves baritonom, Simon Keenlyside, bár ezúttal nincs valami jó formában - attól még persze szexi. Leporellóként Bryn Terfel vigyorog, mint akit baszni visznek, a Ferrara Operház zenekarát pedig Claudio Abbado vezényli 1997-ben.
De van még itt egy jó tucat bordal, köztük az én kedvencem is.
Közben Zerlina rájött, hogy Don Giovanni aligha fogja feleségül venni, ezért megpróbál visszakérezkedni Masettóhoz. Az, amilyen muja, vissza is fogadja. Zerlinát Huguette Tourangeau énekli.
Békülésüket a betoppanó Don Giovanni zavarja meg, aki megint Zerlina körül kezd forgolódni. Közben befut az álarcot viselő hármas, Donna Anna, Donna Elvira és Don Ottavio is. Leporelló őket is meghívja a buliba. Pontosabban orgiába, ezt a magyar rendezés nagyon szépen megmutatja. A buli pörgését kihasználva Don Giovanni tánc közben hátra vezeti Zerlinát, ahol aztán .... A lány sikoltozására félbeszakad a buli, Don Giovanni Leporellót vádolja az erőszakkal, de a többiek átlátnak a szitán, pisztolyt fognak hősünkre, aki csak nehezen tud elmenekülni.
Ismét Amsterdam, néhány részletében nagyon tetszik nékem ez a rendezés, bár komoly hibája, hogy eddigre szerintem Zerlina már nem nagyon akar Don Giovannival hetyegni. Az első felvonás fináléja viszont jól van megcsinálva, nagyon jellemző, ahogy egymásnak adogatják a pisztolyt. Nyugi, Don Giovannit nem lövik le, még hátra van egy felvonás, ez itt csak valami rendezői túlkapás. Don Giovanni -- Pietro Spagnoli, Leporello -- José Fardilha, Donna Anna -- Myrtò Papatanasiu, Donna Elvira -- Charlotte Margiono, Don Ottavio -- Marcel Reijans, Zerlina -- Cora Burggraaf, Masetto -- Roberto Accurso.
II. felvonás
Három óra van, muszáj lefeküdnöm, majd reggel folytatom.
Basszus, éjfél előtt pár perccel ültem le, a fene gondolta volna, hogy ilyen sokáig fog ez tartani
Itt el lehet olvasni a librettót is.
Mivel a darab elég bonyolult, előbb vegyük sorra a szereplőket:
Don Giovanni, bariton: ráérő lovag, csinos külsővel és sok szabadidővel, amit szeret szó szerint elbaszni. Minden útjába kerülő nőt megdug, tekintet nélkül annak korára, családi állapotára és társadalmi állására, sőt, szépségére. Hóditásairól katalógust vezet, vagy ha úgy tetszik, blogot ír.
Leporelló, basszus: Don Giovanni szolgája. Legfontosabb feladata a már említett katalógus naprakészen tartása. Időnként kisegíti urát, ha az szorult helyzetbe kerül. Arról nem szól a fáma, hogy szokta-e megvígasztalni a gazdája által hátrahagyott nőket, én gyanítom, hogy igen. Vagy ha nem, akkor a hódítások dokumentálásában leli örömét. A fene gondolná, hogy Mozart ennyire a jövőbe látott, hogy képes volt megalkotni a virtuális szexfüggő alakját.
Donna Anna, szoprán: előkelő úrhölgy, a Commendatore (Kormányzó) lánya. A férfiakhoz való viszonya elég furcsa, kissé apakomlexusos személyiség, ugyanakkor imádja, illetve arról álmodozik, ha egy férfi, akinek a neve Don-nal kezdődik és Giovannival végződik egyszer leteperi.
Donna Elvira, szoprán: Don Giovanni régebben elcsábította, majd elhagyta. Azon ritka nők egyike, akik képtelenek tudomásul venni, ha kidobja őket egy férfi, ezért bosszút esküszik és Don Giovanni nyomába ered.
Commendatore, basszus: a Kormányzó, Donna Anna apja. A darab elején meghal, de később visszatér. Igen erőteljes személyiség, aki erkölcsi fennsőbbsége magaslatából szemléli a világot.
Don Ottavio, tenor: Donna Anna vőlegénye. Egy döntés- és cselekvésképtelen, valódi puhapöcs, aki ugyanakkor teljesen bele van esve Donna Annába. Amúgy jó fiú lenne, de annyira alkalmazkodni akar választottjához és olyan gyáva, hogy választottja idegbajt kap tőle.
Zerlina, szoprán: csinos, jóvérű parasztlány, éppen az esküvőjére készül. A férfiak terén lehet némi tapasztalata, de legalábbis megérzi, hogy ki a férfi és ki csak gondolja magát annak.
Masetto, basszbariton: Zerlina vőlegénye, egy nem túl okos parasztlegény, ráadásul roppant féltékeny. Viszont hallgat az okos szóra, lehet vele bánni.
I. felvonás
Don Giovanni Donna Anna szobájában ügyködik, Leporelló pedig kint őrködik. Hogy a szobában mi történik, arról többféle rendezői elképzelés létezik. A legelfogadottabb felfogás szerint Don Giovanni erőszakoskodik Donna Annával, aki segítségért kiált, majd amikor a támadó szökni próbál, visszatartja. A kiabálásra megjelenik a Commendatore és lánya védelmére kel. A párbajban Don Giovanni megöli a kormányzót.
A nyitányt és az első jelenetet kezdjük az én szívszerelmemmel, Polgár Lászlóval. Nincs nála jobb Leporelló, ezt tessék nyugodtan elhinni. A Zürichi Operaház zenekarát Nicolas Harnancourt vezényli. Egyébként első Don Giovanninak nekem ez a DVD van meg, imádom.
A gyilkosság bemutatásához egy olyan rendezést választottam, ami szerint Donna Anna benne volt a hancúrban, csak valamin öszevesztek. Sőt, e szerint a rendezés szerint Leporellónk is bele-belenyalhatott a mézesbödönbe, valószínű, hogy a nő épp a csereberét nehezményezi. Ez már rendezői elrugaszkodás, szerintem (és Leporelló szövege szerint is) hősünk bizony besurranó tolvajként próbált szerelmet lopni. Don Giovannit Thomas Hampson énekli (meglehetősen gyengén), Leporellót Ildebrando D'Argangelo (csodásan), Donna Annát Christine Schäfer, a Commendatorét Kurt Moll. Vezényel Daniel Harding, a felvétel Salzburgban készült, ha jól tévedek, 2006-ban. Mivel lesz még belőle részlet, itt lehet többet megtudni a felvételről.
A gyilkossá vált Don Giovanni és szolgája meglóg a helyszínről. Donna Anna időközben riasztja Don Ottaviót, vele és néhány szolgával tér vissza, azonban már csak apja holttestét találja.
Legyen itt egy részlet a magyar előadásból, González Mónika és Kovácsházi István énekel.
A gyilkosság nem nagyon terhelte meg Don Giovanni lelkiismeretét, éli tovább az életét. Éppen egy magányos fiatal nőt környékez meg, aki dühöngve panaszolja, hogy elhagyta a szeretője. Lovagunk csak későn veszi észre, hogy a nő Donna Elvira, aki már szerepel a listán, tehát semmi tennivalója nincs vele, hisz ahogy kétszer nem léphet ugyanabba a folyóba, ugyanúgy kétszer nem dughatja meg ugyanazt a nőt.
Cecilia Bartoli énekli Donna Elvira első áriáját. Don Giovanni a Donok Donja, Rodney Gilfry, Leporelló pedig ki más lenne, mint az én imádott Polgár Lászlóm.
Donunk szabadulna a kínos helyzetből, Donna Elvirát Leporellóra bízza, hogy "szórakoztassa" és meséljen el neki mindent. Leporelló be is számol Donna Elvirának Don Giovanni összes eddigi hódításáról.
A világhíres katalógus áriához azért választotam ezt az amsterdami felvételt, mert ez az egyetlen, ami Leporellót a nagyon valószínű ferde, de legalábbis erősen fejletlen szexuális beállítottságúnak ábrázolja. José Fardilha énekel, remekül. És van még itt egy igen érdekes katalógus ária Ildebrando D'Arcangeloval, Salzburgból. Imádom ezt a pasit (is).
És mivel a jóbol soha nem elég, belinkelek még egy egyetemi előadást Cambridgeből, ami zeneileg meglepően rendben van, a rendezés meg pont olyan, ahogy én a jelenetet elképzelem. Leporello komolyan veszi feladatát, nem csak szavakkal, de kézrátétellel is próbálja vígasztalni Elvirát. Szegény nő, nem elég hogy elhagyták, még pofátlanul le is passzolják. Leporello Ed de Minckwitz, Donna Elvira Katy Watson, vezényel Mark Austin. Ilyen friss gondolatok kellenének az operajátszásba, bezonyám! Csak gratulálni tudok! És persze irígykedni.
A Don és szolgája menekülés közben egy lakodalomban köt ki. Nőfaló lovagunknak igen megtetszik a menyasszony, így aztán elősegítendő a hódítást (és lerázandó a vőlegényt) az egész násznépet meghívja magához. Amig Leporelló gardírozza a vendégeket -és legfőképpen leköti Masettót- a vőlegényt, addig Don Giovanni majdnem célt is ér Zerlinánál. A betoppanó Donna Elvira akadályozza meg, hogy Zerlina az esküvője napján megcsalja a férjét.
Ki más, mint Rodney Gilfry, Liliana Nikiteanu és az isteni Cecilia Bartoli. Vezényel Nicolas Harnancourt, 2001. Zürich.
Ennek az áriának rengeteg változata van fent a youtube-on, kiválasztottam néhányat, csak azért, hogy látszódjon, milyen sokat számít a rendezés. Először legyen itt az egyik legaszexuálisabb, Thomas Alennel és Rost Andreával. Rejtély, hogy tudták így elrontani, hisz hangilag Allen az egyik legjobb Don, ráadásul jóképű pasi is. Rost pedig igen szép és érzékeny Zerlina. Az egész jelenet mégis inkább hasonlít egy halottsiratáshoz, mint egy csábításhoz. Jóval erotikusabb a MET egyik produkciója Bryn Terfellel és Hei-Kyung Honggal. Ez a ló túlsó oldala, és nyilván nem kell magyaráznom, hogy Terfel miatt linkeltem be - bár ő inkább Leporellónak való, még a hangja is mélyebb, mint amilyennek én a Donét elképzelem. És legyen még itt egy koncertfelvétel is, a szexi Dmitry Hvorostovsky és René Flemming énekel. Hvorostovsky a másik Don, akinek nem tudnék ellenállni én se. Koncert után a közönségszolgálaton át lehet venni a széksorok között felejtett bugyikat.
A történet persze nem áll meg, a megfutamított Don Giovanni belebotlik Donna Annába és Don Ottavióba. A síró hölgy a lovag segítségét kéri apja felkutatásához, közben befut Donna Elvira is, aki figyelmezteti a jegyespárt, hogy egy veszélyes nőcsábásszal barátkoznak éppen. Don Giovanni úgy próbálja menteni a helyzetet, hogy azt állítja, a nő őrült. Hisznek is neki meg nem is, végül Donna Anna a hangjáról felismeri éjszakai látogatóját, aki megölte apját.
Isabel Rey csodálkozik rá az első számú kedvenc Donomra, Rodney Gilfryre. Ez a pasi, hát ez igen, őmiatta nemhogy Szegedre, de az óceán túlsó felére is képes lennék elutazni, hogy élőben hallhassam.
Donna Anna rögtön elmeséli Don Ottaviónak, hogy mi történt azon a rettenetes éjszakán. Puhapöcsünk csak annak örül, hogy menyasszonya puncija végül mégis érintetlen maradt. Én persze nem fognám meg ezért az orromat, de persze Donna Anna helyében sem merném bevallani, hogy egy jót hancúrkodtam, csak valami közbejött. Azért megesketi Don Ottaviót, hogy megbosszulja a Kormányzó halálát. Don Ottavió meg is ígér mindent, szegénykém tényleg szerelmes Donna Annába, meg is vallja neki.
Újra egy részlet a magyar előadásból, Kovácsházi István énekel, nagyon-nagyon jól. Kovácsházi egy remek lirai tenor, minél több Mozartot és Donizettit kéne vele énekeltetni.
Közben Don Giovanni és Leporelló tovább szervezi, hogy lehetne befejezni Zerlina meghódítását. Rendeznek egy óriási partit és úgy tervezik, hogy amig a többiek mulatnak, addig Donunk magáévá teszi Zerlinát, és még akiket csak lehet. Úgy egy tucatnyival kívánja növelni a listáját.
Egy másik kedves baritonom, Simon Keenlyside, bár ezúttal nincs valami jó formában - attól még persze szexi. Leporellóként Bryn Terfel vigyorog, mint akit baszni visznek, a Ferrara Operház zenekarát pedig Claudio Abbado vezényli 1997-ben.
De van még itt egy jó tucat bordal, köztük az én kedvencem is.
Közben Zerlina rájött, hogy Don Giovanni aligha fogja feleségül venni, ezért megpróbál visszakérezkedni Masettóhoz. Az, amilyen muja, vissza is fogadja. Zerlinát Huguette Tourangeau énekli.
Békülésüket a betoppanó Don Giovanni zavarja meg, aki megint Zerlina körül kezd forgolódni. Közben befut az álarcot viselő hármas, Donna Anna, Donna Elvira és Don Ottavio is. Leporelló őket is meghívja a buliba. Pontosabban orgiába, ezt a magyar rendezés nagyon szépen megmutatja. A buli pörgését kihasználva Don Giovanni tánc közben hátra vezeti Zerlinát, ahol aztán .... A lány sikoltozására félbeszakad a buli, Don Giovanni Leporellót vádolja az erőszakkal, de a többiek átlátnak a szitán, pisztolyt fognak hősünkre, aki csak nehezen tud elmenekülni.
Ismét Amsterdam, néhány részletében nagyon tetszik nékem ez a rendezés, bár komoly hibája, hogy eddigre szerintem Zerlina már nem nagyon akar Don Giovannival hetyegni. Az első felvonás fináléja viszont jól van megcsinálva, nagyon jellemző, ahogy egymásnak adogatják a pisztolyt. Nyugi, Don Giovannit nem lövik le, még hátra van egy felvonás, ez itt csak valami rendezői túlkapás. Don Giovanni -- Pietro Spagnoli, Leporello -- José Fardilha, Donna Anna -- Myrtò Papatanasiu, Donna Elvira -- Charlotte Margiono, Don Ottavio -- Marcel Reijans, Zerlina -- Cora Burggraaf, Masetto -- Roberto Accurso.
II. felvonás
Három óra van, muszáj lefeküdnöm, majd reggel folytatom.
Basszus, éjfél előtt pár perccel ültem le, a fene gondolta volna, hogy ilyen sokáig fog ez tartani
4 Comments:
At 9:52 de., Névtelen said…
Peter Sellars rendezését ismered? Egy fekete ikerpár énekli DG-t és Leporellót. Nem zeneileg, rendezésileg zseniális. (Zeneileg sem rossz.)
k
At 10:01 de., Névtelen said…
http://www.youtube.com/watch?v=KCV0-91H3hQ
ízelítő.
k
At 3:50 du., Brünnhilde sziklája said…
Igen, köszi, ismerem, a DVD rajta is van a kívánságlistámon, csak piszok drága.
A tempó az én ízlésemhez kicsit lassú, de a Perry fivérek zseniálisak benne és a másik részletben Donna Elvira is gyönyörű. Az oszlófélben lévő Commendatorétől eltekintve egészen lélegzetelállító produkció. Ráadásul (ahogy én tudom) Eugene Perry Don Giovannija az egyetlen, aki tényleg pőrére vetkőzve száll pokolra. Minden DG lecibál magáról valami kabátot vagy köpenyt, de ez a pasi bőrig, hát egészen dermesztő látvány *pirul*
Színészileg is nagyon ott vannak, Eugennak olyan szeme van, hogy szinte karóba húzza az embert.
És az is mekkora ötlet már, hogy egy testvérpár alakítja az urat és szolgáját. Lelkileg biztos hogy rokonok és rendesen kiegészítik egymás perverzitásait, de hogy testvérek, hát az egy nagyon izgalmas csavart visz a történetbe.
Egyébként mostanában éppen a párizsi Opera Bastille-ban énekelnek.
At 2:12 du., Névtelen said…
A sorhoz még PETER BROOK Aix-en-Provence-ban
Megjegyzés küldése
<< Home