Brünnhilde szikláján

Valló világ

2008/06/16

Az operairodalom(*) legordenárébb ribancai

Nem mondom, hogy innen jött az ötlet mert már régóta fontolgatok egy ilyen sorozatot, de mindenképpen dada posztja adta meg a lökést, hogy akkor végre hozzákezdjek. Baromi nagy munka, szóval nem fogok naponta ilyen posztokat írni, de apránként összeszedem a legszemetebb pasikat, a legszexibb és legbrutálisabb jeleneteket és így tovább. Csak hogy bizonyítsam; az opera nem valami magasröptű, fellegek felett lebegő alakokról szóló maszlag, hanem nagyon is húsból és vérből való emberekről szól. Nagyon is hétköznapi szituációkat dolgoz fel és a zene az a plusz, ami hozzásegíti a hallgatót ahhoz, hogy a szavak mögé lásson. Tudjátok, mint a Dömdödöm. Ezerféleképpen lehet érteni ugyanazt a néhány betűt, ha hangokként figyelünk rájuk. Erre a listára azok a nők kerültek fel, akik eszük, szépségük, társadalomban betöltött jó státuszuk ellenére is gonoszul, irígyen, ribancosan viselkedtek.
Az operák egy részének szövegkönyve magyarul is olvsható, itt.
Tehát kezdjük mindjárt a legaljasabb nőkkel és a legótvarosabb kurvákkal, akikről valaha is zenét írtak.

Mariana, Borisz Godunov, Musszorgszkij
Ő egy viszonylag új élményem, de annál nagyobbat ütött. Első hallásra lekörözte az addig első helyezett Frickát.
Mariana egy lengyel grófnő, akinek akkora baromi szerencséje van, hogy beleszeret Dmitry, a szélhámos trónkövetelő. Hölgyeményünk rettenetesen szeretne Oroszország cárnője lenni, hát addig hergeli Dmitryt, amig az elindul, hogy megdöntse Borisz Godunovot. Nem jár persze sikerrel, de a tényen ez mit sem változtat; Marinánál számítóbb ribancot nem fogalmaztak még zenévé. Tessék figyelni azt a hideg játékot, ahogy porig alázza a nyomorultat. Aztán az a kis indulószerű zene, ami jelzi, hogy Dmitry bekapta a horgot, viszont nem hülye, azt is észreveszi, hogy mire megy ki a játék. Marina rögtön hangot vált, udvarolni kezd, mert neki Dmitry cársága csak akkor ér valamit, ha ő lehet a cárnő.
Dimitry (treator)- Vladislav Piavko, Marina Mnishek - Irina Arkhipova, A Bolsoj zenekarát B.Khaykin vezényli
I. rész

II. rész


Fricka, A walkur, Richard Wagner
Kedvenc istennőm azok közé a nők közé tartozik, akik húsz év házasság alatt a kapzsiságukkal és a féltékenykedésükkel nyomorba tudnak dönteni egy férfit. Nyilván, Wotan sem az a kifejezett ideális férjanyag, de egyrészt ugye a kettőjük viszonyában nem lehet tudni, hogy Wotan nem azért kezdett-e félrekefélni, mert nem bírta az otthoni hisztiket. Másrészt azt nem tudom Frickának megbocsátani, hogy egy olyan házasságot véd, ami erőszakkal jött létre és amiben a nő nagyon szenved. Wotan balkézről való gyermekei, Sieglinde és Siegfried még gyermekkorukban elszakadtak egymástól, aztán (nyilván nem véletlenül, hanem némi isteni segédlettel) újra összetalálkoznak és egymásba is szeretnek. Közben megtudjuk, hogy Sieglindét a férje emberkereskedőktől vásárolta és erőszakkal tette asszonyává, rendszeresen veri. A sokat szenvedett nő menekülne a kínzások elől, ezért tart Siegmunddal, akit a felszarvazott férj üldüzőbe vesz. Fricka azt kéri, hogy Wotan engedje, hogy Siegmund essen el a csatában, mert mégis, micsoda dolog már az, hogy megszöktet egy asszonyt a férjétől. Ha egyszer valaha rendezhetek egy Ringet, ezt a jelenetet úgy fogom megcsinálni, hogy a háttérben, egy homályos üveg mögött látszik majd Sieglinde és a férje, amint a seggrészeg pasi éppen felborítja a vacsorázó asztalt és a hajánál fogva térdepelteti le Sieglindét, hogy a szájába gyömöszölje a farkát. Nyugi, csak elmosódott árnyékok fognak látszódni. Az emberek többségének fogalma sincs róla, hogy mit véd olyan vehemensen ez a dög Fricka. Gyűlölöm ezt az ókonzervatív hozzállást, hogy a házasság mindenek fölött, és hogy az asszony kötője mindent eltakar.
Doris Soffel énekel


Delila, Samson és Delila, Saint-Saëns
Igen, ő az a nő, aki csak azért csábította el Sámsont, hogy levágja a haját és ezzel megfossza erejétől. Minden csáberejét beveti, hogy célhoz érjen. Sokkal, sokkal-sokkal, nagyságrendekkel rosszabb, mintha pénzért kefélne. Arra mentség lehet a nyomor és a butaság, de ez a nő okos és gonosz.
A démoni szépségű Jessy Normann énekel, a St. Luke's zenekarát Jane Glover vezényli


Lady Machbet, Macbet, Verdi
Shakespeare hősnője, aki puszta hatalomvágyból a teljes romlásba dönti Angliát és a férjét.
Shirley Verrett és Pierro Cappuccilli énekel 1975-ben a Scalaban, Claudio Abbado vezényel. Verrett kisasszony volt az első színes bőrú énekesnő, akit a meglehetősen rasszista és finnyás olasz közönség elfogadott és azonnal a szívébe is zárt. Mellesleg, volt rá okuk, ezt a hanggyilkos szerepet kevesen tudják így énekelni. Operatörténeti jelentőségű felvételt tetszenek látni.


Akik kimaradtak; mert igen, vannak ilyenek. Vannak az operairodalomban kurvák és gyilkosok bőven, sőt, gyerekgyilkosok is. Mentségük persze nekik sincs, de mivel ők a tettüket nem velükszületett gonoszságból vagy rosszindulatból követték el, így nevük nem kerülhet a legaljasabbak közé. Az ő cselekedeteik indítóokai árnyaltabbak.

Carmen, Carmen, George Bizet
Carmen figurája manapság egy olyan plázaribanc valósághősnőnek felel meg, aki váltott szeretőkkel eljut odáig, hogy a pályája csúcsán mondjuk pléhboj címlaplány legyen. Butuska külvárosi munkáslány, aki szép ruhákon és csillogáson kívül csak jó szexre vágyik, tovább nem terjed az érdeklődése. Észre sem veszi, hogy tönkreteszi Don Jose életét, aki miatta lesz dezertőr és csempész, majd teljesen elzüllik. Carmen mindezt észre sem veszi, ő csak járja a maga útját, új férfi, új ruha, végre nem gyalog, hanem kocsival jár. nem tudom, mások számára mentség-e, hogy soha nem volt lehetősége más mintát tanulni, más viselkedést és értékrendet elsajátítani. Én hajlok arra, hogy inkább sajnáljam őt és a hozzá hasonlókat.
A késelésért letartóztatott Carmen (Agnes Baltsa) éppen ráveszi Don Josét (Jose Carreras), hogy oldja el a köteleit és engedje megszökni. Mi mást ígérne neki, mint a szerelmét? A tizedes nem tud ellenállni (ugyan, melyik férfi tudna) és inkább leüli azt a néhány hónapot, ami a kötelességszegésért jár.


Jekatyerina, Kisvárosi Lady Machbet, Sosztakovics
Kátya már-már tömeggyilkosnak számít, először megmérgezi az apósát, aztán a szeretőjével közösen agyonveri a férjét, majd a szakadékba löki szeretője új nőjét. Nem az a mentsége, hogy maga is utána ugrik, sokkal inkább az a sok szenvedés, amiben a despota apósa és a puhapöcs férje miatt része volt. Az após naponta a alázza azzal, hogy öt év házasság után még mindig nincs gyereke. Egyszer, amikor a férj elutazik, úgy dönt, hogy maga veszi kézbe a dolgot és bemegy a menyéhez, ahonnan éppen akkor távozik az egyik szolgalegény. Nagy patáliát csap az erkölcstelenség miatt (mondom, éppen akkor határozta el, hogy majd ő csinál magának unokát) és félholtra vereti a legényt. Az asszony, hogy mentse a szeretője életét, patkánymérget ad az apósnak. A férjet már ketten teszik el láb alól, amikor az váratlanul betoppan. A Szibériába vezető úton szeretője megcsalja, sőt, még az egyetlen pár harisnyáját is kicsalja tőle, hogy az új nőnek ajándékozhassa. Ezt a megaláztatást Kátya már végképp nem bírja elviselni, előbb szakadékba löki a nőt, aztán utána ugrik.
Lukács Gyöngyi és Vadim Zaplechny duettje itt, a pesti Operaházban 2005-ben. A baszatlan szépasszony Jekatyerina nem tud ellenállni a gyakorlott nőcsábásznak számító Szergejnek. Tessenek figyelni arra az ótvaros szövegre amit a pasi elereszt: "gazdag lány nem jön hozzám, szegény meg nekem nem kell, azok mind libák". Ezért a mondatért és azért, amiért a szakácsnőt is jól megcsöcsörészte ez előtt a jelenet előtt őkelmének bérelt helye van a világ legszemetebb operahősei között. Pont, mint a kedves apósnak, aki képes lenne megdugni a saját menyét, ha már a fia nem képes rá. Ilyen férfiak között tényleg csak megőrülni vagy gyilkossá válni lehet.


Medea
Nyilván nincs mentség arra, ha valaki lemészárolja a gyerekeit. Médea azonban eddigre megőrült, és az őrültek felett sem a törvénynek, sem az embernek nincs joga itélkezni.
Maria Callas Pasolini filmjében, a hangot egy régebbi Callas lemezről keverték alá.


Manon, Manon Lescaut, Puccini és Massanet
Két szerzőt is megihletett a könnyűvérű Manon sorsa. Hősnőnk mindössze 16 éves és gyönyörű. halálosan beleszeret a papnövendék Des Grieux. Hősnőnk azonban iszákos és nagy kártyás bátyja hatására mégis inkább a mondén életet választja és megszökik. Pár év múlva azonban rájön, hogy mégsem élhet Des Grieux nélkül, az kiugrik miatta, majd a gyenge akaratú fiú nem tud nemet mondani Manon tomboló életkedvének és ketten zülleni kezdenek.
Puccini operájából válaszottam egy egészen friss, idei felvétel. A csodás Karita Mattila énekel, a Metropolitan zenekarát James Levine vezényli.

Folyt. köv.

----------------------------------------------
(*) pontosabban az operairodalomnak az a keskeny kis szeletkéje, amit én ismerek. Azt az egy-két tucat operát tartalmazza, ami az elmúlt 8-10 évben Pesten műsoron volt, illetve még azt a néhányat, ami megvan videón. Sajnos nagyon kevés, fájdalmasan kevés az, amit ismerek.

Címkék:

9 Comments:

  • At 12:49 de., Blogger Kinga said…

    Juj, ez nagyon jo, es nagyon jo lesz a folyt. kov is, izgalomba jottem.

    Kulon kosz a libretto-site-ot, az nekem hatalmas folfedezes.

     
  • At 6:35 de., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Az csak a baj, hogy túlságosan összetett dolog ez ahhoz, hogy csak így egy posztban nekiugorjak. Most jut az eszembe, hogy ott van még a Jenufa csecsemőgyilkos Sekrestyésnéje. VAgy a szárazkurva rajnai Sellők. Meg még eg ycsomó mindenki. Ha viszont most elkezdek egy jegyzetfüzettel járkálni, akkor vége az egész bloggerlétter járó könnyűségnek, attól a perctől kezdve vérkomoly lesz a dolog. Így viszont "blogbejegyzések, naplószerűen rögzített szubjektív benyomások, könnyed, semmiféle teoretikus megalapozást nem igénylő futamok"
    hehe.

     
  • At 8:23 de., Blogger dada said…

    a traviatából a pasi papája (bocs, nem tudom a neveket), aki meggyőzi a Hölgyet, hogy húzzon el. az milyen genya már...

     
  • At 8:50 de., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Bizony, Germont úr benne is lesz a következőben, ami a férfiakról szól majd. Ő a Fricka férfi megfelelője. Konvenciók, abszolutizmus, és mindenki húzzon a 'csába, aki nem fér bele az elképzeléseibe.

     
  • At 8:53 de., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Jah, közben azért lehet, hogy egy könyedebb gyűjtés lesz, mert ez tegnap este sok volt kicsit. Nagyon megterhelő ennyi neagatív dolgot összerakni.

     
  • At 11:32 de., Anonymous Névtelen said…

    De akkor Jászont is vedd be a genyó pasik közé!

     
  • At 4:27 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Jászon benne lesz, de Médea nincs a listán. Pont azért,mert az őrületbe kergették és amikor gyilkolt, már nem volt beszámítható.

     
  • At 12:02 du., Anonymous Névtelen said…

    Ja, tényleg, most látom, hogy Médea a "felmentettek" között van, miként Carmen is. Amúgy a "valódi" dögök: Marina, Lady Machbeth - hát a kor akkori viszonyait nézve más lehetőségük nemigen volt, mint keresni egy pakit, akik megvalósíthatják azt amire nekik - nemük okán - nem volt lehetőségük - minden képességük ellenére sem. Fricka: nem tartom ellenszenves figurának, persze igaz, ami igaz - Siegeline tényleg szörnyű sorban élt, megérdemelte a szabadító szerelmet, a megcsalás legkevesebb, hogy jogos volt. De akit női mivoltában aláznak meg, az képtelen más problémáját látni. Így van ezzel mindenki, akit maga alá temet egy élethelyzet és adott pillanatban képtelen megoldani. Persze ez csak az én véleményem, és tudom, hogy Te sem látod ilyen egyoldalúan őket. Szóval a világért sem kell egyetérteni:))
    Várom a folytatást.
    Igazi ribanc még szerintem Donna Anna. Hó, őt nagyon nem csípem! Persze az ő igazságát is meg lehet érteni...

     
  • At 3:41 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Donna Anna nagyon kétesélyes. Én is hajlok arra, hogy nem volt az erőszak, vagy ha mégis, igencsak szelíd, de attól kezdve, hogy az apját halva találja, 'jogos' a bosszúvágya. Meg aztán kicsit meg is zakkan szegény a lelkiismeretfurdalástól, hiszen valószínűleg ő engedte be Don Giovannit, csak menet közben összekaptak vagy Anna meggondolta magát. Amihez egyébként mindenkinek joga van, ha én nem akarom így vagy úgy, akkor ha mégis, az már erőszak, és nekem jogom van szabadulni az illetőtől.

    Sok mindenki kimaradt egyébként, mindjárt ott van az Éj királynője, aki valódi, fúriává vadult elvált feleség módjára ott tesz keresztbe Sarastronak, ahol csak tud. A gyereket is ellene fordítja, sőt, még megöletni is képes lenne vele. Mármint a saját gyerekével. Mert ha egy bérgyilkossal, azt bizisten meg tudnám neki bocsátani, na de a saját közös gyereket biztatni az apagyilkosságra??!! az kiüti a biztosítékot.

    De tényleg keményen, hetekig jegyzetelni kell egy ilyen posztot, nem szabad csak így beleugrani ahogy tettem.

     

Megjegyzés küldése

<< Home