Brünnhilde szikláján

Valló világ

2007/06/26

Az van, hogy hulla fáradt vagyok és nem tudom, lesz-e erőm befejezni a mai blogot. Ha szó közben félbemarad az azt jelenti, hogy rábuktm a klaviatúrára és véletlenül pont sikerült megnyomni a "bejegyzés közzététele" gombot. Fárasztó dolog a diplomamunka írás, nem csodálom, hogy másfél állás mellett nem volt hozzá energiám.
De nem erről akarok írni, hanem Mozartról.
A rádió hangtárából szól a mai Cosi fan tutte előadás.
El vagyok képedve.
Soha még igy Mozart operát nem hallottam.
EGyszer tán már írtam is, hogy Mozart a kedvenc zeneszerzőim közé tartozik, de az operáit nem igazán szeretem.
Mert ugye vegyük például a Cosi fan tutte-t.
Egy tűzről pattant szobalány rábeszélésére két krinolinba öltözött szoprán csereberélget két karakter nélküli pasit. Sohase tudjuk éppen kikicsoda, de nem is fontos, mert a történet arra van kihegyezve, hogy minden nő egyforma ribanc. Közben az Operaházban még az is megtörténik, hogy Kincses Veronika térdnadrágban, felleghajtóban és álszakállban, rolleren jön be a szinpadra - gondolom, mindezt a modernség jegyében. A végén persze kikerekedik a szerelmi négyszög, mindenkinek minden meg lesz bocsátva, kettős esküvő, heppiend és cvikipuszi a szobalánynak.
Nem is értem, miért nem az Operettszinházban adják inkább, csak egy kis táncbetétet kéne belerakni oszt pont jó lenne azoknak, akik 10 évente egyszer akarnak művelődni valami szinvonalas szórakoztató darab megtekintésével.

Ehhez képest most a rádióból két megjátszi, átlátszóan butuska nő énekel, akiknek ugyanakkor megvan a magukhoz való eszük. Nem sok, csak annyi, hogy felismerjék a pillanatnyi érdekeiket és ne zavarja őket, ha öt perce még mások voltak azok az érdekek. Mindent meg lehet magyarázni ugyanis, a pasik úgyis hülyék, mindent elhisznek, ha kicsit hízeleg az ember lánya.
Ezek mondjuk el is hiszik, egyrészt, mert el akarják hinni, másrészt, mert maguk sem sokkal különbek a lányoknál, sőt! Kifejezetten szemét kis alakok. Ezeknek még Don Alfonso sem kéne, maguktól is elcsereberélgetnék egymás között a barátnőiket. Aztán jól megmagyaráznák maguknak, hogy csak ők dugták meg a haver nőjét, az nem az övékét. Egyrészt ugye az ő menyasszonya nem olyan, másrészt a haver is rendes.
hahaha.
Szóval le vagyok nyűgözve, én eddig nem tudtam, hogy Mozart ennyire ironikus is tudott lenni és ennyire ismerte az emberi lelket.
Esküdni mernék rá, hogy a fináléban a frissen esketett párok keresztbe mutogattak egymásnak és azon melegében megszervezték a nászájszaka utánra az első pásztorórát.

Az előadás az idei Tavaszi Fesztiválon, a Millenáris Parkban lett felvéve. Nem egy laborminőség, lehet hallani, ahogy az énekesek jönnek-mennek, a közönség kuncog, köhécsel és néha rosszkor, bátortalanul beletapsol egy-egy áriába vagy kettősbe. Cserébe viszont a figurák élnek és a történet eleven, pörgős és valószerű.
Rendezte Kovalik Balázs, szereposztás itt. Amíg éleg bánni fogom, hogy kihagytam.
az előadás innen letölthető, június kedden, 26-án kedden, 19.35-kor kezdődik.
annyira tetszik ez a felfogás, hogy nincs is kedvem a youtube-on keresgélni. bocs.
Aki persze akarja, az itt válogathat.

11 Comments:

  • At 7:17 de., Anonymous Névtelen said…

    Nem hallgattam meg, "csak" láttam. Még tavaly, az ősbemutatót. Fantasztikus, elképesztő, gyönyörű, mulatságos. Én - veled ellentétben - mindig is tudtam, hogy Mozart ennyire ironikus, gonosz és mély - de tényleg ritkán sikerül ezt megvalósítani. Az viszont furcsa, hogy ez pusztán hangilag-zeneileg így átjön, nem gondoltam volna. Örülök, hogy így van.
    k

     
  • At 8:21 de., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Ígérd meg, szentül ígérd meg, hogy ha valahol még előadják, szólsz nekem!
    Hát olyan nincs, hogy én ezt kihagytam, brühühü :-((

     
  • At 8:34 de., Anonymous Névtelen said…

    Persze, azonnal szólok, remélem, lesz még. Addig is itt egy felhívás, azért, hogy legyen:


    Közadakozás indult a Mozart-maraton továbbjátszásáért
    2007. április 2.Karsai György kritikus, egyetemi tanár bankszámlát nyitott, hogy közadakozásból lehetővé tegye a Kovalik Balázs által rendezett Mozart-maraton továbbjátszását. A három operaelőadás az idei és a tavalyi Budapesti Tavaszi Fesztivál műsorában szerepelt, de egyetlen színház sem jelentkezett a produkcióért. Alább közölt nyílt levelében Karsai kifejti, hogy létrejött hazánkban az a színházi előadás, amely világszenzáció, tehát meg kell menteni.
    Kedves Kollégák, Színházszerető Barátaim!

    Most megtörtént és megtörtént már tavaly is; de ha most másodszor, akkor nyilván végleg. Itt van, erre vártunk évtizedek óta. Létrejött hazánkban az a színházi előadás, amely világszenzáció, amelynél nem lehet patikamérlegen méricskélni, hogy 'ez a színpadkép így', meg hogy 'az az alakítás úgy, hogy 'a rendezői- díszlettervezői, jelmeztervezői, dramaturgi, stb. stb. koncepció, hajaj!', hanem egyszerűen így van rendben, így ÉRTÉK, ahogy van. Elsöprő erejű érv arra, hogy nincs ilyen színház és olyan színház, műfaj és/vagy játszóhely szerinti felosztás. És zárójelbe tehetjük "az állandó társulat, vagy az alkalmilag összeállt csapat a jobb?"-vitát, csakúgy, mint a repertoár színház versus befogadó színház konfliktust is. Amit tavaly és most láttunk a Millenárison, az az írott és szóbeli kritikákban a szakma és a közönség egyöntetű lelkesedésével találkozott. Csak éppen ettől még nem történt semmi annak érdekében, hogy ez a kétségtelen érték bárhol is műsoron maradjon. Hogy minél többen éljék át az igazi ünnepet, a csodát, amelyet a színház teremt meg. Van Arisztotelésznek egy elhíresült, nyakra-főre használt, ám tartalommal - számomra legalábbis - soha meg nem töltött kifejezése, a katharszisz. A szerző szerint a színház célja, hogy az előadás során szerzett élmény a nézőben részvétet és félelmet keltsen, majd e két érzésnek rögvest békévé is kell oldódnia. Fából vaskarika, gondoltam mindig is, hogyan lehetne egyszerre félni is, meg nem is, részvétet érezni, meg nem is. Most már tudom. A Mozart-maraton óta tudom. Bocsánat, Mester, igaza volt. Van katharszisz. Úgyhogy lépni kell, egyszerűen azért, mert ÉRTÉK született. Ennek az előadásnak lennie kell, hogy hasson a magyar színházi szemléletre, hogy lássuk és érezzük, hogy van ilyen színház; meg egyáltalán: hogy közönség elé kerüljön. Egy normális színházi struktúrával rendelkező országban a Mozart-maratonért sorba állnának a színházak, hogy befogadhassák - mint ez történik egy Mnouchkine-, vagy Brook-előadással -, de most még csak nem is ezen kellene keseregni. Illetve dehogynem; és éppenséggel Kovalik Balázs műve ürügyén (is) lenne hozzáfűznivalóm a reánk oly jellemző impotenciával csordogáló struktúra-vitához, de most van sürgetőbb feladat. Úgyhogy nem érdekel, miért nem tud a jelenlegi struktúrában helyet találni magának ez az előadás - majd később érdekelni fog -, s az sem, miért nem tett senki lépéseket az előadás megmentésére - persze ez is érdekelni fog majd. Később. De most lépni kellene.
    Úgyhogy én a magam részéről a mai napon "Mozart-maraton, avagy ne várjunk Godot-ra" jeligével bankszámlát nyitottam 10.000 jó magyar forinttal abból a célból, hogy az előadás megmaradásáért, újra és újra történő eljátszásáért mozgalom induljon. Csatlakozhat hozzá - hogy is szokták ezt mondani? - minden magánszemély, kis-, közepes és nagy vállalkozás, aki vagy ami fontosnak tartja a magyar színház ügyét. A majdan összegyűlő pénzt az a színház kapja, amelyik az alkotókkal való együttműködés keretében műsorára tűzi, befogadja a Mozart-maratont. Csak jelzem, hogy a Zsámbéki Színházi Bázis már ezen a nyáron megtenné! Ha valakinek jobb ötlete van, mit lehetne hic et nunc a cél érdekében tenni, kérem, szóljon! Ha pedig esetleg senki nem csatlakozik kezdeményezésemhez, akkor ezt a 10.000 forintot én örökre ott hagyom a számlán, mementóként...
    A bankszámla adatai: MKB Bank Budapest V. Váci u. 38. "Mozart- maraton, avagy ne várjunk Godot-ra!" Számlaszám: 10300002 50315199 49010038
    Barátsággal
    Karsai György
    Budapest, 2007. április 2.

    k

     
  • At 10:07 de., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Ezt a felhívást én most kiteszem a színházas blogomra.
    A komolyzenei portálokon volt erről szó, érdemes vele kicsit nyomulni, vagy már megtörtént?
    (Tudom utánanézhetnék, de baromi hosszú idő a fórumok archivumait böngészni.)

     
  • At 10:12 de., Anonymous Névtelen said…

    Nem tudom, fogalmam sincs, hogy áll a dolog. Reménykedjünk. Nyomulni mindig érdemes, legalábbis ebben az ügyben igen. Megérdemli.

    k

     
  • At 7:11 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Nem tudod véletlenül, hogy ki fordította?
    Én jobban kedvelem az eredeti nyelvet, az Operaház archaizáló és szótagszámláló fordításaitól meg néha egyenesen falra tudnék mászni. De ez a fordítás olyan friss és jópofa, nagyon tetszett.
    Amikor don Alfonso azt suttogta, hogy "Kapsz húsz rongyot, ha.....", visítva röhögtem :-DD

     
  • At 10:46 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Lecsófőzés közben meghallgattam mégegyszer és pár dolog azért az eszembe jutott.

    Pár éve mesélte egy barátnőm, hogy a gyerekét elvitte a Varázsfuvolára és a kiskölök annyira unta, hogy a II. felvonás vélgére belázasodott. Azóta sem bírta elcipelni operába, valószínűleg már nem is fogja soha többet.
    Novemberben itt volt Polgár és bár én sem szeretem ezt a rendezést, elmentem rá, mert azért Polgár Sarastroja az Sarastro, azt azért ki nem hagytam volna - előadás előtt két héttel az egetlen jegyet vettem meg, a földszintre, elég jó helyre.
    és ott jött a meglepetés: Papageno olyan libidóval énekelt, annyira túlfűtöttnek éreztem, hgoy teljesen megdöbbentem. Ezt a darabot tartják mesének? Hisz az a bariton a hangjával kis híján megcsöcsörészte Taminát, csak azért nem, mert mégiscsak inasa volt Taminonak, és a főnökével ugye mégsem húzhat .... farkat :-))

    Szóval most főzés közben összeraktam ezt akét dolgot és arra jutottam, hogy az operaházi rendezéseket nagoyn széles közösségnek szánják és mindenféle ízlésnek meg akarnak felelni. Legyen mese, legyenek benne szép ruhák és grandiózus díszletek, és hát persze az énekesek is szépen adják elő az áriákat.
    Ebből a nagy megfelelni akarásból aztán az lesz, hogy teljesen kiherélik a darabokat. Kiszedik belőle az erotikát, tompítják a sötét indulatokat, stb, stb. A közönség a szép trillákat meg magas C-ket úgyis megtapsolja, és egébként is, nem gondolkodni járunk az Operába.

    Elismerem, kicsit lecsószagú a teóriám, de ilyen későn már csak ennyire telik :-))

    De tényleg egyre fontosabbnak érzem, hogy rétegződjön az operajátszás is. Nekem nem szellemi kaland egy rizsporos parókás Cosi fan tutte vagy Pikk Dáma. Én már a zene mélységeit akarom látni és nem a futamok meg trillák felszínes csillogását.
    Azt meg -ha olyanok a művészek- egy kempingszék körül járkálv ais meg tudják mutatni.

     
  • At 10:47 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    Egyfolytában nevetek, ez a két pasas olyan, még két bagzó macska :-DD zseniálisak, komyolan, szenzációsak :-)

     
  • At 5:34 du., Anonymous Névtelen said…

    Na, most már akkor én is letöltöm. Nem tudom, ki fordította, nincs ott valahol? És igen, a Varásfuvola sem bájos gyerekdarab, annyi mindent ki lehet(ne) hozni belőle, csak hát lusták, szellemileg restek. Fáy Miklós írt nemrég - talán az ÉS-ben - egy szégyenteljes délelőtti Varásfuvola-előadásról... ledaráljuk az unatkozó gyerekeknek, oszt jónapot. Minden operát el lehet így (vagy másképp) rontani, Wagnert talán nem?
    k

     
  • At 5:37 du., Anonymous Névtelen said…

    Segítség!!! Hogy kell letölteni???!
    k

     
  • At 7:52 du., Blogger Brünnhilde sziklája said…

    http://real1.radio.hu/bartok.htm

    A lila csíkban a kis nyillal vissza kell menni keddig.
    Óránként vannak a hangfájlok, fél nyolckor kezdődött, tehát a 19.00-ra kattintasz és a felbukkanó kis ablakban rákattintasz a megnyitásra. Ha nincs real-playered, le tudod tölteni, ott vannak fent a kis ikonok. Egy óra múlva sajnos hirtelen elhallgat, akkor kikéred a 20.00 órát. nem az opera van fenn, hanem a rádióműsor; szünettel, hírekkel, miegymással együtt.

     

Megjegyzés küldése

<< Home