Fhúúú.
Kilélegez ... belélegez .... Ki ... Be ...
Egyszer túl kell esni ezen is.
Akkor már jobb most, mint később, fogjuk azt a fehér papírt, egy merész vonallal osszuk két egyenlő részre és írjuk össze, hogy miért is akarok én innen elmenni. Illetve, hogy miért nem kéne innen elmennem. Mert ugye az a serpenyő is eléggé meg van pakolva.
Kezdjük ezzel, ti.: hogy miért kéne itthon maradnom.
Nyilván, ide születtem, ez a hazám, ide kötnek a kulturális gyökereim.
Ez így elég általánosan -és ezzel együtt hamisan- hangzik, szóval részletezzük.
Érzelmi és ehhez hasonló gyökereim nekem már régen nincsenek. Azokat már akkor elszakítottam, amikor érettségi után két nappal elköltöztem otthonról egy másik városba. Hogy miért, azt most hagyjuk, akkor azt láttam az egyetlen jó megoldásnak. Nyilván az is volt az egyetlen jó megoldás.
Még nem voltam 18 se (augusztusi születésű vagyok, éppen hogy nem szalajtottam, én voltam az osztályban a második legfiatalabb. ennyi idősen meg sem kottyan az embernek, ha lakókörnyezetet kell váltania és új barátokat, ismerősöket, patrónusokat, miegyebet szereznie.
10 év múlva onnan is költöztem, az már jóval fájdalmasabb volt, mert ott már terveket álmokat, érett fejjel kötött barátságokat kellett feladni. Azokat a gyökereket már nagyon fájdalmas volt feltépni, csomó minden ott is maradt, csak az elszáradt, csonkolt roncsokat hurcolom magammal tovább.
Azóta saját magam, önhatalmúlag tartom kordában a “gyökereimet”, lehet mondani, hogy cserépben élek. Cserépbe ültettem magam, növögetek a saját korlátaim között és alig várom, hogy valahová kiültethessem magam. Engem bárhova, bármilyen szabad földbe leraknának, az első időkben igazi szabadságnak érezném a változást. Hogy később mi lenne, hát az a jövő titka.
Mindezt csak azért mondom el, hogy világos legyen: a honvágy mint olyan, számomra nem létezik. Ez egyszer már -amikor majdnem két évig dolgoztam külföldön- bebizonyosodott. Soha, egyetlen pillanatra nem jutott az eszembe a hazavágyás. Illetve egyszer, amikor Szolnoknál egy vonatbaleseben meghalt huszonpár ember és azzal sikerült a vezető hírek közé kerülnünk. Akkor egy pillanatra megdermedt a vérem és arra gondoltam, hogy Anyuéknak csak van tán annyi eszük, hogy nem szállnak fel egy olyan vonatra, ami ki fog siklani.
Nem voltak rajta.
De ha rajta is lettek volna, hát nem mindegy az, hogy én közben Ausztráliában vagyok vagy a kisszobában?? Maradjunk annyiban, hogy tökmindegy, az ilyesmit megakadályozni akkor sem lehet, ha folyamatosan egymás mellett vagyunk.
A lehetséges, kínzó honvágy tehát nem ok arra, hogy maradjak.
Akkor mégis mi??
Munkám, pláne teljes szívvel végzett hivatásom ugye nincs, illetve ami van, azt bárhol végezhetném. Ahhoz meg nem kell túl sok ész, hogy az ember belássa, hogy Svédországban jobb takarítónőnek lenni, mint Magyarországon. Sőt, Svédországban titkárnőnek is jobb lenni, mint itt.
Hát igen, az Operaházat nem tudom majd magammal vinni, az hiányozni fog. Meg az Örkény színház is, a Radnóti és a Krétakör is. Ez utóbbinak mondjuk van esélye arra, hogy bárhol a világon fellépjen. Sőt, Operaház is mindenhol van, legfeljebb nem Molnár András énekli Tannhausert és nem Wiedemann Bernadett Gertrudist.
Hát igen, Bánk bán biztos nem lesz máshol, azt vinnem kell magammal DVD-n.
Mi nem lesz még máshol?
Könyvek.
Túl sokat nem olvasok mostanában, de ha mégis, ott az internet, legfeljebb kicsit többe kerül a szállítási költség.
Ez tehát nem akadály.
Mi van még?
A nyelv.
Igen, ez nehéz dió. Mégiscsak a magyar az anyanyelvem, ezen tudom magam a legjobban kifejezni. I mean if I have anything to say, but nowdays it does not happen too often. Ami mondanivalóm van azt leírom a blogon. Amit el akarok olvasni azt elolvasom az interneten, amit pedig meg akarok hallgatni azt meghallgatom .... szintén az interneten.
Szóval ez sem nagyon tart vissza.
Ami visszatart, az a megszokás, a kényelmesre, vagy legalábbis viszonylag komfortosra berendezett életem. A teáskannám, az aromamécsesem, a könyveim, a futonágyam, az évekig vágyott és csak tavalyelőtt megvásárolt tollpaplanom, a pár éve kicserélt, huzatmentes nyílászáróim és hasonlók. Ezeket a dolgokat sajnos nem vihetem magammal, többe kerülne a fuvar, mint bárhol megvásárolni az újakat. Ezt nem kell lebecsülni, én nagyon ragaszkodok a tárgyaimhoz, mindegyiknek külön története van mind a megvásárlásukhoz szükséges pénz összegyűjtésére, mind a feltalálásukra vonatkozóan.
Van még ugye a bizonytalanság, illetve az attól való félelem, mint itthon tartó erő.
Erős kapocs, nem kétséges, nagyon erős – már ha valaki elég hülye ahhoz, hogy itthon biztonságban érezze magát. Merthogy ebben az országban semmi sem biztos.
Részletezzem?
Részletezem.
Itt lehet 15 évig építgetni egy sportkarriert, ha egy antidoppingos ügynök nagy skalpot akar szerezni, akkor megszerzi a miénket, ha elég jóhiszeműek, had ne mondjam, buták vagyunk. Márpedig vagyunk, én is vagyok – úgy értem, jóhiszemű.
Itt még mindig a ZsarátnokVáros-ZsebreVáglak elv érvényesül, had ne részletezzem, mindenki olvas újságot.
Itt a szociális érzékenység abban nyilvánul meg, hogy a munka elvégzésére totálisan alkalmatlan, földbuta, ám kedves ismerős (vagy legalábbis annak bemutatott) embereket tartanak állásokban.
Itt úgy írnak ki pályázatokat, hogy annak csak és kizárólag egyetlen egy pályázó felelhessen meg.
Sorolhatnám még, de minek.
Jöjjön a felsorolás, hogy miért lenne jobb nem itt élni.
Hát ezt röviden és tömören úgy fogalmazhatnám meg, hogy nem akarok egy ilyen helyen megöregedni.
Milyen helyen?
Olyan helyen, ahol ha találok egy szem gombát és le akarok mellé térdepelni előbb körbe kell néznem, nincs-e egy törött villanykörte vagy sörösüveg a gomba mellett. Mert szinte mindig van, szóval akárhol vagyunk, jobb nem letérdepelni a földre, pláne jobb nem leülni.
Nem akarok olyan helyen élni, ahol három hónapig csak a kórház portásával tudok beszélni és amikor végre kapok egy időpontot mellrákszűrésre az január másodikán 9.00 órára szól. Ráadásul csak 11.35-kor kerül rám sor és a több mint két és fél órát egy hullaszállító tepsi mellett ülve kell végigvárakoznom.
Nem akarok olyan országban élni, ahol bármikor bilincsbe verve vihet el a rendőr csak azért, mert nem kaptam meg egy levelet egy önkormányzattól. És ezt még el is lehetne viselni, de ebben az országban nincs senki aki azt mondaná, hogy ojvé, bocsánat, hát ez bizony elkerülte a figyelmünk mind a törvényalkotásnál, mind a kodifikációnál, mind a megszavazásnál. Bocsánat, máris intézkedem, remélem, hogy a jelenlegi országgyűlési ciklus végére, de legkésőbb a következő elejére készen leszünk a módosítási javaslattal. Egyúttal köszönjük, hogy felhívta a figyelmünk az ellentmondásra.
Nem akarok olyan országban sem élni, ahol csak a véletlenen múlik, hogy bármilyen piszlicsáré ügyem aktái tévédoboz méretűre duzzadjanak, és csak a bulvársajtó, vagy az éppen aktuális miniszter közreműködésével intéződjenek el.
Olyan országban sem akarok élni ahol bárki, bármikor, büntetlenül figyelmen kívül hagyhat fontos szabályokat és még elnézést sem kér, amiért a másikat kis híján megölte. Lásd az egy héttel ezelőtti elsőbbség meg nem adási esetem.
Olyan országban sem akarok élni, ahol a napjainkban adócsaláson kapott miniszter ügyeit egy három évvel ezelőtt adócsaláson kapott volt miniszter emlegetheti fel.
Olyan emberek között sem akarok élni akik gondolkodás nélkül elhisznek bármit, ami alátámaszja az előítéleteiket. (Erre majd még máskor hozok konkrét példát)
Olyan országban sem akarok élni, ahol egy kereskedelmi bank minden ellenvetés és állami tiltás nélkül adhat közzé olyan reklámokat, hogy “ne takarékoskodjon feleslegesen....” Hát bazmeg, mijaz, hogy spórolni felesleges??? És hol van ilyenkor az állam - akit azért fizetek, hogy engem megvédjen- hogy engem megvédejen a szélhámostól??? És pláne nem akarok olyan országban élni, ahol az emberek tömegesen, birkanyáj módjára bégetnek, hgoy jaj, de jó, hát ha nem kell, akkor nem spórolok.
Szóval nem akarok ilyen országban megöregedni.
Én persze speciális helyzetben vagyok, mondom, évek óta cserépben élek, engem nem átültetni, hanem kiültetni kell.
Persze, ha máshol is ilyen savas, sittes, törmelékes, terméktelen a talaj mint itt, az más.
Akkor persze akár itthon is maradhatok.
Majd meglátjuk, mindenesetre nyitva tartom a szemem és amint lehet és érdemes, csomagolok.
És a félreértések elkerülése végett: nem a lehetőségeket hiányolom.
Én már nagyon régen, legalább 6-8 éve nem akarom megváltani sem a világot, sem magamat. Nem akarok meggazdagodni, nem akarok karriert csinálni.
Meleg szobát akarok karácsonykor virágzó kaktusszal, a lábam előtt hortyogó kutyát akarok és operabérleteket. Nem kell páholyba, elég a III. emelet is. Nem akarok autót sem, de ha mégis kell vennem, akkor szeretnék hozzá parkolóhelyet is. Azt szeretném, ha a mentő maximum 15 perc alatt kiérne, ha hívom. Azt szeretném, hogy ha eszméletlenül bevisznek egy kórházba, akkor is jó orvost kapjak, ha nincs a zsebemben éppen százezer forint. Merthogy egyébként van egy átlagos biztosításom. Azt akarom, hogy nyugodt, kiszámítható munkahelyem legyen ahol nem kell naponta a más hibája miatt infarktust kapnom. Üsse kavics, nem vagyok maximalista, két hetente egyszer belefér 3-4 túlőra is, csak hogy mutassam, mennyire opportunista vagyok.
De emberek, az opportunizmushoz legalábbis egy bizonyos szintű kiindulási alap kell!!
De ebben az országban nincs se kiindulási szint, sem alap, sem alkulehetőség.
Hát ezért élek én itt évek óta cserépben és most már muszáj beismernem magam előtt, hogy nincs több tápanyagom és fonnyadok. Vagy találok magamnak -ha szabad földet nem, is, de legalább- egy tágabb cserepet, vagy elpusztulok.
Kilélegez ... belélegez .... Ki ... Be ...
Egyszer túl kell esni ezen is.
Akkor már jobb most, mint később, fogjuk azt a fehér papírt, egy merész vonallal osszuk két egyenlő részre és írjuk össze, hogy miért is akarok én innen elmenni. Illetve, hogy miért nem kéne innen elmennem. Mert ugye az a serpenyő is eléggé meg van pakolva.
Kezdjük ezzel, ti.: hogy miért kéne itthon maradnom.
Nyilván, ide születtem, ez a hazám, ide kötnek a kulturális gyökereim.
Ez így elég általánosan -és ezzel együtt hamisan- hangzik, szóval részletezzük.
Érzelmi és ehhez hasonló gyökereim nekem már régen nincsenek. Azokat már akkor elszakítottam, amikor érettségi után két nappal elköltöztem otthonról egy másik városba. Hogy miért, azt most hagyjuk, akkor azt láttam az egyetlen jó megoldásnak. Nyilván az is volt az egyetlen jó megoldás.
Még nem voltam 18 se (augusztusi születésű vagyok, éppen hogy nem szalajtottam, én voltam az osztályban a második legfiatalabb. ennyi idősen meg sem kottyan az embernek, ha lakókörnyezetet kell váltania és új barátokat, ismerősöket, patrónusokat, miegyebet szereznie.
10 év múlva onnan is költöztem, az már jóval fájdalmasabb volt, mert ott már terveket álmokat, érett fejjel kötött barátságokat kellett feladni. Azokat a gyökereket már nagyon fájdalmas volt feltépni, csomó minden ott is maradt, csak az elszáradt, csonkolt roncsokat hurcolom magammal tovább.
Azóta saját magam, önhatalmúlag tartom kordában a “gyökereimet”, lehet mondani, hogy cserépben élek. Cserépbe ültettem magam, növögetek a saját korlátaim között és alig várom, hogy valahová kiültethessem magam. Engem bárhova, bármilyen szabad földbe leraknának, az első időkben igazi szabadságnak érezném a változást. Hogy később mi lenne, hát az a jövő titka.
Mindezt csak azért mondom el, hogy világos legyen: a honvágy mint olyan, számomra nem létezik. Ez egyszer már -amikor majdnem két évig dolgoztam külföldön- bebizonyosodott. Soha, egyetlen pillanatra nem jutott az eszembe a hazavágyás. Illetve egyszer, amikor Szolnoknál egy vonatbaleseben meghalt huszonpár ember és azzal sikerült a vezető hírek közé kerülnünk. Akkor egy pillanatra megdermedt a vérem és arra gondoltam, hogy Anyuéknak csak van tán annyi eszük, hogy nem szállnak fel egy olyan vonatra, ami ki fog siklani.
Nem voltak rajta.
De ha rajta is lettek volna, hát nem mindegy az, hogy én közben Ausztráliában vagyok vagy a kisszobában?? Maradjunk annyiban, hogy tökmindegy, az ilyesmit megakadályozni akkor sem lehet, ha folyamatosan egymás mellett vagyunk.
A lehetséges, kínzó honvágy tehát nem ok arra, hogy maradjak.
Akkor mégis mi??
Munkám, pláne teljes szívvel végzett hivatásom ugye nincs, illetve ami van, azt bárhol végezhetném. Ahhoz meg nem kell túl sok ész, hogy az ember belássa, hogy Svédországban jobb takarítónőnek lenni, mint Magyarországon. Sőt, Svédországban titkárnőnek is jobb lenni, mint itt.
Hát igen, az Operaházat nem tudom majd magammal vinni, az hiányozni fog. Meg az Örkény színház is, a Radnóti és a Krétakör is. Ez utóbbinak mondjuk van esélye arra, hogy bárhol a világon fellépjen. Sőt, Operaház is mindenhol van, legfeljebb nem Molnár András énekli Tannhausert és nem Wiedemann Bernadett Gertrudist.
Hát igen, Bánk bán biztos nem lesz máshol, azt vinnem kell magammal DVD-n.
Mi nem lesz még máshol?
Könyvek.
Túl sokat nem olvasok mostanában, de ha mégis, ott az internet, legfeljebb kicsit többe kerül a szállítási költség.
Ez tehát nem akadály.
Mi van még?
A nyelv.
Igen, ez nehéz dió. Mégiscsak a magyar az anyanyelvem, ezen tudom magam a legjobban kifejezni. I mean if I have anything to say, but nowdays it does not happen too often. Ami mondanivalóm van azt leírom a blogon. Amit el akarok olvasni azt elolvasom az interneten, amit pedig meg akarok hallgatni azt meghallgatom .... szintén az interneten.
Szóval ez sem nagyon tart vissza.
Ami visszatart, az a megszokás, a kényelmesre, vagy legalábbis viszonylag komfortosra berendezett életem. A teáskannám, az aromamécsesem, a könyveim, a futonágyam, az évekig vágyott és csak tavalyelőtt megvásárolt tollpaplanom, a pár éve kicserélt, huzatmentes nyílászáróim és hasonlók. Ezeket a dolgokat sajnos nem vihetem magammal, többe kerülne a fuvar, mint bárhol megvásárolni az újakat. Ezt nem kell lebecsülni, én nagyon ragaszkodok a tárgyaimhoz, mindegyiknek külön története van mind a megvásárlásukhoz szükséges pénz összegyűjtésére, mind a feltalálásukra vonatkozóan.
Van még ugye a bizonytalanság, illetve az attól való félelem, mint itthon tartó erő.
Erős kapocs, nem kétséges, nagyon erős – már ha valaki elég hülye ahhoz, hogy itthon biztonságban érezze magát. Merthogy ebben az országban semmi sem biztos.
Részletezzem?
Részletezem.
Itt lehet 15 évig építgetni egy sportkarriert, ha egy antidoppingos ügynök nagy skalpot akar szerezni, akkor megszerzi a miénket, ha elég jóhiszeműek, had ne mondjam, buták vagyunk. Márpedig vagyunk, én is vagyok – úgy értem, jóhiszemű.
Itt még mindig a ZsarátnokVáros-ZsebreVáglak elv érvényesül, had ne részletezzem, mindenki olvas újságot.
Itt a szociális érzékenység abban nyilvánul meg, hogy a munka elvégzésére totálisan alkalmatlan, földbuta, ám kedves ismerős (vagy legalábbis annak bemutatott) embereket tartanak állásokban.
Itt úgy írnak ki pályázatokat, hogy annak csak és kizárólag egyetlen egy pályázó felelhessen meg.
Sorolhatnám még, de minek.
Jöjjön a felsorolás, hogy miért lenne jobb nem itt élni.
Hát ezt röviden és tömören úgy fogalmazhatnám meg, hogy nem akarok egy ilyen helyen megöregedni.
Milyen helyen?
Olyan helyen, ahol ha találok egy szem gombát és le akarok mellé térdepelni előbb körbe kell néznem, nincs-e egy törött villanykörte vagy sörösüveg a gomba mellett. Mert szinte mindig van, szóval akárhol vagyunk, jobb nem letérdepelni a földre, pláne jobb nem leülni.
Nem akarok olyan helyen élni, ahol három hónapig csak a kórház portásával tudok beszélni és amikor végre kapok egy időpontot mellrákszűrésre az január másodikán 9.00 órára szól. Ráadásul csak 11.35-kor kerül rám sor és a több mint két és fél órát egy hullaszállító tepsi mellett ülve kell végigvárakoznom.
Nem akarok olyan országban élni, ahol bármikor bilincsbe verve vihet el a rendőr csak azért, mert nem kaptam meg egy levelet egy önkormányzattól. És ezt még el is lehetne viselni, de ebben az országban nincs senki aki azt mondaná, hogy ojvé, bocsánat, hát ez bizony elkerülte a figyelmünk mind a törvényalkotásnál, mind a kodifikációnál, mind a megszavazásnál. Bocsánat, máris intézkedem, remélem, hogy a jelenlegi országgyűlési ciklus végére, de legkésőbb a következő elejére készen leszünk a módosítási javaslattal. Egyúttal köszönjük, hogy felhívta a figyelmünk az ellentmondásra.
Nem akarok olyan országban sem élni, ahol csak a véletlenen múlik, hogy bármilyen piszlicsáré ügyem aktái tévédoboz méretűre duzzadjanak, és csak a bulvársajtó, vagy az éppen aktuális miniszter közreműködésével intéződjenek el.
Olyan országban sem akarok élni ahol bárki, bármikor, büntetlenül figyelmen kívül hagyhat fontos szabályokat és még elnézést sem kér, amiért a másikat kis híján megölte. Lásd az egy héttel ezelőtti elsőbbség meg nem adási esetem.
Olyan országban sem akarok élni, ahol a napjainkban adócsaláson kapott miniszter ügyeit egy három évvel ezelőtt adócsaláson kapott volt miniszter emlegetheti fel.
Olyan emberek között sem akarok élni akik gondolkodás nélkül elhisznek bármit, ami alátámaszja az előítéleteiket. (Erre majd még máskor hozok konkrét példát)
Olyan országban sem akarok élni, ahol egy kereskedelmi bank minden ellenvetés és állami tiltás nélkül adhat közzé olyan reklámokat, hogy “ne takarékoskodjon feleslegesen....” Hát bazmeg, mijaz, hogy spórolni felesleges??? És hol van ilyenkor az állam - akit azért fizetek, hogy engem megvédjen- hogy engem megvédejen a szélhámostól??? És pláne nem akarok olyan országban élni, ahol az emberek tömegesen, birkanyáj módjára bégetnek, hgoy jaj, de jó, hát ha nem kell, akkor nem spórolok.
Szóval nem akarok ilyen országban megöregedni.
Én persze speciális helyzetben vagyok, mondom, évek óta cserépben élek, engem nem átültetni, hanem kiültetni kell.
Persze, ha máshol is ilyen savas, sittes, törmelékes, terméktelen a talaj mint itt, az más.
Akkor persze akár itthon is maradhatok.
Majd meglátjuk, mindenesetre nyitva tartom a szemem és amint lehet és érdemes, csomagolok.
És a félreértések elkerülése végett: nem a lehetőségeket hiányolom.
Én már nagyon régen, legalább 6-8 éve nem akarom megváltani sem a világot, sem magamat. Nem akarok meggazdagodni, nem akarok karriert csinálni.
Meleg szobát akarok karácsonykor virágzó kaktusszal, a lábam előtt hortyogó kutyát akarok és operabérleteket. Nem kell páholyba, elég a III. emelet is. Nem akarok autót sem, de ha mégis kell vennem, akkor szeretnék hozzá parkolóhelyet is. Azt szeretném, ha a mentő maximum 15 perc alatt kiérne, ha hívom. Azt szeretném, hogy ha eszméletlenül bevisznek egy kórházba, akkor is jó orvost kapjak, ha nincs a zsebemben éppen százezer forint. Merthogy egyébként van egy átlagos biztosításom. Azt akarom, hogy nyugodt, kiszámítható munkahelyem legyen ahol nem kell naponta a más hibája miatt infarktust kapnom. Üsse kavics, nem vagyok maximalista, két hetente egyszer belefér 3-4 túlőra is, csak hogy mutassam, mennyire opportunista vagyok.
De emberek, az opportunizmushoz legalábbis egy bizonyos szintű kiindulási alap kell!!
De ebben az országban nincs se kiindulási szint, sem alap, sem alkulehetőség.
Hát ezért élek én itt évek óta cserépben és most már muszáj beismernem magam előtt, hogy nincs több tápanyagom és fonnyadok. Vagy találok magamnak -ha szabad földet nem, is, de legalább- egy tágabb cserepet, vagy elpusztulok.
40 Comments:
At 10:34 du., Névtelen said…
Hát... nem sok mindent lehet a "mérlegedben" megcáfolni.
De -tisztán érzelmi alapon- azért inkább maradj. Semmi olyan baj nincs ezzel az országgal, amin egy komolyabb isteni csoda úgy húsz év alatt ne segítene...
At 10:37 du., Névtelen said…
Ebben az országban egyszerűen kellemetlen élni, és ez egy darabig (15-20 évig legalább) így is marad. Ha 30 éves lennék, és volna egy nemzetközileg konvertálható szakmám, elhúznék innen. Valószínüleg. Ha az eszemre hallgatok. De persze van az emberben (konkrétan bennem) kényelemszeretet, ösztönös ragaszkodás megszokott helyekhez, emberekhez, nyelvhez, kultúrához, meg a mindennapi élet már kiismert rémségeihez.
1986-ban, amikor elsőzör jártam (Nyugat-)Németországban, azt éreztem, hogy igen, ott. Azóta éreztem már otthonosnak Angliát, és valószínűleg nagyon tudnám szeretni Új-Zélandot, ahol még sose jártam. Meg érzem néha úgy, hogy mindegy hogy hova, csak el innen.
Ha valaki elég rugalmas, azt tanácsolom, menjen. Legfeljebb visszajön. Kohn bácsitól úgyis tudjuk, hogy igazán csak útközben jó.
At 11:17 du., Brünnhilde sziklája said…
Az a legnagyobb baj, hogy az a bizonyos 15-20 év már éppen harmadszor van nekem beígérve.
Először ugye anno, még az átkosban. Tizenévesen még jó hogy elhittem, mikor ne higyjen az ember, ha annyi idősen sem.
Aztán másodszor, a rendszerváltáskor. Akkor úgy érezhettem, hogy rajtam is múlik, hogy itt 15-20 év múlva jobb legyen.
Egyrészt, nem rajtam múlt - és ez még a kisebbik baj, régen beláttam már, nem vagyok akkora ász, hogy bármire is befolyással lehetnék. Másrészt azonban újra letelt a változásokra ígért 15-20 év és nem lehet nem észrevenni, hogy rosszabb helyzetben vagyunk.
És nekem nem a gázár meg a tandíj a bajom!!
Nekem az a bajom, hogy egyre fokozódik a gyűlölet körülöttem, egyre merevebbek az emberek, egyre többet kell kaparni, ha nem akarsz éhen dögleni. Egyre stresszeseb az élet.
Basszus, az elmúlt tizenpár évben eltüntek az utcákról a papírtrabantok, egyre nagyobbak és biztonságosabbak az autók és mégis évről évre egyre több ember hal meg autóbalesetben.
Orrba szájba építik az új házakat, egyiket másikat még luxus lakóparknak is nevezik és amikor kézbe veszed a rajzot azt látod, hogy nincs ablak nem hogy a fürdőszobán, de még a konyhán se és a belmagasság 225 cm.
Ha valaki kényelmesen és időben oda akar érni valahova, akkor legjobb, ha gyalog vagy biciglivel indul, mert se saját kocsival, se tömegközlekedéssel nem tudja kiszámítani, hogy mennyi idő kell az utazáshoz. Milyen romantikus egy nagyvárosban úgy élni, hogy függetleníted magad az infrastruktúrától, hahaha.
Nem tudsz kimenni eg városszéli erdőbe egyet sétálni, mert emeletnyi magas szeméthegyeken kell átmászni, hogy egy kis friss levegőt szíhass. A Dunát hetente kétszer elárasztja olajjal egy parti szerelőműhely és nincs hatóság, aki lelakatolná azt a kuplerájt.
Egyébként igazatok van, egyszerűen csak kellemetlen itt élni. Nem rossz, nem ijesztő, egyszerűen csak kellemetlen.
Naponta, percenként érnek az apróbb-nagyobb kellemetlenségek és betakarnak mindent, ami szép vagy jó lehetne.
Csak hát közben én az életem utolsó 15-20 éves periódusára kézzülök és rohadtul nem szeretném azt is stresszben és mocsokban fuldokolva leélni.
At 12:52 de., Névtelen said…
elment tőlünk a színpadmester, másik színháznál _sokkal_ komolyabb pénzt kereshet (mondjuk szor3) és én azt éreztem hogy cserben vagyok hagyva, mert nemcsak szakmailag volt rendben a srác, de emberileg is, mégis a fejemmel tudom hogy helyesen döntött és nem haragudhatok rá
neked azt mondhatom, ha mész sajnálni fogom hogy még a lehetősége is távolabb kerül az összefutásnak, de a fejemmel azt gondolom hogy jól döntenél...
blogot viszont írhatsz a messziből is...
At 2:09 de., Névtelen said…
menj videkre
At 9:10 de., Névtelen said…
Én épp 10 éve és 6 napja jöttem el otthonról, most épp haza vágyom, de nem a fővárosba, oda soha, vidékre egy kisvárosba, a családhoz közel. Nekem az hiányzik, no meg a kertes ház kutyával.
Korrupt és hozzá nem értő politikusok mindenhol vannak, azért nem érdemes máshová menni.
Egyébként ha mehetnéked támad, menj! Mert annál rosszabb nincs is, mint otthon ülni és állandóan azt hajtogatni, hogy mért nem húztam el innen évekkel ezelőtt.
At 9:15 de., Névtelen said…
pont erről ír a http://norvegmintas.freeblog.hu
(volt pokróc!)
Aki egy kicsit is érzékeny, az mind szenved itt ugyanezektől.
Nagyon szomorúak az érveid, így egybegyűjtve...
Menj! Próbáld ki magad új helyzetben!
Ha az se, ott se jó - legföljebb visszajössz. :)
At 9:38 de., Névtelen said…
Brünnhilde, azert mondom, hogy videekre menj, legalabbis lakni, mert a videki eletminoseg nagysagrendekkel jobb, persze ha megtalalod M.orszag valamely viszonylag veedett (uvegcsereptol es egyeb szennyektol is vedett) helyeet.
A szamolasodbol kihagyod, hogy Europa (v. a vilaag) egyeeb taajain sincs semmilyen eertelemben tisztasaag es nyugi, legfeljebb feluletesen neez ki ugy, tobbek kozott az ehberert dolgozo, naponta halaalosan lealaazott kulfoldiekbol allo takaritohadseregek jovoltabol...
At 10:59 de., Brünnhilde sziklája said…
Az a baj, hogy vidékről jöttem. És jó okom volt eljönni, amig aktív vagyok, nem is akarok visszamenni.
Aztán lehet, hogy tényleg szét kéne néznem és találnék olyan várost, ahol nyugalom is van, munka is van, tisztaság is van, élet is van és nincs szellemi tespedtség.
Nem tudom, ráadásul mostanában annyira a torkomig szaladt az epe, hogy már tényleg pánikban vagyok és csak menekülnék innen.
Amit én a saját szememre hányhatok az az, hogy miért jöttem VISSZA évekkel ezelőtt.
Nyilván, mert akkor még hittem az országomban és csak ki akartam bekkelni a legszarabb éveket ('92-'95).
Az a legborzasztóbb, hogy azóta kicsit több lett a pénz az országban, minden más viszont sokkal-sokkal rosszabb lett, szinte már elviselhetetlen.
At 11:02 de., Névtelen said…
Es: neezz bele helyi sajtokba, mondjuk Manchestertol Karlsruheig v. Becsig, probalj egy-egy ugyet kovetni, pl. miert sztrajkolnak eppen a nemet vasutasok v. mondjuk Ausztriaban mi tortenik kiskoru menekultekkel, szoval akarmit, de azt alaposan.
Hja, igen, nemzetkozileg konvertalhato szakmaval van ra chance, hogy az ember viszonylag kellemesen, kenyelmesen elhessen es a mega-penztoemegboel kifacsarhasson onmaga/csaladja szamara mondjuk egy autot fenntartasi koltseggel es esetleg valami (draga) apolasi biztositast oreg napjaira. Sokkal tobb nem hozhato ki, a nagy durranasok ritkak.
Ha az ember oregszik, mint te is - na meg en is - akkor szakma ide v. oda, keressen maganak surgosen olyan helyet, ahol az oriasi tudas- es elettapasztalatkincsevel hatni es javitani tud. Ez a hely a te esetedben sztem egyertelmuen valami mikro-hely lehetne videken, jo levegon, kisebb v. nagyobb kerttel. Kilelegezni-belelegezni legalabb lenne mit. :)
At 11:28 de., Névtelen said…
Hoppa, eppen elkerultuk egymast.
Az a videk, amit te gyerekkent es fiatalkent ismertel, mar nem ugyanaz. Ujra meg kellene vizslatnod. Valamikor korabban volt hazvasarlasi szandekod ugy, hogy az Operaba azert be tudj utazni. Nagyon jo otletnek tartottam.
Es: videken ott a sok gyerek, akik imadnanak teged, es szukseguk lenne ra, hogy valami epkezlab felnott szobaalljon veluk. Aztan: videken semmi perc alatt leszel kepviselotestuleti tag, csinalod a helyi rendeleteket, mondjuk pl. betiltod az erdoszeeli autogumi-egetest es be is tartatod. Hatni tudsz, mert allando a szemelyes kontaktod az emberekkel. Vagy csinalhatsz nagyon fasza civilszervezetet, NGO-nak is kivalo lenneel. Stb., stb., millio lehetoseget latok.
Bocs, h. beleduma, de engem eppen az foglalkoztat, hogyan szabaduljak ki ebboel az - igaz, kevesbee vad - nyugateuropai kapitalizmusbol a legkisebb veszteseggel.
At 12:01 du., Névtelen said…
Meeg 1 beleduma:
Volt eccer holnemvolt egy faszi, aki aszonta: hass, alkoss, gyarapits...
Ehhez annyi hozzafuezni valom van Brünnhilde-vonatkozasban: mieloett vegkepp belefaradsz-belekeseredsz-belebetegszel a sok hatasba-alkotasba-gyarapitasba, keresd meg azt a helyet, ahol a fent emlitett tevekenysegeknek haszna-hozama is lehetseeges. Sztem ez nem Svedo.-ban vagy maas humortalan helyeken leledzik se takaritonokent, se titkarnokent, se IT-szakasszonykent. A tortan van meeg gyorsan lenyalando-lenyelendo hab is: ha elmultal 35 eves (jo, bizonyos szakmakban, pl. szocialis teruleten 40), minden ellenkezo hiresztelees elleneere munkaeropiaci eselyeid a nullaan hevereesznek elaleelva.
At 12:52 du., Névtelen said…
Es: Ny-Europaban nem szokas eerteekelni-elismerni-figyelembe venni a kulfoldi - a mi esetunkben magyar - munkatapasztalatot, hiaba irod a fantasztikus CV-ket. (Nekem az elso 10, M.orszagon szerzett munka-eevem szaallt el, mint a kismadaar pont ugyanugy, mint azoke a helybeliekee, akik sok eeveket meloztak kulfoldon, USA-ban, akarhol.) Lehet mindent ujrakezdeni. Ez meeg 30 evesen sem nagyon konnyu - pokroc irja pl., hogy elmagyarazzak neki, mit hol talaal egy excel-tablaban. Es ilyesmi akkor is rendszeres, ha anyanyelvi szinten beszeeled a nyelvet, ha az illetoe orszaag aallampolgaara vagy. Sosem feledem a reegi aallaasinterjukat: nagyokos HR csak ralegyint a CV "kulfoldi" reeszeere - majd alkalmaz, mint tehetseeges kezdoet kezdoefizeteessel, de persze teljes melouegyi feleloesseegel. Ees melozol ees melozol egy olyan koernyezetben, ahol senki, de senki nem kivancsi igazaan raad, honnan joessz, mit tudsz, mit tapasztaltaal, mit hogyan laatsz-akarsz. Koernyezeted teljesen meg van abban nyugodva, hogy te boldog vagy, hisz otthagyhattad a kelet-europai leetet - amiroel persze fogalmuk sincs, micsoda. Valami csunya, valami kukacos, koszos, nem rendes - keerdezni nem fognak roola. Arrol persze igen, hogy ismersz-e jo olcso fogorvost "lent". :)
Ha tehetitek, neezeetek meg az uj Ulrich Seidl filmet, az Import Exportot.
Tudom, ez a sok intelem Brünnhildenek per moment nem segit, bocs is eerte, de talan masoknak nem eerdektelen.
At 1:51 du., Névtelen said…
Noha egyetértek névtelennel - én is éltem külföldön - mégis úgy gondolom, megjél Brünhilde. Észak pedig nagyon jó választás, magam is megpróbálnám, ha nem lennének gyermekeim. Úgy látom, a felsorolt menjek vagy maradjak érvek között a menjek húzza lefeléa serpenyőt... Hát akkor?
At 2:03 du., Névtelen said…
Kiváncsi vagyok, hol fogsz még egy olyan országot találni, ahol a takaritói jövedelmedből operába járhatsz.
N.
At 2:43 du., Névtelen said…
Masik Nevtelen: igen, M.orszag sok tekintetben olyan baaajos!
Mélisande: a gyerekekkel elmenees naalunk legalabbis nagyon bejoett...
At 7:56 du., Brünnhilde sziklája said…
'Valamikor korabban volt hazvasarlasi szandekod ugy, hogy az Operaba azert be tudj utazni. Nagyon jo otletnek tartottam.'
Az a baj, hogy azon a távolságon belül nem tudok házat venni, nincs rá pénzem és most még hitelképes sem vagyok, ahhoz megint két állás kellene. Nem akarok egy bedőlt jelzálogkölcsönt magamnak.
Egyébként koromnál fogva itthon is a nulla felé konvergál az esélyem, hogy viszonylag normális állást találjak. Sőt, itt már egész konkrétan megkaptam a pofámba, hogy egyedülálló nőként ugyan miért kapnék fizetésemelést. Szóval ezen a téren nem hiszem, hogy meglepetés érhetne. De mindegy is, úgyis csak pincér meg takarító meg ilyen munkákban gondolkodok, egyáltalán nem akarok szellemi segédmunkás lenni, soha többet, sehol.
Hanem, valamin nagyon felakadtam.
Azt írod, hogy:
"videken semmi perc alatt leszel kepviselotestuleti tag, csinalod a helyi rendeleteket ...."
Ezt komolyan mondod? Az jön le a blogomból, hogy én ilyesmiben nyüzsögni akarok?? Hisz olyan antiszociális vagyok, ha három óránál tovább kell emberek között lennem, megfájdul a fejem. Nem mondom, vagy 20 éve még volt ilyen ambicióm, de elég hamar elmúlt. Az utóbbi években már egy hangyányi bizalmam sincs az emberekben, nem hogy még társadalmi munkázzak értük. Egyáltalán nincs már bennem semmiféle küldetéstudat, ha esetleg valaha volt is, kipusztult, vagy kipusztítottam én saját magam.
De ez mindegy is, csak az érdekel, hogy miből jött ez Neked? Te csinálnál ilyesmit?
At 8:54 du., Névtelen said…
Haazvevees: neezz koeruel, sztem nem remenytelen, a lakaasodnak van x eerteeke, amiben lehet gondolkodni.Vannak M.orszaagon csodaszeep falvak nagyvaarosoktol rendesen kozlekedheto tavolsagban. Jo, Operahaz Bp-en van, az igaz.
Es vallalkozasfejlesztees az allando enkezue takaritas helyett? Vallalni ujabb objektumokat es takarittatni penzkereses celjabul + nehany megbizhato embernek munkat adni? Vagy ez M.orszagon nagy riziko? (Hitelt felvenni feleer egy ongyilokkal, infarktus lehet a stressboel.)
Folyt.koev.
At 10:08 du., Névtelen said…
Tehat: 2 fontos dolgot emelneek ki.
1. Azok koze tartozol, akik meglatjak a problemakat + rogton eszedbe jutnak a megoldas lehetosegei is es meglehetosen kitarto vagy, itt-ott a bulldogsagig.
2. Asszem, jol gondolom, hogy amit megcsinalsz, az meg is van csinalva. Ugy rendesen.
Na most: egy jobbfajta kornyezetben (levego, levego, sok-sok tiszta levego, sajat kert sajat paradicsommal-uborkaval-mittomenmivel) sokkal jobban tudnal muekoedni. Egy jobbfajta tarsadalmi kornyezetben pedig meeg annal is jobban. A falu, v. koezseg, akarhogy is hivjak, bizony jobb barmelyik varosnal. Egy idoe utan pontosan lehet tudni, ki kicsoda, es rolad is tudjak, ki vagy. (Nincs az az szemelytelen-szemelyeskedo, idegorlo hangulat, ami pl. egy bp-i kenyszer-tarsashazban uralkodik, ahol 5 centirol lesik a szaradni kiakasztott gatyadat es boldogok, ha leviszi a szeel - videken egyszeruen tobb a helyed es egyelore kevesbe megengedett rohadtul rosszindulatunak lenni.)
A problemak termeszetesen videken is megszamlalhatatlanok, de ott van hatokoeroed is akaar kepviselokent, akaar mezei civilkent. Nem birod elnezni a szemetet? Egyszeru. Fogsz egy 120 literes zsakot, felhuzod a gumikesztyut, oszt szepen osszeszeded. Es akkor neeznek es baamulnak es hummognek, de se le nem hulyeznek (szemedbe legalabbis :), se nem szemetelik ossze utana (annyira) az utcat. Mertmivelhogy ismernek, becsulnek, valszeg nagyon hamar meg is kedveltek.
Sztem nem vagy antiszocialis, csak az idegeid elnyuettek.
Buzogni-nyuezsoegni csak annyit kell, amennyi igazaan jolesik. Igaz, iraastudora, gondolkodo emberre oriasi szukseg van videken es a tennivalook hamar megtalalnaanak. Neked biztosan az is nagyon jolesne, ha pl. te lenneel M.orszagon az elso kepviselo, aki megirja/megiratja azt a bizonyos elnezest kero levelet a csoro polgarnak egy hibas hivatali procedura utan.
Hogy hangyanyi bizalmad sincs az emberekben? Az lehet, de sztem ez nem olyan leenyeges es meeg el is mulhat. Tuti, hogy csomo ember van, akinek viszont benned van bizalma. En pl., ha Juci neni lennek a szomszedban, biztos hozzad rohannek eloszor a hivatalos leveleimmel! Es nem hiaba csattogneek at a papucsomban, rendesen el lenne magyarazva, mit akarnak tolem, kapneek hozza kapucsinot is!:)
Aztan hogy nekem mibol jott le a tul.keppeni nyuzsoghetneeked? Abbol, hogy nyuzsogsz a blogban, irod, mit latsz, erzel, meg szerinted mi van, mik a tendenciak, mit lehetne-kellene maskeppen.
Igen, en csinalok ilyesmit, dolgozom egy falusi alapitvanynak, sajna keveset, mert meeg jo par evig melo van, nagy a csalad.
At 10:20 du., Névtelen said…
Miközben teljesen megértem Brünnhildét és mizantrópiáját, s azt gondolom, jót tenne neki, ha elmenne (mégha csalódik is a végén), már csak azért is, hogy kiszakadjon abból a világból, amelyiktől nemcsak undorodik, hanem már fél is - szóval mindeközben megemelem a kalapom Névtelen világszemlélete és agilitása előtt.
At 11:34 du., Névtelen said…
Koeszi Rás.
Megijedtem attol, hogy Brünnhilde ennyire kivan. Es annyi minden eszembe jutott: pl. onmagunk olyan 30-40 evvel ezeloett, amikor ugy eltunk M.orszagon, hogy igen, itt nagyon szar, de ha nem birjuk, akkor majd valahogy disszidalunk valahova, ahol jobb lesz. Lepten-nyomon laatom, hogy ez az eeleteerzes, vagy -technika, minek is nevezzem, ujra divatba jott.
Nem menneek most bele, hogy a mi "legfeljebb disszidalunk"-gondolkodasunk okes volt-e vagy nem, vagy egyaltalan milyen volt. Annyit azert fontos rola tudni, hogy azt bizony mindannyian jol kihagytuk a szamitasbol, hogy onmagunkat visszuk-cepeljuk, barhova is megyunk. Jo, persze az alapjainkra rafejlodtunk, ki igy, ki ugy, ra is kenyszerultunk idegenben, hogy a legflexibilisebb formankat hozzuk, ami sokunknak nem valt hatranyara.
A M.orszagi alapitvanyi melomrol szeretnem elmondani, micsoda. Fiatalokat kuldok europai NGO-projektekbe onkenteskent dolgozni, minden koltseget az EU fedez, a szuloknek egy + cipofuzot sem kell venniuk. Laza melok, sok interkulturalis tanulas, meg nyelvtanfolyam, buli stb. Akarki mehet, iskolai elomenetel, egyeb hulyesegek nem szamitanak. Minel hatranyosabb helyzetu a kolok, annal jobbak az eselyei, hogy helyet talaljak neki. Jo par eve mar, hogy nekilattam ennek. Mennek is szepen, ki 6 honapra, ki 1 evre. Oriasi durranasok lesznek ezekbol a kinntartozkodasokbol, vegyuk csak azt, hogy a visszatero gyerek lazan lerakja a majdani diplomajahoz szukseges nyelvvizsgat. Olyan helyesek, ahogy jonnek es sokaig magyarazzak, hogy ok miert is nem mernek nekivagni, aztan meg azzal, hogy most mar akkor surgosen el innen, legyek szives pattogni, kulfoldiul levelezni! :)
Es ez a melo csak ugy joett. Szembejoett. Falun. Ott, ahol hazikonk utcajaban korabban osszeszedtem a szemetet, pont ugy, ahogy Brünnhilde is tennee (szoktak lenni ilyen akcioi), de most maar nem kell! Megszuent a szemethajigalas!
At 9:23 de., Névtelen said…
http://ec.europa.eu/youth/program/sos/hei/hei_en.cfm
itt az europai onkentes szolgalat adatbazisa - sztem ez olyasmi, amitol M.orszag lenyegesen elhetoebb hely lesz
Koeszi a reklam-helyet
At 10:03 de., Névtelen said…
A helyzetet én is hasonlóképpen látom, mint Névtelen. Brünnhildének talán a neki való életcél/feladat hiányzik. Meg kéne találnia: kiváló képességeit itthon hasznosítani.Köszönet Névtelennek. maggie
At 11:39 de., Névtelen said…
Ujra csak bocsanat, talan nem kellene didaktikusnak lennem...
Maggie: igen!
Es nem azert pont M.orszagon kellene Brünnhildenek megtalalnia a sajat eeloehelyeet (nagyobb cserepeet, foeldjeet, ahova kiueltesse magaat vegre), mert itt (innen neezve ott) ee-ee-eelned-ha-a-alnod kell, hanem azert, mert Ny-Europa koszoni szepen, remekul megvan a 6milliomodik kulfoldi takaritono nelkul, es rohadtul nem erdekli, hogy a takaritono jol tud angolul-franciaul-akaarhogyul, na meg Ny-Eu mar jo regen arrol is gondoskodott, hogy a kulfoldi takaritonok jol kimaradjanak - persze nem botranyosan feltunoen - a szocialis systemboel, de pl. varjanak csak a mellrakszuresukre honapokat, vagy huzzanak haza szuretni magukat, ha nem tetszik a harmadosztalyu es kurvabaratsagtalan ellatas... sorolhatnam... meseelhetnem, hogyan laknak a kulfoldiek...
Azert kell M.orszagon eeloehelyet talalni, mert ott igenis oriasi szukseg van azokra, akik sok mindenhez jol ertenek, mindenfeele nyelveket beszeelnek, pl. a magyart is helyesen! :)
At 12:20 du., Brünnhilde sziklája said…
Hát most egyelőre meg sem tudok szólalni.
Tulajdonképpen tényleg így kéne élni, így kéne élnem, ez kétségtelen.
Kell pár nap, hogy mindezt megemésszem.
Köszönöm a hozzászólásokat, ha most kicsit elhallgatok, nem azért mert bajom van, hanem mert emésztem az olvasottakat.
Névtelen addig mesélhetne, hogy is tervezi, hogy a vadkapitalizmusból hazamentse azt, ami még megmaradt vagy hogy is fogalmazta.
Mennem kell, mert elmegy a gombaszakértő nekem meg van egy szatyor mindenféle zsákmányom, had örüljön ő is, hogy nem csak természetrablók járnak hozzá.
At 12:25 du., Névtelen said…
Aztaan, tudom een nagyon jool, hogy M.orszagon kellemetlen elni. Oszinten bevallom, nagyon nehezen szoktam ravenni magam, hogy odautazzam, legalabbis Bp-re, a kedvenc szulovarosomba. Ha nem muszaj, inkabb nem. Mert pl. elmegyunk baratnommel+unokajaval setalni, oszt lehetetlen a jardan tolni a babakocsit, mert ott ugye a nagyurak parkolnak. (Adom a haalaat a joistennek, hogy az en unokaimnak nem tomeny kipufogogazban kell asztmasnak lenniuk, sot, asztmasnak sem kell lenniuk.) Es reemes latni a raacsokat, varakozni a reegi baratok lakotelepi haza elott, amig kifeszegetik magukat 87 zaron keresztul az utcara es vegre beengednek az 53 m2-re. Es igen, eleg borzalmas, amikor szepremenyu volt csoporttarsam hajlektalankent joen szembe. Es-es-es... Es letegeznek akarhol es a bkv-ellenor lokdosni kezd, amikor szerinte nem eleg gyorsan rantom elo szamos zsebeim egyikebol a jegyet. (Az ilyesfajta atrocitasok az utobbi idoben ritkulnak, miota megoeszueltem, megrogytam kicsit.) Igen, jo, nagyon jo hazajoenni otthonrol a masfajta nehezsegek, kellemetlensegek koeze.
At 1:50 du., Névtelen said…
Brünnhilde, nagyon szivesen koezreadom, hogyan tervezem, vagyis hat inabb csak gondolom-csinaalom, mert tervezni nem nagyon szoktam raaeerni :)
Tehat a banalitasaim:
Miota a korom maar hajlottnak mondhatoo, gyakran szoktam annak orulni, hogy nincs haboru. Legalabbis hivatalosan nincs. Hogy hivatalosan a mi kornyekunkon egyelore senki nem uzent senkinek hadat, naggyon finom, es a generaciom kurvara szerencses, hogy nem kellett haboruznunk . Abban nem vagyok biztos, hogy az utanunk kovetkezo nemzedekeknek is ilyen jo dolguk lesz-e. Aggodalmaskodasban es a randa ordog falra festeseben nagy a gyakorlatom, tehat hagyom is a teemaat, nehogy belelendueljek! :). Mindenesetre igen kellemes helyzetnek tartom a beekeet. Nem vagyok hajlando elhinni, hogy teljesen tehetetlen vagyok, hogy a beeke megoerzese-kiterjeszteese-szaporitasa nem az en dolgom is.
Az magyar fiataloknak az EU-penzekbol finanszirozott European Voluntary Service programba valo lokdosese nekem szemelyesen azert tesz igen jot, mert azt az illuziot kelti, hogy ha legalabb a kolkok ismerik egymast Europa kulonbozo tajain, dumalnak egymassal es nemcsak eszmeletlen hamis elkepzeleseik vannak a masikokrol, a masik eletkorulmenyeirol, lehetosegeirol, orszagarol - akkor majd kesoebb kevesbe fognak osszeveszni es loeni egymast mint az aallat. Meg ontudatosabbak lesznek, okosabbak, tapasztaltabbak es igy kevesbe lehet oeket belevinni baarmilyen gyilkos oerueletbe. Es veedettebbek lesznek mondjuk a bankok szlogenjeivel szemben is, nem vesznek folosleges elektromos rezgoekeest kamatra. (Nemreeg erkezett vissza egy 22 eves srac az egyik eeszaki orszaagbol. Alapeelmenye, hogy mi minden NELKUL lehet baromi jol elni. Most nagyon boldog, hogy oe bizony gazdag lesz, csomo penze lesz, mert nem fogja elszorni ees a majdani lakasaaban hely is lesz, semmi kisbutororgia es hurra, hurra, minden maskepp lesz, mint otthon. Imadom hallgatni ezeket a kolkoket, mitagadas.)
Folyt. koev., most fozok egy kis kolbaszt, amit lebaltaztam a keritesroel :)
At 4:03 du., Névtelen said…
Aztan: a joevees-menees Europaban persze kolcsonos, M.orszagon is jo paar fiatal onkentes dolgozik maar. (En meeg egyet sem lattam sajnos eeloeben, nem volt alkalmam talaalkozni veluek.) Szeepen novekszik a m.orszagi projektek szama. Egyszer majd szervezek een is egyet, de ahhoz nyugdijba kellene eloebb mennem, jaj, o ne meeg!. Majd szunyokalok a diofa alatt, ees amikor eppen nem, akkor jol beledumaalok a fiatalok dolgaba! :)
Jonnek az uj kulfoldi baratok M.orszagra, elkezdenek erdeklodni M.orszag irant, szerelem is szovodott mar, tart regota. Nem egyszeru ugy: magyar falusi srac, francia varosi laany...
Oriasi, hogy M.orszag erdekesse kezd valni kulturalisan es mindenhogyan a fiatalok szamara. Hihetetlen, h. nyugaton mind ez idaig mennyire minimalis az erdeklodes Kelet-Eu irant. Csak az olcso munkaerore, na meg a nagy piacokra mozdulnak ra igazan.
Es: mint tudjuk, a munkak nagyobbik resze szemelyes kapcsolatokon keresztul szervezodik, a kisebbik resz a hirdeteseke, koezvetitoekee. Hat igen. Vannak, akik elit-egyetemekre jartak egyutt, es aztan tamogatjak egymast kolcsonosen, de vannak most mar olyanok is, akik onkenteskent dolgoztak-buliztak egyutt pl. egy deeli kornyezetvedelmi programban, egyutt vigyaztaak a nemtom milyen kipusztulofelben levoe madar koltohelyet. Es az egyikuk sved srac, a masikuk pedig cigany a valasztott falumbol, egy total lepukkant csaladbol. Olyan ciganyfiatalember, aki 2 eve meeg egyszeruen nem mert bemenni a koezeli nagyvarosi diszkoba, ahova ciganyokat nem engednek be, mert nem akarta, hogy a baratai, az altalanos iskolai osztalytarsai "miatta" verekedesbe keveredjenek. Most dolgozik ES tanul, jol beszel egy gyonyoru, dallamos nyelvet is, raadasul angolul sem adjaak el, bezony! Es kipihente a sok szivast egy olyan orszagban, ahol mindenki ciganynak nez ki, tehat o egy pillanatig sem tunt fel! Hallanaatok, hogy meseel erroel! Dolunk a rohogestol! Mondanom sem kell, hogy az o sorsa-jovoje egeszen maskeppen nezett ki 2 evvel ezelott.
Nos, hogy meeg hanyszor 15-20 eevig lesz kellemetlen, meg rossz, meg neheez, azt een nem tudom. Sztem ANNYIRA azert nem rossz, ha a magunk nyavalyai helyett a fiatalokeera koncentralunk. Nekik rosszabb, nekik sokkal nehezebb. Minket - teged is Brünnhilde! :) - mar viszonylag keves meglepetes fog erni.
(Jut is eszembe, oszinten szolva en nem emlekszem ra, hogy barki is megigerte volna, hogy 15 vagy 20 ev mulva akarmi is jobb lesz. Vagy nem hallottam meg, nem figyeltem oda, komolytalan, feledheto szoveg volt.)
At 12:05 de., Névtelen said…
Volt szerencsem 3 ny.europai nagyvarosban dolgozni, azoknak is kacsalabon allo uveghegyeiben. Mindenutt ott a teakonyha mosogatogeppel. Es a disznok, hm, szoval az emberek ahelyett, h. csetres bogrecskeiket laza, s gyakorlott mozdulattal belehelyezneek a geepbe, itt-ott, ahol helyet talalnak, dulongeeloe halmokat kepeznek beloluk. Az eetelmaradekjaikat raakotorjaak az edenyekre - (persze kulfoldi) takaritono legyen a talpan, aki az egesz dzsuvat a takaritoceg altal szep kis exceltablaban rogzitett munkaidobeosztasnak a "konyha" rubrikaban jelzett ideje alatt kepes megszuntetni. Es kepes - remekul ki van ez szamolva! :D
A takaritononek soha nincs neve, neki felbiztositotuzott tablacskaja van a szolgaltato ceeg logojaval. Ot nem lehet megszolitani, meg akkor sem, ha valami kedveset akarnank neki mondani. Hivjuk csak fel a fonoket, az ilyenekkel ugyis csak gond lehet, mi mas. Gondolom en, minket akarnak attol is megkimelni, hogy a takaritono kimondhatatlan neve kibetuzesenek megkiserlesekor serulest szenvedjen a nyelvunk. (En tudom, o a Slavica, kisfia mar itt szuletett, oriasi matematikai tehetseg, kulonleges iskolaba jar, de pssszt, nehogy aztan S. elveszitse az allasat, mert munkaidoben sutyorogni mereszelt!)
Jelentem: a kutyajat padloszonyegre szarato nagyfonok ikertestvere itt eel nyugaton, gondolom, valami genetikai elteereesuk van. Szivesen segitek oket oszzehozni vegre (biztos valami elemi csapas szakitotta el szegenyeket egymastol kisded korukban), sot, ossze is kotozni. A tovabbiakat Brünnhildere bizom. :)
Nem az orszagokkal van baj. A baj maga a kapitalizmus, az elteszkosodas. Magam mostansag annyit tudok tenni, hogy nem hagyom Jozsikat, Pistiket - sajnos kevesebb Jucikat - elmenni szooogaalni, hanem igenis, menjen biztonsagban, haata mogott mentorral az eu adofizetok penzen nyelvet tanulni, ismerkedni. Ugyanis egy fraszt, teher alatt nem noe a palma.
At 12:55 de., Brünnhilde sziklája said…
:-) Látom, nagoyn a fejedbe vetted, hogy rábeszélsz az itthon maradásra. Értékelem is az erőfeszítéseid, hidd el, és gondolkozni fogok azokon, amiket leírtál. Igazad van, de Rásnak is; félek itt. Nyilván, egy kis környezetváltozás sokat javíthatna az állapotomon de most nem érzem úgy, hogy vidéken meg tudnék élni. Egyáltalán nem. Később lehet, most nem.
Azon már én is gondolkodtam, hogy bővíteni kéne a takarítást, egy időben még kedvem is lett volna hozzá. Az csak a baj, hogy a jelenlegi közterhek mellett nem tudsz annyit fizetni, hogy normális munkaerőt kapj. Akinek meg ostorral kell a háta mögött állni hogy dolgozzon és minden lépését ellenőrízni, azzal meg nem érdemes kezdeni, mert arra rámegyek, arra én nem vagyok alkalmas. Pláne, mivel az elmúlt években tényleg begubóztam, egyáltalán nem tudok már bánni az emberekkel. igen, tudom, elnyúttek az idegeim, igazad van, de attól még a tény tény marad; ostoba, lustam nem ritán lopós emberekkel nem tudok együtt dolgozni, normális, motiválható munkaerőt pedig ezen a piacon nem tudsz megfizetni.
EGyébként, ha a kutyám vihetném magammal, visszamennék hajózni. 6-8 hónap munka, nem kell közlekedni, nem kell gondolkodni, nem kell felelősséget vállalni, nem kell mások helyett dolgozni, nem kell mások miatt kapkodni, most valami ilyesmire lenne szükségem. Ráadásul 3-4 hónap itthon, természetesen operaszezonban. Egyébként lehet, hogy egy ilyen szerződés elég is lenne. Már nyilván szexuzális zaklatásnak sem lennék kitéve, valóságos szanatórium lehetne fél év csend és bezártság.
Mert arra vágyom elsősorban, csendre és hogy lehetőleg ne szóljon hozzám senki a napi köszönésen kívül.
Egyébként Te hol, milyen országban vagy most?
(jah, a mosogatógépes példád nagyon tetszik, hiszed vagy nem, nálunk is ugyanazt csinálják. Egyeszrűen fel nem foghatom, hogy képesek a fél méteres kenyérvágó kést beállítani, az ugye megállítja a forgó szelepet. Minden egymás hegyén hátán, naponta törnek a csészék és a poharak. Öt éve megvan a mosogatógép és egyszerűen nincs annyi eszük, hogy kicsit belenézzenek és elgondolkozzanak a működésén, mindjárt látnák, hogy a poharakat sem talpukra álíltva, sem egymásba duva nem lehet berakni.
Szóval tényleg nem az országokkal van a baj, ebben is igazad van.
De akkor mivel??
Nekem -pláne, ha nem változik a helyzetem- téynleg nincs már több hátra mint 15-20 év, hát így kell leélnem, ilyen szar emberek és szeméthegyek között??
Egyébként abban is igazad van, hogy senki ne ígérte, hogy 20 év múlva jobb lesz. Mellesleg, én nem is vártam el, hogy valaki jobbra csinálja nekem. Próbáltam tenni, de nem megy, amikor minden hullik szét, akkor én hiába építgetem a magam stabil kis homokvárát. Nincs alattam alap, itthon egyáltalán nincs alattunk alap, amit magunknak csinálunk, az bármikor összeomolhat, ha az ország összeomlik.
At 12:56 de., Brünnhilde sziklája said…
Jah.
Látod, lehet, hogy ez a bajom nekem is, hogy teher alatt dehogy nő a pálma, hisz nem bír szegény.
At 3:21 de., Névtelen said…
Hm. Igen.
Akkor surgosen meg kell szerezni a szerzodest a hajora, amig az is el nem megy a korod miatt. (Illetve nem a korod miatt, hanem az idiota kapitalista miatt, aki nem tudja, hogy az idosebb, fuggetlen, gyakorlott alkalmazottja remekul es megbizhatoan fogja neki hajtani a hasznot, megpedig zokszo nelkul.) Pihenni es egyuttal jol/jobban keresni - remek otlet!
Kutyad nagyon fog orulni, ha hazaerkezel.
Jo, akkor videk nem. De kert igen, megpedig hamarost! A kert a lelki egeszseg megorzesenek/helyreallitasanak legjobb eszkoze: asoval agyonvagod a toekoeskukacot, szidod az osszes felmenoit, haat mindjart minden rendben levobbnek nez ki! A koeroemvirag pedig aszalyban is vilagit, hozza a bimbokat renduletlenul. Barmit csinalsz a kertben, annak aztan van laacccattya! Es nem pofazik!
Ugy hirlik, jovore Ausztriaban 600, de lehet, h. 200 - most nem tudom - IT-profi, software-fejleszto szamara adnak munkavallalasi engedelyt, hiany van. (M.o. EU-tagsaga ide v. oda, m.v. engedely asszem 2010-ig v. 11-ig meeg kell.) Esetleg beecsi meloban gondolkodni? Beecsi operaba jarni? (A takaritoi-pinceri allasok McJobok, nagyon rosszul fizetett reszmunkaidok, lehet rohangalni az egyikbol a masikba, es meeg ugy is nehez normalisabban lakni, nemhogy moziba menni.)
Az osztrakok nonkommunikativaknak kivaloan ajanlhatok, ha valaki nem szol hozzajuk, azt beken hagyjak. Kepesek eveket egyutt tolteni egy irodaban anelkul, hogy barmit is tudnanak egymasrol. Hihetetlen, de igaz, az orrom elott tortent: 20 ember kozul senki nem vette eszre, hogy kollegano a 9. honapban van, elpakol es megy. Akkor kezdteek gyanitani, hogy talan gyereke szuletett (hiszen egyszer maar eltunt es mutatott valami eskuvoi kepeket is), amikor megerkezett a helyettese egy 2eves szerzodessel.
En most mar kozeledem valasztott falumhoz, Becsben kapaszkodom az iroasztalomba es az egerembe, igyekszem magam nelkulozhetetlenne tenni, kedvenc kapitalistamban azt az erzes kelteni, hogy nelkulem gyorsan felfordulna. :D
Ez a melo nem kulonosebben jo es ertelmes, de amit adnak erte, remekul elosztogathato az edes-draga leszarmazott-csapatom kulonbozo szuksegleteire, invesztalhato a jovojukbe. Szoval nem olyan nagy gaz.
At 3:46 de., Névtelen said…
Ausztriahoz meeg annyit: sztem itt erdemes probalkozni idosebb munkavallaokent is. A helyzet annyira nem durva, mint Europa mas reszein. Kicsi az esely, de nem nulla, ha az ember ugyesen meggyozi a munkaadot arrol, hogy pont ahhoz ert jol, amire a cegnek szuksege van, valami specialitashoz. (Sajat tapasztalat.)
Itt szokas az elozo munkahelyekrol ajanloleveleket vinni, minel cirkalmasabban fogalmazottak, csopogosebbek, ha a korabbi fonok azt is beleirja, hogy szerzodesbontaskor ugy fogtak le, nehogy harakirit kovessen el, meg annyira meg volt elegedve a dolgozoval, hogy arra mar a szo keves - annal jobb. Ja, es itt a magyar szarmazas jo pont.
At 8:25 de., Brünnhilde sziklája said…
Sógorékkal a nyelv a baj, angolul tudok csak és az sem biztos, hogy képes leszek egy új nyelvet megtanulni. Még mindig itt vannak benne a tavaszi memóriakiesések emlékei, lehet a végén elmegyek pszichológushoz mert tényleg komolyan félek attól, hogy nem tudok tanulni.
Ezért is nem vállalom el, hogy IT-expert vagyok, mert nem igaz. Egy Cuppancska vagyok én is, legfeljebb nem olyan lusta, és ha valamit muszáj, akkor azt kibelezem, körbenézem, összerakom, szóval előbb utóbb azért megtanulok vele dolgozni, ha adnak rá elég időt. Egy kapitalistától egyébként nem várom el, hogy adjon, sőt, itthon sem, hisz én se adnék. Aztért is nem erőltetem ezt a vonalat, maradok annál, amit meg tudok csinálni.
Ami a hajót illeti, azért nem megyek, mert nincs kire hagynom a kutyát, de ha lenne sem hagynám itthon. Már 11 éves, mindig velem élt, tönkretenném az idős éveit. Az akkora gazemberség lenne, amit nem vagyok képes megtenni. És nem is akarom.
Nehéz eset vagyok nna, mindenre van ellenvetésem. De majd csak megszülöm a jó megoldást, ha meg mégse, akkor majd arra azt mondom, hogy ez volt a lehető legjobb.
At 12:54 du., Névtelen said…
Eloszor is szeretnem megkoszonni a sziveslatast itt a Sziklaadon!
Hatjo.
Kezdtem maar beleelni magam, hogy lesz vegre valaki, aki az itteni opera- es szinhazjegyeket forgalmazo, nyogvenyelosen mukodo szajtok valamelyikeet rendbepofozza! :(
Annak, aki az angolt birja, a neemet kutyafule. Nagyon jo jel, hogy a tavaszi memoriakieseesek emlekei meeg megvannak! :) Minek akkor pszichologusnak fizetni, he? :) Hogy megallapitsa talan: aki fizikailag-szellemileg-erzelmileg hullafaradt, kizsigerelt, annak teljesen jogosan lehetnek akaar memoriazavarai is?
Micsoda igaz, ha nem az IT-expertseeged? Masok naalad sokkal, de sokkal cuppancskaabbak, nekem elhiheted - lattam en mar elegendo varjut karoon.
Szerintem megijedni sokkal jobb, mint feelni, mert az agyunkat hirtelen elaraszto adrenalin, vagy micsoda, mindig atsegit akkor is, ha uj meloban uj feladatunk van. Az ember mint olyan, remekul van kitalalva.
Az allando felelemhez viszont nem bir hozzaszokni, ha fene feneet eszik sem. Nem valo neki. Belebetegszik. Produkal szegeny mindenfele tuneteket. (Jojo, most es itt nem ugrok fel kedvenc vesszoparipamra, nem kezdek bele a kapitalizmus vadhajtasainak - mert ugye csak azok vannak nekije! - rancigalasaba. Hagyjuk most pl. az egeszseg-, gyogyszer-, ezoterika-, lelkizeesipar stb. ongerjeszto karossagat es embertelenseget. Ezeknek az iparoknak egyertelmu erdeke, hogy minel tobben legyenek minel szarabbul.)
Nem, nem az orszagainkkal van baj. Egyikben sem lattam meeg nagyobb tomegu elvetemult szarembert. De hogy mivel? Puff. Talan azzal a legnagyobb, hogy a sok-sok ember maganyos, mar nagyon kicsi koratol fogva, sehonnan nem bir lelkienergiat szervalni. Manapsag mar a haromeveseket is hajtjak, mint az okrot. Es akinek nincs energiaja, nincs talaj a laaba alatt, az konnyen elhisz barmi marhasaagot, megvesz barmi folosleges ocskasagot, hogy egy picit, talan, legalabb atmenetileg jobb es kellemesebb legyen neki. Keresztbe-kasul kommercializalodik minden, de minden, olyasmi is, ami nem tartozik, es nem is tartozhat a penz hatalma alaa.
Jo, minosegi emberi kapcsolatokat kell fenntartani, meeg idohiany eseten is apolni kell oket, osszefogni ertelmesebbekkel, meg kevesbe ertelmesebbekkel is, jokat rohogni - ezek teszik konnyebben elviselhetove a szakadatlan penz utani kajtatast.
En ezt tudom, ezt a tapaszt nyaltam. :)
Sok-sok jokat neked Brünnhilde, kivulrol is es belulrol is!
At 3:03 du., Névtelen said…
Kedvet kaptam sajat blogra:
http://osztrakblog.blogspot.com
bocs, a kodot nem sikerult bevarazsolnom
At 10:26 du., Névtelen said…
SZép estét,
Megmondom őszintén, a kommenteket nem olvastam most végig, de én egy dolgot nem értek. Nevezetesen, hogy te miért a takarítás és titkárnősködés-féle cuccokban gondolkodsz.
Arra még nem gondoltál, hogy esetleg abbl élj meg, amit itt tényleg magas színvonalon művelsz és mondjuk (pénzért) írj zenekritikákat vagy egyéb, többé-kevésbé kulturális természetű ügyeket.
Fel vagy, persze joggal, háborodva azon, hogy némely HP-k véleményformálók. Közben meg elvesztegeted magad egy blogban, miközben nálad sokkal tehetségtelenebbek jól élnek abból, hogy írnak.
At 11:25 du., Brünnhilde sziklája said…
Sorban:
kedves ausztriában élő Névtelen (merthogy már annyian vagytok :-))
Ne búcsúzkodj éppen most kezded meghozni a kedvem. Ezzel a jegyértékesítéssel bogarat ültettél a fülembe, nem viccelek. Azt mondjuk igen nehezen tudom elképzelni, hogy a Lajtán túl ez rosszul működne, de ha Te mondod, biztos úgy van.
Egyébként igazad van, én tényleg nagyon jó vagyok abban, hogy pár hónap alatt kiismerjek egy akármiylen szervezetet és rájöjjek a gyenge pontjaira. És az is igaz, hogy általában van is elgondolásom arról, hogy lehetne javítani. Az persze más kérdés, hogy általában kekeckedésnek veszik és pár hét alatt én leszek a cég feketeseggűje. Pedig hát mindenhol akad az információ, vagy ha áramlik is, irgalmatlan kerülőutakat tesz ami alatt fogy vagy deformálódik, stb, stb. Az átszervezéseket általában úgy oldják meg mifelénk, hogy felvesznek még egy embert, vesznek eg ynagyobb számítógépet, csinálnak egy új osztályt, a szervezetbe bepasszíroznak még egy egységet, ezzel is hosszítva, torzítva, elterelve az információt.
Kétségtelen, hogy van érzékem az ilyesmihez, azt nem tudom csak, hogy ez mennyire unikális és hogy konkrétan hol tudnám hasznosítani. Mondjuk, kis utánajárással nyilván kitalálom, szóval ez csak idő kérdése.
Már csak azt kell kitalálnom, hogy ezért meg is fizessenek.
Első ötlet, hogy védés után egy fél évre beprotezsáltatom magam valami céghez Cuppancskának. 2-3 hónap alatt jól rájövök, hogy mi a szar, a maradák 3-4 hónapban meg kitalálom, hogy lehetne megjavítani. Ebből írok egy szép nagy tanulmányt, ábrákkal meg tüzijátékkal, ahogy kell. Közben kicsit tanulok németül, aztán mindezzel a nagy tudással felfegyverkezve szerencsét próbálok a sógoréknál. Eleve nem rossz hely, jók a bringautak és a Staatsoperben remek előadások mennek.
EGyébként nem tudom, hgoy sírjak vagy nevessek, tényleg a számig ér a matéria, valahogy ki kell másznom belőle.
Széthullottam, szedegetem a cserepeimet és hidd el, igazán jólesik, amiket írtál.
Abban meg külön igazad van, hogy jobb megijedni, mint félni. Nagyon régóta fogalmazódik már bennem ugyanez a mondat, csak még így nem mertem kimondani. Téynleg mindenfélével összeégettem már magam, pár éve már csak arra koncentrálok, hogy ne valljak kudarcot és hogy ne érjen több fájdalom. Ez pedig nem csak a spirituszt ölte ki belőlem, de a jelek szerint magas vérnyomást is okoz. Néha már egy valódi pofára esés valóságos frissítő élmény tud lenni, legalábbis ehhez az örökös rettegésben éléshez képest.
Másik kedves Névtelen, az a baj, hogy már próbálkoztam azzal, hogy beküldjek ezt-azt pályázatokra, de soha még cska figyelemre sem méltattak. Ebből nem nagoyn tudok mást leszűrni, mint hogy amit írok, azt a profik figyleemre méltatlannak ítélik. Az más dolog, hogy pár tucat ember szívesen és rendszeresen olvas. Mondhatnám, hogy mellékes, mert elsősorban a magam szórakoztatására írom a blogot. De az azért jó érzés ám, hogy éppne osztrák kuzinod a harmadik, akinek én csináltam kedvet a blogíráshoz.
Szóval nem olyan felesleges ez.
Amúgy vannak az írással kapcsolatos, titkos terveim, formálódik bennem egy-két dolog és az sincs kizárva, hogy néhány nagoybb életmódportált megbombázok pár blogrészlettel. Azzal együtt, szerintem én sem vagyok sokkal tehetségesebb mint azok, akik hülyeségeket írkálnak, csak legalább én tisztelem és szeretem azt a műfajt, amiről írok - ami ugye nem mondható el mindenkiről, aki írástudónak és véleményformálónak képzeli magát. Ennyivel vagyok több náluk, tehetségben se több se kevesebb, önérvényesítésben nyilván kevesebb.
At 10:07 du., Blogica said…
Haho, Ausztriaban elo nevtelenbol Blogicava valtoztam!
A jegyforgalmazo szajtok itt olyanok, hogy en nem tudom oket kezelni. Pedig a szamitogeppel mint olyannal nem vagyok total ellenseges viszonyban. En inkabb elkocogok az irodaba, keszpenzben fizetek. Ha videken eelneek, akkor viszont duhongeneek.
Na, a beecsi bicikliutakrol majd irok. Tudom, hogy mi mihez kepest, meg eeg es foeld stb., de... :)
At 12:06 de., Névtelen said…
Ojaj! A http://www.viennaclassic.com tavaly ota megjavult! A dogok felvettek valakit...
Megjegyzés küldése
<< Home