Az operairodalom legtökösebb női
Ma azokat az operai hősnőket veszem sorra, akik valamilyen nehéz élethelyzetben kivételesen bátran, okosan, higgadtan viselkedtek.
Leonora, Beethoven Fidelio
Hősnőnk férjét egy zsarnok kormányzó politikai okok miatt ártatlanul bebörtönözte. A dolog nem teljesen törvényes, sőt, egyáltalán nem az, hisz itélet sincs, a férfinak gyakorlatilag nyoma vész. Leonora a keresésére indul, férfiruhát ölt és beáll börtönőrnek, hogy információt szerezhessen. Meg is találja, az utolsó pillanatban meg is menti. A történet persze nem ilyen egyszerű, egyéb cselekedetek mellett eljegyzi a börtönőr lányát is, ami azért valljuk be, nem olyan szép dolog. De az ő esetében a cél tényleg szentesiti az eszközt.
A videorészleten az anyatigris Milla Janowitz védi Renee Kollót:
Tosca, Puccini Tosca
Ő többször szerepelt már ezen a blogon, az operaházak talán legnépszerűbb operahősnője, nekem is az egyik kedvencem. Floria Tosca ünnepelt énekesnő, a világ a lábai előtt hever. Legnagyobb gondja, hogy a féltékenységét legalább annyira kordában tudja tartani, hogy az ne váljon elviselhetetlenné. Kedvese, Cavaradossi kisebb politiaki összeesküvésbe keveredik -egy szökött forradalmárt bújtat- és a zsarnokság börtönében végzi. Mivel Scarpia kormányzó sem a törvénytiszteletéről hires, halál vár rá, hacsak .... hacsak Tosca, akire Scarpia már régen ráhegyezte a pöcsét ki nem váltja. Kormányzónk semmitől nem riad vissza, az asszony előtt kinozza a férfit és egyértelművé teszi, hogy ha nem enged, Cavaradossit kivégzik. Toscának nincs más választása, mint beleegyezni. Véletlenül akad a kezébe a leszedetlen vacsoraasztalon heverő kés, győz az életösztön és leszúrja zaklatóját.
Mivel a blogon már több tucatszor szerepelt Scarpia halála, most legyen itt egy másik jelenet, Cavaradossi megkinzása. Tosca végül elárulja, hogy szerelme hol bújtatja szökött politikai foglyot. Nincs egyébként jelentősége, sorsuk eddigre már eldőlt, a Scarpia-félék nem szoktak élő tanúkat hátrahagyni.
Maria Callas és Tito Gobbi. Ha egyszer végre kiadják a teljes operát velük, valaki megveheti nekem ajándékba - jelenleg ugyanis sajnos csak a II. felvonás van rajta egy válogatás lemezen
Azért itt van Scarpia halála is. Tényleg érdemes figyelni Toscát, hogy elkényeztetett szépasszony létére milyen gyorsan "felnőtt a feladathoz". Pillanatok alatt kapcsol, alkudozik, menlevelet kér - pedig még ekkor sem tudja, hogy meg fogja ölni zaklatóját. Az csak az utolsó pillanatban dől el.
Suzanna, Mozart, Figaro házassága
Suzanna, Almaviva grófné szobalánya éppen az esküvőjére készül, és rettenetesen idegesiti, hogy a gróf az ajánlataival zaklatja és be akarja rajta hajtani az első éjszaka jogát. Az ügyes, talpraesett lány nem hagyja magát és összefog az elhanyagolt grófnéval, hogy jól megleckéztessék a hitvesi ágyban tunya, a cselédekkel és parasztlányokkal nagyon is fickóskodó grófot. Vigoperáról van szó, a gróf persze felsül, de én egyáltalán nem vagyok biztos benne, hogy ettől rendbejön Almaviváék házassága.
Danielle de Niese és Luca Pisaroni. A rendezés a mába helyezte az eseményeket és ezzel máris egy oly sokunknak ismerős munkahelyi szexuális zaklatássá változott a történet. Almaviva gróf egy autószalon főnöke, aki az egyik eladólányt szeretné megtöcskölni. Még az sem zavarja, hogy a vőlegény is a cégnél dolgozik. A nyitójelenetben a mit sem sejtő Figarót Suzanna felvilágositja arról, hogy főnökük jóindulata nem egészen az, aminek azt Figaró gondolja. Jó hely lehet ez az Amszeterdam, szivesen járnék ott operába.
.
Leonora, Beethoven Fidelio
Hősnőnk férjét egy zsarnok kormányzó politikai okok miatt ártatlanul bebörtönözte. A dolog nem teljesen törvényes, sőt, egyáltalán nem az, hisz itélet sincs, a férfinak gyakorlatilag nyoma vész. Leonora a keresésére indul, férfiruhát ölt és beáll börtönőrnek, hogy információt szerezhessen. Meg is találja, az utolsó pillanatban meg is menti. A történet persze nem ilyen egyszerű, egyéb cselekedetek mellett eljegyzi a börtönőr lányát is, ami azért valljuk be, nem olyan szép dolog. De az ő esetében a cél tényleg szentesiti az eszközt.
A videorészleten az anyatigris Milla Janowitz védi Renee Kollót:
Tosca, Puccini Tosca
Ő többször szerepelt már ezen a blogon, az operaházak talán legnépszerűbb operahősnője, nekem is az egyik kedvencem. Floria Tosca ünnepelt énekesnő, a világ a lábai előtt hever. Legnagyobb gondja, hogy a féltékenységét legalább annyira kordában tudja tartani, hogy az ne váljon elviselhetetlenné. Kedvese, Cavaradossi kisebb politiaki összeesküvésbe keveredik -egy szökött forradalmárt bújtat- és a zsarnokság börtönében végzi. Mivel Scarpia kormányzó sem a törvénytiszteletéről hires, halál vár rá, hacsak .... hacsak Tosca, akire Scarpia már régen ráhegyezte a pöcsét ki nem váltja. Kormányzónk semmitől nem riad vissza, az asszony előtt kinozza a férfit és egyértelművé teszi, hogy ha nem enged, Cavaradossit kivégzik. Toscának nincs más választása, mint beleegyezni. Véletlenül akad a kezébe a leszedetlen vacsoraasztalon heverő kés, győz az életösztön és leszúrja zaklatóját.
Mivel a blogon már több tucatszor szerepelt Scarpia halála, most legyen itt egy másik jelenet, Cavaradossi megkinzása. Tosca végül elárulja, hogy szerelme hol bújtatja szökött politikai foglyot. Nincs egyébként jelentősége, sorsuk eddigre már eldőlt, a Scarpia-félék nem szoktak élő tanúkat hátrahagyni.
Maria Callas és Tito Gobbi. Ha egyszer végre kiadják a teljes operát velük, valaki megveheti nekem ajándékba - jelenleg ugyanis sajnos csak a II. felvonás van rajta egy válogatás lemezen
Azért itt van Scarpia halála is. Tényleg érdemes figyelni Toscát, hogy elkényeztetett szépasszony létére milyen gyorsan "felnőtt a feladathoz". Pillanatok alatt kapcsol, alkudozik, menlevelet kér - pedig még ekkor sem tudja, hogy meg fogja ölni zaklatóját. Az csak az utolsó pillanatban dől el.
Suzanna, Mozart, Figaro házassága
Suzanna, Almaviva grófné szobalánya éppen az esküvőjére készül, és rettenetesen idegesiti, hogy a gróf az ajánlataival zaklatja és be akarja rajta hajtani az első éjszaka jogát. Az ügyes, talpraesett lány nem hagyja magát és összefog az elhanyagolt grófnéval, hogy jól megleckéztessék a hitvesi ágyban tunya, a cselédekkel és parasztlányokkal nagyon is fickóskodó grófot. Vigoperáról van szó, a gróf persze felsül, de én egyáltalán nem vagyok biztos benne, hogy ettől rendbejön Almaviváék házassága.
Danielle de Niese és Luca Pisaroni. A rendezés a mába helyezte az eseményeket és ezzel máris egy oly sokunknak ismerős munkahelyi szexuális zaklatássá változott a történet. Almaviva gróf egy autószalon főnöke, aki az egyik eladólányt szeretné megtöcskölni. Még az sem zavarja, hogy a vőlegény is a cégnél dolgozik. A nyitójelenetben a mit sem sejtő Figarót Suzanna felvilágositja arról, hogy főnökük jóindulata nem egészen az, aminek azt Figaró gondolja. Jó hely lehet ez az Amszeterdam, szivesen járnék ott operába.
.
Címkék: opera
3 Comments:
At 3:49 de., Kinga said…
Megint jo - imadom ezt a sorozatodat.
At 5:47 du., Brünnhilde sziklája said…
Én is nagyon szeretem. Ez itt az első közlés, aztán pár hét múlva újraolvasom, kicsit megszerkesztem és mennek a fesztblogra. Hátha másoknak is tetszik.
At 1:02 de., Névtelen said…
Gobbival és Callasszal csak a második felvonás létezik, a többi nem. Azt fölvették, így maradt az utókorra. Sajna. Már hogy képpel, persze. Hangban van egész felvétel is tőlük.
Megjegyzés küldése
<< Home