Eladott menyasszony - MüPa
Most először láttam a MüPában a gyermekeknek szóló keresztmetszetek sorozat egy darabját, és nagyon tetszett.
Kovalik Balázs kedvesen, egyszerűen, nagyon szórakoztatóan elmeséli a történetet, majd fiatal énekesek előadják a darabból a legfontosabb részleteket. A rendezés jópofa és nagyon kifejező. Ez mondjuk nem csoda, Kovalik tanítványok adnak elő Kovalik rendezéseket, szóval helyén van a dolog, nincsenek üresjáratok és kidolgozatlan jelenetek. Akinek gyereke van és meg akarja ismertetni az opera műfajával, feltétlenül kövesse figyelemmel ezt a sorozatot. Az egész alig több mint egy óra, vicces, változatos, nem erőlteti meg a gyerek figyelmét. A szülőjét sem egyébként, de hát ez családi előadásoknál igazán alapkövetelmény, hogy mindkét korosztály élvezze.
Mivel fiatal énekesek szerepelnek, a műsor nem csak a darabról ad keresztmetszetet, de az énekes utánpótlásról is.
Döbbenetesen vegyes a kép.
Természetesen szép hangú, kiváló szerepformálású, született tehetséget ugyanúgy lehet hallani, mint huszonévesen már tönkrement, lebegő, szirénázó hangot. Ez egészen dermesztő egyébként, én nem tudom, mi történhetett ezekkel a gyerekekkel, de valamit sürgősen csinálni kéne. Hacsak nem akarjuk zeneakadémiai keretek között termelni a pályára alkalmatlan -és ezért valószínűleg élethosszig boldogtalan- énekeseket. Vagy el kell tanácsolni azokat akik nem elég tehetségesek, vagy "csak" nem bírják az iramo, vagy ki kell rúgni azokat a tanárokat, aki ennyire tönkreteszik a tanítványaikat. Mindkét eset lehetséges ugyanis, nem tudom eldönteni, hogy ebben az esetben melyikről van szó. De az ég szerelmére, valamit csináljanak, nem viccelek, életekről van szó! Ha nem elég tehetséges a gyerek, akkor nem szabad hitegetni, ha meg tehetséges, csak tönkretették a hangját, akkor meg a tanárt kell úgy kibaszni az akadémiáról, hogy a lába ne érjen a küszöbhöz.
Más:
ma volt egy Don Carlos is, de ezt most inkább kihagynám, tegnap már eleget fikáztam, a mai még annál is gyengébb volt.
Hanem, hogy én mit futottam ma!!
Háromkor kezdődött az Eladott menyasszony, egy órakor indultam. Fél háromra kényelmesen odaértem. A "kényelmesen" persze nem azt jelenti, hogy ne melegedtem volna ki, naná, szakadt rólam a víz. Vártam pár percet, átöltöztem, a mosdóban elkezdtem sminkelni. Áttörlöm az arcom, kihúzom a szemem, megint gyöngyözik a veriték a homlokomon. Újra megtörlöm, áthúzom rajta a púderecsetet, spirálozom a szempillám, közben nagy, kövér izzadtságcsepp kezd nőni a szemüldökömön. Nno, hagyjuk. előadás után éppen elkapott a délutáni nagy vihar, sikerült majdnem bőrig áznom. Az egyszer már átizzadt bőrra megázni, mit ne mondjak, minden bajom volt. Hazamenni lezuhanyozni és átöltözni persze nincs idő, 6-kor kezdődik a Don Carlos, oda kell érni az operába. A mi gyönyörű, 125 éves Operaházunk II. emeleti páholyának legmélyébe, ahol friss levegő semmi, ami mégis bejön, az a földszintről szivárog fel, legalább harminc fokos és csak annyi oxigén van benne, amit a támlásszékek nézői meghagytak.
Nno, lényeg a lényeg, hogy a II. felvonás közepe felé már erjedtem.
Soha többé nem csinálok ilyet, iszonyú kellemetlenül éreztem magam. Unalmas előadás, háromszor átizzadt és egyszer megázott bőr, hát mit ne mondjak, pocsék érzés volt.
Kovalik Balázs kedvesen, egyszerűen, nagyon szórakoztatóan elmeséli a történetet, majd fiatal énekesek előadják a darabból a legfontosabb részleteket. A rendezés jópofa és nagyon kifejező. Ez mondjuk nem csoda, Kovalik tanítványok adnak elő Kovalik rendezéseket, szóval helyén van a dolog, nincsenek üresjáratok és kidolgozatlan jelenetek. Akinek gyereke van és meg akarja ismertetni az opera műfajával, feltétlenül kövesse figyelemmel ezt a sorozatot. Az egész alig több mint egy óra, vicces, változatos, nem erőlteti meg a gyerek figyelmét. A szülőjét sem egyébként, de hát ez családi előadásoknál igazán alapkövetelmény, hogy mindkét korosztály élvezze.
Mivel fiatal énekesek szerepelnek, a műsor nem csak a darabról ad keresztmetszetet, de az énekes utánpótlásról is.
Döbbenetesen vegyes a kép.
Természetesen szép hangú, kiváló szerepformálású, született tehetséget ugyanúgy lehet hallani, mint huszonévesen már tönkrement, lebegő, szirénázó hangot. Ez egészen dermesztő egyébként, én nem tudom, mi történhetett ezekkel a gyerekekkel, de valamit sürgősen csinálni kéne. Hacsak nem akarjuk zeneakadémiai keretek között termelni a pályára alkalmatlan -és ezért valószínűleg élethosszig boldogtalan- énekeseket. Vagy el kell tanácsolni azokat akik nem elég tehetségesek, vagy "csak" nem bírják az iramo, vagy ki kell rúgni azokat a tanárokat, aki ennyire tönkreteszik a tanítványaikat. Mindkét eset lehetséges ugyanis, nem tudom eldönteni, hogy ebben az esetben melyikről van szó. De az ég szerelmére, valamit csináljanak, nem viccelek, életekről van szó! Ha nem elég tehetséges a gyerek, akkor nem szabad hitegetni, ha meg tehetséges, csak tönkretették a hangját, akkor meg a tanárt kell úgy kibaszni az akadémiáról, hogy a lába ne érjen a küszöbhöz.
Más:
ma volt egy Don Carlos is, de ezt most inkább kihagynám, tegnap már eleget fikáztam, a mai még annál is gyengébb volt.
Hanem, hogy én mit futottam ma!!
Háromkor kezdődött az Eladott menyasszony, egy órakor indultam. Fél háromra kényelmesen odaértem. A "kényelmesen" persze nem azt jelenti, hogy ne melegedtem volna ki, naná, szakadt rólam a víz. Vártam pár percet, átöltöztem, a mosdóban elkezdtem sminkelni. Áttörlöm az arcom, kihúzom a szemem, megint gyöngyözik a veriték a homlokomon. Újra megtörlöm, áthúzom rajta a púderecsetet, spirálozom a szempillám, közben nagy, kövér izzadtságcsepp kezd nőni a szemüldökömön. Nno, hagyjuk. előadás után éppen elkapott a délutáni nagy vihar, sikerült majdnem bőrig áznom. Az egyszer már átizzadt bőrra megázni, mit ne mondjak, minden bajom volt. Hazamenni lezuhanyozni és átöltözni persze nincs idő, 6-kor kezdődik a Don Carlos, oda kell érni az operába. A mi gyönyörű, 125 éves Operaházunk II. emeleti páholyának legmélyébe, ahol friss levegő semmi, ami mégis bejön, az a földszintről szivárog fel, legalább harminc fokos és csak annyi oxigén van benne, amit a támlásszékek nézői meghagytak.
Nno, lényeg a lényeg, hogy a II. felvonás közepe felé már erjedtem.
Soha többé nem csinálok ilyet, iszonyú kellemetlenül éreztem magam. Unalmas előadás, háromszor átizzadt és egyszer megázott bőr, hát mit ne mondjak, pocsék érzés volt.
7 Comments:
At 2:01 de., Névtelen said…
Szegény Brünnhildém :(, nem jó rohanni. Mi is majdnem rohantunk, mert Peti négyre ígékezett, ötre jött. :D Igaz, én legalább zuhanyoztam és szépítkeztem :D
Amúgy nem éreztem rajtad semmit, megnyugodhatsz :D
Estélyiben, bkv-n: hagyjuk. Láttunk egy estélyis, kb. hatvanéves, kimázolt nőt, derékig érő kócos lobonccal. Totál boszorkányosan nézett ki. Alighanem az operába jött. Ott már nem láttuk, nyilván elkapta az inkvizíció és megégették. :D
Levegő lent se volt túl sok, és a legbelül ülő nő érkezett mindig utoljára. Váhh!
Azért némi tömjént benyomhatnának a nyitójelenetben, nem? :D
Sajnos Erzsébet első áriája közben rám jött a köhögés, és próbáltam visszafojtani, mai nemigen ment. :D Ringre viszek egy zacskó mézes Negrót.
At 6:33 de., Brünnhilde sziklája said…
Helló :-)))
Ne negrót vigyél, az zörög. Most találtam egy menthol-eukaliptusz cukorkát a pennimarketben, ami nem celovfánba, hanem valami selyempapír féleségbe van csomagolva és kibontásnál nem zörög.
At 2:23 du., Névtelen said…
Mentol? Huhh. Azt utálom. Ez a mézes az egyetlen, amit csípek...
Hm, lehet, hogy italt kéne vinnem, csak attól meg folyton wc-re kell rohangálni. Kétórás felvonásoknál ez probléma. :D
Ódejó, amúgy az éjjel meg is jött. Örülök, hogy megvárta, míg hazaérek. :D
Huhh, nemtom, mit vigyek. Moziba semmit sem szoktam, utálom a popcornosokat. A múltkor a Sweeneyre senki se hozott, bölcsen. :D
At 7:03 du., Névtelen said…
A negrót otthon ki kell bontogatni, áttenni egy kicsi fémdobozba (legjobb pl. a gyógyszertári fémdobozos Strepsils) és meg van oldva a dolog:)
At 8:53 du., Brünnhilde sziklája said…
Én át szoktam csomagolni folpackba, az sem zörög. És nem is ragad össze. Csodálom, hogy még egy cukorkagyártónak vagy marketingesnek sem jutott az eszébe, hogy színházaknak külön gyártson egy zörgésmentes cukorkát.
At 11:22 de., Rowena Shepard said…
Bezony... mert ha nincs cukor, akkor köhög az ember. Én még meg is vagyok fázva, de köhögni a száraz levegőtől is szoktam...
Meg valahogy pont akkor jött rám, mikor Erzsi javában búcsúzkodott Random, Meg Sem Szólaló Udvarhölgy-től, aki Aremberg grófnő, és a kutyát se érdekli, hogy kirúgták, Erzsin kívül.
Én ilyenkor már mindig várom, hogy menjenek ki, aztán jöjjön a nagy duett a két kedvencemmel. :D
At 11:46 de., Brünnhilde sziklája said…
Magukban, halkan azért biztos sajnálják. :-DD
Megjegyzés küldése
<< Home